Permalänk
Medlem

Vad kan detta vara för fiber

Detta sitter i min källare men inget är kopplat till det undrar lite vad det kan vara fiber.
Men bredvid sitter ett rack med telias grejor men dom har en egen fiber indragen som inte är draget från denna.

Permalänk
Medlem

Det är kanske stadsnätets fiber? Exempelvis när Telia drog in passade man på att använda schaktet för att dra med en egen slang för fiber och kanske man har fixat både el och fjärrvärme / annan nytta samtidigt. Här verkar man ha blåst in fibern, märkt upp den (med typ dymo - det låter inte exakt som Telia/skanova enligt mig, därav stadsnäts-tanken) - tanken kanske var att förbereda för att låta fastighetsägaren ha möjligheten att byta hyfsat enkelt den dagen avtalet går ut.

Det sitter inte märkning på saker omkring, odf:ens lock... på slangen närmare genomborrning etc?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag ska titta efter när jag fått nyckeln till rummet på torsdag
Säger dig detta något ?

Därför jag undrar är att jag ville ha snabbare än 100/100 och Telia behagar inte att byta ut den gamla sunk switchen som sitter där och fastighetsägaren har inget intresse eftersom det är bara jag som klagat.

Permalänk
Medlem

Gick den gröna slangen in genom ett jättestort (110mm) grönt rör? Är det som syns längst ner på andra bilden?
Den switchen är "ok" men som du säger, 100mbit max.
Tror det där är stadsnätsgrejer, var bor du?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Svar ja när den går ut från kåken.
Tycker det är märkligt bara att Telia har dragit helt sin egna fiber,dom måste kunnat bara kopplat upp sig på denna måste väl ändå komma ifrån samma nod ? Är jag helt ute och seglar kanske.
Gärdet
Tror du det finns en minsta möjlighet att få ett företag att komma ut och titta vad som kan göras fast jag gör det som privat person.
Ifall att kan du rekommendera någon.
Fastighetsägaren har inte susning att denna finns.
Btw vi har Comhem i huset med och jag ser på Telias switchar så är det inte många portar som är aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperz:

Svar ja när den går ut från kåken.
Tycker det är märkligt bara att Telia har dragit helt sin egna fiber,dom måste kunnat bara kopplat upp sig på denna måste väl ändå komma ifrån samma nod ? Är jag helt ute och seglar kanske.

Företagen samarbetar, men inte på den nivån.
Jag har ännu dummare exempel som är riktiga "hål i skallen" saker, men p.g.a. att det är affärer bakom.
Tror inte det utgår från samma saker i nod, eller kanske inte ens samma nod.

Citat:

Gärdet

I Ulricehamn eller Stockholm?

Citat:

Tror du det finns en minsta möjlighet att få ett företag att komma ut och titta vad som kan göras fast jag gör det som privat person.
Ifall att kan du rekommendera någon.
Fastighetsägaren har inte susning att denna finns.
Btw vi har Comhem i huset med och jag ser på Telias switchar så är det inte många portar som är aktiva.

Ja, en liten kanske. Om det är stadsnätet i den andra slangen och det är så att fastighetsägaren inte vet något för det är så gammalt, så är det ju ett väldigt bra läge för stadsnätet att kanske komma in (för avtalstiden kanske är över, och det "bara rullar på").
Har du bara stadens namn där så ska du få ett p.m.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Stockholm det är.

Permalänk

Då du bor i sthlm är det mest troligt STOKAB fiber som ej är inkopplat, det är tyvärr vanligare än vad man tror att fiber är draget till fastigheten men ej inkopplad till lägenheterna pga ägaren tycker det är för dyrt att koppla in och dra ut.

Vad man kan göra med denna? Inte mycket, då Inga av fiberparen har svetsade kontakter är det dött lopp, samt sedan om de var påsvetsade är de inte inkopplade.

Gällande utbyte av teliaswitchen så har de larm på switcharna i sig och märker om den går ned / byts. Detta ställer till liv som är allt för jobbigt att motivera

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem

Är det indraget fiber så betyder det att den utgår ifrån någonstans, så svets, mätning, patchning, konf etc är "bara" kvar. Det finns ju redan etablering i husets lägenheter så - jag p.m:ade ts och bad honom kolla med fastighetsägare och stadsnätet angående avtalstider etc. Det är inte omöjligt och absolut inte någon märkvärdig kostnad.

