Uppdatera BIOS på Asus Rampage IV Formula

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS på Asus Rampage IV Formula

Så en vild chansning men är rätt så desperat: nån som uppdaterat BIOS på ett Asus Rampage IV Formula LGA2011 X79 moderkort och har några tips?

Mina nya GTX980 kort ger ingen signal till bildskärmen (varken med DVI-I eller DisplayPort), har testat byta plats på korten och köra dem individuellt men ingen bild alls. Jag kan höra att windows startar normalt genom högtalarna men kan inget se.

Prövade först att uppdatera BIOS till allra senaste versionen från fabriksversionen (den allra första) men det gick inte alls, datorn startade och stängde av sig med några sekunders mellanrum tills jag drog ut sladden. Genom Asus BIOS-switch kunde jag köra på BIOS-2 (originalbios) och då slog datorn på men fortfarande ingen bild.

Pulade in ett gammalt GTX275 och det fungerar perfekt :-/ . Så kopierade över BIOS-2 till BIOS-1 och nu startar datorn på båda BIOS versionerna. Fråga är nu hur gör jag för att uppdatera den här j*vla BIOS versionen så att jag kan använda mina nya grafikkort??

All hjälp uppskattas, snälla!

Specs:
Asus Rampage IV Formula lga2011 X79
Intel 3930K
16Gb G.Skill.Ripjaws
Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

provat nya Rampage IV Formula BIOS 4901 ? hur gjorde du när du från början uppdaterade biosen ? lägg över bios.rom eller bios.cap filen på usb sticka, sen uppdaterar du via bios "bios Ez flash" eller vad det heter på ditt kort borde funka. det ska funka att flasha via windows med har aldrig haft problem med det, om man nu inte har överklockat. då kan man få korrupt bios chip till och med. förövrigt ser jag på hela cpu listan vad ditt kort kan stöda alla xeon E5 serien med om du har nyaste du kan slänga in lätt en 10 kärning o 20 trådar xeon i den. både retail och "ES" varianter

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

provat nya Rampage IV Formula BIOS 4901 ? hur gjorde du när du från början uppdaterade biosen ? lägg över bios.rom eller bios.cap filen på usb sticka, sen uppdaterar du via bios "bios Ez flash" eller vad det heter på ditt kort borde funka. det ska funka att flasha via windows med har aldrig haft problem med det, om man nu inte har överklockat. då kan man få korrupt bios chip till och med. förövrigt ser jag på hela cpu listan vad ditt kort kan stöda alla xeon E5 serien med om du har nyaste du kan slänga in lätt en 10 kärning o 20 trådar xeon i den. både retail och "ES" varianter

Prövade som sagt att gå direkt från fabriksbios till allra senaste 4901 och det gick åt helsicke, tror att det har att göra med ROM till CAP strukturen men lyckades kopiera tillbaka original bios från bios-2 och nu vet jag inte hur jag ska göra, bara pröva igen och hoppas på det bästa :-/ ?

Permalänk
Medlem

du har råkat ut som jag då med mitt förra kort, råkade formatera om bios.rom till cap filen det gick åt helvete
det gick inte att gå tillbacka till rom filen för mig fick till slut slänga kortet för det fuckade upp båda mina biosar så dom vart korrupta man fick en tår i ögat och dyr historia när man va tvungen skaffa nytt kort. enda gången jag hade problem med ett moderkort det var med gigabyte ud3 inte ville funka med mitt Evga geforce gtx titan med orginal biosen fick som tur är låna annat kort som var äldre så jag kunde uppdatera biosen sen funkade det som de ska.. aldrig mer gigabyte för min del. aldrig haft problem med Asus utom när jag råkade klocka för hårt så bioserna vart korrupta

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Lägg .CAP filen på en USB-sticka (måste vara FAT32). Kör EZ-Flash och välj .CAP filen. Flasha däremot inte från Windows eftersom det finns en risk att det blir brickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lägg .CAP filen på en USB-sticka (måste vara FAT32). Kör EZ-Flash och välj .CAP filen. Flasha däremot inte från Windows eftersom det finns en risk att det blir brickat.

Jo, det är planen för imorgon. Men om jag förstått det korrekt så måste jag alltså köra CAP Converter först och detta kan jag alltså göra från EZ-flash med original-BIOS? Och då kommer BIOS strukturen ändras från ROM till CAP och BIOS uppdateras till 2105 och därifrån kan jag sen uppdatera till 4901?

