Permalänk

Router flaskar ner internethastighet

Hej!
Jag uppgraderade nyligen till bahnhofs 100/100-internet. Men även när jag fått det inkopplat så gick det först bara i 10mbit... jag provade koppla förbi routern, direkt till datorn istället och hade då 100mbit. När jag sedan kopplade tillbaks routern så hade jag fortfarande 100mbit...nästan! Det har visat sig att när jag har routern ikopplad så får jag bara ca 80-85mbit nedströms. Någon som vet vad detta kan bero på? Det har inte alltid varit så. Min router är en Asus RT-N53.

Permalänk
Medlem

Det är ingen kabel som är taskig eller så? Tycker inte routern borde vara ett problem men kan ju vara värt att kika efter nyare firmware t.ex.

Permalänk

Jo jag har nyaste firmware. Det är ju inget stort problem, men det är lite störande. Direktkopplat utan router har jag en hastighet på 90-95mbit nedströms och med router har jag 80-85mbit.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju en rätt enkel/billig modell så det är nog så att den helt enkelt inte är snabbare än så, om det är ett verkligt problem så byt den mot nått kraftfullare om du tycker det är värt det för 10Mbit mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den har bara 100 mbit portar så det är ganska lågiskt att den inte klarar av att maxa det. Köpt en gbit router så kommer det funak bättre

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

NAT och eventuella regler i brandväggen tar kraft från din router.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |