Permalänk
Medlem

Ny på att överklocka

Ja som topic låter. Jag har aldrig hållit på med överklockning eller något mer avancerat i en dator egentligen. Tänkte att jag skulle försöka lära mej detta men är väldigt feg att testa detta. Hela min rigg är byggd för viss överklockning men som sagt var så är jag lite för feg att testa detta på en 20 000:- rigg. Vad kan tänkas gå fel vid en överklockning???

Har en 4770k prosocessor och inom kort även ett GTX 980 kort sittandes i den.

Alla tips och hjälp mottages gärna.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Nagelfar:

Ja som topic låter. Jag har aldrig hållit på med överklockning eller något mer avancerat i en dator egentligen. Tänkte att jag skulle försöka lära mej detta men är väldigt feg att testa detta. Hela min rigg är byggd för viss överklockning men som sagt var så är jag lite för feg att testa detta på en 20 000:- rigg. Vad kan tänkas gå fel vid en överklockning???

Har en 4770k prosocessor och inom kort även ett GTX 980 kort sittandes i den.

Alla tips och hjälp mottages gärna.

Gå inte över volt på 1.4V så kommer ingenting hända. Om den inte startar reseta bios bara sen fail n try överhettning stänger den av sig själv bara :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har en helt ok auto-överklockningsfunktion i bios. Den kanske kunde vara intressant att starta med så du kan se vad den gör.

Permalänk

Sätt Vcore till 1.2V, och öka multi och se hur högt du kommer innan det blir instabilt. 4.2-4.4Ghz bör du nå iaf.

Vill du högre och har temeratur utrymme så kan du öka spänningen till 1.25V och se hur högt du kommer på det.

Permalänk

Jag är i samma sits, jag har en i5 4690k. Jag tog mig till 4.2 ghz sen fick jag en BSOD, tog ner den till 4ghz. Tror min volt var inställd på 1.2V. Om jag ökar volten till säg 1.25, så innebär det att jag förmodligen inte kommer få en BSOD på 4.2?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag är i samma sits, jag har en i5 4690k. Jag tog mig till 4.2 ghz sen fick jag en BSOD, tog ner den till 4ghz. Tror min volt var inställd på 1.2V. Om jag ökar volten till säg 1.25, så innebär det att jag förmodligen inte kommer få en BSOD på 4.2?

Finns bara ett sätt att ta reda på det

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Finns bara ett sätt att ta reda på det

Jag är också väldigt noobig på detta och har redan tabbat mig så jag fick byta positon på jumpers och resetta BIOS för den vägra starta. Så är lite rädd nu

Har också en nyinköpt burk för cirka 12-13000 och vill inte orsaka några problem.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jag är också väldigt noobig på detta och har redan tabbat mig så jag fick byta positon på jumpers och resetta BIOS för den vägra starta. Så är lite rädd nu

Har också en nyinköpt burk för cirka 12-13000 och vill inte orsaka några problem.

Förstår det

Iaf du kan prova på 1.25V, det är absolut inte nån hög spänning. Men håll koll på tempsen, vad har du för kylning?

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Förstår det

Iaf du kan prova på 1.25V, det är absolut inte nån hög spänning. Men håll koll på tempsen, vad har du för kylning?

Har en Noctua D-14, en BEAST vad gäller storlek fick jag erfara när jag montera allt igår, antar det är ett bra tecken

Använder Core Temp och det står att vid load så är dom inte högre än 45 max, ska jag ladda ner något annat program för att stress testa eller hur bör man gå tillväga?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Har en Noctua D-14, en BEAST vad gäller storlek fick jag erfara när jag montera allt igår, antar det är ett bra tecken

Använder Core Temp och det står att vid load så är dom inte högre än 45 max, ska jag ladda ner något annat program för att stress testa eller hur bör man gå tillväga?

Ladda ner aida64, och kör stresss testet där.

Och återkom med temps sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ladda ner aida64, och kör stresss testet där.

Och återkom med temps sen

Amazing tråd, sånt här är kul!
Precis som de sa där uppe, öka med 100hz, eller lägre om du ändrar BLCK.
Sedan ska du pilla på volten, ge mer ström för att få ut mer kräm ur själva saken.
100hz, 0.05V, +100Hz/0.05V, +100hz/0.1v, +100hz/0.15v, ända upp til värdesdifferenser på 0.25V per omgång.
Det beror helt på kunskapen om mobo samt cpu'n.
Har man som jag en i7 2600k med p8p67 pro, då kan man hoppa upp på 4.2Ghz direkt, 1.275V, sen tar man det därifrån.

