Geforce GTX 960 senareläggs till 2015 – brist på grafikprocessorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

R9 3** kort som släpps i februari med ny typ av stacked VRAM som ger 9x prestanda och med mycket högre densitet per modul utvecklat tillsammans med hynix som ger AMD ett års exklusivitet, med en ny arkitektur i 20nm på själva GPUerna med?

Det ser ljust ut för AMD, nvididas egenutvecklade stacked VRAM blev ett massivt fiasko och fungerar värdelöst med grafik-applikationer tydligen. Så frågan är vad nvidia tänkte med när dem släppte 9** serien, att kränga så mycket som möjligt innan AMD släpper sin 3** serie?

Detta låter väldigt intressant. Har du någon källa på det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

R9 3** kort som släpps i februari med ny typ av stacked VRAM som ger 9x prestanda och med mycket högre densitet per modul utvecklat tillsammans med hynix som ger AMD ett års exklusivitet, med en ny arkitektur i 20nm på själva GPUerna med?

Det ser ljust ut för AMD, nvididas egenutvecklade stacked VRAM blev ett massivt fiasko och fungerar värdelöst med grafik-applikationer tydligen. Så frågan är vad nvidia tänkte med när dem släppte 9** serien, att kränga så mycket som möjligt innan AMD släpper sin 3** serie?

Har du någon källa på att Nvidias stacked DRAM blev ett massivt fiasko?
Vad jag vet är det inte ens i närheten av att vara släppt ännu.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Gör det ont att Nvidia var först med en fungerande lösning på problemet?

För övrigt kan man använda en skärm med G-Sync till vilket grafikkort man vill så det är ingen inlåsning där inte.

Dynamiska frekvenser har funnits längre än vad datorer har funnits, det är inget som uppfanns för laptops utan något man valt att utnyttja i laptops för att spara på batteriet när du visar bilder som inte behövs uppdateras så ofta, t.ex skrivbordet.

Nej, kör 670 om du undrar utan vill inte vara låst till en viss teknik se bara hur hårt 3d skärmar floppa. Bara för dom inte kunde samsas om samma teknik. Inte så jag har något större hopp angående 3d hemma

Men är i alla fall ett exempel på problem som blir när vissa ska skapa något eget, i stället för att fixa en standard. Vill kunna välja ips/va/tn precis hur jag vill utan att tänka på vilken gpu jag har och få dynamiska uppdateringsfrekvens.

Inte så att jag favorisera vist märke, Men tycker ena sidan av myntet gjorde bättre val att fixa riktig standard.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har hört att det är Nvidia som ligger bakom det organiserade tiggeriet också...och ebola.

Skrivet av Sisyfos:

Du får det ju att låta som att det är en del av populationen som svälter ihjäl för att de måste nöja sig med Kepler-kort.
Sen när är senaste arkitekturens grafikkort var mans rättighet? Det är väl klart att de som inte vill spendera så mycket får nöja sig med Kepler ett tag eller vill du att staten skall subventionera nya grafikkort till de fattiga kanske?

Skrivet av MacAllan:

Är det någon som tvingar dig köpa nytt grafikkort innan Jul?

Hade mer förstått din reaktion om man lagt 960 åt sidan helt och inte alls kommit med dom, men som det ser ut senareläggs det med upp till 3 månader och den som väntar på något gott väntar inte för länge

Skrivet av JagdKatzen:

Herregud, är du 13 år eller?

Du beskriver Maxwellkorten ungefär som om de vore en modeprodukt som man visar upp för kompisgänget. Låt mig gissa, stod du eller någon av kompisarna i kö för en iPhone 6 också? Det vore en liten poäng kanske om det rörde sig om en ny processnod/arkitektur med 40% bättre prestanda än tidigare kort, men nu får man så gott som enbart bättre pris samt energieffektivitet tillsammans med föregångarnas prestanda.

Om du känner dig förtryckt av de onda kapitalisterna hos Nvidia så kan du ju kanske titta efter begagnade (uråldriga, värdelösa) Keplerkort i stil med GTX 680 och köra SLI för samma pris som ett 970, men med ännu bättre prestanda. Eller tråna efter ett högre serienummer på kylaren och en fräsigare signatur, ditt val.

Nej nu ska jag ta och spela lite på mitt totalt o-coola, utdaterade och långsamma Keplerkort...

Mata inte troll.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det borde ju inte vara dålig yield med tanke på att de inte gjort något med trasistordensiteten.

Det kan ju vara så att de har en oväntat hög yield och inte får tillräckligt många defekta att använda till lägre presterande modeller. De gör i så fall antagligen bedömningen att tillgängligheten av de mer högpresterande modellerna är viktigare än en budgetmodell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

R9 3** kort som släpps i februari med ny typ av stacked VRAM som ger 9x prestanda och med mycket högre densitet per modul utvecklat tillsammans med hynix som ger AMD ett års exklusivitet, med en ny arkitektur i 20nm på själva GPUerna med?

Det ser ljust ut för AMD, nvididas egenutvecklade stacked VRAM blev ett massivt fiasko och fungerar värdelöst med grafik-applikationer tydligen. Så frågan är vad nvidia tänkte med när dem släppte 9** serien, att kränga så mycket som möjligt innan AMD släpper sin 3** serie?

Nja, nackdelen är nog snarare att 20nm-processen verkar ganska värdelös för stora kretsar. Inte ett knyst om high performance process utan bara en low power process för bland annat mobilt brukt (Se Apples A8 för ett exempel). Vanligtvis släpps en nod i fyra format, inte bara ett.

Prestandaskillnaden verkar vara nästintill obefintlig, överlag riktigt kass yield och höga priser. Det hade inte förvånat mig ett ögonblick om inte nästa nod vi ser användas i GPUer är 16nm FinFET istället. (Eller helt annan lösning som inte involverar TSMC, tex 14nm FinFET från Samsung)

28nm HKMG har ju trots allt varit extremt flexibelt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, nackdelen är nog snarare att 20nm-processen verkar ganska värdelös för stora kretsar. Inte ett knyst om high performance process utan bara en low power process för bland annat mobilt brukt (Se Apples A8 för ett exempel). Vanligtvis släpps en nod i fyra format, inte bara ett.

Prestandaskillnaden verkar vara nästintill obefintlig, överlag riktigt kass yield och höga priser. Det hade inte förvånat mig ett ögonblick om inte nästa nod vi ser användas i GPUer är 16nm FinFET istället. (Eller helt annan lösning som inte involverar TSMC, tex 14nm FinFET från Samsung)

28nm HKMG har ju trots allt varit extremt flexibelt.

Nej det stämmer inte, 22nm var värdelöst för stora kretsar, 20nm är en helt annan historia. Lätt att blanda ihop dem två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Detta låter väldigt intressant. Har du någon källa på det?

HBM http://www.amd.com/Documents/TFE2011_006HYN.pdf
http://wccftech.com/amd-20nm-r9-390x-feautres-20nm-hbm-9x-fas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Har du någon källa på att Nvidias stacked DRAM blev ett massivt fiasko?
Vad jag vet är det inte ens i närheten av att vara släppt ännu.

Tyvärr inte, enbart hört rykten från folk i branschen att i det nuvarande läget fungerar deras teknologi... men inte är lämplig för grafiska applikationer, så som grafikkort. dvs. att utvecklingen tog ett snedkliv och det blev något annat av det och dem står nu på ruta noll igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Nej det stämmer inte, 22nm var värdelöst för stora kretsar, 20nm är en helt annan historia. Lätt att blanda ihop dem två.

Nej, jag syftar på 20nm. 22nm är något helt annat. Finns ju en anledning till att Nvidia klagade hårt på TSMC och att dom inte kunde leverera. Som det ser ut i nuläget är 20nm extremt tveksamt och det finns ingen konkret information om att det kommer användas.

