Permalänk
Medlem

Problem med Bahnhof?

Har haft Bahnhof i 6 år och aldrig haft problem...
Nu har jag varit utan internet i en vecka och jag har provat att byta kablar, koppla förbi routern, bytt dator, provat alla ingångar i fibermodemet, slagit av och på utrustning.

Supporten är inte snabb och ärendet ligger nu hos 3:e-parts lev.
Problemet som jag tror, är att jag inte får någon IP från mitt fibermodem. Alla lampor lyser och allt ser ut att vara OK, men jag får ingen trafik alls på portarna från modemet.
Någon som har någon ide om detta?
Ska också tilläggas att supporten inte får någon kontakt med min utrustning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

...att få en ip till routern det gör du genom att gå in på http://dhcp.bahnhof.se...
info
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Har haft Bahnhof i 6 år och aldrig haft problem...
Nu har jag varit utan internet i en vecka och jag har provat att byta kablar, koppla förbi routern, bytt dator, provat alla ingångar i fibermodemet, slagit av och på utrustning.

Supporten är inte snabb och ärendet ligger nu hos 3:e-parts lev.
Problemet som jag tror, är att jag inte får någon IP från mitt fibermodem. Alla lampor lyser och allt ser ut att vara OK, men jag får ingen trafik alls på portarna från modemet.
Någon som har någon ide om detta?
Ska också tilläggas att supporten inte får någon kontakt med min utrustning.

Hade nåt liknande problem, efter TVÅ veckor kom en tekniker från framtidens bredband hit och bytte ut dosan på väggen. Nu fungerar det igen som det skall.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hade nåt liknande problem, efter TVÅ veckor kom en tekniker från framtidens bredband hit och bytte ut dosan på väggen. Nu fungerar det igen som det skall.

Men usch...
Misstänker starkt att det är fibermodemet då jag testat allt annat.
Fick du ersättning för att du var utan internet i 14 dagar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag undrar också om du fick ersättning för tid utan uppkoppling.
Sitter lite i samma båt här. Bytte precis leverantör till Bahnhof och internet fungerar inte. (Får bara en lokalt tilldelad ip-address)
Ärendet har gått vidare till stadsnätets tekniker och de kan inte svara på hur lång tid det kommer att ta innan det är löst.
Ville bara gnälla lite, det löser sig väl i sinom tid hoppas jag.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem

Känns ju bra att det krånglar för så många när man beställt det till månadsslutet... :/

Permalänk
Medlem

Mitt krånglar inte, och har aldrig gjort.

Permalänk

Att fibermodemet krånglar är ju inte Bahnhofs fel. De är en tjänsteleverantör.
Fibermodemet är nätägarens ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Att fibermodemet krånglar är ju inte Bahnhofs fel. De är en tjänsteleverantör.
Fibermodemet är nätägarens ansvar.

Ja!
Men i och med att Bahnhof har kontakt med en annan part som ska fixa det så är de indirekt skyldiga att skynda på processen då jag inte får kontakta dessa vilket jag frågade efter.
Försök sätta dig in i min situation, hur skulle du ha reagerat om du inte haft något internet på över en vecka?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av njb:

Jag undrar också om du fick ersättning för tid utan uppkoppling.
Sitter lite i samma båt här. Bytte precis leverantör till Bahnhof och internet fungerar inte. (Får bara en lokalt tilldelad ip-address)
Ärendet har gått vidare till stadsnätets tekniker och de kan inte svara på hur lång tid det kommer att ta innan det är löst.
Ville bara gnälla lite, det löser sig väl i sinom tid hoppas jag.

Precis...
Hur länge har du varit utan internet?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av njb:

Jag undrar också om du fick ersättning för tid utan uppkoppling.
Sitter lite i samma båt här. Bytte precis leverantör till Bahnhof och internet fungerar inte. (Får bara en lokalt tilldelad ip-address)
Ärendet har gått vidare till stadsnätets tekniker och de kan inte svara på hur lång tid det kommer att ta innan det är löst.
Ville bara gnälla lite, det löser sig väl i sinom tid hoppas jag.

