Tillverkare av GPU - Zotac vs MSI

Permalänk
Medlem

Tillverkare av GPU - Zotac vs MSI

Som rubriken säger, gtx780 - Zotac eller MSI, vilket och varför?

Gärna för och nackdelar med båda tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwest:

Som rubriken säger, gtx780 - Zotac eller MSI, vilket och varför?

Gärna för och nackdelar med båda tack!

Vilka kort specifikt är det du tittar på?
Båda tillverkarna har flera olika modeller av 780.

I övrigt rekommenderar jag GTX970 över ett GTX780, om du nu inte tänkt köra sli med ett kort du redan har.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Vilka kort specifikt är det du tittar på?
Båda tillverkarna har flera olika modeller av 780.

I övrigt rekommenderar jag GTX970 över ett GTX780, om du nu inte tänkt köra sli med ett kort du redan har.

SLI är tanken.

Har kollat på Zotac GTX780 OC, inte AMP varianten kontra http://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-780-Lightnin...

Tagit bort citat (+1 inlägg)
Permalänk
Medlem
Skrivet av kwest:

SLI är tanken.

Har kollat på Zotac GTX780 OC, inte AMP varianten kontra http://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-780-Lightnin...

Vad har du nu?

Att köpa ett lightning kort är brutalt onödigt då grafikkort i sli anpassar sig efter det "segaste".
Så om du har en snikmodell från märke x och ett lightning/classified kort så kommer dessa bestar att gå efter snikmodellen.

Om du däremot har ett lightning nu så är det en helt annan situation.

EDIT:
Såg på prisjakt att kortet du länkade är det billigaste 780:it som finns i Sverige (?)
Skulle lätt köra på ett sådant över ett Zotac.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Vad har du nu?

Att köpa ett lightning kort är brutalt onödigt då grafikkort i sli anpassar sig efter det "segaste".
Så om du har en snikmodell från märke x och ett lightning/classified kort så kommer dessa bestar att gå efter snikmodellen.

Om du däremot har ett lightning nu så är det en helt annan situation.

EDIT:
Såg på prisjakt att kortet du länkade är det billigaste 780:it som finns i Sverige (?)
Skulle lätt köra på ett sådant över ett Zotac.

Kör just nu på ett MSI GTX780 Gaming, http://www.inet.se/produkt/5409920/msi-geforce-gtx-780-3gb-oc-twinfrozr-gaming-series-borderlands-the-pre-sequel-varde-399-kr?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Så det jag länkade borde vara ett bra alternativ?

EDIT:
Såg nu att MSI kortet är ett "light" kort och är ungefär 100mhz mindre klock än det vanliga lightning kortet =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwest:

Kör just nu på ett MSI GTX780 Gaming, http://www.inet.se/produkt/5409920/msi-geforce-gtx-780-3gb-oc-twinfrozr-gaming-series-borderlands-the-pre-sequel-varde-399-kr?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Så det jag länkade borde vara ett bra alternativ?

EDIT:
Såg nu att MSI kortet är ett "light" kort och är ungefär 100mhz mindre klock än det vanliga lightning kortet =/

Äh, kör på ett likadant som du har nu! Snyggt med två likadana kort, och de kommer ju inte flaskhalsa varandra.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Jag hade två MSI 280X-kort som båda två gav upp inom några månader - ena kortet bara tvärdog en dag (ingen bild från det), det andra kortet var det ett lager till fläkten som gick sönder och det hade stänkt nån slags lagerolja lite överallt. Googlade på det senare problemet och det var visst rätt vanligt med lagerhaveri på MSI-kort verkar det som.

Iaf, det är såklart mer en anekdot än nåt bevis på dålig kvalla, men jag har iaf fått uppfattningen att MSI's kort inte är riktigt toppkvalitét, jag hade hellre kört på nåt annat.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av stingray454:

Jag hade två MSI 280X-kort som båda två gav upp inom några månader - ena kortet bara tvärdog en dag (ingen bild från det), det andra kortet var det ett lager till fläkten som gick sönder och det hade stänkt nån slags lagerolja lite överallt. Googlade på det senare problemet och det var visst rätt vanligt med lagerhaveri på MSI-kort verkar det som.

Iaf, det är såklart mer en anekdot än nåt bevis på dålig kvalla, men jag har iaf fått uppfattningen att MSI's kort inte är riktigt toppkvalitét, jag hade hellre kört på nåt annat.

Det är inte lagerhaveri på korten. Det har varit några batchar med för mycket fett applicerat på lagrena, som sedan sipprar ut på fläktbladen med hjälp av centrifugalkraften. Att det har hänt går inte att förneka, men det är inga jättemängder kort som påverkats, och det är inga fläktar som mig veterligen havererat på grund av fettet som sipprat ut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwest:

Kör just nu på ett MSI GTX780 Gaming, http://www.inet.se/produkt/5409920/msi-geforce-gtx-780-3gb-oc-twinfrozr-gaming-series-borderlands-the-pre-sequel-varde-399-kr?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Så det jag länkade borde vara ett bra alternativ?

EDIT:
Såg nu att MSI kortet är ett "light" kort och är ungefär 100mhz mindre klock än det vanliga lightning kortet =/

Du får nog skynda dig ifall du vill ha ett 780 gaming, då de håller på att gå ur sortiment i princip överallt. De finns tex inte på komplett längre, webhallen har ett kvar och inet har ett kvar osv.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Det är inte lagerhaveri på korten. Det har varit några batchar med för mycket fett applicerat på lagrena, som sedan sipprar ut på fläktbladen med hjälp av centrifugalkraften. Att det har hänt går inte att förneka, men det är inga jättemängder kort som påverkats, och det är inga fläktar som mig veterligen havererat på grund av fettet som sipprat ut.

Plockade ut mitt kort några ggr under tiden det funkade bra utan att se nåt misstänkt, men plötsligt började fläkten leva om rätt mycket, och om man drog runt fläkten med fingret så kände man att det "raspade" lite. Då plockade jag ut det rätt omgående och såg oljan/fettet, så det verkade verkligen som ett lagerhaveri för min del iaf.. Men vad vet man. Pajjade gjorde det iaf