Permalänk

Hur fungerar Vcore offset?

Har en I7 4790k som blir väldigt varm just pga att den plötsligt stiger upp i 1,4V när jag kör i 'auto' på BIOS. Testade ändra den till 1,2V men då märkte jag snabbt att den hela tiden (Även när jag var idle) kör på 1,2V, vilket förstås inte är optimalt.

Läste lite om Vcore offset, men förstår inte riktigt hur det fungerar.

Om jag kör en I7 4790k på stock settings, vilken Vcore offset tycker ni passar bra?

Permalänk
Medlem

Läs lite här så får du nog lite mer kött på benen
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

I kort, auto brukar vara överdrivet generös med spänningen eftersom alla prollar är olika och kräver olika mycket spänning. 1.2 låter nästan mycket om du kör stock. Det du vill ha är strömsparsfunktioner samt alla c-states påslagna för att processorn ska klocka ned sig vid behov, då ska även spänningen göra detsamma. Blanda dock inte ihop VID och Vcore, två olika saker:)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

1,4V med 4790k? Det är inte så att du har ett gigabyte moderkort? I så fall uppgradera till senaste bios.

Permalänk
Skrivet av Emaku:

1,4V med 4790k? Det är inte så att du har ett gigabyte moderkort? I så fall uppgradera till senaste bios.

Har ett Gigabyte G1 Sniper Z87. Vågar dock inte ge mig på BIOS uppdatering då jag är rädd att något skall gå fel Vet dock exakt hur man gör.

Tycker du jag ska köra på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Har ett Gigabyte G1 Sniper Z87. Vågar dock inte ge mig på BIOS uppdatering då jag är rädd att något skall gå fel Vet dock exakt hur man gör.

Tycker du jag ska köra på det?

Uppdatera till senaste BIOS.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Uppdatera till senaste BIOS.

Gjorde precis det. Den kvarstår på 1,39 volt vid vissa tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Gjorde precis det. Den kvarstår på 1,39 volt vid vissa tillfällen.

Det var tråkigt. Nåja. Vad hade du tänkt köra för klock förresten?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det var tråkigt. Nåja. Vad hade du tänkt köra för klock förresten?

4Ghz, stock settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

4Ghz, stock settings

OK, jag hade nog bara testat mig fram till hur hög spänning som behövs.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK, jag hade nog bara testat mig fram till hur hög spänning som behövs.

Mm, men gör jag det så kommer den angivna spänningen att vara på det konstant (T.ex 1,2V, - då blir den 1,2V även när jag är idle, vilket förstås inte är optimalt).

Så därför undrar jag hur man använder sig av någon form av spärr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Mm, men gör jag det så kommer den angivna spänningen att vara på det konstant (T.ex 1,2V, - då blir den 1,2V även när jag är idle, vilket förstås inte är optimalt).

Så därför undrar jag hur man använder sig av någon form av spärr?

Hur offset etc fungerar på just ditt moderkort vet jag inte. Om du inte får kläm på det så är 1,2 V ändå inte någon hög spänning, och Haswell har många strömsparfunktioner.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Hur offset etc fungerar på just ditt moderkort vet jag inte. Om du inte får kläm på det så är 1,2 V ändå inte någon hög spänning, och Haswell har många strömsparfunktioner.

Satt den på 1,170 och temperaturen går inte ner med en enda grad! Vad är felet, börjar verkligen få ont i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Satt den på 1,170 och temperaturen går inte ner med en enda grad! Vad är felet, börjar verkligen få ont i huvudet.

Vilket program använder du för att belasta processorn? Vilket program använder du för att läsa av temperaturen?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort piratkopieringssnack, observera att detta ej är tillåtet enligt §7. Denna gången har jag varit snäll och inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tagit bort piratkopieringssnack, observera att detta ej är tillåtet enligt §7. Denna gången har jag varit snäll och inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

/moderator

Yes! Ursäkta mig. Tacksam för att du inte låste tråden.

Skrivet av lorgix:

Vilket program använder du för att belasta processorn? Vilket program använder du för att läsa av temperaturen?

HWmonitor och Prime95 (Vet att prime inte är det bästa, men den skall ändå inte ha så hög volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

HWmonitor och Prime95 (Vet att prime inte är det bästa, men den skall ändå inte ha så hög volt.

IntelBurnTest och Prime95 är vad jag brukar rekommendera. Enligt min erfarenhet så maxar IBT ofta temperaturen snabbare, så om man snabbt vill få en uppfattning om den saken så föredrar jag IBT.
Hur varmt blir det?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

IntelBurnTest och Prime95 är vad jag brukar rekommendera. Enligt min erfarenhet så maxar IBT ofta temperaturen snabbare, så om man snabbt vill få en uppfattning om den saken så föredrar jag IBT.
Hur varmt blir det?

100c.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benomeister:

Testa montera om kylaren. Vilken kylare har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Då är något fel. Följ rådet ovan.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Testa montera om kylaren. Vilken kylare har du?

H100i. Och nej, den är inte felmonterad.

