Permalänk
Medlem

IPTV via WLAN

Jag försöker att undvika dra en nätverkskabel till sovrummet för att få iptv dit och vill då få in iptv i routern så jag kan skicka ut det via WLAN och kanske ta emot med en wifi-dongle i iptv-boxen eller använda min gamla router som accesspunkt i sovrummet och koppla en kort kabel till tv-boxen.

Uppsättningen ska alltså se ut enligt följande:

Utrustning:
Router: ASUS AC68u
Router2 (accesspunkt): Linksys E1000
IPTV-Box: Motorola VIP 1003

Är det möjligt att fixa detta?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några konstigheter. Dock behöver du nog flasha om din Asus med Tomato så den kan hantera VLAN.

Hemma har jag löst det så att jag har kopplat inkommande Internet via en HP-switch med stöd för VLAN. Switchen taggar av de VLAN-ID som Telia har för IPTV och kör sen vidare Internet till min router. Från switchen har jag sen en kabel till en ny switch i vardagsrummet som bär både mitt inside-VLAN men också IPTV-VLANet genom en trunk. Switchen i vardagsrummet plockar ut mitt vanliga inside-nät genom alla portar utom en som har IPTV-nätet i sig till vilken jag kopplar in min TV-box.

Du borde kunna lösa det på samma sett genom att specificera vilka VLAN som kommer från Internet in till din routers WAN-port. När routern är medveten om VLANen kan du konfigurera ett SSID för IPTV-nätet som du associerar med rätt VLAN (detta går att göra med Tomato).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Borde inte vara några konstigheter. Dock behöver du nog flasha om din Asus med Tomato så den kan hantera VLAN.

Hemma har jag löst det så att jag har kopplat inkommande Internet via en HP-switch med stöd för VLAN. Switchen taggar av de VLAN-ID som Telia har för IPTV och kör sen vidare Internet till min router. Från switchen har jag sen en kabel till en ny switch i vardagsrummet som bär både mitt inside-VLAN men också IPTV-VLANet genom en trunk. Switchen i vardagsrummet plockar ut mitt vanliga inside-nät genom alla portar utom en som har IPTV-nätet i sig till vilken jag kopplar in min TV-box.

Du borde kunna lösa det på samma sett genom att specificera vilka VLAN som kommer från Internet in till din routers WAN-port. När routern är medveten om VLANen kan du konfigurera ett SSID för IPTV-nätet som du associerar med rätt VLAN (detta går att göra med Tomato).

Menar du att jag kan få in IPTV genom WAN porten på mitt fibermodem som sitter fastskruvad i väggen? Så jag inte behöver dra båda sladdarna till routern? Sen filtrera ut vad som är WAN/IPTV i routern och göra olika VLAN av det? Eller måste jag ha en switch emellan router och modem?

Förlåt om det är korkade frågor, är inte så insatt i nätverk.

Permalänk
Medlem

Du vill nog använda nåt som t.ex Ruckus Mediaflex som Telia föreslår till sina kunder. En sak att tänka på dock, om du kör trådlöst och inte orkar dra en kabel så ring inte och klaga om det är störningar på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilded:

Menar du att jag kan få in IPTV genom WAN porten på mitt fibermodem som sitter fastskruvad i väggen? Så jag inte behöver dra båda sladdarna till routern? Sen filtrera ut vad som är WAN/IPTV i routern och göra olika VLAN av det? Eller måste jag ha en switch emellan router och modem?

Förlåt om det är korkade frågor, är inte så insatt i nätverk.

Vilken operatör har du? Jag tänker mig att du får in allt via en och samma nätverkskontakt i väggen. I så fall kan du dela upp VLANen i din router.
Om du där emot har en mediakonverterare (det du kallar fibermodem) på väggen med en port för TV och en för Internet har redan VLANen separerat och kommer mest troligt ut otaggade där. Om så är fallet hade jag löst det genom att koppla en kabel från vardera uttag in i routern; Internet till WAN och IPTV till en LAN-port som du sätter i ett eget VLAN. Sen gör du en ett nytt WiFi som du kopplar till detta VLAN (WiFi:t i fråga kommer då vara helt separerat från ditt vanliga Internet och kommer inte NATas eller liknande).

Är du med på hur jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Vilken operatör har du? Jag tänker mig att du får in allt via en och samma nätverkskontakt i väggen. I så fall kan du dela upp VLANen i din router.
Om du där emot har en mediakonverterare (det du kallar fibermodem) på väggen med en port för TV och en för Internet har redan VLANen separerat och kommer mest troligt ut otaggade där. Om så är fallet hade jag löst det genom att koppla en kabel från vardera uttag in i routern; Internet till WAN och IPTV till en LAN-port som du sätter i ett eget VLAN. Sen gör du en ett nytt WiFi som du kopplar till detta VLAN (WiFi:t i fråga kommer då vara helt separerat från ditt vanliga Internet och kommer inte NATas eller liknande).

Är du med på hur jag menar?

Det är exakt så det är och så jag vill göra. Tror du det går att använda en sånhär adapter eller liknande för att få in både WAN och IPTV till routern. Mediakonverteraren är ändå bara 100Mbit så båda de skulle bli 200Mbit vs min Gbit WAN-port på routern. Då skulle jag kunna ha alla fyra LAN portar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du vill nog använda nåt som t.ex Ruckus Mediaflex som Telia föreslår till sina kunder. En sak att tänka på dock, om du kör trådlöst och inte orkar dra en kabel så ring inte och klaga om det är störningar på bilden

Jag har också funderat på det där med störningar. Är det stor risk för det? Finns det något billigt alternativ till Ruckus Mediaflex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilded:

Jag har också funderat på det där med störningar. Är det stor risk för det? Finns det något billigt alternativ till Ruckus Mediaflex?

Svårt att säga, jag använder inte trådlöst mycket eller har erfarenhet av produkter... men om du kommer köra via din trådlösa router så kommer det kanske inte fungera, kan vara problem med multicast passthrough genom den eller så kommer du får dhcp problem där boxen inte kommer få korrekt ip eftersom den ligger bakom en router. Men det kan även fungera, beror lite på hur din leverantör fungerar.

Sedan med trådlöst så får varje enhet vänta på sin tur med signalerna och verkar som du kommer lägga upp lite trådlösa enheter, kanske inte kommer orsaka störningar eftersom boxarna kommer buffra multicast strömmen.

Grejen med Ruckus t.ex är att den har både en sändare och en mottagare, just därför den är dyrare, och du kan koppla den direkt i iptv uttaget på konvertern och slippa skicka genom routern.

Sedan så finns det såklart andra faktorer som t.ex bor du i villa eller bor du i lägenhet, bor du i lägenhet där du har många grannar som också kör trådlöst så kommer nog kvaliten på det trådlösa vara märkvärt sämre, sedan så beror det på hur många väggar signalerna går genom, är det någon betong vägg? Så svårt att säga om det kommer fungera utan några som helst störningar.