GTX MSI 970 i min dator ? hjälp

Permalänk

GTX MSI 970 i min dator ? hjälp

Hej !

Först vill jag bara tacka alla för er tid och hjälp.

Har en Taurus se länk https://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-65...

Tänkte byta grafikkort då spel kräver mer i dagens läge för att uppnå maximal spelupplevelse. Nu är min fråga. Funkar detta grafikkort ( se länk nedan) i min dator och vad bör jag tänka på vid byte av grafikkort för att allt ska gå som det ska ?.

https://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-gamin...

Tack för hjälp Mvh

Permalänk
Medlem

Har du den där datorn eller funderar du på att köpa den?

Permalänk
Medlem

Om du har den datorn som du länkade så är nog byta/överklocka CPU prio 1!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av zoqi:

Har du den där datorn eller funderar du på att köpa den?

har den datorn

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Om du har den datorn som du länkade så är nog byta/överklocka CPU prio 1!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack för svar men funkar inte grafikkortet utan att byta eller överklocka CPU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meltha_90:

Okej tack för svar men funkar inte grafikkortet utan att byta eller överklocka CPU

Jo,självklart kommer det funka du kommer få bild på skärmen och kunna spela spel.Dom menar att din processor kommer flaska ej orka med det grafikkortet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Okej tack för svar men funkar inte grafikkortet utan att byta eller överklocka CPU

Skrivet av Mange43:

Jo,självklart kommer det funka du kommer få bild på skärmen och kunna spela spel.Dom menar att din processor kommer flaska ej orka med det grafikkortet.

Jo precis, datorn kommer funka men du kommer knappast öka i prestanda av det kortet med den CPUn du har idag.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Jo precis, datorn kommer funka men du kommer knappast öka i prestanda av det kortet med den CPUn du har idag.

Hm ok vilket kort rekommenderar ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Hm ok vilket kort rekommenderar ni ?

Rekommenderar du byter prolle först

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Jo precis, datorn kommer funka men du kommer knappast öka i prestanda av det kortet med den CPUn du har idag.

Skrivet av ottoblom:

Rekommenderar du byter prolle först

vad är prolle och vilken prolle rekommenderar du ?

Permalänk

Processorn kommer begränsa prestandan för dig. Har själv provat att köra med en likadan cpu fast klockad till 4.8Ghz och det var inte en rolig upplevelse i tex bf4.

En 4690k cpu är vettigt att byta till, då kommer du kunna nyttja all prestanda som ett 970 erbjuder.

Permalänk
Medlem

Visst att inte TS har den senaste och bästa CPU'n, men kom igen, SÅ stor skillnad är det inte. Grafikkortet är ju den delen som gör största jobbet i dom allra flesta spel och ett GTX970 kommer göra stor skillnad mot ett GTX650.

Om TS har råd så visst, byt ut moderkort, cpu och grafikkort på samma gång, men om TS vill uppgradera lite åt gången rekommenderar iaf jag att börja med grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den proppen han har får 4k passmark och en I7 4770 får 10k så jo... det gör skillnad.
Då du har en Z87 bräda så kan du köpa ngt vettigt till den, köp så snabbt du har råd med men absolut minst en I5 (quadcore).

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du kommer att märka en stor skillnad genom att bara trycka i en 970. Ja CPU kommer att flaska rejält, men det kommer att funka. Det jag är mer orolig för är din PSU 400w är precis på gränsen, särskilt om din PSU har ett par år på nacken.

Ett råd är och se om du inte kan hitta en begagnad i5 eller i7 på nätet(med moderkort ofc), gärna en k modell så du kan klocka upp den. Alternativt en hel burk med PSU på minst 550w också.

http://www.guru3d.com/articles-pages/nvidia-geforce-gtx-970-a...

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Med tanke på att den proppen han har får 4k passmark och en I7 4770 får 10k så jo... det gör skillnad.
Då du har en Z87 bräda så kan du köpa ngt vettigt till den, köp så snabbt du har råd med men absolut minst en I5 (quadcore).

Jag rörde ihop hans trådar lite, i denna tråd säger han att han har en i5-3450, därav min tidigare kommentar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

Jag rörde ihop hans trådar lite, i denna tråd säger han att han har en i5-3450, därav min tidigare kommentar.

