Permalänk
Medlem

Ingen bild med 970

Bytte precis ut mitt 7950 mot ett 970.
Innan jag tryckte in det nya 970 så körde jag Display driver uninstaller. När jag tryckte in mitt nya kort kom det bara upp svart text på skärmen och längst ner i mitten står det B2! Sedan efter några minuter försvinner B2 och så blinkar det ett svart sträck uppe i vänstra hörnet!
Snälla hjälp mig, får panik!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS på moderkortet? I många fall är det nödvändigt för att få nya grafikkort att fungera med moderkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det, när jag inte ens får nån bild. Men är nästan 100% på att mitt bios är uppdaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Hur gör jag det, när jag inte ens får nån bild. Men är nästan 100% på att mitt bios är uppdaterat

Vad har du för moderkort? Har du ditt gamla grafikkort kvar eller finns det integrerad grafik på moderkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

har nu tagit ur grafikkortet och bootat från moderkortet. Allt funkar fin fint. Som jag förstår det ska jag flasha bios för att uppdatera. Hur gör jag detta på säkraste sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

har nu tagit ur grafikkortet och bootat från moderkortet. Allt funkar fin fint. Som jag förstår det ska jag flasha bios för att uppdatera. Hur gör jag detta på säkraste sätt?

Det beror på vad för moderkort du har och hur BIOS uppdateringen som du laddar ner ser ut. Själv har jag uppdaterat med ett program jag kunde köra direkt i Windows.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det beror på vad för moderkort du har och hur BIOS uppdateringen som du laddar ner ser ut. Själv har jag uppdaterat med ett program jag kunde köra direkt i Windows.

Skulle gärna vilja göra som du gjort, i windows känns säkrast. Var det live update 6?
Mitt moderkort är Msi Z77A-G43

Permalänk
Medlem

ladda ner Live Update 6

http://www.msi.com/support/mb/Z77AG43.html#down-utility&Win8....

OBS: Länken gäller för win8.1 64bit

Permalänk
Medlem

Läste precis att man INTE ska uppdatera bios med live update 6. Men med usb känns mer risky. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

http://www.tomsguide.com/answers/id-1818997/msi-live-update-r...

läs best solution om du inte vill använda live update 6. Jag har ingen erfarenhet av MSI mobo så jag kan inte kommentera om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Läste precis att man INTE ska uppdatera bios med live update 6. Men med usb känns mer risky. Vad tycker ni?

Uppdaterar alltid bios med usb, absolut säkraste sättet.
Brukar finna en funktion där man kan ta backup på installerad bios innan man flashar ny, om man behöver gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Uppdaterar alltid bios med usb, absolut säkraste sättet.
Brukar finna en funktion där man kan ta backup på installerad bios innan man flashar ny, om man behöver gå tillbaka.

Har du nån bra guide hur jag gör med usb?

Permalänk
Medlem

Live update är inga problem, använt det själv. Se till att inte råka dra ur sladden eller något samtidigt bara. Den risken löper du även om du använder usb för den delen.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Tagen ur manualen

ZH77A-G43/
Z77A-G43 series
MS-7758 (v1.x) Mainboard

M-Flash

BIOS Boot Function:
This allows you to enable/ disable the system to boot from the BIOS file inside USB
drive (FAT/ 32 format only).

Select UEFI file to boot from:
When the BIOS Boot function as sets to [Enabled], this item is selectable. This item
allows to select particular BIOS file from the USB/ Storage (FAT/ 32 format only)
drive. And the system will boot from selected BIOS file.

Save current UEFI rom to file:
Please setup a specific folder in specific USB/ Storage drive to save BIOS file from
BIOS ROM chip data. Note: it only supports FAT/ 32 file system drive.

Select UEFI file to flash
This item allows you to select a particular BIOS file from the USB/ Storage (FAT/ 32
format only) drive for updating BIOS.

Permalänk
Medlem

Gör så att jag lägger över bios på usb.
Men först kör jag med live update, om det inte funkar får jag testa med usb.
Räcker det med att bara dra över filerna till usb, eller måste jag använda något program?
Det är bara 3 små filer, från http://www.msi.com/support/mb/Z77AG43.html#down-bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Har du nån bra guide hur jag gör med usb?

Brukar stå i manualen, har aldrig haft ett MSI kort men sättet brukar vara detsamma.

Ladda ner rätt bios fil/filer och lägg dom på en ren USB med FAT32 filsystem.
Starta och gå in i bios, leta reda på bios update fliken/sidan.
Sätt i usb och välj kopiera nuvarande bios till usb.
Flasha ny bios.

Flashar man rätt fil så det enda som kan fel är om du får strömavbrott precis under flashen, så kolla bara manualen vilken fil det är om man får mer än en fil vid nedladdning av bios.
Man brukar lägga filerna direkt i roten på usb om det inte står något annat.

Permalänk
Medlem

M-flash är säkrare. Finns en risk att det blir brickat i live update. Flytta filerna till USB (fat32) och kör sedan m-flash.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Brukar stå i manualen, har aldrig haft ett MSI kort men sättet brukar vara detsamma.

Ladda ner rätt bios fil/filer och lägg dom på en ren USB med FAT32 filsystem.
Starta och gå in i bios, leta reda på bios update fliken/sidan.
Sätt i usb och välj kopiera nuvarande bios till usb.
Flasha ny bios.

Flashar man rätt fil så det enda som kan fel är om du får strömavbrott precis under flashen, så kolla bara manualen vilken fil det är om man får mer än en fil vid nedladdning av bios.
Man brukar lägga filerna direkt i roten på usb om det inte står något annat.

Gör så

Permalänk
Medlem

Den flashar från usb nu! hoppas allt går bra

Permalänk
Medlem

Som många säger, mycket säkrare att uppdatera via BIOS/UEFI's egna interface då det är mycket mindre variabler att jobba med. Saker som antivirus eller några OS funktioner som inte tycker vart du skriver eller andra fel som hindrar en skrivning som man inte upptäcker och bootar om till ett brickat moderkort.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp! flash med usb och allt funkar perfekt med nya kortet nu