Koreaskärmar med 4K-upplösning i antågande

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Har svårt att förstå de som köper billiga skärmar från Asien med alla de problem det innebär då det i praktiken handlar om samma pengar om man köper en bättre begagnad i Sverige som då ofta har garanti, fler funktioner, bättre byggkvalitet och man får den på några dagar. 4K-skärmar är givetvis ännu ovanliga, men kollar vi på klassiska 27-tummare som Dell U2711 (som är en jäkligt bra skärm) så kostar de under 3000 kr begagnat.

Ett ord: överklockning.

Finns inte på min karta att spela i 60Hz oavsett upplösning, och det var därför jag köpte en QNIX.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, men kommer inte köpa en skärm utan G-sync

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Måste vara minst 30%billigare än inhemska alternativ för att vara ekonomiskt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

Kan vi inte få Korea-ROG Swift-skärmar snart plz

ROG-Swift är ASUS varumärke, så det kan du glömma direkt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Ett ord: överklockning.

Finns inte på min karta att spela i 60Hz oavsett upplösning, och det var därför jag köpte en QNIX.

Det är faktiskt ett bra argument, även om överklockning förmodligen kommer vara helt meningslöst om ett år med nya tekniker som G-sync-/FreeSync. Att det befintliga urvalet är ganska smalt (och uteslutande TN) är bara tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

ROG-Swift är ASUS varumärke, så det kan du glömma direkt

Det var ett skämt Vill inte ha en 2:a sortering av en flaggskeppsskärm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Precis samma sak kan du göra via ebay, oftast 30 dagars öppet köp så återigen så kan jag inte förstå vad som är så svårt att förstå?

Var ju du som yrade om godkända pixlar när någon påpekade distansavtalslagen.

Nej precis samma sak finns ej på ebay iochmed att det förra är en lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ponera att man har ångerrätt. Jämför sedan, kostnads- och arbetsmässigt, att skicka en 32-tumsskärm till Sydkorea med att åka till en svensk butik (typ Inet) och lämna tillbaka den.

Så du köper alltså en skärm, men då endast om du kan få den utbytt på 1-2 dagar, är ni verkligen så stressade? Majoriteten av kommentarerna som försöker ge sken av att "Koreaskärmar" och handeln kring dessa skulle vara betydligt sämre än Svensk handel har antagligen aldrig köpt/ägt eller ens sett en sådan skärm. Om så hade varit fallet hade ni snabbt insett hur fel ute många av er faktiskt är. Ett exempel:

Köpte ett Asus Z-77 Sabertooth moderkort från INET, varan levererades två dagar senare. När jag sedan skall montera moderkortet i chassit ser jag att CPU pins:en är böjda, varpå jag kontaktar INET och får till svar: "Det är omöjligt då samtliga moderkort kvalitetstestas vid tillverkning"

Efter att förklarat situationen för deras support och fått diverse på gränsen till spydiga svar åker jag till deras butik, de rycker på axlarna och kallar på teknikern. Därefter erbjuder teknikern att "försöka räta ut" pins:en i "GOODWILL" syfte, ingen kompensation/reklamation eller häv av köp var aktuellt för INET.

Vid samtliga mina köp från Korea har jag stött på problem vid 1 tillfälle, säljaren betalde min returfrakt och bytte ut produkten no questions asked och skickade även med ett US mekaniskt tangentbord som plåster på såren. Så nej jag har inte mycket till övers för svensk handel, trots att jag tidigare jobbat i branschen i över 5 år.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vsven92:

Var ju du som yrade om godkända pixlar när någon påpekade distansavtalslagen.

Nej precis samma sak finns ej på ebay iochmed att det förra är en lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad snackar du om? Distansköplagen gäller köp inom Sverige, och ger dig rätten att häva/returnera ett köp som ej gjorts fysiskt i butik inom 14 dagar. Ebay säljarna jag handlat via har samtliga erbjudit mig 30 dagars öppet köp, alltså ingen generell skillnad i dessa fallen.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Så du köper alltså en skärm, men då endast om du kan få den utbytt på 1-2 dagar, är ni verkligen så stressade? Majoriteten av kommentarerna som försöker ge sken av att "Koreaskärmar" och handeln kring dessa skulle vara betydligt sämre än Svensk handel har antagligen aldrig köpt/ägt eller ens sett en sådan skärm. Om så hade varit fallet hade ni snabbt insett hur fel ute många av er faktiskt är. Ett exempel:

Köpte ett Asus Z-77 Sabertooth moderkort från INET, varan levererades två dagar senare. När jag sedan skall montera moderkortet i chassit ser jag att CPU pins:en är böjda, varpå jag kontaktar INET och får till svar: "Det är omöjligt då samtliga moderkort kvalitetstestas vid tillverkning"

Efter att förklarat situationen för deras support och fått diverse på gränsen till spydiga svar åker jag till deras butik, de rycker på axlarna och kallar på teknikern. Därefter erbjuder teknikern att "försöka räta ut" pins:en i "GOODWILL" syfte, ingen kompensation/reklamation eller häv av köp var aktuellt för INET.

