Ny fiber, förväntad trådlös hastighet?

Permalänk
Medlem

Ny fiber, förväntad trådlös hastighet?

Hej!

Har precis skaffat fiber efter år med långsam men dock stabil ADSL. Köpte mig en Airport Express eftersom jag läst mycket bra recensioner och alla mina wifiprylar i hemmet är Apple. Jag är lite besviken... Så här ser det ut som bäst med korta avstånd till routern: Iphone 5s 35/45, Ipad 3 30/45, Imac late -12 40/65
Jag hade förväntat mig mer kräm! Har telia 250/100 ( erbjudande i 3 mån )
Räckvidden på Extremen är också ganska kass tycker jag då min gamla ADSLrouter från telia täckte ungefär samma area.

Så! Är det förväntade trådlösa hastigheter eller är det något som kan förbättras? Inte fått Telias router än och har inte testat direkt kabel.

Kan tilläggas att jag är totalt novis vad gäller nätverk. Vill bara ha ett stabilt och snabbt trådlöst nätverk nu när man pungat ut med 20000:-

Permalänk
Medlem

Vilken situation kräver > Iphone 5s 35/45, Ipad 3 30/45? (!)

Du behöver nog en appleexpert för att svara på dina frågor. Min gissning är att någon av hårdvarurna halsar, kanske alla. Varför skulle apple anställda ingenjörer designa en produkt som kan lagra bara max 32GB och samtidigt kunna skicka ta emot >100/100? Det är liksom en funktion som ingen användare någonsin kommer behöva, och därmed driva upp slutpriset på telefonen i onödan. Men jag kanske har missat något uppenbart. Släng iväg ett email till apple och fråga, eller strosa in på en av deras svindyra spexiga boutiquer. Har du handlat för 20k hos en allt i ett designer/producent/återförsäljare så tycker jag de borde kunna ge dig support på produkterna och tjänsterna.

Skicka samma email till telia support, så slår du två flugor en smäll. Det kan hända att 250/100 bara gäller med routern de skickar med posten och bara vid optimala förhållanden i nätverket. Varnar bara för telia support ibland får man vänta i >60 min i telefon, och frågar man något som inte står nedskrivet i deras supportpärm som de har på skrivbordet så ger de upp och skickar dig till en 19.90/ min supportlinje där de får en provision på referenser.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju börja med att läsa någon av de andra trådarna här som ställer samma fråga.

När Smallnetbuilder testade AC-varianten av Airport Extreme lyckades de skrämma upp den i 71/81Mbit/s på 2,4GHz bandet respektive 115/115 på 5GHz. Så kör du 2,4GHz så ligger du ganska bra. Jag gissar att Smallnetbuilder bara hade en enhet uppkopplad under sitt test, för det blir mest optimalt. Har du flera enheter inkopplade som snackar lite så tappar du fort i hastighet. iPhone/iPad ska du nog inte hänga upp dig så mycket på, för jag tror inte de orkar med mer än vad du fått.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3215...

Smallnetbuilder skriver också att om man förväntar sig en überrouter när man köper AE så kan man glömma det. Den är ganska medioker jämfört med vad tex D-Link och ASUS säljer.

Till sist. Vill du ha ut hög och stabil fart så är det trådat som gäller. Trådlöst är känsligt för störningar och tappar mycket i fart om du har flera enheter anslutna som kommunicerar samtidigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Eftersom Airport express är N-Standard så kanske du kommer upp i 80-90Mbit, men typ 200Mbit som du har på prov är i stort sett bara att glömma. Jag är inget proffs på trådlöst med låter som du bor i villa om du betalat 20k för fiber, bor du i villa så borde du inte problem med om att dela på luften där andra trådlösa signaler går, sedan så har du provat på nära håll.

Kanske du har kass trådlös mottagare i din iMac så du behöver en bättre antenn, sedan så borde 30Mbit räcka gott och väl till iPhone och iPads. Om du vill öka på räckvidden i villan skaffa AP (access punkter) men de dras via kabel från en trådlös router.