Skulle vara grymt om du kunde bekräfta att jag tänkt rätt.

http://www.asus.com/ROG_ROG/RAMPAGE_IV_FORMULA/HelpDesk_Downl... CAP-convertern ligger under BIOS-utilities

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

du har råkat ut som jag då med mitt förra kort, råkade formatera om bios.rom till cap filen det gick åt helvete
det gick inte att gå tillbacka till rom filen för mig fick till slut slänga kortet för det fuckade upp båda mina biosar så dom vart korrupta man fick en tår i ögat och dyr historia när man va tvungen skaffa nytt kort. enda gången jag hade problem med ett moderkort det var med gigabyte ud3 inte ville funka med mitt Evga geforce gtx titan med orginal biosen fick som tur är låna annat kort som var äldre så jag kunde uppdatera biosen sen funkade det som de ska.. aldrig mer gigabyte för min del. aldrig haft problem med Asus utom när jag råkade klocka för hårt så bioserna vart korrupta

Usch, min mardröm just nu . Redan börjat kolla komponenter inför värsta scenariot om allt skiter sig :-/

Permalänk
Medlem

hej för din del ser det ljust ut tror du kan fixa detta om du ska göra detta moment ? min i mitt fall kunde jag inte gå tillbacka när jag väl hade cap som bios format och kunde inte få rom tillbacka som jag ville ha. mina bios var endå fucked up tror jag inte dina är

Rampage-IV-Formula-CAP-Converter
1.The file contains the BIOS Converter utility and The BIOS Converter User Guide for X79 series.
2.The utility converts the BIOS structure from .ROM to .CAP for Windows 8 full-functionality.
3.The utility converts the BIOS directly to BIOS version 2105.CAP.

*If your BIOS version is 1404 or older, please install the BIOS Converter first before you update the BIOS.

eller ska du göra detta ?

Bios Renamer for USB BIOS Flashback
1.Put Bios file and Bios renamer in same folder
2.Execute the Utility
3.Use new Bios file for USB BIOS Flashback.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

hej för din del ser det ljust ut tror du kan fixa detta om du ska göra detta moment ? min i mitt fall kunde jag inte gå tillbacka när jag väl hade cap som bios format och kunde inte få rom tillbacka som jag ville ha. mina bios var endå fucked up tror jag inte dina är

Rampage-IV-Formula-CAP-Converter
1.The file contains the BIOS Converter utility and The BIOS Converter User Guide for X79 series.
2.The utility converts the BIOS structure from .ROM to .CAP for Windows 8 full-functionality.
3.The utility converts the BIOS directly to BIOS version 2105.CAP.

*If your BIOS version is 1404 or older, please install the BIOS Converter first before you update the BIOS.

Jo, frågan är dock om jag direkt ska gå på Convertorn med mitt nuvarande bios 0403 (original) eller först uppdatera till 1404 och sen köran Convertern, förslag?

Kör förresten Win7 så Win8 functionality är inte högprio bara att förhoppningsvis få 980-korten att kännas igen

Permalänk
Medlem

du gör det som du tycker ska funka mitt moderkort jag kör med nu är Asus X79 Deluxe det nyaste av dom har redan från fabriken Cap bios så inget krånglas nu för tiden för mig.

håller tummen för dig !

kommer följa detta o se hur det går för dig,och du fixar detta och vad för 980 kort köpte du ? Evga gillar jag kommer det bli för mig med fast Evga Gtx 980 Ti kortet kommer snart

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

du gör det som du tycker ska funka mitt moderkort jag kör med nu är Asus X79 Deluxe det nyaste av dom har redan från fabriken Cap bios så inget krånglas nu för tiden för mig.

Jo, helst tycker jag att de nya grafikkorten ska funka out-of-the-box menmen. Funderar på att köra convertern direkt och gå från bios 0403 på ROM --> 2105 på CAP direkt. Antingen funkar det eller, för att citera Han Solo "or I'll see you in hell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jo, det är planen för imorgon. Men om jag förstått det korrekt så måste jag alltså köra CAP Converter först och detta kan jag alltså göra från EZ-flash med original-BIOS? Och då kommer BIOS strukturen ändras från ROM till CAP och BIOS uppdateras till 2105 och därifrån kan jag sen uppdatera till 4901?

Skulle vara grymt om du kunde bekräfta att jag tänkt rätt.

http://www.asus.com/ROG_ROG/RAMPAGE_IV_FORMULA/HelpDesk_Downl... CAP-convertern ligger under BIOS-utilities

Har du följt den här guiden?
http://www.asus.com/support/FAQ/114645/

Byt namn på Rampage-IV-Formula-CAP-Converter.ROM till R4F.ROM och lägg filen på USB-stickan och kör EZ-flash för att flasha till .CAP strukturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du följt den här guiden?
http://www.asus.com/support/FAQ/114645/

Byt namn på Rampage-IV-Formula-CAP-Converter.ROM till R4F.ROM och lägg filen på USB-stickan och kör EZ-flash för att flasha till .CAP strukturen.

Jo, kollat på den men som jag fattade det ska man inte byta namn på filen om man kör den genom EZ-flash (inne i själva uefi) utan bara i Bios flashback (när man kör USB-stickan i ROG connect porten)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jo, kollat på den men som jag fattade det ska man inte byta namn på filen om man kör den genom EZ-flash (inne i själva uefi) utan bara i Bios flashback (när man kör USB-stickan i ROG connect porten)?

2. Use any of following methods to update the BIOS: USB BIOS FLASHBACK, EZ Flash 2, or ASUS Update.
Note: You need to rename the BIOS CONVERTER file for use with the above flash utilities. Refer to the table below for the naming convention

Jo det skulle man även på EZ-Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

2. Use any of following methods to update the BIOS: USB BIOS FLASHBACK, EZ Flash 2, or ASUS Update.
Note: You need to rename the BIOS CONVERTER file for use with the above flash utilities. Refer to the table below for the naming convention

Jo det skulle man även på EZ-Flash.

