Gammal man behöver hjälp. Fiber till fastighet. Vilken router skall man använda ?

Permalänk

Gammal man behöver hjälp. Fiber till fastighet. Vilken router skall man använda ?

Är för gammal pust...
51 år nu.
Såhär är situationen:

Vi skall få fibernät installerat i vår fastighet och jag prövar leta fram information.
Huvudet bara snurrar av alla olika uppgifter som man får och information man letar fram.

Vi är idag en familj med 3 vuxna och 5 barn och alla vill kunna använda internet trådlöst.
Internet används utav surfplattor, mobiltelefoner, spelkonsoler samt datorer, det kan alltså vara över 10 st olika enheter som använder internet samtidigt.
Kunskapen är inte stor och ju mer jag läser desto dummare känner jag mig.

Detta har jag förstått!
Fibernätet (från 10 Mbit/s upp till 1 Gbit/s) installeras till huset och till en media omvandlare, och från den får man dra en kabel till datorn respektive routern.
Enligt säljaren utav fibernätet så kan vi sedan vara många användare utav internet utan att det skall vara något problem.
Vad jag verkar förstå så är den hastighet som jag sedan beställt oförändrad så länge som jag använder en egen kabel till respektive enhet.
Men då denna media omvandlare endast har 4 utgångar så måste ju en utav dessa utgångar gå till en router och sedan delar denna router ut signalen till alla trådlösa enheter.
Vad händer sedan med hastigheten då man är många användare utav internet samtidigt både trådlöst och via kabel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en routertråd just för tips om bästa router, men rent generellt kan jag säga att konsumentprylar inte kommer att hantera så många samtidiga trådlösa enheter som 10 utan att hastigheten tar rejält med stryk. Det kommer att räcka till vanlig slösurf, men film och spel kommer att bli jobbigt.

Därför tycker jag att du ska försöka dra så mycket kabel som det bara går. De datorer som du kan koppla in med kabel får dels mycket bättre fart och dels minskar du trycket på det trådlösa vilket ger bättre fart till alla andra. Kablarna ska kopplas in till routern och om du vill koppla in fler än fyra enheter med kabel till routern så köper du en switch och sätter efter routern.

Om det är mycket svårt med kabel så tycker jag att du ska satsa på att sätta upp två separata trådlösa nätverk, ge dem olika namn och ställa in att hälften av era enheter går på det ena nätet och hälften på det andra. Vissa routers kan göra det utan extra prylar, ett på 2,4GHz bandet och ett på 5GHz bandet. Problemet är att det inte är alla prylar som kan kommunicera på 5GHz, så beroende på vad ni har för enheter kan det funka eller inte.
Stödjer inte tillräckligt många enheter 5GHz så kan man också köpa en accesspunkt och sätta upp ett andra nät på 2,4GHz men på en annan kanal än routern använder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den hastighet du beställt kommer att delas mellan enheterna. De enheter, som ansluts trådlöst delar på den bandbredd, som AP:n i routern har simplex. Trpdaade enheter kommunicerar med routern duplex. Simplex betyder enkelriktad och duplex dubbelriktad kommunikation.
O.T. du är inte gammal utan medelålders. Själv fyller jag 70 denna månad.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Välj 100/100 mbits abonnemang som minst

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka några drops med en vanlig router. Så mycket folk här på forumet som är anala med hastighet och statistik, men med dagens routrar sköts det väldigt bra utan att en vanliga konsument ska bli ledsen. Skit i trådat så länge du inte ska gejma spel där det är viktigt med stabil lina. Köp inte den billigaste routern för den kommer bara ge huvudvvärk. Minst 500 får du ge för en stabil router och gärna en med AC standard om du har enheter som har support för den. Lycka till!

Permalänk

Jag har testat D-link, Netgear, Cisco, Linksys och Asus routrar.
Jag är mest nöjd med Asusroutrar, stabila och bra signalstyrka genom 3 betongväggar på 5GHz AC. Har 100/100 och får då ut 89Mbit/s och 102Mbit/s upp med ASUS RT-AC68U trådlöst. Kopplat till denna har jag 3st datorer (Två trådlösa), 2st surfplattor, 1st mediaspelare, 2st TV-boxar, 2 mobiltelefoner och en NAS. Har aldrig behövt starta om routern. Välj gärna 100/10 Mbit+..
Om man nu väljer en router som har stöd för AC standarden krävs det även att nätverkskorten i enheterna man kopplar upp har det som stöd också. Nyare nätverkskort har det som standard idag.

