Bytt grafikort till 2x 970 och har problem!

Permalänk

Bytt grafikort till 2x 970 och har problem!

Hej!

Har nyligen bytt till 2x 970 från 660ti.
Jag har också bytt nätagg till 1000w från 750,
Använder 2133 corsair ram minnen har också 1600mhz,

Fick koppla om en del, problemet är att när jag startar datorn är att det piper 3 gånger och grafikorts fläktarna slutar snurra efter kanske 20 sekunder och börjar ej snurra igen. Pipen ska betyda memory failure 64, har testat reseta cmos,bytt platser på raminne i olika sticks men fungerar ej, kommer heller inte in i BIOS. Får upp modekorts screen sen efter ett tag blire svart bara.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Hej!

Har nyligen bytt till 2x 970 från 660ti.
Jag har också bytt nätagg till 1000w från 750,
Använder 2133 corsair ram minnen har också 1600mhz,

Fick koppla om en del, problemet är att när jag startar datorn är att det piper 3 gånger och grafikorts fläktarna slutar snurra efter kanske 20 sekunder och börjar ej snurra igen. Pipen ska betyda memory failure 64, har testat reseta cmos,bytt platser på raminne i olika sticks men fungerar ej, kommer heller inte in i BIOS. Får upp modekorts screen sen efter ett tag blire svart bara.

Tacksam för svar

Du kan ju börja med att byta tillbaka till det du hade tidigare och testa med de andra ram minnena och se om det fallerar där, sedan byta till sli 970 (borde klara dig gott på 750W) och till sist nätagget, så kan du med största sannolikhet hitta vart problemet ligger.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Blir samma med mina 1600 mhz 8gb, Nätagg är RM 1000w, har tänkt uppgradera mer med tiden.

Permalänk
Skrivet av Fredde9000:

Hej!

Har nyligen bytt till 2x 970 från 660ti.
Jag har också bytt nätagg till 1000w från 750,
Använder 2133 corsair ram minnen har också 1600mhz,

Fick koppla om en del, problemet är att när jag startar datorn är att det piper 3 gånger och grafikorts fläktarna slutar snurra efter kanske 20 sekunder och börjar ej snurra igen. Pipen ska betyda memory failure 64, har testat reseta cmos,bytt platser på raminne i olika sticks men fungerar ej, kommer heller inte in i BIOS. Får upp modekorts screen sen efter ett tag blire svart bara.

Tacksam för svar

Hade samma problem. Kolla så att du har kopplat in 6/8 pins kontakterna från moderkortet till grafikkorten

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

Fungerar datorn med det gamla grafikkortet? Har du uppdaterat moderkortets BIOS? I många fall behövs en uppdatering av moderkortets BIOS föra att det ska fungera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag kan tänka mig att jag måste uppdatera bios för det var länge sedan,

Skrivet av fantomsmurfen:

Fungerar datorn med det gamla grafikkortet? Har du uppdaterat moderkortets BIOS? I många fall behövs en uppdatering av moderkortets BIOS föra att det ska fungera.

Permalänk

Det sitter rätt och är kopplat rätt,

Skrivet av mull54:

Hade samma problem. Kolla så att du har kopplat in 6/8 pins kontakterna från moderkortet till grafikkorten

Permalänk
Moderator
Testpilot

"3 Beeps: Base 64K RAM failure

Explanation: There is a failure of some sort within the first 64 KB of system memory.

Diagnosis: The first bank of memory probably has a bad memory chip in it somewhere. It is possible that there is a failure related to the motherboard or a system device as well."

Risken är att ditt moderkort har tagit stryk under hanteringen. Har du testat minnesstickorna en och en?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Datorn stängs av i tredje stickan, fick fram förut ladda bios och reboota rutan, men nu får jag ej de längre, efter bios screen blir det svart och datorn börjar arbeta.

Skrivet av Dinoman:

"3 Beeps: Base 64K RAM failure

Explanation: There is a failure of some sort within the first 64 KB of system memory.

Diagnosis: The first bank of memory probably has a bad memory chip in it somewhere. It is possible that there is a failure related to the motherboard or a system device as well."

Risken är att ditt moderkort har tagit stryk under hanteringen. Har du testat minnesstickorna en och en?

Permalänk

http://speedy.sh/vWMZQ/DSC-0013.JPG
http://speedy.sh/DhEpu/DSC-0012.JPG

Skrivet av Fredde9000:

Datorn stängs av i tredje stickan, fick fram förut ladda bios och reboota rutan, men nu får jag ej de längre, efter bios screen blir det svart och datorn börjar arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Hej!

Har nyligen bytt till 2x 970 från 660ti.
Jag har också bytt nätagg till 1000w från 750,
Använder 2133 corsair ram minnen har också 1600mhz,

Fick koppla om en del, problemet är att när jag startar datorn är att det piper 3 gånger och grafikorts fläktarna slutar snurra efter kanske 20 sekunder och börjar ej snurra igen. Pipen ska betyda memory failure 64, har testat reseta cmos,bytt platser på raminne i olika sticks men fungerar ej, kommer heller inte in i BIOS. Får upp modekorts screen sen efter ett tag blire svart bara.

Tacksam för svar

Vilket moderkort och vilka 970?

Permalänk

gigabyte GA-Z77X-UP4TH och MSI 970.

Skrivet av MacAllan:

Vilket moderkort och vilka 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

gigabyte GA-Z77X-UP4TH och MSI 970.

Stor sannolikhet att du då måste uppdatera bios till senaste, om du inte redan gjort det.

Sen att fläktarna stängs av på grafikkorten direkt efter start beror på att MSI korten har semipassiv kylning, om det inte är referenskylare.

Permalänk

Gissar på det med, om jag kmr in ;/

Skrivet av MacAllan:

Stor sannolikhet att du då måste uppdatera bios till senaste, om du inte redan gjort det.

Sen att fläktarna stängs av på grafikkorten direkt efter start beror på att MSI korten har semipassiv kylning, om det inte är referenskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Gissar på det med, om jag kmr in ;/

Du bör ju komma in om du använder det gamla grafikkortet eller den interna grafiken.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem igår med ett nytt 970. Uppdatera bara bios så ordnar allt sig, kan jag nästan lova!

Har du testat starta datorn utan grafikkort och kört i morderkorts sloten?

Permalänk

Jag kommer in där nu, kan jag uppdatera inne i bios elr måste man ladda ner på usb?

Skrivet av Oliver32:

Hade liknande problem igår med ett nytt 970. Uppdatera bara bios så ordnar allt sig, kan jag nästan lova!

Har du testat starta datorn utan grafikkort och kört i morderkorts sloten?

Permalänk
Medlem

Hur du uppdaterar BIOS beror på vilket moderkort du har. Ladda ner senaste BIOS version till just exakt ditt moderkort och följ anvisningarna som du borde hitta i manualen eller på nätet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde9000:

Jag kommer in där nu, kan jag uppdatera inne i bios elr måste man ladda ner på usb?

Du laddar ner senaste bios version på en usb sticka formaterad till FAT 32, sen uppdaterar du från stickan inne i bios.
Finns möjligheten att spara nuvarande bios till usb så gör det innan du flashar den nya.

Läs även manualen till moderkortet, där brukar stå hur man flashar.