Fast i pdf'en som följer med convertern så är det en bild på hela filnamnet och inte på R4F.ROM i just EZ-flash, för att göra på andra sätt så står det att man måste byta namn :-/, usch för otydlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Fast i pdf'en som följer med convertern så är det en bild på hela filnamnet och inte på R4F.ROM i just EZ-flash, för att göra på andra sätt så står det att man måste byta namn :-/, usch för otydlighet

https://imageshack.com/i/iqfpJ6YFj

Verkar som att det är inte nödvändigt att ändra filen om man kör via EZ-flash. w/o renaming betyder antagligen with out.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1651429&page=20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Verkar som att det är inte nödvändigt att ändra filen om man kör via EZ-flash. w/o renaming betyder antagligen with out.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1651429&page=20

Schysst länk! Tackar :-), blir att läsa in sig på det inför morgondagens stora flashning.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte det var möjligt att bricka Asus-moderkort nu när de har USB Flashback. Du behöver väl varken helt BIOS eller CPU installerad för att köra USB Flashback?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag trodde inte det var möjligt att bricka Asus-moderkort nu när de har USB Flashback. Du behöver väl varken helt BIOS eller CPU installerad för att köra USB Flashback?

Lyckades ju återställa Bios-1 genom att kopiera över Bios-2 så hoppas du har rätt :-). Men med konvertering från ROM till CAP känns det som man kan förstöra ganska hårt om det går fel

Permalänk
Medlem

Fasen, vågar nog inte flasha bios ändå , speciellt inte med tanke på att en CAP-kovertering är ett större ingrepp än bara att flasha. Har en support-ticket hos EVGA så väntar svar från dem men tycker det hela är väldigt underligt, har inte sett något om att X79 och 900-serien inte ska funka tillsammans (men kanske bara jag som inte uppdaterat bios?).

Permalänk
Medlem

Man kan ju flasha biosen utan att ha datorn igång med biosflashningsknappen på baksidan. Det gjorde jag med min Rampage IV formula när jag byggde min dator eftersom den biosen som fanns vid köp inte hade stöd för 4930.

Så länge du har kvar en fungerande bios i bios 2 chippet så förstår jag inte hur moderkortet ska kunna bli brickat, särskilt inte när man inte en behöver kunna komma in i bios för att flasha kortet??

Det är kanske onödigt fråga, men du satte väl dit allla strömsladdar till 980 innan du körde igång det och kollade så det satt helt nere i sockeln?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Man kan ju flasha biosen utan att ha datorn igång med biosflashningsknappen på baksidan. Det gjorde jag med min Rampage IV formula när jag byggde min dator eftersom den biosen som fanns vid köp inte hade stöd för 4930.

Så länge du har kvar en fungerande bios i bios 2 chippet så förstår jag inte hur moderkortet ska kunna bli brickat, särskilt inte när man inte en behöver kunna komma in i bios för att flasha kortet??

Det är kanske onödigt fråga, men du satte väl dit allla strömsladdar till 980 innan du körde igång det och kollade så det satt helt nere i sockeln?

Nu kan jag ju se bios efter att ha petat in ett gammalt gtx275 så vill helst använda EZ Flash in i UEFIn eftersom den verkar tydligare (plus att mina försök med att flasha via ROG Connect gick ju sådär :-/).

Men om man ändrar bios-strukturen från ROM till CAP hur kommer det påverka bios2?

Jodå, allt korrekt anslutet, pcie-kontakten klickade tydligt i med båda korten, 2x6-pin ström ansluten samt sli-brygga i. Glömt nåt? Och gick ju perfekt med gamla gtx275. Som jag ser det är det två möjligheter:

1. Båda 980-korten har exakt samma fel (vilket känns mest långsökt)

2. Moderkortet lirar inte med de nya korten.

Eftersom skärmen funkar med det gamla kortet kan det ju inte vara den.

Permalänk
Medlem

prova detta https://www.youtube.com/watch?v=TxEMcSTfbIE

inte samma kort som du har men lika procedur

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sista uppdatering för de hjälpsamma i denna tråd .

Funkade utmärkt att först konvertera från ROM till CAP i Asus EZ Flash, några svettiga reboots senare hade BIOS uppdaterats till 2105 och körde därefter in den allra senaste 4901 och det gick finfint.

Och GTX980-korten hittades direkt och allt är frid och fröjd

Så har ni en X79-bräda med gammalt bios på så borde man nog uppdatera för 900-serien.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

så du löste det fan va gött mos blir ju happy här allt frid o fröjd. men dom som ska uppgradera till socket 2011 borde satsa på nyare X79 socket 2011 som redan har cap fil som bios typ Asus x79 deluxe har redan det från fabriken

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Min Asus rampage IV formula, som jag köpte för ett år sen hade redan cap-bios, så det är nog liten risk att man får tag i ett moderkort med rom idag. Cfwin har nog köpt sitt kort innan mig (vilket 3930 tyder på), men inte flashat det förrän nu.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?