Registrar m DNS som klarar .nu .se och helst .asia [Loopia-ersättare]

Permalänk
Medlem

Registrar m DNS som klarar .nu .se och helst .asia [Loopia-ersättare]

Tjena!

Som många andra har jag nu tröttnat på Loopia.
De som tidigare hade en bra DNS-hantering har nu en urusel, som de dessutom kräver att jag ska betala extra för.

Då det går emot mina principer att betala extra för en tjänst jag tycker blivit sämre, så funderar jag nu på att flytta alla mina domäner. Jag vet att man så klart bara kan ändra namnservrar och behålla Loopia som registrar, men det är behändigt att ha allt hos samma leverantör.

Har något ett bra tips på var man kan flytta domänerna?

.nu och .se gör att man blir lite begränsad, inte alla som klarar de domänerna.
Har även en .asia domän som ligger hos Dreamhost i nuläget, som jag gärna flyttar ihop med resten.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Du kan använda Hurricane Electrics DNS tjänst, det kräver några prereq's som att du har klarat deras IPv6 "certifiering" online bland annat, men den funkar fint.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josasp:

Tjena!

Som många andra har jag nu tröttnat på Loopia.
De som tidigare hade en bra DNS-hantering har nu en urusel, som de dessutom kräver att jag ska betala extra för.

Då det går emot mina principer att betala extra för en tjänst jag tycker blivit sämre, så funderar jag nu på att flytta alla mina domäner. Jag vet att man så klart bara kan ändra namnservrar och behålla Loopia som registrar, men det är behändigt att ha allt hos samma leverantör.

Har något ett bra tips på var man kan flytta domänerna?

.nu och .se gör att man blir lite begränsad, inte alla som klarar de domänerna.
Har även en .asia domän som ligger hos Dreamhost i nuläget, som jag gärna flyttar ihop med resten.

Hej!
Använd Cloudflare för att hantera dina domäner för dns, du använder fortfarande Loopia som registrar men pekar om att dina domäner ska använda Cloudflares dns servrar istället. Och det är gratis
https://www.cloudflare.com/plans

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite på just CloudFlare med, eftersom jag kommer köra det på vissa sidor med.
Är lite osäker på hur man stänger av CloudFlare för domäner, antar det bara är att pausa.
Lite jobbigt att det är default på, men det kan jag leva med.

Vad som oroar mig med CloudFlare är att de kanske inte heller erbjuder gratis DNS i deras fria plan.
Smidigt att de läser över mina inställningar dock.

Tror jag gör så för tillfället, eftersom jag ändå funderar på att byta till billigare registrar för framtida domäner så kvarstår fortfarande frågan dock.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat till Domain.com. Jag vet inte om de har dina toppdomäner, men de var åtminstone billigare än Loopia på .com-domäner.

Permalänk
Medlem

Provat beställa en domän på FSData, får utvärdera dom.
Deras hemsida är inget vidare, men 45kr inkl moms för .se .nu .com osv är svårslaget.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josasp:

Provat beställa en domän på FSData, får utvärdera dom.
Deras hemsida är inget vidare, men 45kr inkl moms för .se .nu .com osv är svårslaget.

45 kr + moms
"FS Data är billigast på domännamn i Sverige. Vi erbjuder t ex 1 års registrering av .se, .nu, .com, .net, .org, .biz, .info, .name och .eu för endast 45 kr + moms!"

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Provat beställa en domän på FSData, får utvärdera dom.
Deras hemsida är inget vidare, men 45kr inkl moms för .se .nu .com osv är svårslaget.

Skrivet av PowerNet:

45 kr + moms
"FS Data är billigast på domännamn i Sverige. Vi erbjuder t ex 1 års registrering av .se, .nu, .com, .net, .org, .biz, .info, .name och .eu för endast 45 kr + moms!"

Då var det utvärderat:
Först så fick jag ingen inloggning till min beställda domän.
Fick kontakta support för det, efter ett tag så mailade dom det till mig.
Känns lite sådär, tycker det borde gå direkt.

113kr blev det inkl moms per .se domän med FS Data.
Knappast billigare än andra, de där 45kr+moms var bara nyreg tydligen.

Tycker det var missvisande med att det bara skulle kosta 45kr+moms.

Man måste maila dom för i princip alltning förutom enkel DNS hantering via deras panel.
Flytt av domän, ändring av namnservrar, ja i princip allt som man kan göra i andras paneler direkt.

De svarar dock jättesnabbt på mail, det är ju trevligt.
Men man ska inte behöva maila för ALLT.

Inte alls nöjd med FS Data, uppfyllde inte alls mina förväntningar.

Det blir ett år hos FS Data, sen provar vi någon annan.
Tur jag har all DNS hos CloudFlare nu i alla fall, så ev transfer blir enklare.

Framförallt så var det deras luriga prissättning jag inte gillade.
Lockande med 45kr, men visade sig kosta som andra, bara sämre panel

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josasp:

Då var det utvärderat:
Först så fick jag ingen inloggning till min beställda domän.
Fick kontakta support för det, efter ett tag så mailade dom det till mig.
Känns lite sådär, tycker det borde gå direkt.

113kr blev det inkl moms per .se domän med FS Data.
Knappast billigare än andra, de där 45kr+moms var bara nyreg tydligen.

Tycker det var missvisande med att det bara skulle kosta 45kr+moms.

