Telia öppen fiber och dela uppkoppling

Permalänk
Medlem

Telia öppen fiber och dela uppkoppling

Hej, jag har flyttat från en lägenhet med Telia öppen fiber till en annan med samma bredbandsleverantör (Tyfon). I gamla lägenheter kopplade jag direkt in routern och sedan in i nätverksportarna (d-link dir 655) men i nya fiberskåpet finns redan en massa lådor och jag är vilse på hur det ska kopplas... Hade en pedagogisk bild men det verkar bökig att infoga... Detta finns i skåpet:

1. låda med fiber in från väggen
2. fiber media converter
3. inteno xg6746 R1
4. nån sorts splitter (omärkt) ett nätverksuttag in och fyra ut

Det som funkar för mig än så länge (jag har inte hämtat gamla routern än för jag tänkte att jag kanske skulle köpa en ny) är enbart att koppla in en dator och en tv från respektive uttag på inteno (röd+gul). Hur den lilla splittern (?) är tänkt att användas förstår jag inte och inte heller riktigt hur det ska funka med routern. Jag tänker att den ska ligga mellan switch och nätverksuttag, men det finns ju inte plats för både den och switchen? Behövs switchen eller finns det nån annan lösning? Visst behöver jag ändå routern för att dela uppkoppling samt såklart för att få trådlöst? Men behöver jag allt annat?

Permalänk
Medlem

Splittern gissar jag är avsedd för telefoni, den har du bara nytta av om du kör VOIP och vill patcha ut analog telefoni till de olika uttagen.
Intenon är en "tjänstedelare" där Internet ligger på LAN1, TV på LAN2 och VOIP på LAN3.

Intenon LAN1 kopplar du till WAN på din router. LAN-portarna på routern patchar du ut till de olika uttagen.
Inteno LAN2 kopplar du till din TV. Har du fler TV så kopplar du LAN2 till en switch och därefter vidare till de olika uttagen.

Permalänk
Medlem

Ok, telefoni är inte aktuellt. Möjligtvis tv och det innebär alltså att switchen måste vara kvar? Då får jag pressa in routern också.

Skickades från m.sweclockers.com