Är jag för bortskämd med fps eller nåt fel?

Permalänk

Är jag för bortskämd med fps eller nåt fel?

Tjena, fick precis hem mitt grafikkort som varit på felsökning då det känts som något varit fel.
De sa att inget var fel på kortet och nu sitter jag med det här igen.

Är det bara jag som är bortskämd eller känns 30fps i raids i WoW som lite lågt?

35 där, nere på 29 en gång också såg jag.
Ni andra med 980, spec MSI's. Vad får ni för fps i respektive spel?

mvh

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Du har tre frågetecken som CPU. WoW är extremt processortungt, även med den bästa processorn kommer du att få "låg" FPS. Troligen så används ditt grafikkort bara till kanske 1/3 eftersom att processorn håller tillbaka.

Vilken CPU har du?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Tjena, fick precis hem mitt grafikkort som varit på felsökning då det känts som något varit fel.
De sa att inget var fel på kortet och nu sitter jag med det här igen.

Är det bara jag som är bortskämd eller känns 30fps i raids i WoW som lite lågt?

http://i.imgur.com/6XPN44K.jpg

35 där, nere på 29 en gång också såg jag.
Ni andra med 980, spec MSI's. Vad får ni för fps i respektive spel?

mvh

äger inte ditt grafikkort, och har heller aldrig kört wow, men vad jag vet är att wow är ett extremt dåligt optimerat spel, så det är inte alls ovanligt med dålig fps på en väldigt bra dator.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fps i WoW beror väl på processorn när man har ett tillräclkigt bra grafikkort speciellt lägsta fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Finns hundratals trådar om fps i wow som är ett problemspel. Det är mycket som påverkar: Gammal programmeringsteknik, din CPU, ditt nätverk, blizzards servrar osv osv. Frågan är om du hade högre fps innan du bytte till ett 980?

Har du kollat i några andra spel om siffror är låga där också?

Permalänk

Vad för grafikinställningar kör du på??

raids kräver en del, och mycket av FPSen kommer från hur CPUn hanterar allt, då du har upp mot 25 pers som slänger spels etc som måste beräknas hela tiden, så kan CPUn vara boven i dramat.

vad brukar du har för FPS? Utomhus och i en befolkad stad?

Edit:

Kan även säga att de uppdaterar hur spelet hanterar filer i WOD och prepatchen, som ska göra att spelet blir lättare att driva för CPUer.

Så kolla på onsdag då nya patchen kommer hur allt är, du kommer nog märka en förändring då.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare i tråden.
Ditt 980 kör i princip på tomgång och väntar på CPU'n.
WoW är extremt CPU krävande i stora raider.

Permalänk
Medlem

Enkelt att testa vad som inte orkar med, ha igång gpu-z samt aktivitetshanteraren, spela lite och tabbar ner och kolla på graferna. Där har du svaret om cpu flaskar

(alltså tabba ner när du spelar en raid, när du har låg fps)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Du har tre frågetecken som CPU. WoW är extremt processortungt, även med den bästa processorn kommer du att få "låg" FPS. Troligen så används ditt grafikkort bara till kanske 1/3 eftersom att processorn håller tillbaka.

Vilken CPU har du?

4790K, lär ju inte vara några problem med den tycker man? :/

Skrivet av Trebsor:

Hejsan.

Finns hundratals trådar om fps i wow som är ett problemspel. Det är mycket som påverkar: Gammal programmeringsteknik, din CPU, ditt nätverk, blizzards servrar osv osv. Frågan är om du hade högre fps innan du bytte till ett 980?

Har du kollat i några andra spel om siffror är låga där också?

Inte högre fps kanske men bra mycket stabilare, hade jag 60 hela tiden så hade jag det verkligen hela tiden.

Skrivet av alex_farnstrom:

Vad för grafikinställningar kör du på??

raids kräver en del, och mycket av FPSen kommer från hur CPUn hanterar allt, då du har upp mot 25 pers som slänger spels etc som måste beräknas hela tiden, så kan CPUn vara boven i dramat.

vad brukar du har för FPS? Utomhus och i en befolkad stad?

