Permalänk

Bredbandsbolaget 1 timmes leasetid

Halloj!

Bestämde mig för att köpa en ny router för några dagar sedan då den gamla börjar bli just gammal.

Köpte mig en Asus RT-N66U och allt var frid och fröjd tills jag kopplade in den och insåg att leasetiden stod på 1 timme.
Min gamla höll adressen utan problem tills jag själv valde att starta om den eller då strömmen gick. Asus'en hade även andra problem så jag lämnade tillbaka den och köpte mig en Netgear R7000 Nighthawk istället.

Netgear'en fungerar som tänkt men leasetiden är fortfarande på 1 timme. Ringde och pratade med BBB och de sa att leasetiden ska vara på 30 dagar och att dem aldrig hört talas om detta. De bad mig ringa "bredbandsexperterna" (betalnummer), mnja känner jag.

Börjar bli lite smått irriterad då nätet i samband med bytet går ner ca. 5 sekunder.

Vänder mig därför till er, har ni samma problem / en lösning på detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan sätta tiden vet inte om man kan sätta 0 så den är för alltid
http://www.manualslib.com/manual/438881/Asus-Rt-Ac66u.html?pa...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bara för att leasetiden är 1 timma betyder det ju inte att du kommer byta IP, routern förhandlar om att få behålla IP adressen vilket den med all sannolikhet kommer att få göra.

Har själv ASUS N66U och har aldrig märkt av något byte, inte heller några andra problem.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Du kan sätta tiden vet inte om man kan sätta 0 så den är för alltid
http://www.manualslib.com/manual/438881/Asus-Rt-Ac66u.html?pa...

Tack för snabbt svar! Detta gäller däremot WAN och den tiden kan inte jag ställa dessvärre.

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Bara för att leasetiden är 1 timma betyder det ju inte att du kommer byta IP, routern förhandlar om att få behålla IP adressen vilket den med all sannolikhet kommer att få göra.

Har själv ASUS N66U och har aldrig märkt av något byte, inte heller några andra problem.

Tack för snabbt svar du med!

Däremot bytte jag in min asus och kör på Netgear R7000 Nighthawk. Detta gäller som sagt WAN-ip'n och det är routern som varje timme byter IP vilket i sin tur medför att jag tappar nät cirka 5 sekunder varje timme p.g.a. bytet =/

Permalänk
Medlem

DHCP klienter brukar normalt sett göra en förnyelse av sin lease efter halva tiden gått, så i praktiken kommer du behålla adressen för evigt.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Skrivet av thadizzy:

DHCP klienter brukar normalt sett göra en förnyelse av sin lease efter halva tiden gått, så i praktiken kommer du behålla adressen för evigt.

Precis, i praktiken vore det så Men i och med att jag får 5 adresser från BBB så hoppar routern runt friskt på dessa tyvärr =/
Hade inga problem tidigare med min gamla D-link 655 med leasingen.

Permalänk

De ingick inget modem från bbb? om ja. testa med det och se om de blir samma, de lär inte skicka dig till betalnummer om du har deras utrustning

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

De ingick inget modem från bbb? om ja. testa med det och se om de blir samma, de lär inte skicka dig till betalnummer om du har deras utrustning

Jo jag fick en router från BBB men den var dessvärre inget vidare alls, så därav bytet. Min gamla D-link var det inga problem med leasetiden på konstigt nog :S Jo de hade dem nog gjort ändå, för bredbandsexperterna är kostnadsfritt om det visar sig vara fel från deras sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av source011:

Precis, i praktiken vore det så Men i och med att jag får 5 adresser från BBB så hoppar routern runt friskt på dessa tyvärr =/
Hade inga problem tidigare med min gamla D-link 655 med leasingen.

Låter som om deras DHCP-server är felkonfigurerad. Korta leasetider är normalt inget problem, problemet är att servern vägrar ge dig samma IP-adress när din router frågar om det.

BBBs 5 adresser innebär att du kan ha 5 enheter med eget IP anslutna samtidigt, inte att du har en pool på 5 adresser som du får på måfå (poolen den tar adresser ifrån är mycket större än så).
När klienten (routern i ditt fall) ber om ett IP från DHCP-servern frågar den om den kan få samma IP den hade tidigare och eftersom man förnyar den när halva leasetiden är kvar är man i normala fall garanterad att få samma IP igen, men det verkar inte hända i ditt fall.

