Billigast/Bästa sättet att skicka 1080p ca 20 meter?

Permalänk
Medlem

Billigast/Bästa sättet att skicka 1080p ca 20 meter?

Tjena!

Tänkte sätta in en TV i sovrummet också och tänkte försöka lista ut det bästa och billigaste sättet att skicka video in dit.

Jag har en rulle med ethernetkabel cat5 samt uttag liggandes hemma som jag inte har installerat ännu.
Skulle man kunna använda den och dra 2 kablar och sen installera en hdmi-adapter som i den här artikel?
http://lifehacker.com/5918457/hdmi-over-ethernet-adapter-exte...

Eller tror ni det skulle vara bättre att dra en kabel och skaffa någon typ av mottagare som t.ex raspberry pi och streama via den?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du inte bara köpa en 20meters HDMI-kabel?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Video ifrån vad?
Det billigaste hade nog varit en variant av ChromeCast/Plex-server eller en väldigt enkel HTPC, förutsatt att det är digitala videofiler som ska spelas upp. Det går att förlänga HDMI signal via Ethernet, men apparaterna brukar inte vara så billiga.

edit: http://www.itsajten.se/produkt/HDMI-forlangare-over-ethernet-... 599 :- var iofs inte så farligt...

Permalänk
Avstängd

Plex + chromecast är helt klart bäst, om det gäller film/playkanaler/serier/etc.

Är det datorns bild som ska visas så är nån kabelbunden lösning bäst.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kan du inte bara köpa en 20meters HDMI-kabel?

Jo det hade ju vart den bästa lösningen men eftersom jag ändå tänkt att dra Ethernetkabel in dit och jag dessutom har kabeln redan kändes det som en onödig kostnad om jag kunde utnyttja det.

Skrivet av henkiii:

Video ifrån vad?
Det billigaste hade nog varit en variant av ChromeCast/Plex-server eller en väldigt enkel HTPC, förutsatt att det är digitala videofiler som ska spelas upp. Det går att förlänga HDMI signal via Ethernet, men apparaterna brukar inte vara så billiga.

edit: http://www.itsajten.se/produkt/HDMI-forlangare-over-ethernet-... 599 :- var iofs inte så farligt...

Videon skall alltså komma från min HTPC som jag kör XBMC på. Det skulle ju vara praktiskt att bara kunna spegla HTPC-skärmen via Ethernet/HDMI men du tror det skulle bli billigare att skaffa en till enhet i Sovrummet alltså? Vad skulle du rekommendera i sådana fall?

Den skall vara så billig som möjligt, behöver inte ha någon vidare HDD eller så då jag tänkt streama från befintlig HTPC alltså men måste klara av 1080p utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zormac:

Jo det hade ju vart den bästa lösningen men eftersom jag ändå tänkt att dra Ethernetkabel in dit och jag dessutom har kabeln redan kändes det som en onödig kostnad om jag kunde utnyttja det.

Videon skall alltså komma från min HTPC som jag kör XBMC på. Det skulle ju vara praktiskt att bara kunna spegla HTPC-skärmen via Ethernet/HDMI men du tror det skulle bli billigare att skaffa en till enhet i Sovrummet alltså? Vad skulle du rekommendera i sådana fall?

Den skall vara så billig som möjligt, behöver inte ha någon vidare HDD eller så då jag tänkt streama från befintlig HTPC alltså men måste klara av 1080p utan problem.

Chromecast kostar 300:-, smidigare blir det inte.

Du kan troligen streama från XBMC till chromecasten, men jag skulle kört Plex som jag vet funkar klockrent ihop med CC.
Sen styr du allt enkelt från Plex-appen i surfplatta/mobil.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Det borde väl funka med frågan är vad som är 1080p, om det är t.ex 1080p h264 encodade filmer t.ex så borde det räcka, 720p brukar ligga runt 3Mbit bitrate osäker på 1080p. Om vi pratar ett icke komprimerat format som t.ex blueray från ett annat rum kanske du vill gå upp till 1Gbit med Cat5e eller Cat6 kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Chromecast kostar 300:-, smidigare blir det inte.

Du kan troligen streama från XBMC till chromecasten, men jag skulle kört Plex som jag vet funkar klockrent ihop med CC.
Sen styr du allt enkelt från Plex-appen i surfplatta/mobil.

Jo jag har funderat på en chromecast men jag har massor med trådlösa nätverk i närheten och tjocka väggar så wifi fungerar knappt i det rummet, därför jag vill ha nånting som går att använda en ethernetkabel till.