[qoute]Gällande utbyte av teliaswitchen så har de larm på switcharna i sig och märker om den går ned / byts. Detta ställer till liv som är allt för jobbigt att motivera[/qoute]

För att inte tala om hur det är konfigurerat med VLAN... det är ingen dum-switch utan styrt med dot1q-trafik

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

En sak som stör mig är att när jag ringde Telia om att öka hastighet till 250 inga problem sa dom och jag frågade är ni verkligen säker JA.
Vet ju att jag inte kan få det,så dagen efter ringer jag upp igen blir kopplad till nån tekniker som säger att aha där behöver vi byta fiber konverter i källaren men lägger upp ett ärende så åker en tekniker ut och byter,men jag vet att det är switcharna med som behöver bytas eftersom dom klarar max 100/100 men säger inte om det.
Sen 2 timmar senare ringer teknikern upp mig och säger att det inte går,det var ju bara att byta konverter sa du.
Tyvärr är det ett mycket större jobb än jag kunde se från början så det går inte i nuläget.
Då frågade jag om han var seriös att Telia anser att byta ut 2st switchar är ett stort jobb.Mummel mummel så är det säger han.
Nu när jag går in på Telias hemsida för beställa bredband via fiber står det
"""Det finns möjlighet att beställa tjänster via fiber på adressen, men inte här på telia.se
Kontakta kundtjänst för att få hjälp.
Fiberinstallation pågår. Installationen beräknas vara klar tidigast 2008-03-10"""

Permalänk
Avstängd
Skrivet av desperz:

En sak som stör mig är att när jag ringde Telia om att öka hastighet till 250 inga problem sa dom och jag frågade är ni verkligen säker JA.
Vet ju att jag inte kan få det,så dagen efter ringer jag upp igen blir kopplad till nån tekniker som säger att aha där behöver vi byta fiber konverter i källaren men lägger upp ett ärende så åker en tekniker ut och byter,men jag vet att det är switcharna med som behöver bytas eftersom dom klarar max 100/100 men säger inte om det.
Sen 2 timmar senare ringer teknikern upp mig och säger att det inte går,det var ju bara att byta konverter sa du.
Tyvärr är det ett mycket större jobb än jag kunde se från början så det går inte i nuläget.
Då frågade jag om han var seriös att Telia anser att byta ut 2st switchar är ett stort jobb.Mummel mummel så är det säger han.
Nu när jag går in på Telias hemsida för beställa bredband via fiber står det
"""Det finns möjlighet att beställa tjänster via fiber på adressen, men inte här på telia.se
Kontakta kundtjänst för att få hjälp.
Fiberinstallation pågår. Installationen beräknas vara klar tidigast 2008-03-10"""

Vad klagar du för? Du har fiber, nöj dig med det. Sen att Telias hemsida inte alltid är uppdaterad är en annan sak.
Och det finns stadsnät som Telia/Skanova byggde för bara några år sedan som byggdes med 100/100 switchar, anledningen? Gigabitswitcharna är MYCKET dyrare för dessa tillämpningar i stadsnät. Och dessa switchar kostar (fortfarande) ca 12 000 kr/st, och då är det 100/100 portar mot kund, och 2 st SFP för uplänk.
Så anledningen är att Gigabit switcharna är rätt mycket dyrare än 100/100 switcharna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag klagar för att det är min rätt som kund om dom säger att jag kan ta del av alla tjänster fullt ut men när jag beställt så visar det sig vissa tjänster kan jag inte få fullt ut.
Om vi säger att 1st switch kostar 30 000 kr det är kaffe pengar för dom.
Skulle kännas märkligt om dom sa du kan få kanal 1,2,3 men inte 5 och 6 pga då måste vi göra en jätte uppdatering som kostar flera hundra k som det låter på dom.
Nöjd kommer jag/människan aldrig bli bara titta hur världen ser ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av desperz:

Jag klagar för att det är min rätt som kund om dom säger att jag kan ta del av alla tjänster fullt ut men när jag beställt så visar det sig vissa tjänster kan jag inte få fullt ut.
Om vi säger att 1st switch kostar 30 000 kr det är kaffe pengar för dom.
Skulle kännas märkligt om dom sa du kan få kanal 1,2,3 men inte 5 och 6 pga då måste vi göra en jätte uppdatering som kostar flera hundra k som det låter på dom.
Nöjd kommer jag/människan aldrig bli bara titta hur världen ser ut.

