Grafikkorts drivrutiner - eller Nvidias egna drivrutiner?

Permalänk

Grafikkorts drivrutiner - eller Nvidias egna drivrutiner?

Hej,

Har köpt en miniATX dator som där är ett MSI gtx 770 installerat. Men vad jag ser så är bara NVIDIA drivrutiner och t.ex Nvidia Geforce Experience installerat.
Jag kan inte hitta något program för MSI.

Det finns ett gaming program för MSI på CD:n - jag gissar att det är den som bestämmer om man vill ha grafikkortet i silent mode eller game mode osv.

Kan jag bara installera gaming programmet på CD-n - eller behöver jag installera MSI drivers som också finns på CD:n.
Vad händer isåfall med Nvidia drivers som är installerat?

Bör jag installera något mer? tänker att jag vill ju ställa in fläkten på silent mode osv och ev andra inställningar. Nu har jag bara Nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverfisken:

Hej,

Har köpt en miniATX dator som där är ett MSI gtx 770 installerat. Men vad jag ser så är bara NVIDIA drivrutiner och t.ex Nvidia Geforce Experience installerat.
Jag kan inte hitta något program för MSI.

Det finns ett gaming program för MSI på CD:n - jag gissar att det är den som bestämmer om man vill ha grafikkortet i silent mode eller game mode osv.

Kan jag bara installera gaming programmet på CD-n - eller behöver jag installera MSI drivers som också finns på CD:n.
Vad händer isåfall med Nvidia drivers som är installerat?

Bör jag installera något mer? tänker att jag vill ju ställa in fläkten på silent mode osv och ev andra inställningar. Nu har jag bara Nvidias kontrollpanel.

Du kan bara installera deras program och sen ladda hem drivrutinerna direkt från Nvidia. Ladda alltid hem drivers från Nvidia eller AMD, de på CD:n är oftast flera versioner äldre.

Ingen aning om detta med silent mode osv, kanske du behöver MSI:s eget program för detta.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Relik 📜

Programmet från MSI är som du misstänker endast för att välja "profil" för kortet. Drivrutinerna kommer direkt från Nvidia, det är inget MSI är inne och pillar med. Undantaget kan vara bärbara maskiner med speciallösningar, men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Okej tack,
Jag installerade MSI programmet och där fanns bara 3 val för grafikkortet, spel mode, och extra spel mode och sedan silent mode och sedan något default läge - så inte så mycket egentligen att justera.

Har ej rört några drivrutiner så allt borde vara ok.

Tack för svaren!

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020