Skrivet av VexedRelic:

Det borde väl funka med frågan är vad som är 1080p, om det är t.ex 1080p h264 encodade filmer t.ex så borde det räcka, 720p brukar ligga runt 3Mbit bitrate osäker på 1080p. Om vi pratar ett icke komprimerat format som t.ex blueray från ett annat rum kanske du vill gå upp till 1Gbit med Cat5e eller Cat6 kabel.

Vilken fråga svarar du på nu? 1080p h264 räcker gott och väl, har inga okomprimerade bluerayfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Videon skall alltså komma från min HTPC som jag kör XBMC på. Det skulle ju vara praktiskt att bara kunna spegla HTPC-skärmen via Ethernet/HDMI men du tror det skulle bli billigare att skaffa en till enhet i Sovrummet alltså? Vad skulle du rekommendera i sådana fall?

Den skall vara så billig som möjligt, behöver inte ha någon vidare HDD eller så då jag tänkt streama från befintlig HTPC alltså men måste klara av 1080p utan problem.

Jag hade kört en egen enhet i Sovrummet.

Själv använder jag en Boxee i sovrummet, mest för att fjärren är så liten och smidig.
Har även en vanlig HTPC med XBMC i vardagsrummet.
(Det går att installera "riktiga" XBMC på Boxee men det blir ohyggligt slött i gränssnittet.)
Fördelen med boxee är att den inte behöver någon transcoder som jag förstått att Chromecast behöver, utan den pratar vanligt nätverk och läser alla filer rakt av.

Men Boxee börjar komma till åren, vilket känns prestandamässigt, D-link slutade släppa uppdateringar för flera år sedan.
Den säljs heller inte längre i traditionella butiker och är förhålladevis svindyr på Prisjakt.
Så jag kan inte riktigt rekommendera att skaffa en, om du inte skulle hitta en begagnad på marknaden för någon hundralapp.

Chromecast däremot, den kostar ju bara några hundringar och är trådlös och har appar för Playkanaler och saker.
Det borde gå att få den att prata med din vanliga XBMC efter lite inställningar.
Jag har själv inte provat än, men jag funderar på att skaffa en när jag har lite tid över för att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag hade kört en egen enhet i Sovrummet.

Själv använder jag en Boxee i sovrummet, mest för att fjärren är så liten och smidig.
Har även en vanlig HTPC med XBMC i vardagsrummet.
(Det går att installera "riktiga" XBMC på Boxee men det blir ohyggligt slött i gränssnittet.)
Fördelen med boxee är att den inte behöver någon transcoder som jag förstått att Chromecast behöver, utan den pratar vanligt nätverk och läser alla filer rakt av.

Men Boxee börjar komma till åren, vilket känns prestandamässigt, D-link slutade släppa uppdateringar för flera år sedan.
Den säljs heller inte längre i traditionella butiker och är förhålladevis svindyr på Prisjakt.
Så jag kan inte riktigt rekommendera att skaffa en, om du inte skulle hitta en begagnad på marknaden för någon hundralapp.

Chromecast däremot, den kostar ju bara några hundringar och är trådlös och har appar för Playkanaler och saker.
Det borde gå att få den att prata med din vanliga XBMC efter lite inställningar.
Jag har själv inte provat än, men jag funderar på att skaffa en när jag har lite tid över för att leka med.

Ja chromecast är jag som sagt sugen på men jag tror tyvärr inte mitt wifi kommer räcka till för det tyvärr så det måste vara någonting som går över ethernet och allra helst med XBMC på.

Är Raspberry pi mitt bästa alternativ då tror ni eller finns det någon ännu billigare lösning?

Permalänk
Avstängd

Chromecast stödjer bara 2.4Ghz wifi, jag har en jag använder ofta men pga det faktumet kan jag inte köra mer än 720p om jag vill ha laggfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Är Raspberry pi mitt bästa alternativ då tror ni eller finns det någon ännu billigare lösning?

Jag kör en Raspberry med RaspBMC i sovrummet och tycker det fungerar kanoners.
Jag köpte en Logitech diNovo Mini förr att styra den.
Fick dock en väldigt trevlig överraskning när jag av misstag råkade lägga mig på TVkontrollen och råkade pausa videon jag spelade.
Jag kan alltså styra Raspberryn med TVfjärren som följde med min Phillips TV, vilket är extremt trevligt.

Kan dessutom spela upp 1080p material utan problem.

Finns även alternativ som RasPlex eller OpenELEC.
OpenELEC tycker mina kollegor lirar bättre än RaspBMC dock, jag har dock inte haft anledning att prova det själv.