Permalänk
Medlem

Någon snyltar mitt WiFi!

Jag var inne i routerns kontrollpanel och märkte att någon som inte borde vara ansluten var ansluten.

Någon som heter Lovisa.... Jag känner ingen Lovisa. Och än värre, det var en iPhone!
Jag har för tillfället satt på parental control så hon inte får internet och hoppas på att hon kopplar från. Men bitter som man är räcker inte det. Utan jag vill helst få reda på mer om personen och prata med parasiten ifråga >:( Kan man ta reda på mer info på något vis?

Att byta SSID eller lösen är såklart en bättre lösning, men jag har såpass många enheter och vänner som i så fall måste återansluta.

Mitt WiFi har för övrigt WAP2 säkerhet, lösenet består dock av enbart siffror. Är det för osäkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag var inne i routerns kontrollpanel och märkte att någon som inte borde vara ansluten var ansluten.

Någon som heter Lovisa.... Jag känner ingen Lovisa. Och än värre, det var en iPhone!
Jag har för tillfället satt på parental control så hon inte får internet och hoppas på att hon kopplar från. Men bitter som man är räcker inte det. Utan jag vill helst få reda på mer om personen och prata med parasiten ifråga >:( Kan man ta reda på mer info på något vis?

Att byta SSID eller lösen är såklart en bättre lösning, men jag har såpass många enheter och vänner som i så fall måste återansluta.

Mitt WiFi har för övrigt WAP2 säkerhet, lösenet består dock av enbart siffror. Är det för osäkert?

Inget nätverk är säkert om man kan lösen, se tilll att byta löawn eller banna mac-adressen

Permalänk
Avstängd

Låter som att det är nån av dina "vänner" som delat med sig. Kolla upp vem som känner en Lovisa så vet du vem som gav ut lösenordet.

Permalänk
Medlem

Kolla upp så du satt säkerhet på både 2.4 och 5GHz. Det brukar vara olika inställningar och det är lätt att missa den ena om man inte är medveten om det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag var inne i routerns kontrollpanel och märkte att någon som inte borde vara ansluten var ansluten.

Någon som heter Lovisa.... Jag känner ingen Lovisa. Och än värre, det var en iPhone!
Jag har för tillfället satt på parental control så hon inte får internet och hoppas på att hon kopplar från. Men bitter som man är räcker inte det. Utan jag vill helst få reda på mer om personen och prata med parasiten ifråga >:( Kan man ta reda på mer info på något vis?

Att byta SSID eller lösen är såklart en bättre lösning, men jag har såpass många enheter och vänner som i så fall måste återansluta.

Mitt WiFi har för övrigt WAP2 säkerhet, lösenet består dock av enbart siffror. Är det för osäkert?

Om hon nu inkräktar på ditt nätverk så kan du kolla hennes nätverkstrafik med Wireshark och se om du hittar något användbart

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har för tillfället satt på parental control så hon inte får internet och hoppas på att hon kopplar från

Är nog bättre att använda "Wireless MAC Filter" funktionen på routern och blockera denna persons MAC-adress. Vilket gör att hon inte kan ansluta till nätverket.

Skrivet av biorrith:

Mitt WiFi har för övrigt WAP2 säkerhet, lösenet består dock av enbart siffror. Är det för osäkert?

Det tar väl en minut att knäcka.

Permalänk
Avstängd

WPA2 tar inte en minut att "knäcka"

Permalänk
Medlem

Att bruteforca lösen som bara består av siffror tar några minuter...

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag var inne i routerns kontrollpanel och märkte att någon som inte borde vara ansluten var ansluten.

Någon som heter Lovisa.... Jag känner ingen Lovisa. Och än värre, det var en iPhone!
Jag har för tillfället satt på parental control så hon inte får internet och hoppas på att hon kopplar från. Men bitter som man är räcker inte det. Utan jag vill helst få reda på mer om personen och prata med parasiten ifråga >:( Kan man ta reda på mer info på något vis?

Att byta SSID eller lösen är såklart en bättre lösning, men jag har såpass många enheter och vänner som i så fall måste återansluta.