Permalänk
Rekordmedlem

Först å främst så kanske du får en router eller gateway av tjänsteoperatören och du kanske måste använda den tex om du ska ha telefon eller tv.
Om du enbart ska ansluta trådlöst så är det kanske bättre att du skaffar accesspunkter och monterar upp i huset, dessa ansluter du sedan med kabel till den enhet som operatören ger dig.

Men det beror på vad du får för prylar av operatören och vilka tjänster du ska köra via fibern hur du ska bygga nätet i detalj.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta har jag förstått!
Fibernätet (från 10 Mbit/s upp till 1 Gbit/s) installeras till huset och till en media omvandlare, och från den får man dra en kabel till datorn respektive routern.

Från omvandlaren drar du kabel till routern. Från routern kopplar du alla dina andra enheter, både trådlösa och med kabel.
Du ska altså inte dra en kabel från omvandlaren till datorn.

Maxhastigheten på alla enheter kommer ligga nära din köpta hastighet oavsett hur många enheter som är uppkopplade.
Dock kommer dina enheter att dela maxhastigheten vid samtidigt användande.
Ex. Netflix UltraHD-kvalitet tar 25Mbps. Om alla ska använda Netflix med UltraHD kommer max samtidiga användare vara 4 st om du har 100Mbps uppkoppling (teoretiskt 100 delat på 4).
Observera att detta exempel är lite extremt då "normalt" användande oftast inte är 4 eller fler personer i hushållet som samtidigt ska köra Netflix på UltraHD

Vid surfning, spel, youtube, SVT play etc kommer ni klara er fint på 100 Mbps, även om alla använder samtidigt.

Men för att det ska fungera bra så köp en bra router!

Permalänk
Medlem

Om det finns möjlighet skulle jag nog dra trådade kablar till stationära datorer, tv eller andra apparater och sedan köra trådlöst till flyttbara apparater som t.ex mobil telefoner, surfplattor etc.

Det är bara att dra kabel på listerna på väggarna inomhus och sedan sätta fast kabel med jämna mellanrum med klämmor. Och om man tycker att det ser fult ut kan du t.ex sätta fast en till list över själva vägg listen om du vill gömma kabeln. Det kommer dock kräva lite jobb, kanske ett par timmar på en söndag, bara ta hjälp av barnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokethejoker:

Är för gammal pust...
51 år nu.
Såhär är situationen:

Vi skall få fibernät installerat i vår fastighet och jag prövar leta fram information.
Huvudet bara snurrar av alla olika uppgifter som man får och information man letar fram.

Vi är idag en familj med 3 vuxna och 5 barn och alla vill kunna använda internet trådlöst.
Internet används utav surfplattor, mobiltelefoner, spelkonsoler samt datorer, det kan alltså vara över 10 st olika enheter som använder internet samtidigt.

Det första jag vill säga är att det kommer att krävas både tid och pengar för att detta ska fungera fint, att vara snål eller lat är ingen bra idé.

Lägg först och främst ner pengar på routern, snåla inte. Lägg också ner tiden som krävs för att dra kablarna ordentligt.

Sedan tycker jag generellt att detta är det bästa: Samtliga stationära enheter (datorer & konsoler) ska trådas till routern. Resterande får gå via wifi. Detta dels för att minska belastningen på det trådlösa nätet (vilket kommer att ge mindre irritation för samtliga användare) och dels för att spel ska ha så låg latens och packetloss som möjligt.

Som sagt, det kommer att krävas energi och tid för att dra kablarna över hela huset, men det är i slutändan värt det. Så mycket som möjligt vill du ha kopplat via kabel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som några redan skrivit: Kör så mkt som möjligt med kabel. Skaffa en ordentlig router tex Asus RT-AC68U och komplettera vid behov med AP:s. Jag själv tex har en Asus rt-n66u som router och ytterligare en (likadan) som jag kör som AP. Fungerar kanon i min villa.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK