Dela fiber med granne. Ca 50 meter bort

Permalänk
Medlem

Dela fiber med granne. Ca 50 meter bort

Grannen har fått fiber och tyvärr har jag ingen möjlighet att få kabel, däremot var kommunen generösa (telia?) att ta bort vår telefon i samma veva (!) + kostnaden för vår tomt tyckte de var oskälig (Bor vid en sjö vilket tydligen komplicerar läget) så nu har jag dessutom inte adsl längre (!). Fick i kompensation ett erbjudande om billig mobilt bredband med 20gb i månaden...

Well schyst granne har jag som gärna delar med sig bara jag köper utrustning.

Finns det ngn trådlös router som klarar av att ge mitt hus 50 meter bort hyfsad täckning?

Tacksam för alla råd!

Även tacksam om jag slipper höra "detta är förbjudet osv..." gräver de bort min telekabel och inte ger mig fiber får de fan skylla sig själva

Permalänk
Medlem

Ubiquiti - har säkert något som passar.
http://www.ubnt.com/products/

Exempelvis.
Each UniFi AP-Outdoor model supports up to 300 Mbps with 2x2 MIMO technology and offers an outdoor range of up to 183 m.

Permalänk
Medlem

Egentligen skulle jag rekommendera riktantenner i första hand, dvs välj en router (eller accesspunkt beroende på hur du vill dela) som har möjlighet att koppla in extern antenn.

Permalänk

Gillar Alpha77's förslag men det verkar dyrt!
Setill att skriva nånform av kontrakt/ ha bevis för att utrustningen är din. För att komma undan olika lagar kanske man kan starta ett företag vars uppgift är att distributiera "internet". Du är chef å grannen är delägare, abonnemanget sätts på företaget och utrustning skaffas för att alla anställda ska få tillgång till nätverket.
!OBS! Detta är ingen fakta utan enbart mina funderingar!OBS! ^^

Permalänk

router från företag som du/din polare är van att ha att göra med, se till att den går att använda som repeater och byt ut antennerna till riktade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maltemus:

Grannen har fått fiber och tyvärr har jag ingen möjlighet att få kabel, däremot var kommunen generösa (telia?) att ta bort vår telefon i samma veva (!) + kostnaden för vår tomt tyckte de var oskälig (Bor vid en sjö vilket tydligen komplicerar läget) så nu har jag dessutom inte adsl längre (!). Fick i kompensation ett erbjudande om billig mobilt bredband med 20gb i månaden...

Well schyst granne har jag som gärna delar med sig bara jag köper utrustning.

Finns det ngn trådlös router som klarar av att ge mitt hus 50 meter bort hyfsad täckning?

Tacksam för alla råd!

Även tacksam om jag slipper höra "detta är förbjudet osv..." gräver de bort min telekabel och inte ger mig fiber får de fan skylla sig själva

Hej!

För jobbigt att använda sökfunktionen på forumet? Då det finns en uppsjö trådar om samma sak, att få nät i annat hus, eller stuga osv.
Ex denna tråden där jag svarat i med en lösning: #14813900

Senan då är det i grunden lagligt, men däremot är det i de flesta fall ett brott mot avtalet som finns med operatören, där det oftast framgår att det inte får användas på annat ställe.

Och tänk på att om det blir någon anmälan så är det din granne som står på avtalet som är ansvarigt, så det kan bli att ni skyller på varandra.
Så bäst är om du tar ADSL eller pratar med Telia och betalar summan det kostar att få fiber installerat.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem

Tekniskt sett så skulle ni kunna montera upp en Nanostation i varje ände, det lär bli klippstabilt på 50m och lär inte heller bli så dyrt, kanske 3000kr med lite kablage och delar för att fästa dem, resten är jobbet och det kan ni nog klara själva om ni kan hantera en borrmaskin och skruvmejsel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag delar på ett bredband & den routern är ca 50 meter bort, har dock grävt ner en egen Ethernet kabel så ja kör gigabit hela vägen, funkar hur bra som helst & billigt är det med. Körde trådlöst till att börja med men de gav mer huvudvärk än bredband Är väl livrädd att Telia får för sig att montera ner skiten här med & då blir man tvingad till fiber 5km bort eller trådlöst skit med bandbreddgräns

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Hej!

För jobbigt att använda sökfunktionen på forumet? Då det finns en uppsjö trådar om samma sak, att få nät i annat hus, eller stuga osv.
Ex denna tråden där jag svarat i med en lösning: #14813900

Senan då är det i grunden lagligt, men däremot är det i de flesta fall ett brott mot avtalet som finns med operatören, där det oftast framgår att det inte får användas på annat ställe.

Och tänk på att om det blir någon anmälan så är det din granne som står på avtalet som är ansvarigt, så det kan bli att ni skyller på varandra.
Så bäst är om du tar ADSL eller pratar med Telia och betalar summan det kostar att få fiber installerat.

hur ska TS kunna ta adsl utan en telefonlinje

Permalänk
Medlem

Att få fiber draget till hus som ligger avsides är inte gratis, sista "prisförslaget" vi fick var 120tkr per hus här (vårt svar vart av naturliga skäl f*ck off) & utan telekabel blir adsl svårt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

hur ska TS kunna ta adsl utan en telefonlinje

Dra in en, bara att plocka upp plånboken och betala vad det kostar

Skrivet av tellus82:

Att få fiber draget till hus som ligger avsides är inte gratis, sista "prisförslaget" vi fick var 120tkr per hus här (vårt svar vart av naturliga skäl f*ck off) & utan telekabel blir adsl svårt.

Well, om grannen har fiber 50 meter bort så är det inte så mycket som krävs, de kan ju gräva själva om de får tillstånden klara så får de ner kostnaden.
Så kostnaden för de sista 50 meterna kan säkerligen inte vara allt för höga.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Om det bara är 50m bort så är räcker det ju med en CAT5e utomhuskabel. Billigt och stabilt!

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JSvanberg:

hur ska TS kunna ta adsl utan en telefonlinje

Man kan köpa egen dsl utrustning och använda kabeln, frågan är väl snarare hur/om man kan koppla ihop sig med grannens telekabel eller om man behöver en separat kabel mellan husen, grannen kanske fortfarande är ansluten till telenätet och kablarna kanske inte alls är dragna så att det är fysiskt möjligt att koppla ihop dem på nått lätt sätt även om Skanova skulle ha stängt ner dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har ett gårdshus som också är ca 50 meter bort.. testade diverse extenders och riktantenner, det funkade väl hjälpligt men ibland dog det totalt (t ex vid dåligt väder osv), och krävde en massa dyr utrustning. Förra sommaren fick jag nog och grävde ner en ethernetkabel, det tog väl nån dag men var väldigt billigt, några hundralappar för kabel + kontakter. Nu kör jag tokstabilt gigabitnät ut till det huset som fungerar till 100% oavsett väder och vind. Jag skulle rekommendera det, det är värt det lilla extra jobbet.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du ska använda nätet till (hur känslig du är för packet loss och skiftande/sämre latens) så tycker jag du ska dra en vanlig TP-kabel anpassad för utomhusbruk från grannens hus alternativt sätta upp ett par schyssta riktantenner.

Permalänk
Medlem

Köp två mediakonvertrar, typ 1000 kr styck och gräv ner ett pvcrör och kör fiber emellan, stabilt som bara den och inte speciellt dyrt.
Lite arbete med en spade men det lär det vara värt

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Gräver kabel. Kan köra upp till 100meter med vanlig kabel, sedan kör du en Ubiquiti Unifi 802.11N POE AP. Funkar riktigt nice.

Permalänk
Medlem

Gräva kabel har jag inte ens tänkt på. Ibland är den lättaste lösningen den bästa

Behöver jag verkligen en Ubiquiti Unifi om jag gräver kabel? Är det inte bara att sätta kabeln i hans router (lan) och in i min router (wlan)?

Edit: googlade Ubiquiti Unifi lite snabbt. Är det bara att sätta kabeln in i den från hans router?

Permalänk
Medlem

Du kan köra en router & skapa ett helt separat nät med kabeln in som wan anslutning, beroende på router i andra huset kan man redan där separera näten & bara köra en switch hos dig, finns många lösningar. Men nej du måste inte använda en unifi

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av maltemus:

Gräva kabel har jag inte ens tänkt på. Ibland är den lättaste lösningen den bästa

Behöver jag verkligen en Ubiquiti Unifi om jag gräver kabel? Är det inte bara att sätta kabeln i hans router (lan) och in i min router (wlan)?