Edit:

Kan även säga att de uppdaterar hur spelet hanterar filer i WOD och prepatchen, som ska göra att spelet blir lättare att driva för CPUer.

Så kolla på onsdag då nya patchen kommer hur allt är, du kommer nog märka en förändring då.

Vanlig fps i t.ex en stad om jag inte gör nåt är 80-99 fps. Kan röra sig ner mot 60-70 på vissa ställen och inte över 50 i raids.

Skrivet av Svensktiger:

Som sagt tidigare i tråden.
Ditt 980 kör i princip på tomgång och väntar på CPU'n.
WoW är extremt CPU krävande i stora raider.

Men min 4790K tuggar 4,3GHz atm säger den. Hur kan inte det vara tillräckligt? Var exakt samma med min 5820k innan jag bytte också.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

4790K, lär ju inte vara några problem med den tycker man? :/

Inte högre fps kanske men bra mycket stabilare, hade jag 60 hela tiden så hade jag det verkligen hela tiden.

Vanlig fps i t.ex en stad om jag inte gör nåt är 80-99 fps. Kan röra sig ner mot 60-70 på vissa ställen och inte över 50 i raids.

Men min 4790K tuggar 4,3GHz atm säger den. Hur kan inte det vara tillräckligt? Var exakt samma med min 5820k innan jag bytte också.

Addons, stäng av ALLA och testa? O gör som jag skrev och kika vad som händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till ditt resultat så är det lätt att avgöra om din dator fungerar normalt eller om det är något fel. Har du kollat temperaturen på processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Kul, ni blippa datorn till och q-coden på moderkortet gick från "AO" till "dE". Som inte ens finns MED i moderkortsmanualen. Bör jag vara orolig?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

4790K, lär ju inte vara några problem med den tycker man? :/

*text*

Men min 4790K tuggar 4,3GHz atm säger den. Hur kan inte det vara tillräckligt? Var exakt samma med min 5820k innan jag bytte också.

Om du så skulle ha en 5960X i 6Ghz kyld med flytande kväve så skulle CPUn fortfarande flaska.
Jag tror inte att det är något fel på din dator, WoW är bara ett dåligt optimerat spel helt enkelt.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Om du så skulle ha en 5960X i 6Ghz kyld med flytande kväve så skulle CPUn fortfarande flaska.
Jag tror inte att det är något fel på din dator, WoW är bara ett dåligt optimerat spel helt enkelt.

Tråkigt, betyder att jag får nöja mig då. Eftersom ett så pass stort spel som ska sträcka sig ut till så många olika spelar med olika budget som inte har råd med fina datorer.

Gjorde ett nytt valley benchmark test nyss och fick detta

Vilket ser godkänt ut i mina ögon i alla fall.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike! Det testar processorn också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör 3DMark Fire Strike! Det testar processorn också.

Hur ser det ut tycker du?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Det där ser helt normalt ut tycker jag. Vilken drivrutin använder du och kör du grafikkortet oklockat?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det där ser helt normalt ut tycker jag. Vilken drivrutin använder du och kör du grafikkortet oklockat?

344.16 och kortet är fabriksklockat bara. 1127 med 1216 boost.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

OK. Skulle påstå att det är normala resultat. Antar att du har bra fps i andra spel och att det endast beror på spelet att det droppar så lågt i WoW ibland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Mycket mer poäng än mig..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt wow som är skit

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Mycket mer poäng än mig..

inte så konstigt då hans boost går till 4,5ghz? och din boost går till 3,9ghz?
tanke på att du har i sign 3,5ghz, antar att du inte har då överklockat något då.

ontopic:

det är som diablo 3, även om man bara spelar 4 personer och sedan tillkommer det tusen olika ljus fenomen på skärmen så laggar du oavsett, och diablo = blizzard = wow, så lär inte vara så mycket bättre även om man är typ 25personer mer eller hur mycket det kan vara? har inte spelat wow själv.

du får nog helt enkelt optimera datorn efter vad du gör, raidar du, sänk inställningar se om det hjälper, spelar du själv kör fullt ut bara.

Annars läs dem andra trådarna om just detta problem samt om WoW support har typ någon FAQ typ mest frågade frågorna kring prestanda.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter här. WoW being WoW.