Sedan så är min rekommendation alltid att man drar en fysisk kabel till stationära datorer, för trådlöst är lite meningslöst och sedan bara använda trådlöst till iphone, ipad och laptops som man kanske vill flytta runt. Men det kräver så klart lite arbete, särskilt om du vill att det ser snyggt ut, men om du vill ha ett snabbt och stabilt hemnätverk som du betalat 20000 för så är det bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudde123:

Hej!

Har precis skaffat fiber efter år med långsam men dock stabil ADSL. Köpte mig en Airport Express eftersom jag läst mycket bra recensioner och alla mina wifiprylar i hemmet är Apple. Jag är lite besviken... Så här ser det ut som bäst med korta avstånd till routern: Iphone 5s 35/45, Ipad 3 30/45, Imac late -12 40/65
Jag hade förväntat mig mer kräm! Har telia 250/100 ( erbjudande i 3 mån )
Räckvidden på Extremen är också ganska kass tycker jag då min gamla ADSLrouter från telia täckte ungefär samma area.

Så! Är det förväntade trådlösa hastigheter eller är det något som kan förbättras? Inte fått Telias router än och har inte testat direkt kabel.

Kan tilläggas att jag är totalt novis vad gäller nätverk. Vill bara ha ett stabilt och snabbt trådlöst nätverk nu när man pungat ut med 20000:-

Hur har du gjort mätningen? Jag har förvisso föregående AirPort Extreme G5 men även Express G2. Skulle kunna göra referensmätningar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av Speedtest och BredbandsKollen någon meter från routern för bästa ostörda signal. Mina värden på Iphone 5s och paddan är snarlika. 20-35mbit/s ner och 40-50Mbit/s upp. Är jag på övervåningen med sämre signal blir det riktigt illa typ 5-10 ner och samma upp. Ungefär som med min tidigare ADSL ( uppe alltså )

Permalänk
Rekordmedlem

Den hastighet som du får med wifi beror oerhört mycket på de lokala radioförhållandena, så kolla om det finns andra när i närheten och vill du ha maximal prestanda så får du montera upp flera accesspunkter som kör på 5GHz, helst ska de även klara 802.11ac och du bör ha en i varje rum.
Sedan kan man som sagt fråga sig vad du ska med väldigt snabb wifi till på nått annat än datorn, en telefon eller platta är ju en begränsning i sig, de har ju varken så mycket lagring eller muskler att man använder dem som en filserver och för att surfa så lär du inte märka nån verklig skillnad om du skulle öka faren från 45 till 100Mbit om nu enheterna orkar med det, jag hittade denna mätning på thoughput, de är anslutna mot en Cisco 2602 3x4 MIMO with 3 spatial streams

http://wifinigel.blogspot.se/2013/03/how-fast-is-my-ipad-on-w...
Här är en annan mätning.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2460391,00.asp
Som du ser så verkar även de nyare plattorna bottna runt 70Mbit så du har nog redan ungefär så snabbt wifinät som du kan få om du kommer upp i 45Mbit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grymt! Tack för svar. kollar mycket streamad film och inbillar mig att snabba hastigheter från telefon/Ipad - appleTV - TV spelar roll men där kanske jag har fel? Med mitt tidigare ADSL var det nästan omöjligt utan massa buffrande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dudde123:

Grymt! Tack för svar. kollar mycket streamad film och inbillar mig att snabba hastigheter från telefon/Ipad - appleTV - TV spelar roll men där kanske jag har fel? Med mitt tidigare ADSL var det nästan omöjligt utan massa buffrande.