Mitt WiFi har för övrigt WAP2 säkerhet, lösenet består dock av enbart siffror. Är det för osäkert?

Du har ett förnamn, det är allt du behöver för att hitta en person när du har en sökradie på knappt 50 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Om hon nu inkräktar på ditt nätverk så kan du kolla hennes nätverkstrafik med Wireshark och se om du hittar något användbart

Kan potentiellt vara olagligt, men inte helt säker på vad som gäller när det är OPs skyddade nätverk.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan potentiellt vara olagligt, men inte helt säker på vad som gäller när det är OPs skyddade nätverk.

Haha ja tänkte på det fast det är ju hans nätverk och då har han rätt att se till att ingen missbrukar hans internet. Om "Lovisa" skulle göra något olagligt på hans nät så får ju han ta skiten så han borde väl få snoka och ta reda på vem "Lovisa" är enligt mig, fast jag är ingen advokat så ska inte påstå att jag vet om det är lagligt eller inte

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Byt lösen och filtrera så att endast MAC-adresser från tillåtna enheter kan ansluta.

Det går ju att ta sig förbi MAC-filtret, men då räknas det ju som ett uppsåtligt intrång jämfört med att någon av dina vänner delat med sig lösenordet som du gett dem.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Om hon nu inkräktar på ditt nätverk så kan du kolla hennes nätverkstrafik med Wireshark och se om du hittar något användbart

Håller med du borde iallafall logga hennes trafik till hon går in på faacebook/email och sen borde det inte vara svårt att hitta henne eller så blockar du bara...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Att byta SSID eller lösen är såklart en bättre lösning, men jag har såpass många enheter och vänner som i så fall måste återansluta.

Mitt WiFi har för övrigt WAP2 säkerhet, lösenet består dock av enbart siffror. Är det för osäkert?

Perfekt tillfälle att byta lösenord då, berätta för vännerna att du var tvungen att byta lösenord eftersom någon av dem inte kunde hålla snattran. Det kan ju vara fler som läckt bara det att du inte märkt det

Som tidigare nämnts är enbart siffror ett lösenord som är busenkelt att knäcka, så det är en dålig idé. Bättre vore att köra något i correct horse battery staple-stil.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är kanske dags att se till att accesspunkten stödjer gästnätverk så slipper du ge ut lösenordet till lanet till de som bara ska låna internetanslutning och inte har i lanet att göra, lite mer avancerade prylar brukar stödja gästnät där klienterna dessutom är sinsemellan isolerade.
WPA 2 är jobbigt att bruteforca men däremot finns det problem i WPS så det bör man stänga av.
Och se till att använda ett korrekt ssid och en bra nyckel, använd nån slumpgenerator och inte ett "normalt tal"
https://www.grc.com/passwords.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Inget nätverk är säkert om man kan lösen, se tilll att byta löawn eller banna mac-adressen

Skrivet av Jfqvist:

Låter som att det är nån av dina "vänner" som delat med sig. Kolla upp vem som känner en Lovisa så vet du vem som gav ut lösenordet.

Skrivet av era909:

Kolla upp så du satt säkerhet på både 2.4 och 5GHz. Det brukar vara olika inställningar och det är lätt att missa den ena om man inte är medveten om det.

Skrivet av Kevinkingeen:

Om hon nu inkräktar på ditt nätverk så kan du kolla hennes nätverkstrafik med Wireshark och se om du hittar något användbart

Skrivet av zoulnix:

Är nog bättre att använda "Wireless MAC Filter" funktionen på routern och blockera denna persons MAC-adress. Vilket gör att hon inte kan ansluta till nätverket.

Det tar väl en minut att knäcka.

Skrivet av trollhattan:

WPA2 tar inte en minut att "knäcka"

Skrivet av Mobado:

Att bruteforca lösen som bara består av siffror tar några minuter...

Skrivet av SWEHACKER:

Du har ett förnamn, det är allt du behöver för att hitta en person när du har en sökradie på knappt 50 meter.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan potentiellt vara olagligt, men inte helt säker på vad som gäller när det är OPs skyddade nätverk.

