Heaven benchmark gillar inte gpu överklock?

Permalänk
Avstängd

Heaven benchmark gillar inte gpu överklock?

Jo jag sitter och överklockar mitt grafik kort har hittat ett läge som jag trodde var en stabil överklock.
Jag har kört 3dmark vantage/11/2103 ingen crash eller konstigheter, även tunga spel fungerar felfritt.
Fick jag för mig att testa Heaven benchmark 4, bang efter ca 30sek så crashar det och "nvidia drivers have stopped responding".
Det första jag gör är att dra ner "gpu memory clock" till standard, men samma crash på samma ställe.
Då drar jag ner gpu core 10mhz, pang samma crash på samma ställe, jag drar ner 10mhz mer..pang crash samma ställe, tillslut är gpu core sänkt med 40mhz och då kommer jag förbi "crash stället."

Någon som har samma problem?

Ps gpu är gtx 680.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Nja, sanningen är nog att din överklockning inte är hundraprocenting men merparten spel/applikationer provocerar inte fram några problem. Heaven är ett bra eldtest; av de 5-6 benchmarks och 4-5 spel jag kör för att stabilitetstesta så är det så gott som alltid Heaven som först antingen kraschar eller uppvisar bildartefakter. Spelen i synnerhet tenderar hänga med en ganska bra bit till.

Upp till dig hur relevant du tycker det är. Benchmarks är benchmarks; de representerar nästan alltid en mer eller mindre orealistisk belastning i stresstestsyfte.

Permalänk
Medlem

3Dmark är ett relativt snällt test när det gäller att bedöma hur stabil en OC är, medans Unigine (både Heaven och Valley) är betydligt strängare.

Om du får problem i Heaven så betyder det helt enkelt att din OC inte är 100% stabil. Sen om den är stabil i spel eller inte är en annan femma.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Heaven pressar minnet ganska duktigt har jag för mig, medans Valley är mer gpu core
Så får du kortet stabilt i dessa två men oc på både core/minne så är det stabilt

Permalänk
Avstängd

Fick både crash i Vally och Heaven. (nvidia driver crash..)
När jag sänkte core frekvens så blev det samma turbo frekvens som innan ändå, så jag drog ner core clock så att turbo frekvensen kunde gå ner snäppet under och nu verkar både Vally och Heaven köra utan crash.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]