Kolla igenom addons och inställningar, det är möjligt att du kan göra trevliga vinster där. Men jag ser inget konstigt med siffrorna i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Konstigt, min polare har en Gtx 780 och maxar WoD utan några problem alls.
Han har minimalt 55 fps men det är ingen nyhet att wow är ett skitpsel.

EDIT: Angående wow being wow.
Jag tror ärligt talat att Wow käkar en jäklar massa Videominne när man har världen längsta distance rendering där man har flera tusen partiklar som flyger runt när man raidar.

Försök sänka partikelintensiteten
/console spelleffectlevel 50

Prova ändra värdet då och då och se ifall din fps förbättras.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Testa lek lite med inställningarna. Vissa inställningar ger extremt lite synlig skillnad, medans de påverkar frameraten rätt mycket, t ex Texture Filterings högre settings och Shadow Quality. Jag kör själv allt på ultra förutom dom två + Multisampling (som jag har på 1x) på ett 290X, och jag får väldigt sällan under ca 45 FPS i 25-man raids i 3440x1440-upplösning på ett 290X-kort när det är som värst, normalt på stabila 60 fps då jag cappat till det pga 60 hz monitor. Detta är på en Mac ska tilläggas, som överlag ger sämre FPS i WoW än vad du får under Windows.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat på några år, Som folk redan har sagt, stäng av ALLA addons å testa, det kan ställa till det som fanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Konstigt, min polare har en Gtx 780 och maxar WoD utan några problem alls.
Han har minimalt 55 fps men det är ingen nyhet att wow är ett skitpsel.

EDIT: Angående wow being wow.
Jag tror ärligt talat att Wow käkar en jäklar massa Videominne när man har världen längsta distance rendering där man har flera tusen partiklar som flyger runt när man raidar.

Försök sänka partikelintensiteten
/console spelleffectlevel 50

Prova ändra värdet då och då och se ifall din fps förbättras.

WoD har dock fått en del uppdateringar som gör att grafikkortet ska användas mer. Går läsa om det här: http://www.mmo-champion.com/content/4322-Engineer%E2%80%99s-W...

I nuvarande version är det dock istort sett omöjligt få hög fps i speciellt raids oavsett hårdvara. Förhoppningsvis används de nya förändringarna redan från patchen på onsdag så att man kan jämföra då.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Testa lek lite med inställningarna. Vissa inställningar ger extremt lite synlig skillnad, medans de påverkar frameraten rätt mycket, t ex Texture Filterings högre settings och Shadow Quality. Jag kör själv allt på ultra förutom dom två + Multisampling (som jag har på 1x) på ett 290X, och jag får väldigt sällan under ca 45 FPS i 25-man raids i 3440x1440-upplösning på ett 290X-kort när det är som värst, normalt på stabila 60 fps då jag cappat till det pga 60 hz monitor. Detta är på en Mac ska tilläggas, som överlag ger sämre FPS i WoW än vad du får under Windows.

Ja det låter ju lite konstigt måste jag säga xO

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Inaktiv

Att World of Warcraft vore dåligt optimerat är ett inte sant.. åtminstonde finns det inget som tyder på det. Spelet är antagligen galet väloptimerat, precis som alla Blizzards andra spel. Att det laggar har antagligen med att din CPU flaskar; inte för att WoW är dåligt optimerat utan därför att WoW kräver mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Att World of Warcraft vore dåligt optimerat är ett inte sant.. åtminstonde finns det inget som tyder på det. Spelet är antagligen galet väloptimerat, precis som alla Blizzards andra spel. Att det laggar har antagligen med att din CPU flaskar; inte för att WoW är dåligt optimerat utan därför att WoW kräver mycket.

Precis, Frameraten i wow är dessutom väldigt beroende av mängden spelar i närheten, detta kommer dock att bättras på onsdag när pre-patchen släpps men det blir väldigt mycket jobb för processorn om den ska hålla koll på vilka som kastar spells i närheten, hur mycket skada dom gör på vilket target samtidigt som den håller koll på positionerna folk har osv samtidigt som grafiken ska vara skitfin. :/

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8