Permalänk
Medlem

Behöver jag bättre kylning?

Jag har rätt nyligen köpt en Fractal Design Define R4. I den har jag ett MSI 770 4 GB Gaming kort och en Intel i7 4790K som kyls av en Noctua NH-U14S kylare med en tillhörande fläkt. Högsta temperaturen på CPU:n är 89 grader med ett medelvärde på alla fyra kärnorna på 86 grader. Även när CPU:n bara går på runt 40% har jag temperatur på runt 60-70 grader. CPU fläkten går då upp på 1500 varv/minuten. Då hörs den. När den sedan går ner till runt 1075 blir det bra mycket tystare. Det normala är att jag kör de nuvarande två chassifläktarna på lägsta fart via chassiets fläktstyrning.
Jag har tänkt skaffa mig två chassifläktar till, en framtill och en på sidan. Bör jag även skaffa mig ytterligare en fläkt till CPU kylaren så att den får en fläkt på var sida? Eller är CPU tempen inget att bry sig om?
Jag frågade Fraktal Design om det gick bra att köra fyra fläktar via deras fläktstyrning, men det avrådde de ifrån. Så är det bara till att koppla fläkten som kommer på sidan till något av uttagen på moderkortet?

Permalänk
Medlem

89 C verkar väldigt högt. Jag skulle nog kolla så att kylaren sitter som den ska, kylpastan är ok m.m.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

kolla om du har auto överklockning på, den brukar dra upp core volt alldeles för mycket vilket ger super varm cpu

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare, 89 låter lite väl högt. Prova montera kylaren på nytt! Glöm inte rengöra både processorn och kylaren från kylpasta samt lägga på ny, innan montering!

Att montera en till fläkt på kylaren är något som många väljer att göra. Känner du att du gärna ser en temperatursänkning på ca 2-5 grader så shoot!

Chassifläkten kan kopplas till valfri fan-header på moderkortet. De brukar vara märkta med "sys fan"/ "cha fan". Förekommer även en del andra namn på dem, som jag dessvärre inte kommer på namnet på för tillfället

Lycka till!

Permalänk
Medlem

CPU-Z anger Core Speed till 4498,95 Mhz, Multipel till 45,0 och Buss Speed till 99,98. Är det inte vad det skall vara? Den bakre chassifläkten har börjat krångla och har även börjat ge klart hörbara ljud ifrån sig. (Mekaniska ljud) Jag har ju bara haft datorn i fem månader men från början så gick CPU fläkten lugnt och fint och hördes aldrig av. (Fläktljud) Men skulle den krånglande bakfläkten kunna påverka CPU fläkten och därmed tempen på processorn?
Ja, moderkortet har flera uttag för Sys_Fan.
Jag utgår ifrån att kylare och kylpasta är monterat helt OK. De fyra första månaderna som jag hade datorn var det inga problem.

Permalänk
Medlem

När får du 89 grader? Är det när du kör Prime 95 så är det knappast något problem men är det vid ex. spelande så låter det aningen varmt. Körde själv tidigare samma kylare fast med två fäktar på en 4770K överklockad till 4.2GHz med en volt på 1.25 och körde jag Prime 95 så blev det över 90 grader varmt. I allt annat användande så stannade temperaturen på runt 70 grader vid tung belastning. Extra fläktar är aldrig fel även om en extra på CPU-kylaren inte kommer att göra en jättestor skillnad.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Nej det programmet har jag aldrig kört. Tempen går upp när CPU:n ligger på runt 40 % eller mer under längre tid, vilket händer när jag kör uTorrent med riktigt många filer eller när jag gör om en filmfil till en DVD.
När jag startade Gigabytes program Easy Tune indikerade det att CPU:n var överklockad till Light 4,50 GHz. Så jag ändrade det till Default 4,20 GHz men det ändrade inte så mycket på resultatet i CPU-Z. Nu anges Core Speed till 4389,52 MHz. Multipler till 44,0 och Buss Speed till 99,76 MHz. Inte så stor sänkning men får se om det gör något på CPU kylarens fläktkörning.
Jag tänker skaffa mig en chassifläkt som skall sitta på sidan. Moderkortet har tre fyrpinns uttag som kan styra farten på fläkten. Så vad letar jag efter då? Räcker det med att fläkten har fyrpinns kontakter eller måste det stå att den är PWM styrd?

