Vattenflow spelar det någon större roll? Temps konstiga.

Permalänk
Medlem

Vattenflow spelar det någon större roll? Temps konstiga.

Hejsan!

Igår monterade jag ihop allt mitt i min burk , då jag bytt chassi och satt på block på mina grafikkort.

När jag satt ihop allt igår så lade jag märke till att jag råkat koppla så min pump pumpar in i Grafikkortets EK brygga först, sen upp till min Radiator, sen ned till processorn och sen in i reservoaren. Förut innan jag bytte allt, så hade jag idle temps på 35c, och efter jag bytt nu och haft igång datorn en stund ligger idle på mellan 44-52c. Grafikkorten går aldrig över 44c. Jag har alltid haft jämna temps på processorn, så det ser t.ex ut som Core 1-4 32,32,33,34.

Funderar på om jag bör byta kylpasta för processorn, eller om jag ska låta det vara och se om det blir bättre.

Jag har en EK XTX 360 radiator, har en pump/reservoar hybrid från EK.

Jag har 4770k , inte haft problem med temps och just nu har jag 1.3v på 4.5ghz.
Och jag har 2x Asus 780TI med vattenkylning på båda.

Frågar lite snabbt för jag är skeptisk över till om det är värt mödan att koppla ned så jag kopplar bort CPU block , byter kylpasta och sen monterar allt igen.

Tackar på förhand

Visa signatur

[E8500 3,16ghz@4,5Ghz] [ MSI X48C Platinum] [ 4 Gig ddr2 @ 1066 mhz Corsair XMS2 ] [ BFG GeForce GTX280 OC2 1024 GDDR3 ] [ hdd-1 300 7200 RPM* ] [ Hdd-2 600 7200RPM* ] [CM RealPower 620*][ThermaltakeLCS Vatten kylning][ 6 X 120 Blue fans ]

You're all a bunch of slack-jawed faggots 'round here! This stuff'll turn you into a goddamned sexual tyrannosaurus. Just like me!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armor:

Hejsan!

Igår monterade jag ihop allt mitt i min burk , då jag bytt chassi och satt på block på mina grafikkort.

När jag satt ihop allt igår så lade jag märke till att jag råkat koppla så min pump pumpar in i Grafikkortets EK brygga först, sen upp till min Radiator, sen ned till processorn och sen in i reservoaren. Förut innan jag bytte allt, så hade jag idle temps på 35c, och efter jag bytt nu och haft igång datorn en stund ligger idle på mellan 44-52c. Grafikkorten går aldrig över 44c. Jag har alltid haft jämna temps på processorn, så det ser t.ex ut som Core 1-4 32,32,33,34.

Funderar på om jag bör byta kylpasta för processorn, eller om jag ska låta det vara och se om det blir bättre.

Jag har en EK XTX 360 radiator, har en pump/reservoar hybrid från EK.

Jag har 4770k , inte haft problem med temps och just nu har jag 1.3v på 4.5ghz.
Och jag har 2x Asus 780TI med vattenkylning på båda.

Frågar lite snabbt för jag är skeptisk över till om det är värt mödan att koppla ned så jag kopplar bort CPU block , byter kylpasta och sen monterar allt igen.

Tackar på förhand

Klart waterflow spelar roll, vattnet blir ju varmt, sen ska vattnet transporteras till radiatorn för kylning.
Testa att kanske byta kylpastan på din processor, btw har din pump olika lägen?
asså hur mycket volt den går på? 5v/7v/12v?
Testa kanske att sätta pumpen som den gjorde innan kanske?
eller hur du kanske lagt till något annat i loopen?
Finns mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Vilken ordning vattnet tar genom loopen skall inte spela någon roll. Temperaturskillnaden mellan block är mindre än 1 grad i normala fall. Sålänge reservoaren sitter ovanför pumpen så den får vatten är det ganska skit samma. Låter som det har hänt något annat. Hur ser det ut under load? Idle är egentligen ganska ointressant

Permalänk
Medlem

1st 360 xtx radiator till 4770k och 2 st 780ti? är väl en anning liten yta för dom 3 för 1st 360 inte konstigt om tempen höjs

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk
Medlem

I load låg jag precis på 69-73C på BF4. Vilket jag personligen tycker är lite mycket kanske. Kommer antagligen få skaffa till en 240 Radiator att sätta i fronten. Förut hade jag så att jag kunde dra slang direkt ifrån pumpen till Radiatorn, så denna gången hade jag tänkt ha pumpen till CPU, sen cpu till radiator, radiator till GPU sen tillbaks till pump/reservoar. Grafikkorten ligger aldrig över 45c när jag spelar.
Med med tanke på att pumpen nu pumpar till mina GPUs först sen till radiatorn tänkte jag att det kanske blev fel där, vilket jag också personligen inte såg skulle spela så stor roll. Jag kommer nog byta kylpasta på processorn.