Permalänk
Medlem

Kolla tempen i hwinfo64 istället. Jag kör 1.297V för min på 4,6Ghz och den är relativt törstig om man jämför med andra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Kolla tempen i hwinfo64 istället. Jag kör 1.297V för min på 4,6Ghz och den är relativt törstig om man jämför med andra.

Kör du på 'auto'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Yes! Ursäkta mig. Tacksam för att du inte låste tråden.

HWmonitor och Prime95 (Vet att prime inte är det bästa, men den skall ändå inte ha så hög volt.

Använd inte prime95 till haswell. Aida64 är det som intel rekommenderar. Prime95 gör något konstigt som drar upp volten under stresstestet mycket högre än normalt.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Använd inte prime95 till haswell. Aida64 är det som intel rekommenderar. Prime95 gör något konstigt som drar upp volten under stresstestet mycket högre än normalt.

Som jag tidigare noterade så handlar inte denna tråden om något stresstest. Har enbart skapat den för att få svar på varför min spänning överstiger det normala genomsnittet. Och hur jag skall gå till väga för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Kör du på 'auto'?

Nope, manuell överklockning

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Nope, manuell överklockning

Hur ställer man in en spärr på VCORE? Om jag nu bestämmer mig för att sätta min volt på 1,25 så kommer den konstant att köra i den spänningen, även när datorn är i idle-mode. Vill inte riktigt att det skall vara så, utan helst köra i auto, fast ställa in en spärr på 1,25V. Funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Hur ställer man in en spärr på VCORE? Om jag nu bestämmer mig för att sätta min volt på 1,25 så kommer den konstant att köra i den spänningen, även när datorn är i idle-mode. Vill inte riktigt att det skall vara så, utan helst köra i auto, fast ställa in en spärr på 1,25V. Funkar det?

Det har att göra med att du inte har strömsparfunktioner påslagna. Ser lite olika ut beroende på moderkort, men leta upp något som heter c-states i BIOS och slå på alla. Annars rekommenderar jag varmt att läsa guiderna som finns här eller på overclockers.net

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt ny på överklockning jag med, men på mitt moderkort, ASRock Z97 Anniversary så har jag tre alternativ för Vcore:

[AUTO] = Gör som man förväntar sig, funktionen bestämmer själv vilken spänning som ska levereras.

[OVERRIDE] = Detsamma som din "Manual". Skriver jag i 1.2v så står den på 1.2 volt. Detta oavsett om CPUn är i load eller inte. Även Med CStates påslagna så sjuker inte spänningen. ALLTID 1.2 volt enligt HWMonitor och CPU-Z.

[ADAPTIVE] = Detta är nog vad du söker. Här väljer man själv ett värde Personligen har jag satt 1.25 volt här. Spänningen varierar beroende på vilken load som CPUn har men den överskrider inte 1.25 volt. I "Idle" så har jag 0.8151 volt.

OBS! Vad jag har lyckats läst mig till så skall [ADAPTIVE] INTE användas under stresstest pga att det kan komma voltspikar som är betydligt högre än ditt förbestämda värde, vilket kan skada din processor. Jag har själv provat med [ADAPTIVE] under Prime95, dock så har aldrig noterat någon spik men jag tänker inte använda det i stresstest igen. [OVERRIDE] eller "manual" har en betydligt stabilare spänning och kommer inte ge några spikar, om jag har begripit rätt.

Att trixa med Offsets ska du nog inte behöva göra för att få till en spänningssänkning i idle.

Ni veteraner får gärna rätta mig om jag har fel. Jag är också nyfiken:)

Permalänk
Skrivet av Baptisten:

Jag är väldigt ny på överklockning jag med, men på mitt moderkort, ASRock Z97 Anniversary så har jag tre alternativ för Vcore:

[AUTO] = Gör som man förväntar sig, funktionen bestämmer själv vilken spänning som ska levereras.

[OVERRIDE] = Detsamma som din "Manual". Skriver jag i 1.2v så står den på 1.2 volt. Detta oavsett om CPUn är i load eller inte. Även Med CStates påslagna så sjuker inte spänningen. ALLTID 1.2 volt enligt HWMonitor och CPU-Z.

[ADAPTIVE] = Detta är nog vad du söker. Här väljer man själv ett värde Personligen har jag satt 1.25 volt här. Spänningen varierar beroende på vilken load som CPUn har men den överskrider inte 1.25 volt. I "Idle" så har jag 0.8151 volt.

OBS! Vad jag har lyckats läst mig till så skall [ADAPTIVE] INTE användas under stresstest pga att det kan komma voltspikar som är betydligt högre än ditt förbestämda värde, vilket kan skada din processor. Jag har själv provat med [ADAPTIVE] under Prime95, dock så har aldrig noterat någon spik men jag tänker inte använda det i stresstest igen. [OVERRIDE] eller "manual" har en betydligt stabilare spänning och kommer inte ge några spikar, om jag har begripit rätt.

Att trixa med Offsets ska du nog inte behöva göra för att få till en spänningssänkning i idle.

Ni veteraner får gärna rätta mig om jag har fel. Jag är också nyfiken:)

Dock så verkar inte mitt moderkort stödja Adaptive voltage.

Har ett Gigabyte G1 Sniper z87 moderkort.