Grafikkortet tjuter när jag spelar bf4

Permalänk
Medlem

Grafikkortet tjuter när jag spelar bf4

Hej på er.

Som rubriken, när jag startar upp bf4 så börjar mitt grafikkort skrika.
Jag gjorde en liten film på hur det låter ifall det skulle behövas. Inte så jättebra ljud men det hörs iallafall.

Det har inte låtit såhär tidigare utan det har kommit nu senaste dagarna när jag nött battlefield. Kortet har inte gått varmt eller så.. max temp under mina bf4 sessions har varit 53 grader. Det är INTE någon fläkt som låter då jag kör en custom loop med vatten på grafikkortet och cpu.

Kommer kortet dö inom snar framtid? Planerar att uppgradera men inte såhär snart så skulle kunna så ut med det då jag ändå har lurar på mig när jag lirar.

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rlx:

Hej på er.

Som rubriken, när jag startar upp bf4 så börjar mitt grafikkort skrika.
Jag gjorde en liten film på hur det låter ifall det skulle behövas. Inte så jättebra ljud men det hörs iallafall.

Det har inte låtit såhär tidigare utan det har kommit nu senaste dagarna när jag nött battlefield. Kortet har inte gått varmt eller så.. max temp under mina bf4 sessions har varit 53 grader. Det är INTE någon fläkt som låter då jag kör en custom loop med vatten på grafikkortet och cpu.

Kommer kortet dö inom snar framtid? Planerar att uppgradera men inte såhär snart så skulle kunna så ut med det då jag ändå har lurar på mig när jag lirar.

https://www.youtube.com/watch?v=wQGpxlNUt0M

Coil whine, inget farligt bara störande. Hade ett geforce 560 som lät så, skickade tillbaka och fick ett nytt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Som sagt coil whine, helt ofarligt. Vad har du för grafikkort? Är det ett GTX 970 så är det många som får det, så även om du skickar tillbaka det så är risken stor att du får ett med coil whine också.

Permalänk

Har du jordat uttag till datorn? Om inte kan detta bidra till coil whine! även bekräftat av egen erfarenhet!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rlx:

Som rubriken, när jag startar upp bf4 så börjar mitt grafikkort skrika.

Jag hade samma problem med Crysis 2 och Firefall för ett par år sedan men jag laddade ned MSI Afterburner och cappade spelen till 60 fps, då lugnade grafikkortet ned sig Inställningarna ändras i "RivaTuner Statistics Server Technology", jag vet seriöst inte vad man kallar det i folkmun haha

Permalänk
Medlem

Förstod att det var coilwhine men det låter inte som något coilwhine jag haft innan.

Skrivet av TObbeSkatt:

Har du jordat uttag till datorn? Om inte kan detta bidra till coil whine! även bekräftat av egen erfarenhet!

Nej det har jag inte. Skulle ju kunna förklara en den då jag bara bott denna lägenheten sen i slutat på sommaren. Får tjata om nytt

Skrivet av JackeShan:

Som sagt coil whine, helt ofarligt. Vad har du för grafikkort? Är det ett GTX 970 så är det många som får det, så även om du skickar tillbaka det så är risken stor att du får ett med coil whine också.

Det är ett 770 från evga. Hade planerat att uppgradera till ett 970 men då blir det nog ett amd kort istället :/

Skrivet av Ecfor:

Jag hade samma problem med Crysis 2 och Firefall för ett par år sedan men jag laddade ned MSI Afterburner och cappade spelen till 60 fps, då lugnade grafikkortet ned sig Inställningarna ändras i "RivaTuner Statistics Server Technology", jag vet seriöst inte vad man kallar det i folkmun haha

Kan ju testa men känns fail att dra ner inställningarna. Då köper jag hellre nytt eller står ut med problemet.

Visa signatur

asd

Permalänk
Skrivet av Rlx:

Förstod att det var coilwhine men det låter inte som något coilwhine jag haft innan.

Nej det har jag inte. Skulle ju kunna förklara en den då jag bara bott denna lägenheten sen i slutat på sommaren. Får tjata om nytt

Det är ett 770 från evga. Hade planerat att uppgradera till ett 970 men då blir det nog ett amd kort istället :/

Kan ju testa men känns fail att dra ner inställningarna. Då köper jag hellre nytt eller står ut med problemet.

Nä kan inte förklara vad specifikt det är som händer, du jordar la bort någon störning, testade på jobbet att sätta en brytare på just jorden å vinandet va det stor skillnad på med eller utan jord! får la fakejorda i elskåpet på 0-skenan haha

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rlx:

Hej på er.

Som rubriken, när jag startar upp bf4 så börjar mitt grafikkort skrika.
Jag gjorde en liten film på hur det låter ifall det skulle behövas. Inte så jättebra ljud men det hörs iallafall.

Det har inte låtit såhär tidigare utan det har kommit nu senaste dagarna när jag nött battlefield. Kortet har inte gått varmt eller så.. max temp under mina bf4 sessions har varit 53 grader. Det är INTE någon fläkt som låter då jag kör en custom loop med vatten på grafikkortet och cpu.

Kommer kortet dö inom snar framtid? Planerar att uppgradera men inte såhär snart så skulle kunna så ut med det då jag ändå har lurar på mig när jag lirar.

https://www.youtube.com/watch?v=wQGpxlNUt0M

Coilwhine gör RMA med denna film ev en bättre film när du visar fejan osv. Så borde det gå direkt på garantin , COilwhine är att spolarna tjuter när de får ström igenom sig.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rlx:

Kan ju testa men känns fail att dra ner inställningarna. Då köper jag hellre nytt eller står ut med problemet.

Majoriteten av alla skärmar cappar vid 60 fps, ingen idé att ha mer än det om du inte köpt nån speciell gamingskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Majoriteten av alla skärmar cappar vid 60 fps, ingen idé att ha mer än det om du inte köpt nån speciell gamingskärm.

Har en 144hz monitor så det känns lite surt att gå tillbaks till 60.

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat så det inte är nätaggregatet som ljudet kommer ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rlx:

Förstod att det var coilwhine men det låter inte som något coilwhine jag haft innan.

Nej det har jag inte. Skulle ju kunna förklara en den då jag bara bott denna lägenheten sen i slutat på sommaren. Får tjata om nytt

Det är ett 770 från evga. Hade planerat att uppgradera till ett 970 men då blir det nog ett amd kort istället :/

Kan ju testa men känns fail att dra ner inställningarna. Då köper jag hellre nytt eller står ut med problemet.

Alltså... Du sänker inte inställningarna för att du låser fps (vsync)
Kör själv 970 kort utan cw så du kan lugnt köpa ett.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb