Permalänk
Medlem

I5 i5-4690k vs I7 4790k

Hej, nu är det så jag ska köpa ny processor och alla verkar hata AMDs processorer just nu. :> Sitter med en amd phenom 1055t just nu. inge överklockning på den. för vet inte hur man gör. önskar jag kunna men men. i alla fall. så ska jag spela bf4 och wow. Sedan vill jag kunna hålla på med edit och recorda. Streaming tänker jag nog också hålla på med för kul.

så min fråga är vilken av alla processorer skulle ni tipsa om! Jag vill ha en processor som är snabb, bra och kommer hänga med i spelen framöver också. vill inte köpa en processor för 2tusen och den kommer inte klara av spelen om 1-2 år. den ska vara med i 3-4 år kanske. men tekniken är lurig. min 1055t som jag har haft i 4 år, kör BF4 på medium utan överklockning och de tycker jag är sjukt bra.
Mvh TJ

Permalänk
Medlem

Har du råd med i7:an så köper du den. Är budgeten viktigare så köper du i5:an.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Hej, nu är det så jag ska köpa ny processor och alla verkar hata AMDs processorer just nu. :> Sitter med en amd phenom 1055t just nu. inge överklockning på den. för vet inte hur man gör. önskar jag kunna men men. i alla fall. så ska jag spela bf4 och wow. Sedan vill jag kunna hålla på med edit och recorda. Streaming tänker jag nog också hålla på med för kul.

så min fråga är vilken av alla processorer skulle ni tipsa om! Jag vill ha en processor som är snabb, bra och kommer hänga med i spelen framöver också. vill inte köpa en processor för 2tusen och den kommer inte klara av spelen om 1-2 år. den ska vara med i 3-4 år kanske. men tekniken är lurig. min 1055t som jag har haft i 4 år, kör BF4 på medium utan överklockning och de tycker jag är sjukt bra.
Mvh TJ

jag sitter med en i7 860 (första generationen) som kom för 4-5 år sedan. och det är fortfarande mitt grafikkort som flaskhalsar! det må klia i fingertopparna men håller mig för att köpa nytt

sitter med den jsut nu oklockad, men om jag klockar den klarar den nog hålla sig åtminstone 2 år till om inte mer skulle jag tro

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Har du råd med i7:an så köper du den. Är budgeten viktigare så köper du i5:an.

Hur stor skillnad är det på dom? jag kan köpa i7an utan problem, men är den värd att lägga 600kr till? kanske inte gör så stor skillnad eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

jag sitter med en i7 860 (första generationen) som kom för 4-5 år sedan. och det är fortfarande mitt grafikkort som flaskhalsar! det må klia i fingertopparna men håller mig för att köpa nytt

sitter med den jsut nu oklockad, men om jag klockar den klarar den nog hålla sig åtminstone 2 år till om inte mer skulle jag tro

Hehe, samma egentligen Vill köpa nytt! Köpa saker är roligt!!!! ^^

Permalänk
Skrivet av Wizook:

Hur stor skillnad är det på dom? jag kan köpa i7an utan problem, men är den värd att lägga 600kr till? kanske inte gör så stor skillnad eller?

Skillnaden mellan 4690k och 4790k är att 4790K har Hyperthreading vilket innebär att den har 8 trådar (Jämfört med 4 på 4690K)

I dom flesta spelen så kommer 4690k prestera precis lika bra som 4790k men i spel som drar nytta av flera trådar (Till exempel BF4) så får 4790k ett ganska stort övertag, Ska man dessutom streama medans man spelar så gör dom extra trådarna stor skillnad.

Jag röstar för 4790k

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Skillnaden mellan 4690k och 4790k är att 4790K har Hyperthreading vilket innebär att den har 8 trådar (Jämfört med 4 på 4690K)

I dom flesta spelen så kommer 4690k prestera precis lika bra som 4790k men i spel som drar nytta av flera trådar (Till exempel BF4) så får 4790k ett ganska stort övertag, Ska man dessutom streama medans man spelar så gör dom extra trådarna stor skillnad.

Jag röstar för 4790k

Hehe, jadu lutar mot hållet på i7an nu när ni säger så och tekniken går framåt.

Permalänk
Medlem

Nu är det helt klart ett ganska stort steg att prata om en 5820k .. den kostar just nu ca 500:- mer än den i7an du tänkte på, moderkorten kan vara lite dyrare och ramminnet kanske man kan snåla in lite på mängden på i dagsläget..

Jag hade dock övervägt att köpa en t.ex 5820k på 2011-3 plattformen istället för i7an du funderar på idag.

6 kärnor vs 4. Framtiden lär till att bli flertrådad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782208

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Nu är det helt klart ett ganska stort steg att prata om en 5820k .. den kostar just nu ca 500:- mer än den i7an du tänkte på, moderkorten kan vara lite dyrare och ramminnet kanske man kan snåla in lite på mängden på i dagsläget..

Jag hade dock övervägt att köpa en t.ex 5820k på 2011-3 plattformen istället för i7an du funderar på idag.

6 kärnor vs 4. Framtiden lär till att bli flertrådad.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782208

Mjäh, jag håller faktiskt inte med dig här. Det blir rejält mycket dyrare att gå för Haswell‑E. 500kr CPU, minst 1000kr moderkort och minst 500kr RAM. Det blir åtminstone 2000kr dyrare. Om man inte ska köra fler än två grafikkort är det inte värt.

TS: Kör på Intel Core i7 4790K. Eftersom du ska streama är den ett betydligt bättre val än Intel Core i5 4690K.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

jag sitter med en i7 860 (första generationen) som kom för 4-5 år sedan. och det är fortfarande mitt grafikkort som flaskhalsar! det må klia i fingertopparna men håller mig för att köpa nytt

sitter med den jsut nu oklockad, men om jag klockar den klarar den nog hålla sig åtminstone 2 år till om inte mer skulle jag tro

Jonatan, jag kan inte annat än hålla med. Jag har använt min i7 860 sedan hösten 2008. Satte in en SSD ett par år senare och ett nytt grafikkort något år efter det... helt otroligt hur den presterar och hänger med resten av prylarna! Har aldrig varit så nöjd med en bit hårdvara som med min i7:a. Kommer att köra ASUS moderkort igen och tuffa vidare med mina 1600mhz minnen och grafikkortet samt nätagget.

Ska nu byta till ett m-itx chassi och passar på att byta upp mig till i7 4790k. Det är för liten skillnad i pris mellan den och i5:an. Hyfsat stor prestanda skillnad om man räknar in HT trots allt. SKa man vara framtidssäker är det bättre att ha vara redo för eventuella program som kan utnyttja HT. Vet inte vad man säger generellt om det, vad sägs det?

Permalänk

i7 because i7. Jag e sjukt nöjd med min.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Skillnaden mellan 4690k och 4790k är att 4790K har Hyperthreading vilket innebär att den har 8 trådar (Jämfört med 4 på 4690K)

I dom flesta spelen så kommer 4690k prestera precis lika bra som 4790k men i spel som drar nytta av flera trådar (Till exempel BF4) så får 4790k ett ganska stort övertag, Ska man dessutom streama medans man spelar så gör dom extra trådarna stor skillnad.

Jag röstar för 4790k

Ifall man inte ska överklocka så kommer 4790K med mycket högre klockfrekvenser out of box än en 4690K.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ifall man inte ska överklocka så kommer 4790K med mycket högre klockfrekvenser out of box än en 4690K.

Ja men då köper man ju inte en K helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att du ska köpa någon i5. Med mängder av pengar, köp i7. T.ex. 4790k är vass och öppnar möjlighet för överklockning sen om du har ett lämpligt mobo till. Men med mindre pengar, köp AMD (modell beroende på budget). Tycker i5'or är icke-prisvärda. Utan att starta någon grund för fanboys lågor här så är de inte imo att betrakta som någon "bang for the buck". i7'or är riktigt vassa medan AMD ger sjukt mycket processor för liten peng. Inte lika mycket, men klart mer än den borde för en bråkdel av priset för en i7 (eller i5).

Ska du bara byta processorn eller ska du bygga nytt? Du förstår att Intel har en annan socket och således fordrar ett nytt moderkort i din dator? Att köpa en i7 med nytt moderkort landar på närmre 4kkr. En exvis AMD fx-8350 processor går väl på 1,5kkr och om jag inte är helt ute och cyklar är väl både 1055t och fx8350 am3+ socket, dvs det ska passa i ditt befintliga moderkort. Fx-8350 har 8 kärnor, ca 20% starkare i enkeltrådade operationer och ca 40% bättre i flertrådade operationer. Här är en bra källa för att jämföra faktisk prestanda i verkliga miljöer om du tycker att benchmarks kan kännas lite "overkliga":
http://anandtech.com/bench/product/697?vs=147

Du kommer att se förbättring och den bör väl hålla sig ett tag även om jag förstått det som att AM3+ inte kommer att se några nya processormodeller. Däremot förstår jag att fx-8350 ska vara ett riktigt guldkorn om du tänkt börja överklocka. Du ska även som ren amatör kunna kräma ur sjukt mycket juice ur den lilla metallkakan.

Vad har du för rigg i övrigt? Är du säker på att det är processorn som ska bytas till en bättre. Personligen, om jag var i din sits, hade jag nog försökt klara mig ett litet tag till med 1055t och väl när processorerna dippar i pris börjat se mig mer omkring.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ja men då köper man ju inte en K helt onödigt.

Ifall man har pengarna så är en i7 4790K att föredra ifall man inte överklockar då den kommer med högre klockfrekvenser 4/4.4 Turbo Ghz vs 3.5/3.9 Turbo Ghz. Det du säger stämmer delvis men eftersom i7 4790K har ca 15% högre klockfrekvenser så det är inte helt onödigt att köpa den istället för 4690 (ej K).

Det är inte prisvärt men tänk dig GPU istället för CPU vid 1080p så presterar ett GTX 980 ca 15% bättre än ett GTX 970 men kostar 50% mer än ett GTX 970. Inte en helt 100% jämförelse då de flesta spel är begränsande av GPU och inte CPU men det finns också spel som begränsas av CPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Jag tycker inte att du ska köpa någon i5. Med mängder av pengar, köp i7. T.ex. 4790k är vass och öppnar möjlighet för överklockning sen om du har ett lämpligt mobo till. Men med mindre pengar, köp AMD (modell beroende på budget). Tycker i5'or är icke-prisvärda. Utan att starta någon grund för fanboys lågor här så är de inte imo att betrakta som någon "bang for the buck". i7'or är riktigt vassa medan AMD ger sjukt mycket processor för liten peng. Inte lika mycket, men klart mer än den borde för en bråkdel av priset för en i7 (eller i5).

Ska du bara byta processorn eller ska du bygga nytt? Du förstår att Intel har en annan socket och således fordrar ett nytt moderkort i din dator? Att köpa en i7 med nytt moderkort landar på närmre 4kkr. En exvis AMD fx-8350 processor går väl på 1,5kkr och om jag inte är helt ute och cyklar är väl både 1055t och fx8350 am3+ socket, dvs det ska passa i ditt befintliga moderkort. Fx-8350 har 8 kärnor, ca 20% starkare i enkeltrådade operationer och ca 40% bättre i flertrådade operationer. Här är en bra källa för att jämföra faktisk prestanda i verkliga miljöer om du tycker att benchmarks kan kännas lite "overkliga":
http://anandtech.com/bench/product/697?vs=147

Du kommer att se förbättring och den bör väl hålla sig ett tag även om jag förstått det som att AM3+ inte kommer att se några nya processormodeller. Däremot förstår jag att fx-8350 ska vara ett riktigt guldkorn om du tänkt börja överklocka. Du ska även som ren amatör kunna kräma ur sjukt mycket juice ur den lilla metallkakan.

Vad har du för rigg i övrigt? Är du säker på att det är processorn som ska bytas till en bättre. Personligen, om jag var i din sits, hade jag nog försökt klara mig ett litet tag till med 1055t och väl när processorerna dippar i pris börjat se mig mer omkring.