Tack för svar men en 970 går in i datorn då utan problem ?. Datorn kommer inte att överhättas eller ?. Går inte en 760 in istället då som kan reglera datorns överhättning. 760 kort är ju lite sämre än 970 ?

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera utmärkt och bli mycket bättre prestanda. Jag köpte en 760 till min gamla Q6600 (en typ 7år gammal processor som är långsammare än den du har i din dator) och skillnaden blev enorm MEN när jag också bytte processor/moderkort/ram så blev datorn ännu snabbare. Din processor går ju dock utmärkt att överklocka så gör det först

Permalänk
Skrivet av Almtom:

Det kommer fungera utmärkt och bli mycket bättre prestanda. Jag köpte en 760 till min gamla Q6600 (en typ 7år gammal processor som är långsammare än den du har i din dator) och skillnaden blev enorm MEN när jag också bytte processor/moderkort/ram så blev datorn ännu snabbare. Din processor går ju dock utmärkt att överklocka så gör det först

Tack men att överklocka en processor önskar jag att jag kunde. Kan inte det

Permalänk
Skrivet av Almtom:

Det kommer fungera utmärkt och bli mycket bättre prestanda. Jag köpte en 760 till min gamla Q6600 (en typ 7år gammal processor som är långsammare än den du har i din dator) och skillnaden blev enorm MEN när jag också bytte processor/moderkort/ram så blev datorn ännu snabbare. Din processor går ju dock utmärkt att överklocka så gör det först

Spelade precis Ryse Son of rom med alla inställningar på high fast res bilden på 750 p istället för 1080 p med mitt 650 kort. Tänk om jag hade köpt ett 970 kort :). Kan inte vänta tills jag får det snart

Permalänk
Medlem

Jag kör 970 med en Intel i5 750 2,6GHz @ 4,2GHz och här är mina 3DMark poäng om det kan vara till någon hjälp http://www.3dmark.com/3dm/4329198

Kommer byta CPU/Moderkort när ekonomin tillåter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Skrivet av kr0owe:

Jag kör 970 med en Intel i5 750 2,6GHz @ 4,2GHz och här är mina 3DMark poäng om det kan vara till någon hjälp http://www.3dmark.com/3dm/4329198

Kommer byta CPU/Moderkort när ekonomin tillåter.

Hur är kylningen. Blir det inte överhättad ?. SKa också köra på en 970 med min cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Visst att inte TS har den senaste och bästa CPU'n, men kom igen, SÅ stor skillnad är det inte. Grafikkortet är ju den delen som gör största jobbet i dom allra flesta spel och ett GTX970 kommer göra stor skillnad mot ett GTX650.

Om TS har råd så visst, byt ut moderkort, cpu och grafikkort på samma gång, men om TS vill uppgradera lite åt gången rekommenderar iaf jag att börja med grafikkortet.

Eftersom ts redan sitter på ett z97 kort och dugligt med ram så är det bara CPU som behöver bytas.
Kom igen, det ÄR verkligen SÅ stor skillnad på att byta CPUn, visst G3258 funkar fint i många spel OM man överklockar den, annars är den inte mycket att hurra över..

Det är rent ut sagt idiotiskt att köpa ett 970 när man sitter på den CPUn och inte kan överklocka, ts kommer få ut mycket mer prestanda av att byta till en 4690k och kanske ett 280(x) eller liknande istället för att lägga alla pengarna på ett 970 som kommer sitta där och vara grovt flaskad av hans stackars CPU som kommer få jobba arslet av sig för att hinna försöka hinna med ett 970!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Hur är kylningen. Blir det inte överhättad ?. SKa också köra på en 970 med min cpu.

Beror på vilket kort du köpte. Sedan som sagt kommer du inte få ut alla prestanda ur kortet förrän du byter cpu.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Eftersom ts redan sitter på ett z97 kort och dugligt med ram så är det bara CPU som behöver bytas.
Kom igen, det ÄR verkligen SÅ stor skillnad på att byta CPUn, visst G3258 funkar fint i många spel OM man överklockar den, annars är den inte mycket att hurra över..