En PDF från 2011 och en artikel från wccftech?

Dom har extremt sällan rätt. http://wccftech.com/nvidia-previewing-20nm-maxwell-architectu...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, jag syftar på 20nm. Finns ju en anledning till att Nvidia klagade hårt på TSMC och att dom inte kunde leverera. Som det ser ut i nuläget är 20nm extremt tveksamt och det finns ingen konkret information att det kommer användas.

En PDF från 2011 och en artikel från wccftech?

Dom har extremt sällan rätt. http://wccftech.com/nvidia-previewing-20nm-maxwell-architectu...

Ja du nvidia sade också att 20nm och TSMC var mycket problem, i 2011 eller något...
TSMC har tillochmed fått upp yielden på sin 16nm FINfet nu till acceptabla nivåer och börjar trycka ut ordrar.

*edit* källa http://www.tsmc.com/tsmcdotcom/PRListingNewsAction.do?action=...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Ja du nvidia sade också att 20nm och TSMC var mycket problem, i 2011 eller något...
TSMC har tillochmed fått upp yielden på sin 16nm FINfet nu till acceptabla nivåer och börjar trycka ut ordrar.

Finns flera aktuella. Även från Sweclockers.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18535-nvidia-maxwell-i-20-na...

Citat:

Trots den nya arkitekturen används fortfarande 28 nanometersteknik. Halvledartillverkaren TSMC är visserligen igång med produktion i 20 nanometer, men det ser inte ut att gälla den typ av högpresterande kretsar som används till grafikprocessorer. Det påverkar Nvidias framtidsplaner.

Taiwanesiska partnertillverkare uppger nu till SweClockers att det kommer att dröja innan Nvidia kan introducera grafikprocessorer med arkitekturen Maxwell i 20 nanometer. I bästa fall kan någon enstaka modell dyka upp mot slutet av året, men mer troligt är att det dröjer till en bit in i 2015.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...
http://www.tweaktown.com/news/37219/tsmc-unlikely-to-make-20n...

Här är Nvidias påstående om 20nm, från Mars 2012.
http://www.extremetech.com/computing/123529-nvidia-deeply-unh...

Ytterliggare: http://www.extremetech.com/computing/191415-tsmc-announces-fi...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tror du har läst fel lite granna, problemen är och var att TSMC inte kunde få ut en acceptabel yield och hade stora produktionsproblem, 20nm är bättre och snabbare, det inte finns något negativt med skiftet. Bara att TSMC inte kan leverera. *edit* inte kunde leverera. Den höga kostnaden var pga den låga yielden med och har inget med effektivitet/prestanda/värde på individuella 20nm GPUer att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Tyvärr inte, enbart hört rykten från folk i branschen att i det nuvarande läget fungerar deras teknologi... men inte är lämplig för grafiska applikationer, så som grafikkort. dvs. att utvecklingen tog ett snedkliv och det blev något annat av det och dem står nu på ruta noll igen.

Det där handlar ju om 20nm Planar, det gäller för alla för att TSMC kunde inte tillverka det då 20nm highpower var lika klen som 20nm lowpower, det krävs FinFET för att fortsätta krympa. Man står absolut inte på ruta noll utan man lanserade Maxwell på 28nm istället för 20nm av just denna anledning.

16nm FinFET är i själva verket 20nm med konformade fenor som mäter 16nm i toppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

960 känns som att det kan bli ett perfekt kort för folk som spelar en del på fritiden men som inte har det som primär syssla vid datorn, för oss som lägger mer tid på spel tycker jag att 3000-4000kr är absolut en försvarbar summa att lägga på ett bra grafikkort men det gäller ju inte alla. Beroende på pris kanske jag klipper ett 960 till min HTPC/gästdator när det dyker upp, nya saker e ju roliga..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Det gör inget för jag köper nog ett GTX 970 när priset är nere runt 2500kr vilket det borde vara till våren nästa år.