Deltaco patchkabel LSZH CAT6 U/UTP + Deltaco CAT6 RJ45 MD-18

Permalänk
Medlem

Deltaco patchkabel LSZH CAT6 U/UTP + Deltaco CAT6 RJ45 MD-18

Hej!

Det känns lite pinsamt att fråga om det jag behöver hjälp med, men det finns inga dåliga frågor, eller hur?

Jag har köpt patchkabel och RJ45-kontakter enligt rubriken och har problem att få min första kabel att fungera.

Jag har tidigare sysslat med egna CAT5-kablar sedan tonåren men CAT6 har jag egentligen ingen erfarenhet av.

Jag försökte först använda de RJ45-kontakter jag hade liggandes hemma men det var näst intill omöjligt att klämma in de 8 små sladdarna från patchkabeln i en sådan kontakt (jag lyckades aldrig i alla fall). Därför begav jag mig till Kjell och Co för att införskaffa RJ45-kontakter som är anpassade för CAT6.

Jag har skjutit upp projektet ett tag men fick idag för mig att jag skulle fixa till den patchkabel som legat i en kabelkanal i flera veckor nu. Jag började med att lägga de 8 små kablarna i rätt ordning och föra in dem i RJ45-kontakten. Jag tyckte att det var märkligt att där inte var någon kabelguide som jag är van vid, men klämde till ändå. När jag sedan undersökte innehållet i min påse med kontakter så insåg jag att de levererades i två delar. Man behövde alltså trycka in kabelguiden själv. Jag försökte på andra sidan att trycka in sladdarna i kabelguiden men det verkade lika omöjligt som i mina tidigare RJ45-kontakter som funkat bra till CAT5. Jag valde till slut att även här klämma kontakten utan kabelguide och surprise, surprise så fungerar inte kabeln.

Därför undrar jag följande:
Ska jag eller ska jag inte använda kabelguiden i RJ45-kontakterna vid namn MD-18 för att får min CAT6-patchkabel att fungera?
Är det möjligtvis så att kabelguiden endast är där för att användas för CAT5?

Om jag ska använda kabelguiden, vad är anledningen att RJ45-kontakterna levereras utan den och kräver egen montering?

Fungerar inte Deltaco LSZH CAT6 U/UTP tillsammans med Deltaco CAT6 MD-18?

MD-18 delad:
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=121198&size=full
MD-18 ihopsatt med kabelguide:
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=121200&size=full
Ej fungerande kabel:
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=121202&size=full

Permalänk

MD-18 är till för CAT6 kabel så den skall fungera. Kabelguiden bör du använda annars är det svårt att få till så alla kablar hamnar rätt när du ska klämma kontakten.

Dina bilder är väldigt dåliga så svårt att se något, ta nya och bättre så kan vi andra se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

MD-18 är till för CAT6 kabel så den skall fungera. Kabelguiden bör du använda annars är det svårt att få till så alla kablar hamnar rätt när du ska klämma kontakten.

Dina bilder är väldigt dåliga så svårt att se något, ta nya och bättre så kan vi andra se hur det ser ut.

Tack för det. Jag får försöka igen, har dock inte tid förrän tidigast i morgon. Jag ber om ursäkt för bilderna men känner inte att det är så jätteviktigt att de blir uppdaterade. Jag har fått svar på det jag sökte och uppdaterar om hur det går i morgon.

Edit: Jag tog mig lite tid att titta på det igen och det gick upp ett ljus. Man ska ju så klart stoppa i kablarna i guiden innan man för in guiden i RJ45-kontakten. Nu var det ju skitlätt. Jag har dock aldrig sett kontakter på detta sättet tidigare, därför förstod jag inte det direkt. Tack för hjälpen.

Edit2: Nu funkar sladden och att använda kabelguiden på rätt sätt underlättade ju väldigt mycket. Nu är det dags att stressa iväg!