Vid samtliga mina köp från Korea har jag stött på problem vid 1 tillfälle, säljaren betalde min returfrakt och bytte ut produkten no questions asked och skickade även med ett US mekaniskt tangentbord som plåster på såren. Så nej jag har inte mycket till övers för svensk handel, trots att jag tidigare jobbat i branschen i över 5 år.

Så svensk handel består av 1 butik?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

4K@96-120Hz??

Har du titan black i quad-SLI då? Kan tänka mig att de lär bli hyffsat tungdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Har du titan black i quad-SLI då? Kan tänka mig att de lär bli hyffsat tungdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

var mer en fråga om de kan tänkas OC som nuvarande skärmar... sen är 4K inget för mig ännu, väntar nog ett tag till.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

32'' PLS låter intressant, men när man kollar vad motsvarande skärm kostar i Sverige (ca 19 000 kr) , tvivlar jag på att den kommer bli särskilt billig
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2776528

Själv köpte jag en Koreaskärm (fast min kommer via USA och är IPS istället flr PLS) pga av dess överklockningsbarhet, det för stro skillnad i fps-spel. Den saknar omskalare och ingångsväljare (har bara DVI), men det är en fördel eftersom rakare signalgång ger mindre lagg. Den är påtagligt mindra laggig än Eizo 2736 som jag också testat. Den har dock mer blb och är mycket svårare att kalibrera än Eizon. Foten som följde med var usel. så den bytte jag direkt mot en som satt på en gammal skärm.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hakro807:

Det är faktiskt ett bra argument, även om överklockning förmodligen kommer vara helt meningslöst om ett år med nya tekniker som G-sync-/FreeSync. Att det befintliga urvalet är ganska smalt (och uteslutande TN) är bara tillfälligt.

Beror ju egentligen på då G-Sync också kommer att kosta skjortan även om 60FPS med G-Sync kanske "känns" likadant som 120FPS, det skulle väl vara om "Freesync" verkligen blir någonting.
Själv tänker jag tålmodigt sitta med min BenQ XL2420T till 2020 om det så behövs för att en äkta 4K-skärm med antingen G-Sync (förmodligen inte) eller 120Hz+ kommer till ett bra pris.

Skrivet av ygd3n:

Har du titan black i quad-SLI då? Kan tänka mig att de lär bli hyffsat tungdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Äsch, sänker man till Low/Medium så
Gotta get dem pixels and frames.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

"Den som vill hålla sig inom lagens råmärken" ursäkta? Vad är det här för taskig inställning mot lagen helt plötsligt?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Det var ett skämt Vill inte ha en 2:a sortering av en flaggskeppsskärm

Med tanke på kvalitetsbristerna i Swiften kanske dessa skulle bli förstasortering.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroemberg:

Med tanke på kvalitetsbristerna i Swiften kanske dessa skulle bli förstasortering.

Vilka brister har den? Bra att veta innan man köper

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Vilka brister har den? Bra att veta innan man köper

Kolla Asus ROG forum eller andra forum med många Swift-användare. Det är ovanligt många som har fått gå igenom 2, 3 eller 4 enheter. Sedan verkar inversion-felet bero på panelen, så det felet kommer man inte undan. Har man tur (som en del) ser man helt enkelt inte felet.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Danmyr:

Så du köper alltså en skärm, men då endast om du kan få den utbytt på 1-2 dagar, är ni verkligen så stressade?

Nu förstår jag inte vad du menar. Jag vill inte ens tänka på att behöva skicka en stor skärm till Sydkorea, speciellt inte om inte säljaren betalar returfrakten, vilket man inte har någon garanti för. Det är mycket smidigare att bara lämna in skärmen i en fysisk butik.

Citat:

Majoriteten av kommentarerna som försöker ge sken av att "Koreaskärmar" och handeln kring dessa skulle vara betydligt sämre än Svensk handel har antagligen aldrig köpt/ägt eller ens sett en sådan skärm. Om så hade varit fallet hade ni snabbt insett hur fel ute många av er faktiskt är. Ett exempel:

Om du har läst min signatur vet du att jag har en Yamakasi Catleap Q270 2B, som jag också är väldigt nöjd med (bortsett från att den inte klarar 120 Hz, utan bara 110 Hz). Den köpte jag dock begagnad i Sverige, så jag har ingen erfarenhet av det normala förfarandet. Jag såg däremot begagnad som en fördel, eftersom det innebar att jag visste att den inte hade några defekter.

Citat:

Köpte ett Asus Z-77 Sabertooth moderkort från INET, varan levererades två dagar senare. När jag sedan skall montera moderkortet i chassit ser jag att CPU pins:en är böjda, varpå jag kontaktar INET och får till svar: "Det är omöjligt då samtliga moderkort kvalitetstestas vid tillverkning"

Efter att förklarat situationen för deras support och fått diverse på gränsen till spydiga svar åker jag till deras butik, de rycker på axlarna och kallar på teknikern. Därefter erbjuder teknikern att "försöka räta ut" pins:en i "GOODWILL" syfte, ingen kompensation/reklamation eller häv av köp var aktuellt för INET.

Vid samtliga mina köp från Korea har jag stött på problem vid 1 tillfälle, säljaren betalde min returfrakt och bytte ut produkten no questions asked och skickade även med ett US mekaniskt tangentbord som plåster på såren. Så nej jag har inte mycket till övers för svensk handel, trots att jag tidigare jobbat i branschen i över 5 år.

Tråkigt att du var med om detta, men jag tycker inte att en enskild sådan händelse räcker för att bedöma hela den svenska detaljhandeln. Trevligt att höra att du bemöttes väl av den koreanska säljaren (när du returnerade vad för något?).

Om vi ska diskutera att handla i Sverige vs. utomlands kan jag räkna upp en rad utomlandsköp där produkten visat sig fungera undermåligt eller inte alls. Exempelvis ett USB 3.0-PCIe-kort som bara klarade 25 MB/s, eller en PSU-PCB (till en trasig skärm), som hade coilwhine. Trots flera månaders artiga försök att få säljaren att skicka ett nytt exemplar har jag ännu inte fått något mer än ett "we are sorry that product not meet expect, we will send replacement item but please give positive rating and close case first".

Generellt tycker jag det känns tryggare att handla i Sverige. Men som sagt, jag har en Koreaskärm och det är en jäkligt fin produkt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Ok, tack för länk till en helt ointressant tråd.

Då fortsätter min tolkning kring det här med koreaskärmar vara att det är som ett lotteri för människor som hoppas kunna spara ett par hundralappar på att köpa skräp direkt från Asien. Vissa har tur och får nåt vettigt, andra får nöja sig med just skräp.

Då har du inte läst mycket i den tråden.

Marknaden ser lite annorlunda ut nu jämfört med för 15 månader sen när jag köpte skärmen men för att sammanfatta det hela.

Ville man ha 1440p så fanns det i princip 2 val, det var Korea skärmar och Dell skärmarna då allt annat var ytterligare många tusenlappar dyrare än Dell.

Dell skärmarna kostade 6-7k och Korea skärmen gick på 3100 inklusive frakt, tull, moms och en ny fot om jag kommer ihåg rätt. Det var alltså halva priset, det är mer "än ett par hundralappar".
Nästa del var att Dell skärmarna led av kvalitets problem, det fanns gott om trådar om folk som var inne på sin andra, tredje eller fjärde skärm innan de fick ett ex de var nöjda med så att prata om den höga kvaliteten på skärmar i den Svenska handeln var ett skämt. När det kommer till Korea skärmar har kvalitén varierat lite mellan batcherna men då jag beställde min fick "alla" bra skärmar.
Den stora skillnaden mellan skärmarna i realiteten var att Dell skärmarna hade mer korrekt färgåtergivning och lite högre byggkvalitet samtidigt som de led av en otroligt överdimensionerad antireflexcoating som gjorde att allt såg grått och trist ut på dom medan Korea skärmarna hade sämre färgkorrekthet, sämre byggkvalitet, en vettig antireflexcoating alternativt valet att välja en blank skärm samt möjligheten att köra skärmen i upp mot 120 Hz (de flesta stanna runt 110 men alla klara minst 96).

Summa samarium så fanns det ingen lika bra eller bättre skärm att köpa i Sverige (så länge man inte gör något som behöver den bättre färgåtergivningen) när det begav sig. I dag är läget ett helt annat och det är inte alls samma vinst att köpa en 1440p Korea skärm idag men för ett år sen var de i en egen med sitt pris och sin högre uppdaterings frekvens.

Permalänk
Medlem

23-24" tack.

Permalänk

Hur ser frihandelsavtalet med sydkorea ut?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Då har du inte läst mycket i den tråden.

Marknaden ser lite annorlunda ut nu jämfört med för 15 månader sen när jag köpte skärmen men för att sammanfatta det hela.

Ville man ha 1440p så fanns det i princip 2 val, det var Korea skärmar och Dell skärmarna då allt annat var ytterligare många tusenlappar dyrare än Dell.

