Har GTX 650 och i5-3450. Kan jag uppgradera till GTX 970 utan problem? Annat förslag?

Permalänk

Har GTX 650 och i5-3450. Kan jag uppgradera till GTX 970 utan problem? Annat förslag?

Hej,

Tänkte byta grafikkort i min dator men jag vet inte vilket som jag kan köpa och ha. Vill ha ett MSI GTX 970 men tydligen fungerar inte det kortet bra på min CPU som den är idag. Vilket graffikkort kan ni rekommendera ?.

Mina specs är

Grafikkort : GTX 650 1 gb

CPU : i5-3450 CPU , 3.10 GHz

RAM: 8 gb ram.

Tack för svar / Marcus

Tydligare rubrik. Se §3.1 i reglerna.
Permalänk
Medlem

GTX 970 kommer fungera bra, kör på den du. Det kommer bli stor skillnad även om din cpu kanske inte kan utnyttja prestandan riktigt fullt ut i vissa cpu-krävande spel.

Sen kan du ju uppgradera moderkort+cpu vid ett senare tillfälle om du känner att det inte räcker till ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

GTX 970 kommer fungera bra, kör på den du. Det kommer bli stor skillnad även om din cpu kanske inte kan utnyttja prestandan riktigt fullt ut i vissa cpu-krävande spel.

Sen kan du ju uppgradera moderkort+cpu vid ett senare tillfälle om du känner att det inte räcker till ändå.

Tack för svar

Permalänk

Bara att köra på. Har själv Gtx 970 och en i2500k ( något överklockad då ) och har inga problem med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Skrivet av Meltha_90:

Hej,

Tänkte byta grafikkort i min dator men jag vet inte vilket som jag kan köpa och ha. Vill ha ett MSI GTX 970 men tydligen fungerar inte det kortet bra på min CPU som den är idag. Vilket graffikkort kan ni rekommendera ?.

Mina specs är

Grafikkort : GTX 650 1 gb

CPU : i5-3450 CPU , 3.10 GHz

RAM: 8 gb ram.

Tack för svar / Marcus

Cpun ska räcka. men vad för agg har du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

När min 2500k var oklockad så flaskade den GTX 660Ti på vissa spel :s

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

När min 2500k var oklockad så flaskade den GTX 660Ti på vissa spel :s

Vilka spel, och hur kom du fram till det?

edit: Jag ser iaf inget problem med den tänkta uppgraderingen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Från "Någon dator kunnlig här inne som kan hjälpa ?" till nuvarande. Det är fördelaktigt för alla parter ifall rubriken beskriver själva frågan så tydligt som möjligt, vilket är anledningen till § 3.1 i forumets regler.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vilka spel, och hur kom du fram till det?

edit: Jag ser iaf inget problem med den tänkta uppgraderingen.

Battlefield 3, cpu låg mellan 90-100% konstant. Fick bättre och stabilare fps i Cs Go efter jag överklockat, men ligger på lika mycket usage som innan jag överklockade.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

tror du hade nått annat fel, 2500k kan ej flaska ett 660ti...
känner flera som kör 2500 i stock med värre kort än ditt utan probb, en kör tom 7970 xfire utan probb.

själv kör jag en 3770k å testat utan ht vilket gör att den presterar i princip som trådskaparens cpu å det med ett 670@upplåst bios å inte har jag märkt att cpun flaskar... så trådskaparen kan känna sig luuung. kööp 970n nuuuu!!!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tror du hade nått annat fel, 2500k kan ej flaska ett 660ti...
känner flera som kör 2500 i stock med värre kort än ditt utan probb, en kör tom 7970 xfire utan probb.

själv kör jag en 3770k å testat utan ht vilket gör att den presterar i princip som trådskaparens cpu å det med ett 670@upplåst bios å inte har jag märkt att cpun flaskar... så trådskaparen kan känna sig luuung. kööp 970n nuuuu!!!

Det beror ju på vilka inställningar man kör ultra vs low... Till ts vilket moderkort kör du på?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Battlefield 3, cpu låg mellan 90-100% konstant. Fick bättre och stabilare fps i Cs Go efter jag överklockat, men ligger på lika mycket usage som innan jag överklockade.

Låter som att det kan vara något annat skit som spökat då. Eller så körde du kanske konstiga inställningar. Nåja, jag tror inte att det är värst vanligt att folk upplever det du upplevt.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Låter som att det kan vara något annat skit som spökat då. Eller så körde du kanske konstiga inställningar. Nåja, jag tror inte att det är värst vanligt att folk upplever det du upplevt.

När man ska byta grafikkort, kan ni ge tips på hur försiktig man ska vara osv ?

Permalänk
Medlem

öh, ha inte på dig strumpor, jorda av dig innan du rör komponenterna, dvs rör diskbänken i några sec, pilla inte på kontakter eller komponenter på kretskorten i onödan.. then you are fit to go

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Låter som att det kan vara något annat skit som spökat då. Eller så körde du kanske konstiga inställningar. Nåja, jag tror inte att det är värst vanligt att folk upplever det du upplevt.

T.ex High settings på Bf3 får Cpun att hoppa upp väldigt mycket i användning..
Cs Go med 300 fps limit så ligger cpun i 70-90% och med 120 fps limit så ligger den runt 20-30%.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

i cs go så e det nog nått annat än att cpun flaskar, kan ju va så simpelt som att det e dåligt kodat när fpsen drar iväg...

bf serien suger rätt mycket i cpukraft så där skulle jag inte bli förvånad om det går upp till 90%

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

öh, ha inte på dig strumpor, jorda av dig innan du rör komponenterna, dvs rör diskbänken i några sec, pilla inte på kontakter eller komponenter på kretskorten i onödan.. then you are fit to go

Allvar tack inget skoj. Skor har jag ju inte inne. Jag vet att man ska ta bort kontakter och stänga av datorn såklart och avinstallera drivrutinerna innan byte av kort men behövs ett ESD armband när man är där inne och pillar lite ?. Har läst om ESD men det var för avancerad text.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag också är sugen på ett 970! Sitter med en i7 920 och ett Asus P6T Deluxe och GTX 680.

