Eftermarknads kylare till GTX 980

Permalänk
Medlem

Eftermarknads kylare till GTX 980

Hej Swec, då jag beställt en ny dator med ett ref GTX 980 så blir det att kolla på eftermarknads kylare.

Har kollat främst på Arctic Accelero Extreme IV och NZXT Kraken G10 med Corsair H55.
Då jag främst är ute efter en tyst dator så föredrar jag Arctic Accelero Extreme IV.

Har kollat på bit-tech's recension av referens GTX 980 för att se vart kylflänsarna ska vara men
är lite osäker om dom mindre kylflänsarna jämfört med orginal kylaren kommer vara tillräckliga för att kyla VRM.

Laddade upp bilderna där jag märkt ut vart dom ska sitta, tror inte att jag missat någon jämfört med orginal kylaren.
http://imgur.com/a/r27K7
Vet att VRAM inte brukar behövas kylas med kylflänsar men kan lika gärna göra det.

Har kollat på olika kylflänsar på Coolerkit då dom verkar sälja dom ganska billigt http://www.coolerkit.se/shop/ovriga-kylflansar-240c1.html men är lite osäker om koppar värkligen är värt det extra priset över aluminium.

Har funderat på att köpa vatten kylning och köra med ett full cover vattenblock men känner inte för det just nu.

Om någon av er har något förslag eller alternativ till kylning så hade jag varit tacksam.

Edit: Efter att ha kollat EKWB's installations guide av deras vatten block så verkar det gå bra att bara täcka följande.
http://i.imgur.com/CxYrb3o.jpg

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

öhm, varför köpr en ref 980 för att sen byta till en eftermarknadskylare? asus strix m.m. kostar la bara nån 100lapp mer än "ref" försedda 980... känns som att du förlorar pengar på detta... vattenkylning förstår jag.. men en stor å dyr eftermarknadskylare istället för som ex asus strix som verkar vara rätt tyst e lite fail enligt mig

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öhm, varför köpr en ref 980 för att sen byta till en eftermarknadskylare? asus strix m.m. kostar la bara nån 100lapp mer än "ref" försedda 980... känns som att du förlorar pengar på detta... vattenkylning förstår jag.. men en stor å dyr eftermarknadskylare istället för som ex asus strix som verkar vara rätt tyst e lite fail enligt mig

Asus GTX 980 Strix kostar 5700+
+ Finns det inga i lager och kommer inte in på ett bra tag.

Köpa ett Arctic Accelero Extreme IV blir billigare, tystare och mer effektivare.
Visst, man förlorar garantin men det får man ta.

När det kommer till kostnaden att köpa kylflänsar så har jag några gammla grafikkort liggandes med koppar kylare som borde gå att kapa till mindre som borde gå att använda utan problem efter man köpt lite värmetejp.

Dock funderar jag på att köpa då det blir enklare helt enkelt.

Edit: Ett exampel från ett gammalt 6800? tror jag det var. http://i.imgur.com/ZO628wU.jpg

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

okey, sant, 500kr dyrare å strixen verkar itne finnas i lager, men msi finns iaf i de flesta å e la typ lika bra. å Arctic Accelero Extreme IV kostar över 600kr + att du får pilla å riskera att pajja nått. inte värt enligt mig...

Nu vet jag inte om det gäller 9 serien men korten med påmonterade "eftermarknads" kylare från fabrik brukar ju vara bättre designade än refkorten.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

okey, sant, 500kr dyrare å strixen verkar itne finnas i lager, men msi finns iaf i de flesta å e la typ lika bra. å Arctic Accelero Extreme IV kostar över 600kr + att du får pilla å riskera att pajja nått. inte värt enligt mig...

Nu vet jag inte om det gäller 9 serien men korten med påmonterade "eftermarknads" kylare från fabrik brukar ju vara bättre designade än refkorten.

MSI håller jag mig borta ifrån så mycket som möjligt.
En simpel sökning på "msi fire" förklarar det ganska bra

Det finns en annan anledning jag köpte ett ref kort, om jag nu väljer att vatten kyla om några månader så kommer det garanterat bli lättare att få tag i ett vatten block.
Alla kort får inte vattenblock, men referens får nästan alltid vattenblock och i det här fallet är det garanterat då dom redan finns.

Att montera en eftermarknads kylare är inte så speciellt svårt problemet i det här fallet är att veta vart kylflänsarna ska vara och om dom räcker till för att kyla vrm.
Vart dom ska vara löste sig igenom EK's hemsida, om dom räcker till det är frågan.

Enligt prisjakt kostar Arctic Accelero Extreme IV <600.
Så blir runt samma pris som ett Asus Strix totalt.

Men inget är bestämt.. kan helt enkelt vänta några månader och skaffa vatten kylning till processor & grafikkort.
Får hem mina delar i morgon får se hur mycket orginal kylaren låter.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

att hålla sig ifrån en tillverkare pga ett problem med ett viss modell av ex ett mobe e lite inskränkt.. Alla tillverkare har haft problem, jag själv har råkat ut för en massa problem inkl brinnande komponenter från flertal av mobotillverkare. Visst man kan ha märken som man föredrar å så men man bör vara "öppensinnad" för sin egen skull lixom

aja gör som du vill e dina egna pengar

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam

MSI's gaming grafikkort från 700 serien (syftar främst på 760/770) var något av det mest driftsäkra jag har sett på länge, svårt att tro att det är någon skillnad på 900 seriens Frozr 5.

Faktum är att jag i alla första hand sedan 700 serien rekommenderar MSI Twin Frozr för pålitlig tyst prestanda.

Sedan är 980 så svala i grund och referensdesignen så effektiv så jag tvekar på att du kommer ha problem med en referensdesignad standard 980.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

MSI håller jag mig borta ifrån så mycket som möjligt.
En simpel sökning på "msi fire" förklarar det ganska bra

Det finns en annan anledning jag köpte ett ref kort, om jag nu väljer att vatten kyla om några månader så kommer det garanterat bli lättare att få tag i ett vatten block.
Alla kort får inte vattenblock, men referens får nästan alltid vattenblock och i det här fallet är det garanterat då dom redan finns.

Att montera en eftermarknads kylare är inte så speciellt svårt problemet i det här fallet är att veta vart kylflänsarna ska vara och om dom räcker till för att kyla vrm.
Vart dom ska vara löste sig igenom EK's hemsida, om dom räcker till det är frågan.

Enligt prisjakt kostar Arctic Accelero Extreme IV <600.
Så blir runt samma pris som ett Asus Strix totalt.

Men inget är bestämt.. kan helt enkelt vänta några månader och skaffa vatten kylning till processor & grafikkort.
Får hem mina delar i morgon får se hur mycket orginal kylaren låter.

Så vitt jag vet så var det enbart ett visst moderkort som tog eld i det testet. Aldrig på tal om någon grafikkort???

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Så vitt jag vet så var det enbart ett visst moderkort som tog eld i det testet. Aldrig på tal om någon grafikkort???

Erhm.. vilket test?

Finns flera fall där MSI Moderkort/Grafikkort har börjat brinna och det verkar hända lite oftare jämfört med andra märken.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600