Permalänk
Medlem

Accesspunkt med PoE

Jag söker en accesspoint med PoE som klarar över 100 Mbit/s i uplink. Om jag förstår det rätt så faller passiv PoE bort då uplinken begränsas till 100 Mbit/s(?).
Kan tänka mig att betala ca 800 kr för produkten och kan lägga till mer så det blir "en rejäl" accespoint som funkar bar istället för en halvdan.
Rätta mig gärna om jag har fel om passiv PoE.

Hur är det med injecter(tror det heter så iaf den som gör så att ethernetkabeln blir strömförande)? Behöver den vara av någon speciell sort till olika sorters accespoint?

Alla tips och förslag mottages!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMart:

Jag söker en accesspoint med PoE som klarar över 100 Mbit/s i uplink. Om jag förstår det rätt så faller passiv PoE bort då uplinken begränsas till 100 Mbit/s(?).
Kan tänka mig att betala ca 800 kr för produkten och kan lägga till mer så det blir "en rejäl" accespoint som funkar bar istället för en halvdan.
Rätta mig gärna om jag har fel om passiv PoE.

Hur är det med injecter(tror det heter så iaf den som gör så att ethernetkabeln blir strömförande)? Behöver den vara av någon speciell sort till olika sorters accespoint?

Alla tips och förslag mottages!

Jag googlade helt hastigt och det jag hittade låg lite över 1000 kr men det kanske finns billigare. Jag förstår inte vad du menar med passiv PoE. Jag har aldrig hört talas om det. Det man ska titta efter är att enheten följer PoE-standarden och då är det bara att skaffa en injektor som följer samma standard.

Föreslår att du slår upp en kopp kaffe och googlar på "accesspunkt med PoE". Det tar ett tag för det här med PoE står liksom inte först på websidorna.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 är ett bra alternativ. De skickar med en egen PoE injector i samband med strömadaptern som fungerar utmärkt, men har du en PoE-switch så kan leverera strömmen också.

PoE är alltså power over ethernet. I praktiken finns det PoE som är den vanliga och PoE+ om det ska vara mer ström (ampere) enkelt uttryckt. Då blir ethernet-kabeln strömförande.

En PoE switch är alltså en switch där några eller alla portar kan skicka ut ström via tp-kabeln. Lysande om man ska koppla upp flera accesspunkter eller IP telefoner o.dyl. En injector är istället en enhet som har två portar. Inkommande tp och utgående tp, där den utgående är strömsatt. Har man bara en eller två APs / telefoner som behöver ström så blir det i regel billigare med injector, men med flera enheter blir det struligt med så mycket kablage som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846509 är ett bra alternativ. De skickar med en egen PoE injector i samband med strömadaptern som fungerar utmärkt, men har du en PoE-switch så kan leverera strömmen också.

PoE är alltså power over ethernet. I praktiken finns det PoE som är den vanliga och PoE+ om det ska vara mer ström (ampere) enkelt uttryckt. Då blir ethernet-kabeln strömförande.

En PoE switch är alltså en switch där några eller alla portar kan skicka ut ström via tp-kabeln. Lysande om man ska koppla upp flera accesspunkter eller IP telefoner o.dyl. En injector är istället en enhet som har två portar. Inkommande tp och utgående tp, där den utgående är strömsatt. Har man bara en eller två APs / telefoner som behöver ström så blir det i regel billigare med injector, men med flera enheter blir det struligt med så mycket kablage som krävs.

Den är begränsad till 100mbit/s på porten, och därmed effekten. Det trådstartaren nämner om passiv PoE (24v) stämmer in på denna produkt - medan jag varmt rekommenderar den, syftar trådstartaren nog till att använda UniFi AP Pro (AC version) istället, som har en gigabit-port och standard PoE (48v).

Att det blir över 800kr är en annan sak - som man säger: du får vad du betalar för; i Ubiquitis fall får du mycket. Kom däremot ihåg att deras produkter är extra dyra i Sverige. Se mina tidigare inlägg för priset från den Europeiska shop jag handlade från (och rekommenderar).

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8