Skrivet av Kevinkingeen:

Haha ja tänkte på det fast det är ju hans nätverk och då har han rätt att se till att ingen missbrukar hans internet. Om "Lovisa" skulle göra något olagligt på hans nät så får ju han ta skiten så han borde väl få snoka och ta reda på vem "Lovisa" är enligt mig, fast jag är ingen advokat så ska inte påstå att jag vet om det är lagligt eller inte

Skrivet av LupX:

Byt lösen och filtrera så att endast MAC-adresser från tillåtna enheter kan ansluta.

Det går ju att ta sig förbi MAC-filtret, men då räknas det ju som ett uppsåtligt intrång jämfört med att någon av dina vänner delat med sig lösenordet som du gett dem.

Skrivet av jacobtr:

Håller med du borde iallafall logga hennes trafik till hon går in på faacebook/email och sen borde det inte vara svårt att hitta henne eller så blockar du bara...

Skrivet av fourbyfour:

Perfekt tillfälle att byta lösenord då, berätta för vännerna att du var tvungen att byta lösenord eftersom någon av dem inte kunde hålla snattran. Det kan ju vara fler som läckt bara det att du inte märkt det

Som tidigare nämnts är enbart siffror ett lösenord som är busenkelt att knäcka, så det är en dålig idé. Bättre vore att köra något i correct horse battery staple-stil.

Skrivet av mrqaffe:

Det är kanske dags att se till att accesspunkten stödjer gästnätverk så slipper du ge ut lösenordet till lanet till de som bara ska låna internetanslutning och inte har i lanet att göra, lite mer avancerade prylar brukar stödja gästnät där klienterna dessutom är sinsemellan isolerade.
WPA 2 är jobbigt att bruteforca men däremot finns det problem i WPS så det bör man stänga av.
Och se till att använda ett korrekt ssid och en bra nyckel, använd nån slumpgenerator och inte ett "normalt tal"
https://www.grc.com/passwords.htm

Dold text

Tack för visat intresse allihop.

Jag googlade Wireshark lite grann och kollade upp möjligheterna där. Facebook lösen går inte att få ut Man kan kopiera cookien, men tror inte det går från en telefon. Inte särskilt lagligt heller.

Jag tittade runt efter att banna MAC-adressen i routerns kontrollpanel. Blev inget klokare dock.
På tal om sak, det är en Asus RT-N56U - Tredjeparts firmware ska vara rätt poppis. Är det något bra?

När allt kom omkring så tog jag den lätta utvägen och dolde samt bytade SSID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Någon som heter Lovisa.... Jag känner ingen Lovisa.

Dags att lära känna Lovisa då, att dela Wi-Fi är det heligaste som finns, jag hoppas du respekterar detta.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Inte särskilt lagligt heller.

Vad är inte lagligt, du äger ditt trådlösa nätverk och får således övervaka det hur du vill, vad du sen gör med infon är annan sak.
Detta gäller enbart privata nätverk och enbart för dig själv. Är det fler som nyttjar din tjänst med din tillåtelse måste du upplysa dom om detta.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zoulnix:

Är nog bättre att använda "Wireless MAC Filter" funktionen på routern och blockera denna persons MAC-adress. Vilket gör att hon inte kan ansluta till nätverket.

Det tar väl en minut att knäcka.

Skrivet av trollhattan:

WPA2 tar inte en minut att "knäcka"

Skrivet av Mobado:

Att bruteforca lösen som bara består av siffror tar några minuter...

Håller med trollhattan här.... WPA2 tar inte minuter att knäcka, oavsett om det bara är siffror eller ej.
Antar att lösenordet iaf inte är 0000 eller 123.

Skulle mer säga, är det mellan 8-12 siffror (och endast siffor) så handlar det iaf om någon timme-timmar beroende på hårdvara på maskinen som utför attacken, samt den router/hårdvara som attacken utförs emot.

Kan ibland vara smart att lägga några extra hundringar på att få en bättre enhet, som har skydd mot uppenbara intrångsförsök..

