Byte till slutet vattensystem for CPU. Vad ska man välja?

Permalänk
Medlem

Byte till slutet vattensystem for CPU. Vad ska man välja?

Hej och tack på förhand för all hjälp,

Jag har idag ett Thermalright True Black 120, som kyler min i5:a (fick köpa nya delar så att den passar till nya sockets också):

http://www.thermalright.com/html/archives/cpu_heatsink/true_b...

Den kyler väldigt bra, och är väldigt tyst med bra fläktar, så inget problem med den så.

Det problemet jag har är att jag inte kan använda den första PCI-E porten, för ett till grafikkort, när jag nu använder chassit Bitfenix Phenom.

Då kylaren tar upp väldigt mycket utrymme.

Så jag tänkte på att byta till ett slutet vattensystem istället.

Här är problemet dock att de flesta verkar ha sämre kylning, eller är högljudda både till pump och fläkt, vilket gör att det känns lite sådär att byta till det.

Och de bra alternativen verkar vara väldigt stora och dyra vilket jag hoppas slippa också.

Så rekommendationer tas gärna emot.

Permalänk
Medlem

Det där med sluten vattenkylning är ju lite gambling, en del får radiatorer som låter som motorer och en del är knäpptysta. Jag kör med Corsair H60 v2 som kyler min 4770k @ 4,4ghz utan problem eller missljud, så den kan jag personligen enbart tala gott om. Köpte den när Netonnet sålde billigt någon helg så det var ju en bonus

Om du köper så rekommenderar jag att du köper från just Netonnet eller någon annan butik där du kan lämna tillbaka grejer som du öppnat och testat ifall du inte skulle vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Det där med sluten vattenkylning är ju lite gambling, en del får radiatorer som låter som motorer och en del är knäpptysta. Jag kör med Corsair H60 v2 som kyler min 4770k @ 4,4ghz utan problem eller missljud, så den kan jag personligen enbart tala gott om. Köpte den när Netonnet sålde billigt någon helg så det var ju en bonus

Om du köper så rekommenderar jag att du köper från just Netonnet eller någon annan butik där du kan lämna tillbaka grejer som du öppnat och testat ifall du inte skulle vara nöjd.

För att inte skapa förvirring:
Radiatorer låter ingenting, det är pumpen som låter och den sitter oftast ihop med CPU blocket i AIO's

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Köp på Inet, jag kunde helt utan problem byta sluten vattenkylare där pga ett litet men störande ljud från pumpen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, men vill inte veta vart jag ska köpa utan mer vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

köp inte Seidon 120V, visst dne funkar bra men pumpen låter krig. titta på en H60 eller H80 ist.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

H100i eller låt bli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

H100i eller låt bli!

Är inte den ett block som behöver två fläktar? Vet inte om jag har plats för det i mitt chassi.
Samt att det är ganska mycket dyrare. Vill helst inte lägga ut för mycket på det.

Skrivet av ksw:

köp inte Seidon 120V, visst dne funkar bra men pumpen låter krig. titta på en H60 eller H80 ist.

Hur är de jämfört med luftkylning motsvarande den typen jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drumloop:

Är inte den ett block som behöver två fläktar? Vet inte om jag har plats för det i mitt chassi.
Samt att det är ganska mycket dyrare. Vill helst inte lägga ut för mycket på det.

Hur är de jämfört med luftkylning motsvarande den typen jag har?

Det är en radiator som behöver två fläktar.
Bara att kolla upp om det finns två 120mm fläktplatser bredvid varandra. Annars kör på en bra tornkylare, tex Hyper EVO 212

Har provat
H60
H80
H80i
H100i
Och jag rekommenderar bara H100i resten är lika bra om inte sämre än en bra luftkylare.

Permalänk
Medlem

Denna har jag fått för mig har fått ganska bra kritik:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201529-nzxt_k...

Men det känns som det du säger, Xigt, är att det inte riktigt är en ide med vattenkylare som har radiatorer för en fläkt?

För det är ju helt klart inte kul om man ska lägga en del pengar på det och inte får det bättre i ljud/temperaturnivå.

Permalänk

H100i funkar bra, inte haft några problem med min. Problemet med nästan alla AIO är dom oftast sjukt dåliga fläktarna som ingår(högljudda) så budgetera för två bra fläktar också på en gång. Det är därför AIO ser så högljudda ut i alla tester, dåliga fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

H100i funkar bra, inte haft några problem med min. Problemet med nästan alla AIO är dom oftast sjukt dåliga fläktarna som ingår(högljudda) så budgetera för två bra fläktar också på en gång. Det är därför AIO ser så högljudda ut i alla tester, dåliga fläktar.

Hej,

Tack för din uppdatering Men har tyvärr inte plats för H100i då det bara är en 120 plats på sidan i mitt chassi.

Permalänk
Skrivet av drumloop:

Hej,

Tack för din uppdatering Men har tyvärr inte plats för H100i då det bara är en 120 plats på sidan i mitt chassi.

Ingen plats i taket heller?

Samma sak gäller för alla AIO, det är fläktarna som låter.

Permalänk
Medlem

Corsair, antingen 120x2 eller 140x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av drumloop:

Hej,

Tack för din uppdatering Men har tyvärr inte plats för H100i då det bara är en 120 plats på sidan i mitt chassi.

den är ungefär lika effektiv som en bra luftkylare, men då radiatorn bara är cirka 2cm bred blir den effektiva kylytan ungefär jämförbar med klassisk luftkylning. bara någon annan stans, vilket behövdes i mitt m-itx bygge

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.