Det är rent ut sagt idiotiskt att köpa ett 970 när man sitter på den CPUn och inte kan överklocka, ts kommer få ut mycket mer prestanda av att byta till en 4690k och kanske ett 280(x) eller liknande istället för att lägga alla pengarna på ett 970 som kommer sitta där och vara grovt flaskad av hans stackars CPU som kommer få jobba arslet av sig för att hinna försöka hinna med ett 970!

Skickades från m.sweclockers.com

Är lite osäker på vad han har för cpu+mobo egentligen. Hänvisar till mitt tidigare inlägg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Hur är kylningen. Blir det inte överhättad ?. SKa också köra på en 970 med min cpu.

Det blir tyvärr varmt som f*n med min Cooler Master Hyper 212 EVO (en fläkt), den är dock ganska dammig så ska blåsa rent den när jag orkar men den låg på stadiga 98 grader under full belastning, själva klockningen är dock stabil och moderkortet jag använder är ett Asus P7P55D Pro.

Tror dock inte jag behöver hela 4,2GHz för det jag använder datorn till men ville få upp mina poäng i 3DMark hehe. (:

Här är poängen oklockat http://www.3dmark.com/3dm/4311657

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Eftersom ts redan sitter på ett z97 kort och dugligt med ram så är det bara CPU som behöver bytas.
Kom igen, det ÄR verkligen SÅ stor skillnad på att byta CPUn, visst G3258 funkar fint i många spel OM man överklockar den, annars är den inte mycket att hurra över..

Det är rent ut sagt idiotiskt att köpa ett 970 när man sitter på den CPUn och inte kan överklocka, ts kommer få ut mycket mer prestanda av att byta till en 4690k och kanske ett 280(x) eller liknande istället för att lägga alla pengarna på ett 970 som kommer sitta där och vara grovt flaskad av hans stackars CPU som kommer få jobba arslet av sig för att hinna försöka hinna med ett 970!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du länka en CPU som jag kan beställa till min dator, finns ju i7 och i5. Vilket är best ? tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Kan du länka en CPU som jag kan beställa till min dator, finns ju i7 och i5. Vilket är best ? tack

Bäst är ju i7 4790k, men den kostar ju en hel del mer än i5 4690k och du vinner inte mycket prestanda i spel, så det är mer prisvärt med i5 och den kommer räcka långt.

Planerar du däremot att köra sli i framtiden så kan det vara en värd investering med i7 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Är lite osäker på vad han har för cpu+mobo egentligen. Hänvisar till mitt tidigare inlägg

Han har länkat sin dator i första inlägget.

Skrivet av kr0owe:

Det blir tyvärr varmt som f*n med min Cooler Master Hyper 212 EVO (en fläkt), den är dock ganska dammig så ska blåsa rent den när jag orkar men den låg på stadiga 98 grader under full belastning, själva klockningen är dock stabil och moderkortet jag använder är ett Asus P7P55D Pro.

Tror dock inte jag behöver hela 4,2GHz för det jag använder datorn till men ville få upp mina poäng i 3DMark hehe. (:

Här är poängen oklockat http://www.3dmark.com/3dm/4311657

Här har vi något som visar ganska rejält hur mycket CPU faktiskt gör.
Du får lägre poäng med 970 än jag får med r9 290,
Kolla grafikpoängen.
http://www.3dmark.com/3dm/4134243

2600 högre grafikpoäng får jag och ett 970 är ju bra mycket snabbare än ett 290

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Kan du länka en CPU som jag kan beställa till min dator, finns ju i7 och i5. Vilket är best ? tack

Basse nämnde ovan att du startat en annan tråd (http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1326925-nagon-da...)

Citat:

CPU : i5-3450 CPU , 3.10 GHz

Så frågan är om det är en i5 3450 eller en G3258 processor du har?
Är det i5:an är det helt plötsligt inte lika akut att byta ut den.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Bäst är ju i7 4790k, men den kostar ju en hel del mer än i5 4690k och du vinner inte mycket prestanda i spel, så det är mer prisvärt med i5 och den kommer räcka långt.

Planerar du däremot att köra sli i framtiden så kan det vara en värd investering med i7 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Ok så denna och ett gtx 970 MSI går bra ihopa utan att den blir överhättad ? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...