Edit: googlade Ubiquiti Unifi lite snabbt. Är det bara att sätta kabeln in i den från hans router?

Jag körde själv med cat6 installationskabel, den är inte riktigt lika smidig som en vanlig kabel men tål väder och vind lite bättre - jag grävde ner en sådan och satte ett uttag i varje ände, och drog sedan: router -> kort ethernetkabel -> uttag -> nedgrävd kabel -> uttag på andra sidan -> kort ethernetkabel -> router i andra huset. Den sista routern satte jag i AP-läge, så att man får både ethernetportar och WiFi via den, men att allt fungerar i praktiken som att att du hade kopplat det direkt i den första routern. Funkar som sagt alldeles lysande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maltemus:

Gräva kabel har jag inte ens tänkt på. Ibland är den lättaste lösningen den bästa

Behöver jag verkligen en Ubiquiti Unifi om jag gräver kabel? Är det inte bara att sätta kabeln i hans router (lan) och in i min router (wlan)?

Edit: googlade Ubiquiti Unifi lite snabbt. Är det bara att sätta kabeln in i den från hans router?

Nej, det är inte "att bara".

För det första, hur ser miljönt runt omkring ut? Vem äger marken mellan er?

För att gräva så måste ni ha tillstånd av markägarna, även kabelanvisning som visar vart kablar som redan finns i backen är att rekommendera.

Sedan ska ni gräva, lägga ner slang, blåsa i mikrorör och sedan blåsa i fiber.
Sedan ska fibern svetsas, och ni ska ha fiberconverters.
Det projektet blir dyrare än att betala Telia för att få in fiber direkt, eller sätta upp en radiolänk.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det är inte "att bara".

För det första, hur ser miljönt runt omkring ut? Vem äger marken mellan er?

För att gräva så måste ni ha tillstånd av markägarna, även kabelanvisning som visar vart kablar som redan finns i backen är att rekommendera.

Sedan ska ni gräva, lägga ner slang, blåsa i mikrorör och sedan blåsa i fiber.
Sedan ska fibern svetsas, och ni ska ha fiberconverters.
Det projektet blir dyrare än att betala Telia för att få in fiber direkt, eller sätta upp en radiolänk.

Men du, vem pratar fiber?!? Vanlig enkel Ethernet, billigt & bra, finns ingen anledning till att dra fiber...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maltemus:

Gräva kabel har jag inte ens tänkt på. Ibland är den lättaste lösningen den bästa

Behöver jag verkligen en Ubiquiti Unifi om jag gräver kabel? Är det inte bara att sätta kabeln i hans router (lan) och in i min router (wlan)?

Edit: googlade Ubiquiti Unifi lite snabbt. Är det bara att sätta kabeln in i den från hans router?

Man bör inte använda en router utan en switch och ev en accesspunkt för att slippa potentiella problem med adresser i lanet,
Du vill troligen inte ha dubbel NAT och flera dhcpservrar i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Men du, vem pratar fiber?!? Vanlig enkel Ethernet, billigt & bra, finns ingen anledning till att dra fiber...

Man ska aldrig dra CAT* kablage mellan 2 hus, då det kan bli problem med olika jordpotential, och andra otrevliga elfel.

Så ska man dra fast kabel mellan 2 hus så är det fiber som gäller, annars så får man sätta upp en radiolänk.

Och oavsett om man ska gräva så måste man söka tillstånd hos markägare, även kabelanvisning är som sagt bra att ha utfört för att veta att det inte är några andra kablar där man tänkt gräva, kan även krävas tillstånd hos andra än markägaren.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Man ska aldrig dra CAT* kablage mellan 2 hus, då det kan bli problem med olika jordpotential, och andra otrevliga elfel.

Så ska man dra fast kabel mellan 2 hus så är det fiber som gäller, annars så får man sätta upp en radiolänk.

Och oavsett om man ska gräva så måste man söka tillstånd hos markägare, även kabelanvisning är som sagt bra att ha utfört för att veta att det inte är några andra kablar där man tänkt gräva, kan även krävas tillstånd hos andra än markägaren.