Visa signatur

[E8500 3,16ghz@4,5Ghz] [ MSI X48C Platinum] [ 4 Gig ddr2 @ 1066 mhz Corsair XMS2 ] [ BFG GeForce GTX280 OC2 1024 GDDR3 ] [ hdd-1 300 7200 RPM* ] [ Hdd-2 600 7200RPM* ] [CM RealPower 620*][ThermaltakeLCS Vatten kylning][ 6 X 120 Blue fans ]

You're all a bunch of slack-jawed faggots 'round here! This stuff'll turn you into a goddamned sexual tyrannosaurus. Just like me!"

Permalänk
Medlem

När jag är i 45i idle, så hoppar den helt plötsligt upp till 66c i 2-5 sekunder sen drar den ned till 45-50c idle igen.

Visa signatur

[E8500 3,16ghz@4,5Ghz] [ MSI X48C Platinum] [ 4 Gig ddr2 @ 1066 mhz Corsair XMS2 ] [ BFG GeForce GTX280 OC2 1024 GDDR3 ] [ hdd-1 300 7200 RPM* ] [ Hdd-2 600 7200RPM* ] [CM RealPower 620*][ThermaltakeLCS Vatten kylning][ 6 X 120 Blue fans ]

You're all a bunch of slack-jawed faggots 'round here! This stuff'll turn you into a goddamned sexual tyrannosaurus. Just like me!"

Permalänk
Medlem

Som sagt, titta i load. Idle är irrelevant

Permalänk
Medlem

Har funnit ett sätt att få bort min virvel ur loopen åtminstone. Det har orsakat en del luft i loopen och därav också mer värme.
En av mina connectors är nästintill V-formad, och när den är på skruvad kan man röra den. När den låg ned så sprutades vattnet in nästan ifrån sidan och det gjorde en virvel, så ska koppla ned allt och byta nipple där.

Temps i load ser fortfarande lite mysko ut, även im mina grafikkort aldrig går över 45C i load såsom i Crysis 3, Wow, BF4 Metro Last night osv. CPU går upp till mellan 70-80c i 100% load. Jag tycker inte det bör spela så stor roll ifall vattnet går igenom GPU brygga först, sen till radiatorn sen till CPU sen till reservoar, för GPU's är kallare och därav får vattnet som går igenom längre tid på sig att bli lite kyligare?

Visa signatur

[E8500 3,16ghz@4,5Ghz] [ MSI X48C Platinum] [ 4 Gig ddr2 @ 1066 mhz Corsair XMS2 ] [ BFG GeForce GTX280 OC2 1024 GDDR3 ] [ hdd-1 300 7200 RPM* ] [ Hdd-2 600 7200RPM* ] [CM RealPower 620*][ThermaltakeLCS Vatten kylning][ 6 X 120 Blue fans ]

You're all a bunch of slack-jawed faggots 'round here! This stuff'll turn you into a goddamned sexual tyrannosaurus. Just like me!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Klart waterflow spelar roll, vattnet blir ju varmt, sen ska vattnet transporteras till radiatorn för kylning.
Testa att kanske byta kylpastan på din processor, btw har din pump olika lägen?
asså hur mycket volt den går på? 5v/7v/12v?
Testa kanske att sätta pumpen som den gjorde innan kanske?
eller hur du kanske lagt till något annat i loopen?
Finns mycket att göra.

Vattenflödet spelar ingen större roll då vattnet rör sig så snabbt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så spelar ordningen på komponenter ingen roll över huvud taget, skillnaden i vatten temperaturen är bara några få grader eftersom vattnet rör sig så snabbt. Den enda regeln man brukar säga är att försöka ha reservoaren innan pumpen och gärna en position högre upp för att pumpen aldrig ska gå torrt och därav gå sönder.

Om din CPU blir så varm så låter det helt klart att den är fel monterad på något sätt. Sedan vet jag att ett av blocken jag använt hade en ingång och en utgång för vattnet, hur mycket det spelar roll vet jag inte, men du kan ju alltid titta. Jag tycker helt klart du ska prova att sätta om CPU-blocket för att säkerställa att det sitter som det ska.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Som sagt så spelar vattenflödet ingen roll.

Sätt din hand under vattenkranen. Elda på vattnet och se om du märker någon skillnad. Då är elden bra mycket varmare än grafikkortet eller din cpu.

Visa signatur

asd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armor:

I load låg jag precis på 69-73C på BF4. Vilket jag personligen tycker är lite mycket kanske. Kommer antagligen få skaffa till en 240 Radiator att sätta i fronten. Förut hade jag så att jag kunde dra slang direkt ifrån pumpen till Radiatorn, så denna gången hade jag tänkt ha pumpen till CPU, sen cpu till radiator, radiator till GPU sen tillbaks till pump/reservoar. Grafikkorten ligger aldrig över 45c när jag spelar.
Med med tanke på att pumpen nu pumpar till mina GPUs först sen till radiatorn tänkte jag att det kanske blev fel där, vilket jag också personligen inte såg skulle spela så stor roll. Jag kommer nog byta kylpasta på processorn.