Tänka sälja min dator och köpa helt nytt så det håller ett bra tag till. Jag sitter på en sapphire radeon 6850 och 8gb ram. Men jag kan ej överclocka min processor för sitter med ett dåligt moderkort. Känns som amds processor fx 8350 är inte värd 1,3 när man kan få en 9370 för några hundra mer. Sedan så måste jag ändå köpa ett nytt moderkort så kan lika bra köpa en i7a och lite billigare moderkort då jag inte ska sitta och överklocka nog. Men varför köper folk moderkort för 1800kr när de finns moderkort som finna för 800kr osv. Sedan överklocka grafikkortet, är det svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Tänka sälja min dator och köpa helt nytt så det håller ett bra tag till. Jag sitter på en sapphire radeon 6850 och 8gb ram. Men jag kan ej överclocka min processor för sitter med ett dåligt moderkort. Känns som amds processor fx 8350 är inte värd 1,3 när man kan få en 9370 för några hundra mer. Sedan så måste jag ändå köpa ett nytt moderkort så kan lika bra köpa en i7a och lite billigare moderkort då jag inte ska sitta och överklocka nog. Men varför köper folk moderkort för 1800kr när de finns moderkort som finna för 800kr osv. Sedan överklocka grafikkortet, är det svårt?

Man kan absolut få litet bättre för bara några hundra till. Det kan man hela tiden, skriv en for-loop på det. Några hundra till ovan på det, och sedan några hundra till ocanpå det. Men sett till vinsten i processor för de extra hundralapparna, däremot, så tycker jag det fråntar "the Bang for the Buck-effect" (hädandefter 'BfB-effekt') att pynta mer, även om det alltså ger vinst i output processor. Köper du nytt så avgör du ju själv om du vill överklocka, då skaffar du bara ett moderkort som är anpassat för det. Fx-9370 är väldigt strömkrävande och blir också väldigt varm vilket ställer höga krav på kylning.

Jämför fx-8350 med fx-9370. Den femhundring (typ) som du sparar in där gör mycket för grafikkort eller kylning.
http://cpuboss.com/cpus/AMD-FX-9370-vs-AMD-FX-8350

Jämför fx-8350 med fx-9590 (fx9590 är alltså "litet" vassare än fx9370). Fortfarande där vill jag framhålla fx-8350 som ett bättre alternativ för BfB-effekt. Fx-8350 är alltså inte världens topbästa processor, men den ger sjukt mycket processor för sitt pris, och för spel räcker den väldigt bra. Mer om det inom kort.
http://anandtech.com/bench/product/1289?vs=697

Jag tycker alltså inte att det är nödvändigt att kräma på mer på processorn, åtminstone inte för BfB-effekt. Lägg då de hundralapparna på kylning eller grafikkort istället, om det till huvudsak ska anpassas för att spelas alltså.

Det blir ju svårt att få en dator såld i andrahand utan RAM-minnen och sådant på, så jag gissar att du inte räknar med att återanvända någonting utan att du köper allting helt nytt. Här ser du, för just Battlefield 4, en jämförelse mellan i5 4670k och hur fint fx-8350 beter sig. Har du den minsta tanke på att överklocka kan du krama upp en fx-8350 ordentligt långt över fabrik utan någon vidare expertis-tweaking:
http://www.tomshardware.co.uk/s/battlefield+benchmark+8350+be...
Moderkort tror jag att m5a99x evo skulle vara ett lämpligt val om det fortfarande säljs, dock utan att ha djupgrottat mig i den frågan.

Ännu mer material för just BF4 och processorer för det:
http://www.techspot.com/review/734-battlefield-4-benchmarks/p...

Jag tycker inte att det finns anledning att pynta in mer pengar om du arbetar mot en budget för att gå längre än fx-8350. Har du däremot mycket pengar att röra dig med så blir ju Bfb-effekten mindre intressant och då kan man såklart betala mer bara för att få det där lilla extra piffet i marginalen och någon liten sorts form av guldkänsla i kanten. För isf är en i7 självklart bättre, men betydligt mycket dyrare.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Man kan absolut få litet bättre för bara några hundra till. Det kan man hela tiden, skriv en for-loop på det. Några hundra till ovan på det, och sedan några hundra till ocanpå det. Men sett till vinsten i processor för de extra hundralapparna, däremot, så tycker jag det fråntar "the Bang for the Buck-effect" (hädandefter 'BfB-effekt') att pynta mer, även om det alltså ger vinst i output processor. Köper du nytt så avgör du ju själv om du vill överklocka, då skaffar du bara ett moderkort som är anpassat för det. Fx-9370 är väldigt strömkrävande och blir också väldigt varm vilket ställer höga krav på kylning.