Permalänk
Avstängd

spänning till CPU har du fortfarande inte svarat på som alla väntar på. troligtvis är den på 1,35 eller dyl, då är tempen inget konstigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av CGD:

. Moderkortet har tre fyrpinns uttag som kan styra farten på fläkten. Så vad letar jag efter då? Räcker det med att fläkten har fyrpinns kontakter eller måste det stå att den är PWM styrd?

Både 3-pin och 4-pin passar i de uttagen. Och en 4-pins fläkt är = PWM-styrd. Det är det den fjärde pinnen är till för.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Både 3-pin och 4-pin passar i de uttagen. Och en 4-pins fläkt är = PWM-styrd. Det är det den fjärde pinnen är till för.

Define R3 Fläktkontroller brändes för mig (redigt klen som inte klarar mycket belastning alls) Kanske så är R4 bättre eller inte? Jag hoppas att Arc har bättre som jag ska bygga i idag.

Ska man ha rejält med fläktar kopplade till en fläktkontroller, så kan man inte gå över dess spec (låter logiskt för mig) Så då får man vackert köpa en starkare dito eller annat såsom moddning.

@ TS hoppas att du lyckats fixa tempsen nu, eller kommer att kirra biffen.

Mvh.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dogshitjoint:

Define R3 Fläktkontroller brändes för mig (redigt klen som inte klarar mycket belastning alls) Kanske så är R4 bättre eller inte? Jag hoppas att Arc har bättre som jag ska bygga i idag.

Ska man ha rejält med fläktar kopplade till en fläktkontroller, så kan man inte gå över dess spec (låter logiskt för mig) Så då får man vackert köpa en starkare dito eller annat såsom moddning.

@ TS hoppas att du lyckats fixa tempsen nu, eller kommer att kirra biffen.

Mvh.

//Dog

Visst, men jag pratade inte om det. TS frågade om vilka fläktar som passar i hans moderkort...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Börja med att ta bort överklockningen.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt har du överklockat?
89c även med prime95 ÄR för högt, skulle man lägga på sommarvärme på detta så garanterat överhettat.

Tempen med den kylaren och överklockningen borde vara ca minst 10c lägre, troligen 15c.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

spänning till CPU har du fortfarande inte svarat på som alla väntar på. troligtvis är den på 1,35 eller dyl, då är tempen inget konstigt.

Core Voltage 1.236, men det är ju nu efter jag upptäckte att processorn var överklockad och då satte tillbaka till standardvärdet.

Som jag skrev tidigare så har jag inte överklockat, men upptäckte när jag nu körde Gigabytes Easy Tune att processorn gick lite fortare än vad som var standard. Varför det var så vet jag ej. Allt är ju nytt, men idag kan man ju aldrig vara säker på att någon har haft varan hemma hos sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Core Voltage 1.236, men det är ju nu efter jag upptäckte att processorn var överklockad och då satte tillbaka till standardvärdet.

Standardvärde??

Om du menar auto så ska man aldrig köra auto när man klockar på vcore.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

spänning till CPU har du fortfarande inte svarat på som alla väntar på. troligtvis är den på 1,35 eller dyl, då är tempen inget konstigt.

Skrivet av ggustavsson:

Standardvärde??

Om du menar auto så ska man aldrig köra auto när man klockar på vcore.

Nej jag menar det som på engelska kallas för Default.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att CPN sitter bra, med rätt mängd kylpasta bra seal osv. Vet inte om du är en erfaren datorbyggare eller ens om du byggt själv men det det slog mig när jag såg dina temps. Hoppas hursomhelst att du får ordning på grejerna.