Dell skärmarna kostade 6-7k och Korea skärmen gick på 3100 inklusive frakt, tull, moms och en ny fot om jag kommer ihåg rätt. Det var alltså halva priset, det är mer "än ett par hundralappar".
Nästa del var att Dell skärmarna led av kvalitets problem, det fanns gott om trådar om folk som var inne på sin andra, tredje eller fjärde skärm innan de fick ett ex de var nöjda med så att prata om den höga kvaliteten på skärmar i den Svenska handeln var ett skämt. När det kommer till Korea skärmar har kvalitén varierat lite mellan batcherna men då jag beställde min fick "alla" bra skärmar.
Den stora skillnaden mellan skärmarna i realiteten var att Dell skärmarna hade mer korrekt färgåtergivning och lite högre byggkvalitet samtidigt som de led av en otroligt överdimensionerad antireflexcoating som gjorde att allt såg grått och trist ut på dom medan Korea skärmarna hade sämre färgkorrekthet, sämre byggkvalitet, en vettig antireflexcoating alternativt valet att välja en blank skärm samt möjligheten att köra skärmen i upp mot 120 Hz (de flesta stanna runt 110 men alla klara minst 96).

Summa samarium så fanns det ingen lika bra eller bättre skärm att köpa i Sverige (så länge man inte gör något som behöver den bättre färgåtergivningen) när det begav sig. I dag är läget ett helt annat och det är inte alls samma vinst att köpa en 1440p Korea skärm idag men för ett år sen var de i en egen med sitt pris och sin högre uppdaterings frekvens.

Nej den tråden såg som sagt väldigt ointressant ut.. Kul att det fanns en poäng vid tidigare tillfälle.. Men som du själv antydde - inget poäng med Koreashopping i dagsläget?

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Nej den tråden såg som sagt väldigt ointressant ut.. Kul att det fanns en poäng vid tidigare tillfälle.. Men som du själv antydde - inget poäng med Koreashopping i dagsläget?

Med reservation för att jag inte har någon koll på hur kvalitén är på Korea skärmarna idag då jag inte letar efter en ny skärm längre och därmed inte läst på om det, men låt oss anta att den är likvärdig mot vad de var när jag köpte min, alltså att "inga" fick döda pixlar och allt var frid och fröjd (Backlight bleeding är väldigt lätt att fixa på dessa!) så skulle jag nog valt en Qnix idag också då det andra alternativet som jag ser det är en Asus swift pg278q som kostar mer än det dubbla.
I detta fallet är det dock svårt att hitta fördelar med Qnix skärmen förutom just priset men jag hade själv haft svårt att motivera att lägga 4-4.5k mer på Asus skärmen då jag inte märker någon skillnad på 96 och 120 Hz och med största sannolikhet inte med 144 Hz heller. Däremot är skillnaden mellan 60 och 96 Hz så stor så jag "aldrig" kommer kunna gå tillbaka till en vanlig 60 Hz skärm istället.

I fallet med 4k skärmen som nämndes i nyheten skulle jag dock aldrig ens funderat på att köpa en Korea skärm när en likvärdig finns i Sverige för några hundringar mer OM det inte visar sig att 4k skärmen går att överklocka (klarar ens dagens anslutningar mer än 60 Hz i 4k??) samt att folk som testköpt den visar på att de faktiskt håller bra kvalitet och inte kommer med massa döda pixlar och sånt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Så du köper alltså en skärm, men då endast om du kan få den utbytt på 1-2 dagar, är ni verkligen så stressade? Majoriteten av kommentarerna som försöker ge sken av att "Koreaskärmar" och handeln kring dessa skulle vara betydligt sämre än Svensk handel har antagligen aldrig köpt/ägt eller ens sett en sådan skärm. Om så hade varit fallet hade ni snabbt insett hur fel ute många av er faktiskt är. Ett exempel:

Köpte ett Asus Z-77 Sabertooth moderkort från INET, varan levererades två dagar senare. När jag sedan skall montera moderkortet i chassit ser jag att CPU pins:en är böjda, varpå jag kontaktar INET och får till svar: "Det är omöjligt då samtliga moderkort kvalitetstestas vid tillverkning"

Efter att förklarat situationen för deras support och fått diverse på gränsen till spydiga svar åker jag till deras butik, de rycker på axlarna och kallar på teknikern. Därefter erbjuder teknikern att "försöka räta ut" pins:en i "GOODWILL" syfte, ingen kompensation/reklamation eller häv av köp var aktuellt för INET.

Vid samtliga mina köp från Korea har jag stött på problem vid 1 tillfälle, säljaren betalde min returfrakt och bytte ut produkten no questions asked och skickade även med ett US mekaniskt tangentbord som plåster på såren. Så nej jag har inte mycket till övers för svensk handel, trots att jag tidigare jobbat i branschen i över 5 år.

Du har helt enkelt påpekat felet för sent, annars hade du haft lagen på din sida och hade kunnat tvinga dom att åtgärda felet.

Skickades från m.sweclockers.com