Hur kan en Core i7 få kallas "i7" när den bara har 2 kärnor?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur kan en Core i7 få kallas "i7" när den bara har 2 kärnor?

Jag satt och läste pryltidningen M3 häromdagen, då tog de upp Asus nya all-in-one maskin ET2321 (intressant namn?). Anyhow, det jag fastnade för var spec'en som sa;

Processor; Intel Core i7 4500U (2 kärnor)

Jag trodde att i7 skulle ha 8 kärnor teoretiskt, varv 4 fysiska och med HT på det.

Vet om att detta är en mobil krets som används i laptops, ultrabooks osv, och därför är jag ännu mer angenägen att förstå hur själva tänket går hurvida det är en i7'a och såfall hur. För om det är en 2 kärnor med HT, blir det ju "samma" som en i3'a med HT ? (2 kärnor och påslagning av HT)

Jag tänker ju fel här, så långt är jag med, men kan någon utveckla?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Mobila kretsar spelar i en annan liga. Köper man en i7 så vet man att man får det "bästa", dvs bättre än motsvarande i3 och i5.

Själva namnet "i7" har ju inget med antal kärnor att göra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Dessutom så är det inte bara antalet kärnor som spelar roll för hur kraftfull den är. Plockar du en i3 för stationära datorer kan den säkert piska en 4500U på fingrarna.

Permalänk

Är väll bara för att märka ut flagg skäpp inom olika kategorier? ( spekulation)

8 fysiska kärnor, 16 med ht http://www.inet.se/produkt/5311094/intel-i7-5960x-3-0-ghz-20m...

Edit: aldrig snabbast

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av swechilli:

Är väll bara för att märka ut flagg skäpp inom olika kategorier? ( spekulation)

8 fysiska kärnor, 16 med ht http://www.inet.se/produkt/5311094/intel-i7-5960x-3-0-ghz-20m...

Edit: aldrig snabbast

Nej kanske inte snabbast, men länk till en produkt som krossade min teori..
Varför tänkte jag inte på att det finns i7or med både 6 och 8 kärnor... dööh.

Tack för info.

Flaggskepp's info helt enkelt, got it.
Tackar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

När det gäller "U" processorer så är det endast mängden cache minne, Klockfrekvens samt grafikdel som skiljer mellan i3, i5 och i7.

Som andra nämner så handlar namnen om prestandaklass och inte antal kärnor, Även om det kan bli förvirrande ibland

Ett annat exempel är att i5 processorer till desktop datorer alltid har 4 kärnor utan HT medans mobila i5 processorer alltid har 2 kärnor + HT.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av H4nsson:

När det gäller "U" processorer så är det endast mängden cache minne, Klockfrekvens samt grafikdel som skiljer mellan i3, i5 och i7.

Som andra nämner så handlar namnen om prestandaklass och inte antal kärnor, Även om det kan bli förvirrande ibland

Ett annat exempel är att i5 processorer till desktop datorer alltid har 4 kärnor utan HT medans mobila i5 processorer alltid har 2 kärnor + HT.

I beg to difffer, Finns i5:or med 2kärnor och HT på desktopsidan. Det är "T" varianten för låg energianvändning.
Det som skiljer på U processorerna är väl även i3:orna som saknar turbo.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enkla svaret för er alla är att Intel gav den det namnet.
Deras varumärken deras frihet att namnge saker

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Nej kanske inte snabbast, men länk till en produkt som krossade min teori..
Varför tänkte jag inte på att det finns i7or med både 6 och 8 kärnor... dööh.

Tack för info.

Flaggskepp's info helt enkelt, got it.
Tackar!

Med risk för att det är lite väl ot så syftade min Edit på att jag aldrig är snabbast på att svara, dock så var den lämplig att misstolka

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

I beg to difffer, Finns i5:or med 2kärnor och HT på desktopsidan. Det är "T" varianten för låg energianvändning.
Det som skiljer på U processorerna är väl även i3:orna som saknar turbo.

Det visste jag faktiskt inte innnan, Också ganska förvirrande att endast vissa i5 "T" processorer har 2 kärnor + HT (Till exempel 4570T) medans andra har 4 kärnor utan HT (4670T).

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599