Om du precis bytt kan det ta en stund innan abbonemanget aktiveras. Koppla ur din router eller datorn om du inte har någon i 30 min, koppla sedan in igen så bör du få en ny ip från bahnhof. Sen när det funkar så kanske du sitter i ett nät där du inte får ett publikt ip men då kan du ringa Bahnhof och be om en publikt så fixar de det med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Känns ju bra att det krånglar för så många när man beställt det till månadsslutet... :/

Det har varit en bra leverantör.
Har haft de i 6 år och har aldrig krånglat.
Men vad jag har förstått så krånglar det rejält när det väl krånglar... =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Bahnhof skötte mitt ärende bra när stadsnätet krånglade här. Det var supporten hos stadsnätet som var sega.

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Men usch...
Misstänker starkt att det är fibermodemet då jag testat allt annat.
Fick du ersättning för att du var utan internet i 14 dagar?

Nope, orkade inte bråka. Men händer det igen så.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Precis...
Hur länge har du varit utan internet?

En vecka nu.

Skrivet av maltenizer:

Om du precis bytt kan det ta en stund innan abbonemanget aktiveras. Koppla ur din router eller datorn om du inte har någon i 30 min, koppla sedan in igen så bör du få en ny ip från bahnhof. Sen när det funkar så kanske du sitter i ett nät där du inte får ett publikt ip men då kan du ringa Bahnhof och be om en publikt så fixar de det med en gång.

Har testat med att koppla in datorn på alla sätt, olika uttag och direkt in i switchen enligt Bahnhofs instruktioner. Nu kan jag inte göra så mycket mera än att rulla tummarna.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Nope, orkade inte bråka. Men händer det igen så.

Läste igenom Bahnhofs avtal och hittade detta:

8.4. Kunden har rätt till prisavdrag om Tjänst inte har kunnat användas p.g.a. fel i Tjänst och felet inte beror på Kunden.

8.5. Prisavdraget är begränsat till den del av den fasta avgiften för Tjänst som belöper under tiden från då Tjänsten varit obrukbar räknat från Kunden felanmälan. Prisavdrag som understiger 25 kr utgår inte. Det maximala prisavdraget är dock begränsat till summan av Kunden fasta avgifter för den berörda Tjänsten under de senaste 30 dagarna före Kundens felanmälan. Berörs fler Tjänster av ett och samma fel utgår ersättning endast för en Tjänst. Prisavdraget regleras så snart detta har beräknats normalt genom kreditering på nästkommande faktura.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Äsch 2 veckor är väl inget att vara utan internet. Väntade 6 månader på att dom skulle gräva fram mitt fiber
Surfa genom mobilen är ingen hit.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Äsch 2 veckor är väl inget att vara utan internet. Väntade 6 månader på att dom skulle gräva fram mitt fiber
Surfa genom mobilen är ingen hit.

Lite annan sits, då är du medveten om vad det är som händer innan du har ditt internet...

Där jag bor får jag endast edge.
Surfa med mobilt bredband eller via telefonen går inte =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Lite annan sits, då är du medveten om vad det är som händer innan du har ditt internet...

Där jag bor får jag endast edge.
Surfa med mobilt bredband eller via telefonen går inte =/

4 veckor var leveranstiden från början
Bor ute på landet hade 0.4mbit med edge. Det suger.
Men det suger jag håller med dig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

4 veckor var leveranstiden från början
Bor ute på landet hade 0.4mbit med edge. Det suger.
Men det suger jag håller med dig.

Har beställt fiber på jobbet också.
Lev.tid är inte alls vad de lovar vad jag fått lära mig när et gäller fiber! =/

Felsökning av befintligt, fungerande internet borde gå att lösa betydligt snabbare än vad jag fått vänta nu.
Speciellt när jag redan gjort jobbet åt dem och sagt att fibermodemet inte skickar ut någon ip längre...
Borde bara vara att skicka ut tekniker med nytt fibermodem och testa!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att ni har startat om fiberconvertern? Har haft bahnhof i 8 år nu tror jag och det har aldrig strulat mer än när en fiberconverter gick sönder för några år sedan men det var ju stadsnätets problem och dom fixade det.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Jag utgår från att ni har startat om fiberconvertern? Har haft bahnhof i 8 år nu tror jag och det har aldrig strulat mer än när en fiberconverter gick sönder för några år sedan men det var ju stadsnätets problem och dom fixade det.