Permalänk
Skrivet av CGD:

... Det normala är att jag kör de nuvarande två chassifläktarna på lägsta fart via chassiets fläktstyrning.
Jag har tänkt skaffa mig två chassifläktar till, en framtill och en på sidan. Bör jag även skaffa mig ytterligare en fläkt till CPU kylaren så att den får en fläkt på var sida? Eller är CPU tempen inget att bry sig om?
Jag frågade Fraktal Design om det gick bra att köra fyra fläktar via deras fläktstyrning, men det avrådde de ifrån. Så är det bara till att koppla fläkten som kommer på sidan till något av uttagen på moderkortet?

Förutom att CPU tempen är hög, kan jag nog tycka att om du inte får ut värmen ur chassit kommer du att ha en felkälla som påverkar hela systemet. Det blir lite av en ond cirkel i chassit när den luft som skall kyla blir varmare och varmare. Detta kompletterat med värmen från grafikkortet som också blir kvar. Har du prövat att öka befintliga chassifläktars fart och sett hur det påverkar den generella temperaturen?

För övrigt är det nog en god idé att skaffa fler chassifläktar. Ju större format desto bättre möjlighet att få ut varm luft till låg ljudnivå, d v s140mm fläkt hellre än 120mm o s v. Använd de uttag du har på moderkortet.

Så tycker jag i a f

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Visst, men jag pratade inte om det. TS frågade om vilka fläktar som passar i hans moderkort...

Nä kanske inte det, men TS vill koppla in 4st fläktar till kontrollern som stödjer 3st...Det var därför jag ville påpeka det och inte direkt till dig.

Tjo! //Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dogshitjoint:

Nä kanske inte det, men TS vill koppla in 4st fläktar till kontrollern som stödjer 3st...Det var därför jag ville påpeka det och inte direkt till dig.

Tjo! //Dog

Haha, ok. Jag undrade mest varför du då citerade mig, men what ever

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Är du säker på att CPN sitter bra, med rätt mängd kylpasta bra seal osv. Vet inte om du är en erfaren datorbyggare eller ens om du byggt själv men det det slog mig när jag såg dina temps. Hoppas hursomhelst att du får ordning på grejerna.

Jag har utan problem byggt datorn själv. Men vilket jag skrivit tidigare, jag har nu haft datorn i fem snart fem månader. De första fyra månaderna var det inga som helst problem. Jag har inte överklockat eller något utan allt har varit standard. I datorn sitter också ett MSI 770 4 GB Gaming kort samt fem vanliga en DVD och på moderkortsidans baksida sitter två SSD:er. Fractal Design Define R4 har ju fäste för två SSD på sidan. Ännu så länge har jag bara de fläktar som kom med datorn. En 140 mm fram och en bak.

Har ni något bra program som kan logga högsta tempen på både CPU och GPU samtidigt som jag gör något annat, exempelvis spel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bra förslag Xyborg. Det programmet har jag redan så det är väl bara till att starta det innan jag börjar spela eller gör något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har utan problem byggt datorn själv. Men vilket jag skrivit tidigare, jag har nu haft datorn i fem snart fem månader. De första fyra månaderna var det inga som helst problem. Jag har inte överklockat eller något utan allt har varit standard. I datorn sitter också ett MSI 770 4 GB Gaming kort samt fem vanliga en DVD och på moderkortsidans baksida sitter två SSD:er. Fractal Design Define R4 har ju fäste för två SSD på sidan. Ännu så länge har jag bara de fläktar som kom med datorn. En 140 mm fram och en bak.

Har ni något bra program som kan logga högsta tempen på både CPU och GPU samtidigt som jag gör något annat, exempelvis spel.

Fractal R4
4790k
MSI GTX 770
Cooler Master 412 (passiv, strippad på fläkt) (sämmre kylare än Noctua)
Noctua 140mm PWM bak i chasiet.

Gav mig 62 grader på CPU under burn med Turbo av (dvs 4.0ghz)

Låter väldigt fel det du har.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs