Permalänk

3570K presterar segt?

Hej, jag är ganska säker på att jag för ett par dagar sedan insåg att min i5-3570K (som vid detta tillfälle går på 4,2GHz), presterar dåligt.

Det började när jag gjorde en benchmark med Fire strike och såg att min physics score var väldigt låg jämfört med andra 3570K, notera att de första gångerna så satt jag på en egen överklockning på 4,4GHz, så tidigt som igår så provade jag OC tuner i bios på mitt Sabertooth Z77, det var då som processorn sattes på 4,2GHz, så jag tänkte avvakta och se om det vart stabilt, verkar inte vara mycket problem annars?

Tempraturen i load sitter på ungefär 60 grader celcius med en H100i.

Finns det några andra bra tester att utföra för att se?

Permalänk

Jag vet inte vilken processor du fick i "lotteriet" men jag har haft en 3570k som prestera och överklocka så bra att det gick som en dröm.
Men om du kollar tex i spel tester där 3570k presenteras är ofta 3570k med i toppen.

Testa manuellt överklocka.
Xmp
minnen på 1600mhz
47 ratio
adaptipe turbo vcore på 1.3

testa det.

vad har du för grafikkort`?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Jag vet inte vilken processor du fick i "lotteriet" men jag har haft en 3570k som prestera och överklocka så bra att det gick som en dröm.
Men om du kollar tex i spel tester där 3570k presenteras är ofta 3570k med i toppen.

Testa manuellt överklocka.
Xmp
minnen på 1600mhz
47 ratio
adaptipe turbo vcore på 1.3

testa det.

vad har du för grafikkort`?

Adaptive turbo vcore?

Har två stycken GTX 970.

Permalänk

CPU Voltage Manual Mode 1.3

Permalänk

Moderkortet kanske behöver en bios uppdatering jag vet inte riktigt.

Men vad jämnför du dina scores med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kappa-San:

Adaptive turbo vcore?

Har två stycken GTX 970.

Nej. Nej. Nej. Nej.

Man överklockar inte som skribenten över sa.

Dessutom har det inget med problemet att göra. Din överklock på 4.2 ska prestera nästan exakt samma som andra 3570k på samma överklock.

Är du säker på att du jämför med andra 3570k's i exakt samma klockfrekvens, samt att ni kör exakt samma test?

Låter väldigt märkligt i mina öron.

Det enda jag kan tänka är att processorn inte får ström nog, sitter alla 8 CPU-pins i ordentligt?

Edit: Får den inte ström nog borde den bluescreena iofs, men kan va värt å kolla ändå

Skriv gärna exakta systemspecar också, det underlättar vid felsökning.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Nej. Nej. Nej. Nej.

Man överklockar inte som skribenten över sa.

Dessutom har det inget med problemet att göra. Din överklock på 4.2 ska prestera nästan exakt samma som andra 3570k på samma överklock.

Är du säker på att du jämför med andra 3570k's i exakt samma klockfrekvens, samt att ni kör exakt samma test?

Låter väldigt märkligt i mina öron.

Det enda jag kan tänka är att processorn inte får ström nog, sitter alla 8 CPU-pins i ordentligt?

Edit: Får den inte ström nog borde den bluescreena iofs, men kan va värt å kolla ändå

Skriv gärna exakta systemspecar också, det underlättar vid felsökning.

Moderkortet är som sagt ett Sabertooth Z77 av ASUS, minne är Corsair Vengeance 16gig på 1600MHz, nätagg är Cooler Master Silent Pro M2 1000W, tror inte det är något mer man behöver veta om specsen.

Kan kolla så att alla pins sitter korrekt/fast så fort jag kommer hem.

Och ja, jag är väldigt säker på att det är samma tester som körs, med en turbo clock på 4.2GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kappa-San:

Moderkortet är som sagt ett Sabertooth Z77 av ASUS, minne är Corsair Vengeance 16gig på 1600MHz, nätagg är Cooler Master Silent Pro M2 1000W, tror inte det är något mer man behöver veta om specsen.

Kan kolla så att alla pins sitter korrekt/fast så fort jag kommer hem.

Och ja, jag är väldigt säker på att det är samma tester som körs, med en turbo clock på 4.2GHz.

Ok! Då ser jag tre tänkbara orsaker.

1. Kan det vara något dolt program som käkar upp CPU'n i bakgrunden? Ligger den konstant på 0% på alla kärnor innan du startar testet?

2. Du kan behöva uppdatera windows för att kunna utnyttja processorn ordentligt (någon bokstavskombination med X som inte fungerade utan windowsuppdatering)

3. Någon pin som kan vara böjd på sockeln, verkar dock kanske lite långsökt?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Hmm, har inte uppdaterat Windows på ett bra tag nu när du säger det, är 8.1 förresten.

Permalänk

Okej... Kollade CPU användning i aktivitetshanteraren när jag inte gjorde någonting, ligger på typ 7%.

Och det hoppar som fan när jag gör någonting i firefox, typ upp till 20%+.