Man måste maila dom för i princip alltning förutom enkel DNS hantering via deras panel.
Flytt av domän, ändring av namnservrar, ja i princip allt som man kan göra i andras paneler direkt.

De svarar dock jättesnabbt på mail, det är ju trevligt.
Men man ska inte behöva maila för ALLT.

Inte alls nöjd med FS Data, uppfyllde inte alls mina förväntningar.

Det blir ett år hos FS Data, sen provar vi någon annan.
Tur jag har all DNS hos CloudFlare nu i alla fall, så ev transfer blir enklare.

Framförallt så var det deras luriga prissättning jag inte gillade.
Lockande med 45kr, men visade sig kosta som andra, bara sämre panel

Fast du kommer ju undan 99kr/år för dns hanteringen som hos Loopia.
Men ja, FSData tar 90kr+moms/år för att förnya .SE domäner, enligt deras prislista: https://fsdata.se/domannamn/domaner-priser/

Det är ju bara att skapa konto hos Citynetwork eller annan annars?
Om du nu ändå kör din domän med Cloudflares dns servrar, så kan du ju lika gärna ha den registrerad hos Loopia, då det utan kostnad kan styras vilka dns servrar man vill använda.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast du kommer ju undan 99kr/år för dns hanteringen som hos Loopia.
Men ja, FSData tar 90kr+moms/år för att förnya .SE domäner, enligt deras prislista: https://fsdata.se/domannamn/domaner-priser/

Det är ju bara att skapa konto hos Citynetwork eller annan annars?
Om du nu ändå kör din domän med Cloudflares dns servrar, så kan du ju lika gärna ha den registrerad hos Loopia, då det utan kostnad kan styras vilka dns servrar man vill använda.

Jo men visst

Hela idén var ju att komma undan en slant billigare, eftersom jag ändå bara ska betala en faktura varje år.
Inte använda någon panel öht egentligen, efter NS är inställt.

Eftersom jag nu bara bryr mig om registraren så är pris och företaget i sig viktigare.
Loopia har varit ok, men gillar inte deras nya "profilering" som ett "superföretag". 109kr/år
FS Data tycker jag håller på med lite fuckery med prislistan, så byter gärna till en annan reg nästa år. 113kr/år
Citynetwork är varken billigare än Loopia eller FS Data med 119kr/år

Så jag letar alltså fortfarande efter en .se reg som är billig och bra, inget fuckery tack, som "introduktionspriser" eller liknande.

Det spelar kanske inte så superstor roll med "ett par kronor hit eller dit", men jag har ganska många domäner och det blir hundralappar som skiljer i slutändan.

Mina krav är enkla, schysst registrar jag kan lita på.
Gärna under hundringen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Tjena!

Som många andra har jag nu tröttnat på Loopia.
De som tidigare hade en bra DNS-hantering har nu en urusel, som de dessutom kräver att jag ska betala extra för.

Då det går emot mina principer att betala extra för en tjänst jag tycker blivit sämre, så funderar jag nu på att flytta alla mina domäner. Jag vet att man så klart bara kan ändra namnservrar och behålla Loopia som registrar, men det är behändigt att ha allt hos samma leverantör.

Har något ett bra tips på var man kan flytta domänerna?

.nu och .se gör att man blir lite begränsad, inte alla som klarar de domänerna.
Har även en .asia domän som ligger hos Dreamhost i nuläget, som jag gärna flyttar ihop med resten.

Av princip så vill jag inte betala till loopia för DNS-tjänsten. Så jag pekade om till DNS-serverar till namecheap, de har en gratis DNS-tjänst som även stöder "dyndns", så att man kan uppdatera ett A-record med en klient om man har dynamisk IP.

mer info:
https://www.namecheap.com/domains/freedns.aspx

+ Gratis tjänst som klarar av allt man behöver
+ Finns förifyllda records för google APPS
- Det är svårt att hitta var man gör inställningar i tjänsterna och har man flera domäner finns inget smidigt sätt att växla mellan dem. (Tycker att loopia var bättre i det avseendet)

Hur som helst, att flytta konfigurationen av 3 domäner tog ca en timme igår. Sen tog det några timmar med ompekningen, i morse hade allt fallit på plats utan krångel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josasp:

Jo men visst

Hela idén var ju att komma undan en slant billigare, eftersom jag ändå bara ska betala en faktura varje år.
Inte använda någon panel öht egentligen, efter NS är inställt.

Eftersom jag nu bara bryr mig om registraren så är pris och företaget i sig viktigare.
Loopia har varit ok, men gillar inte deras nya "profilering" som ett "superföretag". 109kr/år
FS Data tycker jag håller på med lite fuckery med prislistan, så byter gärna till en annan reg nästa år. 113kr/år
Citynetwork är varken billigare än Loopia eller FS Data med 119kr/år

Så jag letar alltså fortfarande efter en .se reg som är billig och bra, inget fuckery tack, som "introduktionspriser" eller liknande.

Det spelar kanske inte så superstor roll med "ett par kronor hit eller dit", men jag har ganska många domäner och det blir hundralappar som skiljer i slutändan.

Mina krav är enkla, schysst registrar jag kan lita på.
Gärna under hundringen.

Låter ändå som Loopia, 109 kr/år är nog det lägsta ordinarie i Sverige för .SE.
Och som sagt så behöver man inte brtala 99kr/år för Loopia dns om man ska köra andra dns servrar än Loopia.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||