Mätningarna visar ju den maximala throughpiuten som plattan i sig klarar men den inkommande badbredden delas mellan alla enheter och så har man ju lägre latens med fiber, däremot är det faktiskt väldigt svårt att surfa upp mer än 20Mbps, troligen så kommer det att gå lite snabbare men den största vinsten vid surf är lägre latens som gör att det blir snabbare respons på klickande men att köra slut på bandbredden på inkommande anslutning lär vara svårt oavsett om du väljer 100 eller 250 Mbit och inte har mer än 3 enheter som det ska surfas på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack!
Googlade runt lite nu för att se vad folk får för topphastigheter på sina Iphone 5s. Det verkar som många maxar runt 85-100Mbits ner. Det är ju ändå ganska mycket bättre än mina 35-40? Inte för att det spelar någon roll

kan tänka mig att skillnaden i Wifihastighet blir mer saftig med nya ACstandarden. Ingen av mina prylar stödjer ju den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudde123:

Jag har använt mig av Speedtest och BredbandsKollen någon meter från routern för bästa ostörda signal. Mina värden på Iphone 5s och paddan är snarlika. 20-35mbit/s ner och 40-50Mbit/s upp. Är jag på övervåningen med sämre signal blir det riktigt illa typ 5-10 ner och samma upp. Ungefär som med min tidigare ADSL ( uppe alltså )

Jag fick 61/76 med Speedtest på Ipad Retina. Fast då vet jag inte vilken AP jag är ansluten till. Misstänker dock att det är Extreme (har en Express precis intill). När jag ställer mig under D-Link DWL-3600AP som är en bit bort och en 801.11n AP så får jag bara 34/42. Båda är ju n APs?
Kanske inte så informativt direkt? Får släpa hem AirMagnet och mäta... men det blir inte i natt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tackar. Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudde123:

Grymt! Tack för svar. kollar mycket streamad film och inbillar mig att snabba hastigheter från telefon/Ipad - appleTV - TV spelar roll men där kanske jag har fel? Med mitt tidigare ADSL var det nästan omöjligt utan massa buffrande.

Om jag minns rätt så använder NetFlix t.ex 3Mbit bitrate på 720p, så 20-30 Mbit borde räcka gott och väl för streaming, även på iPhone/iPad. Om du inte laddar ner stora filer mycket utan bara använder media, streaming, webläsare etc så borde en 100/10 Mbit fiber uppkoppling räcka för dina behov, även om du använder dator, tv och ipad.

Permalänk
Medlem

Fast samtidigt som Netflixen rullar så surfar min ena dotter sminktips på youtube och den andra lyssnar på spotify och instagrammar på sin Ipad

Permalänk
Medlem

Skaffar du dig fiber och 250 Mbit så ska du inte satsa på WiFi. Det finns för många prylar som stör WiFi.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dudde123:

Fast samtidigt som Netflixen rullar så surfar min ena dotter sminktips på youtube och den andra lyssnar på spotify och instagrammar på sin Ipad

Ja, vilket är en annan nackdel med WiFi. Om du kopplar upp ett par stora förbrukare samtidigt så sjunker hastigheten rejält. Just Youtube verkar vara bra på att sno åt sig bandbredd.

Jag har nyligen bott tillfälligt i USA och hade där 25Mbit Cable. Var vi tre som streamade trådlöst samtidigt så fick man vara beredd på att det buffrade. Men det hade nog mer med WiFi't att göra än med att bandbredden tog slut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Ja, vilket är en annan nackdel med WiFi. Om du kopplar upp ett par stora förbrukare samtidigt så sjunker hastigheten rejält. Just Youtube verkar vara bra på att sno åt sig bandbredd.

Jag har nyligen bott tillfälligt i USA och hade där 25Mbit Cable. Var vi tre som streamade trådlöst samtidigt så fick man vara beredd på att det buffrade. Men det hade nog mer med WiFi't att göra än med att bandbredden tog slut.

Wifi är ju som att köra lan via hub fast än sämre eftersom man även anslutar alla grannar till samma hub, all radiotrafik påverkar varann så har man flera apparater i gång så får alla vänta på sin tur i etern, därför är det väldigt bra att ha flera accesspunkter och så kort räckvidd som möjligt, helst ska man köra 5GHz eftersom det både finns fler kanaler där och det har dessutom kortare räckvidd då det har svårare att passera väggar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.