Ventilation till möbel som går att montera på masonit med damfilter

Permalänk
Medlem

Ventilation till möbel som går att montera på masonit med damfilter

Har ställt in en dator i en ikea bestå, den sitter i en FD node 304. Tyvärr så blir datorn extremt varm tillsammans med min trådlösa router. Jag skulle behöva något ventilationssystem. Har någon tips helst en fläkt med damfilter som går att monteras direkt på masoniten i bakstycket?

http://www.sweclockers.com/galleri/4298-dator-inbyggd-i-ikea-...

Jag har som sagt redan chassi
Någon som har tips på bra ventialtion i sluta utrymmen?

Permalänk
Medlem

Vilken 120/140mm fläkt som helst borde gå utmärkt att skruva dit på ett hål i masoniten. Jag hade satt den som utblås. Det är möjligt att möbeln är så otät att det räcker med ett utsug, men svårt att svara på utan att se den IRL

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vilken 120/140mm fläkt som helst borde gå utmärkt att skruva dit på ett hål i masoniten. Jag hade satt den som utblås. Det är möjligt att möbeln är så otät att det räcker med ett utsug, men svårt att svara på utan att se den IRL

Nog svårt att få dammfiltret att fungera då.
Sätt den som insug genom dammfilter på baksidan.
Om det är helt slutet så dra ett hål till på var sin kant av det slutna utrymmet.
Sedan kan du köra fläktarna på 7v eller tom 5volt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Sant, missade att han ville ha dammfilter.

Skall du ha 2 hål behöver du troligtvis sätta dem en liten bit ifrån varandra så luften inte bara snurrar runt direkt

Permalänk
Medlem

Men finns det några fläktar med inbyggt dammfilter? Och helst skydd så inte saker kan trassla in

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jan-banan:

Men finns det några fläktar med inbyggt dammfilter? Och helst skydd så inte saker kan trassla in

Svaret på din fråga är nej. Det finns inte fläktar med inbyggda filter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inte fläktar med integrerat filter men bra nära, köp ett eller 2 filter och montera ett på båda sidor fläkten så blir den beröringsskyddad, skruva fast det med samma skruvar som du monterar fläkten med, det finns även rena skyddsgaller om du bara vill skydda fingrarna, finns många modeller tex
http://www.ebay.com/itm/Dustproof-120mm-Case-Fan-Dust-Filter-...
http://www.frozencpu.com/cat/l3/g47/c223/s548/list/p1/Fan_Acc...
http://www.inet.se/kategori/138/flaktfilter/0/diverse

"Fingerskydd"
http://www.inet.se/kategori/137/flaktgaller

Nått ska nog passa ditt bygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag sitter med exakt samma möbel, chassi och problem. Hoppas det är ok om jag lånar tråden lite.

Själv kör jag utan bakstycket men känner ändå att datorn blir varm och funderar på att montera en typ 140 mm fläkt på sidan av lådan för att trycka in svalare luft som åtminstone skapar lite cirkulation i lådan. Tror ni att det ger någon fördel?

Någon som har tips på en tyst och effektiv fläkt som jag kan montera i möbeln? Gärna uppåt 140 mm men kan vara både mindre eller större om det finns anledning till det.

Bonusfråga skulle vara hur jag snyggast och smidigast driver fläkten, räcker det att slakta en USB-kabel och få ut 5v eller behövs mer för att få fart på luften?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HansTriceps:

Jag sitter med exakt samma möbel, chassi och problem. Hoppas det är ok om jag lånar tråden lite.

Själv kör jag utan bakstycket men känner ändå att datorn blir varm och funderar på att montera en typ 140 mm fläkt på sidan av lådan för att trycka in svalare luft som åtminstone skapar lite cirkulation i lådan. Tror ni att det ger någon fördel?

Någon som har tips på en tyst och effektiv fläkt som jag kan montera i möbeln? Gärna uppåt 140 mm men kan vara både mindre eller större om det finns anledning till det.

Bonusfråga skulle vara hur jag snyggast och smidigast driver fläkten, räcker det att slakta en USB-kabel och få ut 5v eller behövs mer för att få fart på luften?

Tack på förhand!

Om du ska varvtalsstyra kan du använda nästan vad som helst, men 5V är så lågt att de flesta fläktar inte startar på det så usb är olämpligt om du inte använder en 5V fläkt, enklast är att skaffa nån 500-800 rpm fläkt och köra utan att reglera ner farten (dvs direkt på 12V) de är oftast ohörbara om du inte sitter så att den blåser rakt på dig.
12v och 7 volt kan du plocka från datorn, men 5V brukar som sagt inte klara att starta fläkten, det kan däremot orka hålla den igång om du startar med högre spänning men det kräver i så fall en fläktkontroller som sköter om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

NB-eloops är specade att starta på 3.4 Volt, så sådana borde fungera om du vill göra så (riktig awsome fläktar e det med!). Annars får du fixa ett litet 12V nätagg alt fixa ut ström från den dator du har där nu

Permalänk
Medlem

antingen köra en fläkt i fronten kanske och sedan sätta typ 2 möbeltassar på luckan så den är lite lite öppen när den är stängd så att lite luft kan sugas in av fläkten och sedan en till liten fläkt där bak.

Eller köra två fläktar där bak, en insug och en utsug något vinklade i vardera hörna så du får lite "drag" där inne.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

mrqaffe:

Köpte en 120mm 700rpm- fläkt, filter och galler och ska montera denna
Ska man låta fläkten blåsa in luft eller suga ut. upp eller nere?

Permalänk
Medlem

Om du skall ha nytta av filtret skall den blåsa in. Annars kan du ta bort filtret .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jan-banan:

mrqaffe:

Köpte en 120mm 700rpm- fläkt, filter och galler och ska montera denna
Ska man låta fläkten blåsa in luft eller suga ut. upp eller nere?

Hur det blir bäst beror på hur det ser ut, men kallluft in i nederkant via filter och varm ut i överkant är det som utnyttjar det faktum att varmluft stiger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.