Det jag har tillgång till att göra är att starta om fibermodemet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Har beställt fiber på jobbet också.
Lev.tid är inte alls vad de lovar vad jag fått lära mig när et gäller fiber! =/

Felsökning av befintligt, fungerande internet borde gå att lösa betydligt snabbare än vad jag fått vänta nu.
Speciellt när jag redan gjort jobbet åt dem och sagt att fibermodemet inte skickar ut någon ip längre...
Borde bara vara att skicka ut tekniker med nytt fibermodem och testa!

För din kännedom så skickar aldrig "fibermodemet" någon ip. Aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

När det gäller felavhjälpningstid så är den kopplad till intäkter och kostnader.
Dvs ju mindre vi betalar desto mer kommer operatörerna att tvingas kapa kostnader.

Köper du en riktig proffsförbindelse och med bra SLA så står teknikern och knackar på dörren efter några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

För din kännedom så skickar aldrig "fibermodemet" någon ip. Aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

När det gäller felavhjälpningstid så är den kopplad till intäkter och kostnader.
Dvs ju mindre vi betalar desto mer kommer operatörerna att tvingas kapa kostnader.

Köper du en riktig proffsförbindelse och med bra SLA så står teknikern och knackar på dörren efter några timmar.

Sist modemet gick sönder kom de och bytte efter 2 dagar, men du får gärna vara besserwisser och tro att du har stenkoll på detta

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Läste igenom Bahnhofs avtal och hittade detta:

8.4. Kunden har rätt till prisavdrag om Tjänst inte har kunnat användas p.g.a. fel i Tjänst och felet inte beror på Kunden.

8.5. Prisavdraget är begränsat till den del av den fasta avgiften för Tjänst som belöper under tiden från då Tjänsten varit obrukbar räknat från Kunden felanmälan. Prisavdrag som understiger 25 kr utgår inte. Det maximala prisavdraget är dock begränsat till summan av Kunden fasta avgifter för den berörda Tjänsten under de senaste 30 dagarna före Kundens felanmälan. Berörs fler Tjänster av ett och samma fel utgår ersättning endast för en Tjänst. Prisavdraget regleras så snart detta har beräknats normalt genom kreditering på nästkommande faktura.

Där ser man, tycker dock att 230kr/mån för 100/100 är bra och första gången krånglar så släpper det.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Sist modemet gick sönder kom de och bytte efter 2 dagar, men du får gärna vara besserwisser och tro att du har stenkoll på detta

Självklart kan en optoconverter gå sönder och behöva bytas ut.
Men ip-adresser delas ut av dhcp-servrar.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har annat tips på vettig leverantör inom stadsnätet!?!

Blir väldigt irriterad nu. Har tagit över 2 veckor och de har inte löst mitt problem.
Aldrig haft problem med Bahnhof tidigare som sagt, men detta tar priset!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lustigt, skulle precis skriva här igen och fråga om det hade löst sig för dig. Nu är det nästan 2 veckor sedan jag felanmälde och ingenting har hänt. Jag har pratat med supporten flera gånger och de säger att ärendet inte ligger på deras bord samt att de inte har någon som helst aning om hur lång tid det tar.
Har kikat på Bredband2 som alternativ men misstänker att problemet kommer att kvarstå.
Nu funderar jag faktiskt helt seriöst på att byta tillbaka till Comhem igen eftersom Bahnhof inte känns seriösa för mig.

Visa signatur

Hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Är det någon som har annat tips på vettig leverantör inom stadsnätet!?!

Blir väldigt irriterad nu. Har tagit över 2 veckor och de har inte löst mitt problem.
Aldrig haft problem med Bahnhof tidigare som sagt, men detta tar priset!

Är inte själva problemet i stadsnätet?
Lär väl inte hjälpa att byta leverantör om du inte har ljus i fibern.

Vad har du för stadsnät? Verkar inte vara världens bästa direkt.

Permalänk
Medlem

Hm, får fiber inkopplat inom kort och har tänkt att byta från Alltele till Bahnhof, men när man läser detta så känns det som man ska stanna kvar trots allas(?) lovprisning till Bahnhof...

Varför är Bahnhof bättre än alla andra? Förutom integritetstänkadet?