i5 4690k + asus z87 sabertooth fungerar inte?

Permalänk
Medlem

i5 4690k + asus z87 sabertooth fungerar inte?

Hej

Satte precis ihop en dator hos en kompis, när vi väl skulle starta allt så lyser CPU-Led:en rött, och det kommer ingen bild varken från gpu:n eller cpu:n.

Väldigt konfunderad av detta, och har efter lite efterforskning sett en del på tomshardware som påstår att man måste uppdatera BIOS:en på Z87-korten innan man kan slänga in en 4690k? Jag frågar därför er hur väl detta kan stämma, och hur det isåfall bör genomföras på ett väldigt smidigt sätt? Att köpa en skräp 1150-cpu är inte särskilt lockande...

Om det mot förmodan inte skulle fungera, vad tror ni annars felet skulle kunna vara?

4+4 CPU-kontakterna sitter rätt,
24 ATX-kontakten likaså
cpu-fläkten snurrar
den röda CPU-LED:en lyser hela tiden
vi får ingen bild på varken processorns HDMI-kontakt eller grafikkortets (MSI 970) DVI-I, DVI-D, eller HDMI-kontakt

jag är helt förbryllad över vad felet kan vara, så galna och kloka idéer mottages med glädje

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att CPU- pinsen ser ut att vara helt felfria, det skulle vara om ALLA böjts när 212:an installerades på, men högst osannolikt eftersom jag inte drog åt det hårt alls

Permalänk
Avstängd

Den ska gå ihop med z97 (inte z87). Kan eventuellt fungera ändå, men du kommer behöva biosuppdatera som du själv nämner. Ta med datorn till där du köpt den och be dom biosuppdatera. Brukar inte vara några problem, förutom när jag ska dit. Då slutar det med en dyr nota. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Den ska gå ihop med z97 (inte z87). Kan eventuellt fungera ändå, men du kommer behöva biosuppdatera som du själv nämner. Ta med datorn till där du köpt den och be dom biosuppdatera. Brukar inte vara några problem, förutom när jag ska dit. Då slutar det med en dyr nota. Lycka till

Kompisen köpte det på Netonnet över nätet... så det känns lite oskoj att behöva skicka in :/ hur kommer det sig att jag inte hittat info om att de är inkompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Kompisen köpte det på Netonnet över nätet... så det känns lite oskoj att behöva skicka in :/ hur kommer det sig att jag inte hittat info om att de är inkompatibla?

De är kompatibla men kommer kräva en bios update

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

De är kompatibla men kommer kräva en bios update

Vilket i sin tur kräver en processor? Situationsironin är påtaglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Vilket i sin tur kräver en processor? Situationsironin är påtaglig

Du kan ladda ner bioset på en annan dator och lägga in det via USB

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Som HallonsyltarN sa, ta och ladda ner nya bioset och lägg in på ett tomt USB minne och plugga dit minnet och tryck på USB BIOS Flashback knappen, svårare än så är det inte läs i manualen om hur man använder USB BIOS flashen.

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Tja! gå in här o ladda ner nyaste BIOS för 4gen cpu.
http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=1&s=45&m...
Version 2103 är ju nyaste, men om du läser längre ner så står det följande:
BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors
Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first update the BIOS using USB BIOS flashback, or download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using it.
Så ladda ner den filen SABERTOOTH-Z87-ASUS-2103_and_BIOS-updater.zip packa opp den på desktop.
BIOS_updater_for_New_4th_Gen_Intel_Core_Processors ligger då på skrivbordet.
Kör sen update.exe o följ instruktioner. du ska hänvisa till den .cap filen som ligger på skrivbord då.
Här är en guide: http://www.asus.com/uk/support/FAQ/1006767/
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Denna tråd skulle man gjort på en gång istället för att hobbyfelsöka i 2 timmar, tack så mycket grabbar ska kika på detta igen imorrn! Verkligen, tack!