Jämför fx-8350 med fx-9370. Den femhundring (typ) som du sparar in där gör mycket för grafikkort eller kylning.
http://cpuboss.com/cpus/AMD-FX-9370-vs-AMD-FX-8350

Jämför fx-8350 med fx-9590 (fx9590 är alltså "litet" vassare än fx9370). Fortfarande där vill jag framhålla fx-8350 som ett bättre alternativ för BfB-effekt. Fx-8350 är alltså inte världens topbästa processor, men den ger sjukt mycket processor för sitt pris, och för spel räcker den väldigt bra. Mer om det inom kort.
http://anandtech.com/bench/product/1289?vs=697

Jag tycker alltså inte att det är nödvändigt att kräma på mer på processorn, åtminstone inte för BfB-effekt. Lägg då de hundralapparna på kylning eller grafikkort istället, om det till huvudsak ska anpassas för att spelas alltså.

Det blir ju svårt att få en dator såld i andrahand utan RAM-minnen och sådant på, så jag gissar att du inte räknar med att återanvända någonting utan att du köper allting helt nytt. Här ser du, för just Battlefield 4, en jämförelse mellan i5 4670k och hur fint fx-8350 beter sig. Har du den minsta tanke på att överklocka kan du krama upp en fx-8350 ordentligt långt över fabrik utan någon vidare expertis-tweaking:
http://www.tomshardware.co.uk/s/battlefield+benchmark+8350+be...
Moderkort tror jag att m5a99x evo skulle vara ett lämpligt val om det fortfarande säljs, dock utan att ha djupgrottat mig i den frågan.

Ännu mer material för just BF4 och processorer för det:
http://www.techspot.com/review/734-battlefield-4-benchmarks/p...

Jag tycker inte att det finns anledning att pynta in mer pengar om du arbetar mot en budget för att gå längre än fx-8350. Har du däremot mycket pengar att röra dig med så blir ju Bfb-effekten mindre intressant och då kan man såklart betala mer bara för att få det där lilla extra piffet i marginalen och någon liten sorts form av guldkänsla i kanten. För isf är en i7 självklart bättre, men betydligt mycket dyrare.

Vill helst köra på en bra budget asså bang for the buck, men jag vill ändå att min processor ska hålla spelerna riktigt bra i något år och därför söker jag efter en processor för ett bra pris plus bra prestanda. men FX 8350 verkar bra, men jag undrar hur den kommer vara om 1-2 år inom spel. skulle gärna köpa begagnat också, bara de finns kvitto osv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också ha gått på en I7, själv sitter jag på 4770K.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Ja men då köper man ju inte en K helt onödigt.

Vanlig 4790 kostar 100kr mindre än en K-version. Varför inte?..

Permalänk
Testpilot

Har du råd för i7.an så kör på den

Ångrar lite att jag snålade den tusenlappen och gick för i5.an, men men.. inget jag direkt lider av då jag har kvar min gamla i7 920 i lan-burken om jag behöver rendera något eller så

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Entusiast

Köp helt klart i7:an eftersom du ska streama/redigera, det är där den skiner.
FX 8350 är helt klart en prisvärd processor men om du har råd med en i7:a så borde du välja den.

Sedan kan man ju cherry-picka benchmarks om man vill som "nanananabatman" gjorde men här är till exempel Sweclockers test från prestandaanalysen av BF4, där ser man att både i5:an och i7:an drar iväg en del (Som de borde göra).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Blir i7an och moderkort Gigabyte GA-Z97P-D3, Socket-1150, vad tycker ni att jag ska ha för cpu fläkt, tänker verkligen köpa en ny. sedan kan jag sitta och överklocka processorn med det moderkortet? grafikkort r9 290, nej ingen kommentar på att gtx 970 är bättre. fick r9 290 riktigt billigt så de var lätt värt det ram minnen http://www.inet.se/produkt/5316046/hyperx-16gb-2x8gb-cl11-213... fixade jag till mig. sedan vilket bra, fint och watt nätagg ska jag ha? vill inte slänga ut 1,5 tusen till. tänkte runt 400-750kr för nätagget, får också vara begagnat bara de har kvitto och garantin kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Vanlig 4790 kostar 100kr mindre än en K-version. Varför inte?..

Tycker också man borde ta 4770 utan k. Varför köpa en CPU med ca med ca 10% bättre prestanda för 100kr extra när man kan få en i3 som har alla VT stöd, vilket inte i7 k modelarna har på 1150.

Missade jag något, Benomeister?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.