Nätverksproblem, är det värt att byta till 5Ghz

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem, är det värt att byta till 5Ghz

Hej!

Har flyttat in till en studentlägenhet och har försökt fixa i ordning ett trådlöst nätverk och det har gått sådär.

Först hade vi bara 10/10 och köpte då vår nuvarande router: TP-LINK WR1043ND.
Då var det okej att jag hade mellan 2-5Mbps upp och ner men nu har jag skaffat 100/10 och jag får väldigt mycket variation på hastigheterna.

På dagarna kan vi få mellan 40-70Mbps ner men på eftermiddagarna/kvällarna droppar det ner till 2-12Mbps. Uppladningshastigheten är mellan 1-4Mbps.
Jag har kollat genom Speedtest.net.
Kan även nämna att nätet är rätt så ostabilt, även på dagen när det är som bäst. Det jag menar då är att det kan gå från 70 till 2 och sen till 50, det hoppar alltså väldigt mycket.

Så här visar inSSIDer hos mig: http://imgur.com/P6pEoyB
Som man ser är det extremt många på 2.4Ghz bandet och bara två på 5Ghz.
Har testat på både kanal 1,6 och 11 men det är samma.

Det leder mig till min fråga, är det värt att försöka lämna tillbaks min router och köpa en med 5Ghz band?
Båda våra PCs kan klara av det.(802,11n)
Sladd är sista utvägen då den då kommer gå igenom hela lägenheten. Med sladd så får jag 97Mbps ner och 10Mbps upp.

Lite mer fakta:
Routerns inställningar:
Channel: 11
Mode: 11bgn mixed
Channel Width: 40MHz
Max Tx Rate: 300Mbps

Lägenheten är en tvåa på 54kvm och routern kommer vara i det andra sovrummet så det betyder att det kommer vara en vägg mellan mig och routern.(Routern är precis bakom min vägg där jag har skrivbordet och det är inte en betongvägg.)

Detta är första gången jag mixtrat med nätverk så alla tips hjälper!
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Jo, 5Ghz kan absolut hjälpa. Framför allt för att det inte är lika många nät i det bandet. Dock är det inte säkert att era datorer stöder 5Ghz bara för att de stöder N, eran nuvarande router stöder också N exempelvis men inte 5Ghz för det. Så kolla upp det först.

Permalänk
Medlem

Var uppe en tråd för ett tag sen du kan kolla där, mycket bra tips!

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, 5Ghz kan absolut hjälpa. Framför allt för att det inte är lika många nät i det bandet. Dock är det inte säkert att era datorer stöder 5Ghz bara för att de stöder N, eran nuvarande router stöder också N exempelvis men inte 5Ghz för det. Så kolla upp det först.

När jag kollade upp det så stod det att det är 802,11a eller n som man behövde? Men okej, skall dubbelkolla

Skrivet av phlopydisk:

Var uppe en tråd för ett tag sen du kan kolla där, mycket bra tips!

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Ahh, tack!

Permalänk
Avstängd

De olika standarderna på trådlösa nät är (i ordning av långsammast till snabbast) 802.11A, -B, -G, -N och till sist -AC. Den enda standarden som kräver 5GHz är AC men N går snabbare om du kan köra det, dock stöder inte alla N-prylar det.

Permalänk

Prova att ändra till n-only och channel with 20MHz. 40mHz kan/ska man bara använda om man är själv på 2.4Ghz bandet. På 5Ghz bandet går det bra att köra med 40Mhz tror jag (bara att söka på router 20MHz 40MHz).

Kör själv med 5Ghz, n-only, 40MHz

Antar att du har WPA2 påslaget så att ingen annan surfar på din router?

Eftersom din dator kan "se" 5Ghz routrarna så klarar den av 5GHz.

5GHz kommer säkert att lösa ditt problem.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De olika standarderna på trådlösa nät är (i ordning av långsammast till snabbast) 802.11A, -B, -G, -N och till sist -AC. Den enda standarden som kräver 5GHz är AC men N går snabbare om du kan köra det, dock stöder inte alla N-prylar det.

Okej!

Skrivet av kdk_warhead:

Prova att ändra till n-only och channel with 20MHz. 40mHz kan/ska man bara använda om man är själv på 2.4Ghz bandet. På 5Ghz bandet går det bra att köra med 40Mhz tror jag (bara att söka på router 20MHz 40MHz).

Kör själv med 5Ghz, n-only, 40MHz

Antar att du har WPA2 påslaget så att ingen annan surfar på din router?

Eftersom din dator kan "se" 5Ghz routrarna så klarar den av 5GHz.

5GHz kommer säkert att lösa ditt problem.

Okej, skall testa!
Aa har wpa2

Kan telefoner koppla till 5GHz då? För annars antar jag det är värt med dual band?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ndreey:

Kan telefoner koppla till 5GHz då? För annars antar jag det är värt med dual band?

Nyare telefoner kan använda 5GHz, de bästa kör tom 802.11ac idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Installera wifi-analyzer. Om programmet kan se någon 5Ghz router så klarar den 5Ghz.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W