Du vet att det går att lösa jordpotential lättare ån så right? Fiber är inte nödvändigt... Sen behöver man inte gräva ner kabeln på flera meters djup, vill man kan man till & med köra luftledning. Naturligtvis är det en fördel att ha markägares tillstånd oavsett vad man gör.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du vet att det går att lösa jordpotential lättare ån så right?

Berätta gärna hur.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Vi äger marken, så vi kan gräva som vi vill. Däremot vill jag nog inte ha en kabel i luften. Det räcker ju med att lägga röret 10cm ner. Jag har också koll på vad andra kablar går (iallafall på min sida)

Är det lättaste inte att köpa rör på biltema och sedan dra rätt kabel i? Lite olika bud om vilken kabel man ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Berätta gärna hur.

Finns en ansenlig mängd Isolatorer med galvanisk avskiljning för just Ethernet, nu stödjer dessa även upp till full duplex på 1gbit.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Du vet att det går att lösa jordpotential lättare ån så right? Fiber är inte nödvändigt... Sen behöver man inte gräva ner kabeln på flera meters djup, vill man kan man till & med köra luftledning. Naturligtvis är det en fördel att ha markägares tillstånd oavsett vad man gör.

Well, mellan 2 hus så använder man inte vanlig CAT* kablage av olika anledningar, både på grund av olika jordpotential skillnader ibland, och dels för att få bort att elfel påverkar andra hus. Lagom otrevligt att ett elfel i ena huset slår ut utrustning i andra huset.

Du kan inte bygga bort att elfel påverkar andra huset om man inte kör ex fiber mellan för att galvaniskt avskilja dem, och kostnaden för fiber när man ändå är igång och gräver är rätt liten mot vad det ger.
Och ska man gräva på annans mark så måste man ha tillstånden färdiga.

Skrivet av maltemus:

Vi äger marken, så vi kan gräva som vi vill. Däremot vill jag nog inte ha en kabel i luften. Det räcker ju med att lägga röret 10cm ner. Jag har också koll på vad andra kablar går (iallafall på min sida)
Är det lättaste inte att köpa rör på biltema och sedan dra rätt kabel i? Lite olika bud om vilken kabel man ska använda.

Nej, det räcker inte med att "lägga röret 10 cm ner", kablarna ska ner på minstone 30 - 50 cm djup.

Det du ska använda är fiberkabel, du kan köpa slang etc på diverse bygghandlare, och fiberkabel kan du beställa från ex direktronik (säljer färdigkontakterade), så kan du även få anpassad längd (beställ den längden du vill ha) eller köpa färdiga längder. Fiberconverter går sedan på runt 1000 lappen totalt utöver fiberkabeln.

Så räkna med några tusenlappar totalt, beroende på vad nu väljer för rör, och vilken fiberkabel ni väljer, och längd.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Man ska aldrig dra CAT* kablage mellan 2 hus, då det kan bli problem med olika jordpotential, och andra otrevliga elfel.

Så ska man dra fast kabel mellan 2 hus så är det fiber som gäller, annars så får man sätta upp en radiolänk.

Och oavsett om man ska gräva så måste man söka tillstånd hos markägare, även kabelanvisning är som sagt bra att ha utfört för att veta att det inte är några andra kablar där man tänkt gräva, kan även krävas tillstånd hos andra än markägaren.

Det är ju totalt overkill att dra fiber. Ethernet fungerar alldeles utmärkt.

Däremot ska man INTE dra FTP-kabel då det mycket riktigt kan bli potentialskillnader mellan husen vilket inte alls är bra, men en vanlig UTP-kabel fungerar finfint och inte ger några krypströmmar över jorden el dyl. Enda problememet är kanske att det är känsligare för åsknedslag än fiber, men slår åskan ner så nära huset att det blir induktionsströmmar i ethernetkabeln har du nog hursomhelst problem med att det kommer in via elnät och/eller telefonledningar i alla fall.

Man ska väl egentligen ha färgkodade slangar (röd / gul, minns inte vilken som var vilken) beroende på vilken kabel som ligger i, men själv körde jag med pem-slang iaf. Funkar utmärkt.