En fråga, har du lagt till något i loopen skulle det vara rätt mycket till hjälp så man kan förstå.

Permalänk
Medlem

Det jag lagt till är GPU block, 2 stycken i sli med en EK brygga

Visa signatur

[E8500 3,16ghz@4,5Ghz] [ MSI X48C Platinum] [ 4 Gig ddr2 @ 1066 mhz Corsair XMS2 ] [ BFG GeForce GTX280 OC2 1024 GDDR3 ] [ hdd-1 300 7200 RPM* ] [ Hdd-2 600 7200RPM* ] [CM RealPower 620*][ThermaltakeLCS Vatten kylning][ 6 X 120 Blue fans ]

You're all a bunch of slack-jawed faggots 'round here! This stuff'll turn you into a goddamned sexual tyrannosaurus. Just like me!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Armor:

Det jag lagt till är GPU block, 2 stycken i sli med en EK brygga

Hur stor/hur många radiatorer har du?
Om jag har förstått det rätt, ska man helst ha en 120mm radiator per vattenblock eller har jag fel?
Om du då har 3 vattenblock, 1x cpu + 2x gpu alltså en 360mm radiator tex?
Rätta mig någon om jag har fel , rätt så ny på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Hur stor/hur många radiatorer har du?
Om jag har förstått det rätt, ska man helst ha en 120mm radiator per vattenblock eller har jag fel?
Om du då har 3 vattenblock, 1x cpu + 2x gpu alltså en 360mm radiator tex?
Rätta mig någon om jag har fel , rätt så ny på detta

Du har helt rätt angående en 120mm radiator per vattenblock, det är väl vad man brukar anse vara minimum för att kunna kyla delarna tillräckligt. OP hade en EK 360 rad så det ska vara lugnt där.

TS, du har inte lust att ta en bild på datorn så vi får se hur det ser ut och posta vilka vattendelar du har? Sen, har du provat köra din CPU i oklockat läge? Det är ju inte så kul, men bara för att se hur varm den blir då. Kunde klocka min 2600k till 5GHz när jag hade en 120mm radiator med dubbla GT1850 fläktar och den vart inte direkt varm.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Ursäktar att det blev otroligt dålig kvalitét på bilderna, har ingen direkt vidare mobil att ta kort med.
Och kabeldragningen ska fixas, skulle kolla temps och allt och titta om jag skulle behöva montera ned något innan jag skulle slutföra projektet

EDIT: Så som ni ser Eltejpen vid slangen vid reservoaren, som den ligger nu blir det ingen virvel så det är vad jag kommer byta när jag monterar ned.

Visa signatur

[E8500 3,16ghz@4,5Ghz] [ MSI X48C Platinum] [ 4 Gig ddr2 @ 1066 mhz Corsair XMS2 ] [ BFG GeForce GTX280 OC2 1024 GDDR3 ] [ hdd-1 300 7200 RPM* ] [ Hdd-2 600 7200RPM* ] [CM RealPower 620*][ThermaltakeLCS Vatten kylning][ 6 X 120 Blue fans ]

You're all a bunch of slack-jawed faggots 'round here! This stuff'll turn you into a goddamned sexual tyrannosaurus. Just like me!"

Permalänk
Skrivet av Armor:

Det jag lagt till är GPU block, 2 stycken i sli med en EK brygga

Så om jag förstår dig rätt så har du lagt till 2 stycken riktigt törstiga grafikkort utan att öka radiatorytan och du är förvånad att temperaturen på vattnet har gått upp?

Skrivet av AlbertMwugabi:

Du har helt rätt angående en 120mm radiator per vattenblock, det är väl vad man brukar anse vara minimum för att kunna kyla delarna tillräckligt. OP hade en EK 360 rad så det ska vara lugnt där.

TS, du har inte lust att ta en bild på datorn så vi får se hur det ser ut och posta vilka vattendelar du har? Sen, har du provat köra din CPU i oklockat läge? Det är ju inte så kul, men bara för att se hur varm den blir då. Kunde klocka min 2600k till 5GHz när jag hade en 120mm radiator med dubbla GT1850 fläktar och den vart inte direkt varm.

Sanning med modifikation. Att räkna 120mm per block är lågt, räkna per watt istället.

Jag brukar säga som följande.

För en tyst dator: 120mm per 75W
För en normaltyst dator: 120mm per 120W
För en högljud dator: 120mm per 175W
För en dator som får låta som den vill och där det hade varit lika bra eller bättre med luftkylning än vattenkylning: Massor W per 120mm...