BTW, jag har också 1 timmes leasetid från BBB och 30 minuter från Bahnhof men det är som sagt inga problem för man får samma IP varje gång man förnyar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Donan Fear:

Låter som om deras DHCP-server är felkonfigurerad. Korta leasetider är normalt inget problem, problemet är att servern vägrar ge dig samma IP-adress när din router frågar om det.

BBBs 5 adresser innebär att du kan ha 5 enheter med eget IP anslutna samtidigt, inte att du har en pool på 5 adresser som du får på måfå (poolen den tar adresser ifrån är mycket större än så).
När klienten (routern i ditt fall) ber om ett IP från DHCP-servern frågar den om den kan få samma IP den hade tidigare och eftersom man förnyar den när halva leasetiden är kvar är man i normala fall garanterad att få samma IP igen, men det verkar inte hända i ditt fall.

BTW, jag har också 1 timmes leasetid från BBB och 30 minuter från Bahnhof men det är som sagt inga problem för man får samma IP varje gång man förnyar.

Kanonsvar! Tack! Ska ringa och brottas med dem Men då kan jag utesluta mina nya routrar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av source011:

Kanonsvar! Tack! Ska ringa och brottas med dem Men då kan jag utesluta mina nya routrar?

Det låter som att din router förnyar IP istället för att förlänga leasen. Återställ den tills fabriksinställningar så ska den funka utan att du rör den, förutom att sätta ett lösenord då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av source011:

Kanonsvar! Tack! Ska ringa och brottas med dem Men då kan jag utesluta mina nya routrar?

Titta i routerns logfil, DHCP klienten bör logga dit. Kan du klistra in ifrån den loggen här i tråden? Du bör se både DHCPREQUEST samt DHCPRENEW i den loggen.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk

Det låter som att din klient är inställd på att inte förnya sin lease innan den gamla leasen gått ut, som någon sade tidigare så brukar klienterna be om en ny IP efter halva tiden (30 minuter).

DHCP option 50 heter den del av DHCP-protokollet som handlar om att be om en specifik IP, kolla på advanced settings om detta är något som du har möjlighet att själv konfigurera i routern, låt det vara igång. Finns inga inställningar för det så är det med all sannolikhet ändå igång per default.

Om det var fel på BBBs DHCP-server så skulle i praktiken samtliga kunder märka av problemet. Det här handlar helt och hållet om hur klienten är konfigurerad.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det låter som att din router förnyar IP istället för att förlänga leasen. Återställ den tills fabriksinställningar så ska den funka utan att du rör den, förutom att sätta ett lösenord då.

Skickades från m.sweclockers.com

Routern beter sig så direkt ur kartong, detsamma gällde även min Asus jag köpte för några dagar sedan. Har kastat in senaste firmwaren till Netgear'en och samma visa fortfarande. En timme sen byter den adress =/

Permalänk
Skrivet av thadizzy:

Titta i routerns logfil, DHCP klienten bör logga dit. Kan du klistra in ifrån den loggen här i tråden? Du bör se både DHCPREQUEST samt DHCPRENEW i den loggen.

Det ska jag absolut göra! Sitter på jobbet nu men fixar det så fort jag kommer hem

Permalänk
Skrivet av Djurmamman:

Det låter som att din klient är inställd på att inte förnya sin lease innan den gamla leasen gått ut, som någon sade tidigare så brukar klienterna be om en ny IP efter halva tiden (30 minuter).

DHCP option 50 heter den del av DHCP-protokollet som handlar om att be om en specifik IP, kolla på advanced settings om detta är något som du har möjlighet att själv konfigurera i routern, låt det vara igång. Finns inga inställningar för det så är det med all sannolikhet ändå igång per default.

Om det var fel på BBBs DHCP-server så skulle i praktiken samtliga kunder märka av problemet. Det här handlar helt och hållet om hur klienten är konfigurerad.

Routern har tyvärr inga fläskiga inställningar på den fronten, möjligt att det finns i Tomato eller DD-WRT osv?