Hur som helst, jag skulle helt enkelt bytt lösenord.
Så slipper du problemet...?

Dessutom, att byta lösenord eller crypto-nyklar då och då är det inget fel med... bara nyttigt.
Precis som att tvätta dina underkläder ibland ;p

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av biorrith:

Jag tittade runt efter att banna MAC-adressen i routerns kontrollpanel. Blev inget klokare dock.
På tal om sak, det är en Asus RT-N56U - Tredjeparts firmware ska vara rätt poppis. Är det något bra?

Om orginal FW stödjer MAC utlåsning eller mac-only-access, så bör trejdepart göra det...
Eftersom det är en basic funktion som finns i alla ap / routers, ävern i 300kr-segmentet..

Så här ser orginal FW-delen ut för låsningen.
http://event.asus.com/2009/networks/dummy_ui/en/Advanced_MACF...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Dold text

Tack för visat intresse allihop.

Jag googlade Wireshark lite grann och kollade upp möjligheterna där. Facebook lösen går inte att få ut Man kan kopiera cookien, men tror inte det går från en telefon. Inte särskilt lagligt heller.

Jag tittade runt efter att banna MAC-adressen i routerns kontrollpanel. Blev inget klokare dock.
På tal om sak, det är en Asus RT-N56U - Tredjeparts firmware ska vara rätt poppis. Är det något bra?

När allt kom omkring så tog jag den lätta utvägen och dolde samt bytade SSID.

Det finns ganska mycket schyssta 3e parts firmwares, jag använder DD-WRT just nu på min N66.

http://www.dd-wrt.com/site/index

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Dold text

Tack för visat intresse allihop.

Jag googlade Wireshark lite grann och kollade upp möjligheterna där. Facebook lösen går inte att få ut Man kan kopiera cookien, men tror inte det går från en telefon. Inte särskilt lagligt heller.

Jag tittade runt efter att banna MAC-adressen i routerns kontrollpanel. Blev inget klokare dock.
På tal om sak, det är en Asus RT-N56U - Tredjeparts firmware ska vara rätt poppis. Är det något bra?

När allt kom omkring så tog jag den lätta utvägen och dolde samt bytade SSID.

Kollade du både 2.4 och 5GHz? Har själv en RT-N56U och vet att det är olika inställningar, samt att om man haft ex 5GHz avstängt (och därmed inte brytt sig om att sätta något lösenord) och sedan uppdaterar firmware så sätts det igång automatiskt (fortfarande utan lösenord.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Du kan blocka mac-adressen i kontrollpanelen till den routern. Du gör det på samma ställe som där du ser vilka som är inne på routern har jag för mig, ser ut som ett stopptecken om jag inte minns helt fel. Har samma router själv och gjorde det när jag såg en adress som jag inte kände igen, visade sig senare att det var min sambos iPhone

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Finns åtkomstkontroll på avancerat på min netgear router så det borde finnas på din router oxå Där kan man kicka ut den som är inne på ditt WIFI eller blocka Lovisa

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Och än värre, det var en iPhone!

Herrejävlar! Nu är det riktigt kört för dig!!!

Men ärligt talat, om en tjej på 10 år som just fått överta sin morsas Iphone 3 och dessutom råkat komma över ditt WIFI-lösen genom någon kompis kompis brorsas kompis, det är väl inget att göra en så förbannat stor sak över? Byt lösen till något bättre och glöm skiten!

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Att bruteforca lösen som bara består av siffror tar några minuter...

Fast, inte om man inte VET att det endast är siffror..

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Att byta SSID eller lösen är såklart en bättre lösning, men jag har såpass många enheter och vänner som i så fall måste återansluta.

Vilket är bäst?
Att byta lösen och höja säkerheten?
Eller att låta det vara och ditt nuvarnde lösenord sprids över hela stan?
Ja det är ju jättejobbigt att återansluta dom enheter du vill ska vara med...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan potentiellt vara olagligt, men inte helt säker på vad som gäller när det är OPs skyddade nätverk.