De switcharna kostar inte 30k, utan snarare upp emot 70k eller mer /st så det är inga kaffepengar. (även om operatörer som köper in flertalet på samma gång får rabatter på listpriset)

Så att en operatör inte vill lägga ut 60k eller mer för att 1 enda kund ska kunna få över 100/100 Mbit/s är rätt solklart, då det inte är något som helst lönsamt för 1 enda kund.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperz:

En sak som stör mig är att när jag ringde Telia om att öka hastighet till 250 inga problem sa dom och jag frågade är ni verkligen säker JA.
Vet ju att jag inte kan få det,så dagen efter ringer jag upp igen blir kopplad till nån tekniker som säger att aha där behöver vi byta fiber konverter i källaren men lägger upp ett ärende så åker en tekniker ut och byter,men jag vet att det är switcharna med som behöver bytas eftersom dom klarar max 100/100 men säger inte om det.
Sen 2 timmar senare ringer teknikern upp mig och säger att det inte går,det var ju bara att byta konverter sa du.
Tyvärr är det ett mycket större jobb än jag kunde se från början så det går inte i nuläget.
Då frågade jag om han var seriös att Telia anser att byta ut 2st switchar är ett stort jobb.Mummel mummel så är det säger han.
Nu när jag går in på Telias hemsida för beställa bredband via fiber står det
"""Det finns möjlighet att beställa tjänster via fiber på adressen, men inte här på telia.se
Kontakta kundtjänst för att få hjälp.
Fiberinstallation pågår. Installationen beräknas vara klar tidigast 2008-03-10"""

Problemet är nog inte att byta er switch. Problemet är nog distributionswitchen som ligger över er. Den har säkert bara 1gbits portar, för att göra en seriös gigabit installation mot kunden måste man ha minst 10gbit till switchen i fastigheten, inte bara gigabit-portar mot kunderna.

Gör de som bbb uppgraderar de till gigabit när det är lagom att byta ut switcharna

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperz:

Jag klagar för att det är min rätt som kund om dom säger att jag kan ta del av alla tjänster fullt ut men när jag beställt så visar det sig vissa tjänster kan jag inte få fullt ut.
Om vi säger att 1st switch kostar 30 000 kr det är kaffe pengar för dom.
Skulle kännas märkligt om dom sa du kan få kanal 1,2,3 men inte 5 och 6 pga då måste vi göra en jätte uppdatering som kostar flera hundra k som det låter på dom.
Nöjd kommer jag/människan aldrig bli bara titta hur världen ser ut.

Du betalar inte ens 500kr mer i månaden om du skulle få Gigabit. Vet du hur många år du skulle behöva vara kund för att det skulle vara värt det för telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperz:

Jag klagar för att det är min rätt som kund om dom säger att jag kan ta del av alla tjänster fullt ut men när jag beställt så visar det sig vissa tjänster kan jag inte få fullt ut.
Om vi säger att 1st switch kostar 30 000 kr det är kaffe pengar för dom.
Skulle kännas märkligt om dom sa du kan få kanal 1,2,3 men inte 5 och 6 pga då måste vi göra en jätte uppdatering som kostar flera hundra k som det låter på dom.
Nöjd kommer jag/människan aldrig bli bara titta hur världen ser ut.

Som någon nedan konstaterade så handlar det inte om 30 utan närmare 70000kr för en switch med 10Gbit-upplänkar av någolunda seriöst snitt. Sen behöver dist-switchen ett steg upp i nätet uppdateras även den sannolikt, där pratar vi betydligt större pengar, 10Gbit-portar i kvantitet kostar -multum-.
Och detta för att en kund ska betala vadå, 300kr mer i månaden? Räkna lite på hur många år du behöver ha din tjänst bara för att betala tillbaka switch 1, för att vara snäll ger jag din ISP i detta fall 50% rabatt på inköpspriset på switchen och låtsas som att en av dina grannar också hänger på och uppgraderar. Gogo, do the math..

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog det ni skriver.
För trött att diskutera vad det kostar och så.
Förstår någon vad dom menar med det här som dom la ut på hemsidan efter några timmar jag pratade med dom.Dom vet inte själva har ring och frågat.
"""Det finns möjlighet att beställa tjänster via fiber på adressen, men inte här på telia.se
Kontakta kundtjänst för att få hjälp.
Fiberinstallation pågår. Installationen beräknas vara klar tidigast 2008-03-10"""