Microsoft bekräftar Surface Pro 4 och utlovar kompatibilitet med nuvarande tillbehör

Permalänk

10 lök för en i5-speccad, synnerligen lätt dator med extremt hög kvalitetskänsla. Det är mindre än vad folk har lagt ut på macbooks i flera år. Förstår inte var problemet ligger.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Tror du inte fattar syftet med den då.

Tror inte jag heller fattar syftet. När man designar enheter som är väldigt tunna och lätta så måste man göra kompromisser, så hur bra/dålig en produkt blir beror mycket på vilka kompromisser man gör.

Surface Pro 3 verkar göra kompromisser kring kvalité och användbarhet av tangentbord och touchpad mot att kunna fungera riktigt bra som pekplatta. De flesta lätta/tunna Ultrabooks gör kompromissen att inte (effektivt) kunna fungera som pekplattor, en trend som verkar bli att starkare framöver då flera kommande modeller verkar droppa pekskärm mot att få matta högupplösta paneler.

Givet dessa val av kompromisser, hur ska man inte se Surface Pro som en väldigt dyr pekplatta då det är den aspekt man prioriterar och man offrar egenskaper som "vanlig" laptop? Vad är användningsområdet för en pekplatta med en så pass kraftig CPU? Om det inte är en pekplatta, på vilket sätt är SP3 bättre än Ultrabooks i samma prisklass?

Man skulle ju kunna behålla pekplatte-fokus på SP men ändå göra en betydligt bättre laptop av den genom att göra den till en 2-i-1 med "riktigt" tangentbord/touchpad i stället för flärpen man har nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Tror inte jag heller fattar syftet. När man designar enheter som är väldigt tunna och lätta så måste man göra kompromisser, så hur bra/dålig en produkt blir beror mycket på vilka kompromisser man gör.

Surface Pro 3 verkar göra kompromisser kring kvalité och användbarhet av tangentbord och touchpad mot att kunna fungera riktigt bra som pekplatta. De flesta lätta/tunna Ultrabooks gör kompromissen att inte (effektivt) kunna fungera som pekplattor, en trend som verkar bli att starkare framöver då flera kommande modeller verkar droppa pekskärm mot att få matta högupplösta paneler.

Givet dessa val av kompromisser, hur ska man inte se Surface Pro som en väldigt dyr pekplatta då det är den aspekt man prioriterar och man offrar egenskaper som "vanlig" laptop? Vad är användningsområdet för en pekplatta med en så pass kraftig CPU? Om det inte är en pekplatta, på vilket sätt är SP3 bättre än Ultrabooks i samma prisklass?

Man skulle ju kunna behålla pekplatte-fokus på SP men ändå göra en betydligt bättre laptop av den genom att göra den till en 2-i-1 med "riktigt" tangentbord/touchpad i stället för flärpen man har nu.

Vikt, storlek, prestanda till storlek, dockningen, användare vänligheten.
Vi har testat extremt mycket annat och det är först SP3 som tilltalar användarna.
Dom vill inte ha fast tangentbord.
Tycker tangentbordet och touchpad funkar bra, och touch på skärmen är enormt bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

256GB i5, behöver inte i7 gör ingen skillnad.

MX Red och V2

Nice! Har tänkt att om jag åker iväg någonstans kunna spela lite på plattan och undrar då om i7an är värt det med Intel HD 5000?

Ducky gör bra skit!

Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/IS730nx.png

20e ska det börja användas, då får 2an bli reserv

omg! Me wantz!
varför just den 20e?

Köpte du allt via Microsoft?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tyvar1:

Nice! Har tänkt att om jag åker iväg någonstans kunna spela lite på plattan och undrar då om i7an är värt det med Intel HD 5000?

Ducky gör bra skit!
omg! Me wantz!
varför just den 20e?

Köpte du allt via Microsoft?

Ja allt är via MS.

Det är jag själv som bestämt med min medarbetare.

Jobb prylar så.

Har ingen brådska heller.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

Ja allt är via MS.

Det är jag själv som bestämt med min medarbetare.

Jobb prylar så.

Har ingen brådska heller.

Ahh, okej!
Sista frågorna(frågestund )
Är det rekommenderat att köpa allt från Microsoft istället för tex webhallen för att få bättre support?
Är det värt med i7an om man ska spela på plattan?
Fungerar verkligen Surface VGA-adapter och Surface HD Digital AV-adapter till Surface Pro 3? På hemsidan står det "Fungerar endast med Surface och Surface 2"

Tack för alla svar so far!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tyvar1:

Ahh, okej!
Sista frågorna(frågestund )
Är det rekommenderat att köpa allt från Microsoft istället för tex webhallen för att få bättre support?
Är det värt med i7an om man ska spela på plattan?
Fungerar verkligen Surface VGA-adapter och Surface HD Digital AV-adapter till Surface Pro 3? På hemsidan står det "Fungerar endast med Surface och Surface 2"

Tack för alla svar so far!

Köpa från webhallen är också bra.
I7 tycker inte jag.
Ja dom funkar du ska dock ha dom som det står är till SP3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

Köpa från webhallen är också bra.
I7 tycker inte jag.
Ja dom funkar du ska dock ha dom som det står är till SP3

Okej! Tack för all information!
Dock hittar jag inte dom som är för Surface Pro 3 :/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Får Surface Pro 3 med alla tillbehör den 20e typ, från 2an.
Jävla stor skillnad.

Blir inköp av ducky mini samtidigt.

Perfekt kombo. Kör själv Ducky Mini (1) med Surface Pro (1). Bättre tangentbord än så får man inte, men som ändå är portabelt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det tap-to-grab funktionen som strular? Den verkar ha problem med Windows då detta fungerar perfekt på MBP/MBA under OSX men fungerar rätt illa på samma touchpad under Windows. Det är en funktion jag använder väldigt ofta så att köra Windows på MBP blev helt uteslutet.

Samma här. Problemet ligger dock mest i Apples drivare för Windows som inte är helt optimala. För mig så är det OS X som gäller på MBP, och sedan Windows för spel (använder normalt mus oavsett dator).

Skrivet av Yoshman:

Har klagat många gånger på tangentbord/touchpad på Surface Pro 3 nu, men det är för att jag verkligen gillar 12" skärmen med 3:2 kvot.

Både håller med och inte. Visst hade jag gärna sätt ytterligare förbättring av tangtbord/pekplatte-tillbehören med bättre touch (vid vissa tillfällen när man precis är på resande fot). Däremot för lite mer seriöst användande så använder jag ändå separat mus och mekaniskt tangentbord. Blir ett utmärkt portabelt kit.

Skrivet av Yoshman:

Fattar bara inte varför MS inte kan släppa tanken på en >10k surfplatta, det är inte mer än en extrem nischprodukt.

Visst är det verkligen en nischprodukt som absolut inte är för alla, men personligen är jag extremt tacksam att det finns nischprodukter som denna!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/