Skrivet av Kevinkingeen:

Haha ja tänkte på det fast det är ju hans nätverk och då har han rätt att se till att ingen missbrukar hans internet. Om "Lovisa" skulle göra något olagligt på hans nät så får ju han ta skiten så han borde väl få snoka och ta reda på vem "Lovisa" är enligt mig, fast jag är ingen advokat så ska inte påstå att jag vet om det är lagligt eller inte

För ett tag sedan tog jag i kontakt med Polisen om just detta! Var allmänt intresserad av frågan tidigare.

Polisen svarade att jag borde ställa min fråga till datainspektionen.
datainspektionen sa att jag skulle ställa min fråga till PTS.

datainspektionen kunde endast hänvisa mig till laggar om hur man ska spara personuppgifter. Alltså om man skulle vilja spara informationen. Annars kunde de inte svara på om övervakningen/att "sniffa data" var olagligt eller inte utan hänvisade mig till PTS. Jag har dock inte orkat kontakta PTS ännu

Men efter allt detta låter det som att det är en stor gråzon då varken Polisen eller datainspektionen kan svara på frågor om lagen angående detta.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av biorrith:

Att byta SSID eller lösen är såklart en bättre lösning, men jag har såpass många enheter och vänner som i så fall måste återansluta.

Skrivet av JenzA:

Ja det är ju jättejobbigt att återansluta dom enheter du vill ska vara med...

Haha, ja det är som JenzA säger... Hur många enheter har du egenligen?
Så jobbigt är det inte.
Jag har två mobiler, 1 platta, 3 laptops, två smart tv's, 4 konsoler och tre mediaspelare i mitt hemma nät. Det är ju inte så värst jobbigt att faktiskt byta lösenord.

Det är oavsett REÄLT MYCKET SNABBARE än att hålla på med wireshark och mumbo jumbo secondary fw som du kommit in på som sidospår...

Byt lösenord, klart.
Varför skall alla dina vänner ha ditt lösenord?, kan köpa det ibland att nån har dålig täckning eller så, men då kan du ju likagärna skriva ut lösenord en på lapp och sätta på routern eller kylen, så är der dina vänners problem och inte ditt.

Snacka om att göra en höna utav en fjäder...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Herrejävlar! Nu är det riktigt kört för dig!!!

Men ärligt talat, om en tjej på 10 år som just fått överta sin morsas Iphone 3 och dessutom råkat komma över ditt WIFI-lösen genom någon kompis kompis brorsas kompis, det är väl inget att göra en så förbannat stor sak över? Byt lösen till något bättre och glöm skiten!

Skrivet av JenzA:

Vilket är bäst?
Att byta lösen och höja säkerheten?
Eller att låta det vara och ditt nuvarnde lösenord sprids över hela stan?
Ja det är ju jättejobbigt att återansluta dom enheter du vill ska vara med...

Skrivet av andreas_dock:

Haha, ja det är som JenzA säger... Hur många enheter har du egenligen?
Så jobbigt är det inte.
Jag har två mobiler, 1 platta, 3 laptops, två smart tv's, 4 konsoler och tre mediaspelare i mitt hemma nät. Det är ju inte så värst jobbigt att faktiskt byta lösenord.

Det är oavsett REÄLT MYCKET SNABBARE än att hålla på med wireshark och mumbo jumbo secondary fw som du kommit in på som sidospår...

Byt lösenord, klart.
Varför skall alla dina vänner ha ditt lösenord?, kan köpa det ibland att nån har dålig täckning eller så, men då kan du ju likagärna skriva ut lösenord en på lapp och sätta på routern eller kylen, så är der dina vänners problem och inte ditt.

Snacka om att göra en höna utav en fjäder...

Som sagt, jag har bytat SSID så hon kommer inte vara inloggad längre. Det är dessutom numera dolt, så hen ser inte vad som ska bruteforcas, det går säkert att hitta ändå men det är iaf försvårat.

Mitt gamla lösenord var inte "över hela stan". Mina 2-3 närmsta vänner har fått det, och då knappar jag in lösenet själv.