"Blåskärm? Yes = Öka volt
Blåskärm? Yes = Öka volt
Blåskärm? Yes = Öka volt
"

Läs mycket om just DIN CPU och se till att du hittar en median(mittens värde av alla testar, högt>lågt)
Om 70% eller fler kan dra upp just DIN CPU till 4.4ghz, ja man ställ upp den på 4.4ghz. Ställ upp volten med
andra också gör, ca: 1.25v kan du börja på, helt ofarligt.
Håll oss uppdaterade!

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ladda ner aida64, och kör stresss testet där.

Och återkom med temps sen

Will do, återkommer när jag hunnit hem från jobbet

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Bra tips här nu. Får hem mitt grafikkort imorn så då får jag väl försöka ge mej på att lära mej BIOS lol. Som sagt var har jag aldrig hållit på med detta tidigare så att försöka förstå allting blir spännande hehe.

Men om jag har förstått det hela rätt så är ju 4770k en väldigt överklocksvänlig processor som inte har några större problem att klockas till 5 ghz.

Hur vet man om den är stabil eller inte förresten? Är det när man kör stresstestet som man ser att det svajjar?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Bra tips här nu. Får hem mitt grafikkort imorn så då får jag väl försöka ge mej på att lära mej BIOS lol. Som sagt var har jag aldrig hållit på med detta tidigare så att försöka förstå allting blir spännande hehe.

Men om jag har förstått det hela rätt så är ju 4770k en väldigt överklocksvänlig processor som inte har några större problem att klockas till 5 ghz.

Hur vet man om den är stabil eller inte förresten? Är det när man kör stresstestet som man ser att det svajjar?

Ofta av min erfarenhet får du "roliga" blåskärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

kanonvideo. Var inte mkt man behövde göra om man har ett z87 moderkort.

Kan nog tom jag klara av

Blir nog att testa det han körde på direkt med 4.6ghz på 1.2v och se om man har en bra processor eller inte.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ja det verkar som om jag har fått ett av dom sämsta 4770K processorerna i denna värld. Fick upp den till 4.2Ghz med 1.275v men kraschar när jag kör benchmark. Spelade lite BF 4 på ultra utan krasch men då låg tempen på 81°C på ena coren. Vilket jag tycker låter lite högt.

Så är det så att jag har fått ett riktigt dåligt exemplar eller gör jag något fel???

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Kör för närvarande på 1.2V VCORE och 4.2ghz med temperatur runt 65 grader vid AIDA64 stresstest.

Hur länge bör man köra? Har kört cirka 10 minuter och verkar inte hända särskilt mycket mer på temperatur fronten.

Är det stabilt med 65 grader?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Kör för närvarande på 1.2V VCORE och 4.2ghz med temperatur runt 65 grader vid AIDA64 stresstest.

Hur länge bör man köra? Har kört cirka 10 minuter och verkar inte hända särskilt mycket mer på temperatur fronten.

Är det stabilt med 65 grader?

65C är ingen fara alls. Det är bara att tuta och köra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nagelfar:

Ja det verkar som om jag har fått ett av dom sämsta 4770K processorerna i denna värld. Fick upp den till 4.2Ghz med 1.275v men kraschar när jag kör benchmark. Spelade lite BF 4 på ultra utan krasch men då låg tempen på 81°C på ena coren. Vilket jag tycker låter lite högt.

Så är det så att jag har fått ett riktigt dåligt exemplar eller gör jag något fel???

Inte sämsta men kanske en av de 25% som klockar sämst.
5GHz på 4770K är väldigt ovanligt förresten, främst på grund av värmeproblem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog inte så mkt överklockning på cpu´n för min del. Ska införskaffa ett fulltower med bättre kylning i framtiden och en ny processor. Kan ju inte ha en sådan dålig processor om jag ska försöka mej på att få bättre klockfrekvenser antar jag.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Ja det blir nog inte så mkt överklockning på cpu´n för min del. Ska införskaffa ett fulltower med bättre kylning i framtiden och en ny processor. Kan ju inte ha en sådan dålig processor om jag ska försöka mej på att få bättre klockfrekvenser antar jag.

Du kan säkert få högre klocks när du lär dig hur allt funkar lite bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kan säkert få högre klocks när du lär dig hur allt funkar lite bättre

Du som nu är så lärd i detta ämne, i vad skulle man märka prestanda skillnad, spel?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Du som nu är så lärd i detta ämne, i vad skulle man märka prestanda skillnad, spel?

Lärd vette fan, har mest tur när jag tänker

Vet inte, det beror på. Lite högre fps kanske, spelar inte spel själv.

Permalänk
Medlem

Dom där core i7 4770k går ju bra varma hade jag för mig innan den nya kom som intel gjorde om till 4790k med förbättrad ihs osv, men som sagt 4,2ghz med nästan 1.3v är inte alls bra på en 22nm cpu men allt hänger som på bra batch typ köper ni 10st av samma cpu sort kan det vara 5-7st som är dåliga återstår 3 som är bra.. ungefär som lotteri att vinna

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.