Bör jag satsa på uppgradering av processor och moderkort istället?

Permalänk
Medlem

Har ett gtx 650 liggandes som jag ska sälja, om du är sugen på att "slia"

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Allvar tack inget skoj. Skor har jag ju inte inne. Jag vet att man ska ta bort kontakter och stänga av datorn såklart och avinstallera drivrutinerna innan byte av kort men behövs ett ESD armband när man är där inne och pillar lite ?. Har läst om ESD men det var för avancerad text.

Lyssna inte på DST. Du bör använda ett ESD-armband som du kopplar mellan dig själv och chassit. Läs om ESD i dom klistrade trådarna här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Allvar tack inget skoj. Skor har jag ju inte inne. Jag vet att man ska ta bort kontakter och stänga av datorn såklart och avinstallera drivrutinerna innan byte av kort men behövs ett ESD armband när man är där inne och pillar lite ?. Har läst om ESD men det var för avancerad text.

Tänk på att det inte spelar den minsta roll om du är jordad eller inte om inte grafikkortet och datorn också är jordade. Du kan tryggt vara ojordad så länge du har samma laddning som komponenterna. Antistat-påsen är till för att jämna ut skillnaden långsamt. Så håll kortet med påsen på och i chassiet på datorn så blir allt lika laddat. Sedan är det ibland lite lurigt att få loss grafikkort då de sitter fast med en liten spärr på PCIe-porten. Den ser lite olika ut på olika moderkort, ibland ska man dra den åt sidan, ibland ska man fälla tillbaka en grej. Men sedan när du gjort det så är det bara att lyfta ur kortet (om du skruvat loss skruvarna vid kortplatserna i chassiet). Och sedan sätta i det nya. Undvik att ta direkt på kretsar, försök hålla som du håller en CD-skiva eller håll i kylningen.

Men som sagt, det är viktigt att ditt nätaggregat orkar med det nya kortet. Det gör det nog säkerligen, men kolla först ändå.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tänk på att det inte spelar den minsta roll om du är jordad eller inte om inte grafikkortet och datorn också är jordade. Du kan tryggt vara ojordad så länge du har samma laddning som komponenterna. Antistat-påsen är till för att jämna ut skillnaden långsamt. Så håll kortet med påsen på och i chassiet på datorn så blir allt lika laddat. Sedan är det ibland lite lurigt att få loss grafikkort då de sitter fast med en liten spärr på PCIe-porten. Den ser lite olika ut på olika moderkort, ibland ska man dra den åt sidan, ibland ska man fälla tillbaka en grej. Men sedan när du gjort det så är det bara att lyfta ur kortet (om du skruvat loss skruvarna vid kortplatserna i chassiet). Och sedan sätta i det nya. Undvik att ta direkt på kretsar, försök hålla som du håller en CD-skiva eller håll i kylningen.

Men som sagt, det är viktigt att ditt nätaggregat orkar med det nya kortet. Det gör det nog säkerligen, men kolla först ändå.

Grymt svar kunde inte blivit bättre. Tack så mycket. Har kollat så mitt nätaggregat går till det kortet. Har frågat supporten på inet där jag köpte min dator för ett år sedan så de ska funka :). Hoppas jag iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Allvar tack inget skoj. Skor har jag ju inte inne. Jag vet att man ska ta bort kontakter och stänga av datorn såklart och avinstallera drivrutinerna innan byte av kort men behövs ett ESD armband när man är där inne och pillar lite ?. Har läst om ESD men det var för avancerad text.

Öh, jag e seriös. byggt datorer i över 18 år nu å det e allt jag behövt göra...

att bygga datorer e ingen konst, se till att du e urladdad å pilla inte onödigt mycket i datorn på känsliga komponenter.
självklart e det grymt med esd armband men jag har alltid klarat mig med att bygga datorer i t-shirt, jeans å utan strumpor. känner inte en enda som bygger sina datorer med esd band ens, å några av dem har garanterat byggt era datorer

men vill man vara försiktig så e esd armband perfa

Skrivet av kaggixx:

Lånar tråden lite då jag också är sugen på ett 970! Sitter med en i7 920 och ett Asus P6T Deluxe och GTX 680.

Bör jag satsa på uppgradering av processor och moderkort istället?

nä, kör du på din cpu å mobo som du har, funkar 680 nu så lär 970 funka ännu bättre

å om du mot förmodan får lite sämre prestanda, kanske max 5 fps än nån med senaste i7a so what lixom... du har ändå inte spenderat 12000 för att kunna njuta av senaste spelen. Men jag tvivlar att du ens förlorar 5fps jämfört med nån med senaste i5a/i7a

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Jcswe:

Har ett gtx 650 liggandes som jag ska sälja, om du är sugen på att "slia"

Man kan inte "slia" ett gtx 650. Ett gtx 650ti boost hade varit möjligt.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jcswe:

Har ett gtx 650 liggandes som jag ska sälja, om du är sugen på att "slia"

att köra med 970 är ändå bättre plus att han kansek inte har ett sli mobo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av propellerhatt:

Man kan inte "slia" ett gtx 650. Ett gtx 650ti boost hade varit möjligt.

ti boost är också svindyrt för vad man får

Permalänk
Skrivet av Noah01:

ti boost är också svindyrt för vad man får

Sant, menade bara att det var närmast 650 och fortfarande gick att "slia" Föreslår inte kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15