AMD och Asus fördjupar partnerskap inför arkitekturen Zen

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Aha. Jag trodde att det var en krympning av arkitekturen då det är 95W istället för 125, men det är alltså bara "golden sample", typ?

Billigt i så fall, och om det är det enda de kan göra med plattformen får jag nog hålla med om att det vore klokt att döda den.

det är inte ens golden sample, samma turbo frekvens men lägre bas frekvens

du kan få en 8320 att bli som en 8370 genom att bara höja turbon!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja, men bara de inte skjuter sig själva i foten och begränsar vad de kan göra med den nya arkitekturen bara för att behålla AM3. Tex skippa DDR4 år 2016 känns ju inte som en bra ide.

Hoppas att priserna på DDR4 sjunker tills dess. Lite för höga priser på dessa minnen just nu (med undantag givetvis)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

det är inte ens golden sample, samma turbo frekvens men lägre bas frekvens

du kan få en 8320 att bli som en 8370 genom att bara höja turbon!

Öö nej en 8370 har basfrekvens på 4GHz .

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Öö nej en 8370 har basfrekvens på 4GHz .

öh, ursäkta mig 8370E har en Basfrekvens på 3.3GHz och en turbo på 4.3 om det kan ske inom inom ramen av TDPn som AMD satt på 95w

Glömde sätta e på slutet där!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

öh, ursäkta mig 8370E har en Basfrekvens på 3.3GHz och en turbo på 4.3 om det kan ske inom inom ramen av TDPn som AMD satt på 95w

Glömde sätta e på slutet där!

Hmm borde jag förstått själv.. sorry.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men då den kommande prestandaprocessorn på Zen-arkitekturen ska vara en ARM-processor (istället för en x86, om jag fattat det rätt?) Kommer den då att vara kompatibel med gamla program och spel som man idag kör på x86?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Dum fråga kanske, men då den kommande prestandaprocessorn på Zen-arkitekturen ska vara en ARM-processor (istället för en x86, om jag fattat det rätt?) Kommer den då att vara kompatibel med gamla program och spel som man idag kör på x86?

Ska det inte vara två modeller? en x86 och en ARM som ska gå att köra på samma moderkort (pinkompatibla sockets)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nej de har ett helt gäng Laptops med amds APU nu också.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s18985576...

Jag hoppas du var ironisk med det där uttalandet "ett helt gäng" ASUS har 15 AMD baserade datorer och 333 Intel baserade datorer. Det känns knappast som en jämn fördelning.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag hoppas du var ironisk med det där uttalandet "ett helt gäng" ASUS har 15 AMD baserade datorer och 333 Intel baserade datorer. Det känns knappast som en jämn fördelning.

15 kan väl också vara ett gäng?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska det inte vara två modeller? en x86 och en ARM som ska gå att köra på samma moderkort (pinkompatibla sockets)

Jo, två modeller, men som jag har fattat det enligt denna artikel så skulle den ena modellen vara en APU, antar att det är x86:an? , och att den andra, mer högpresterande modellen vara en ARM? Frågan är om även ARM-processorn fungerar i gamla x86-kompatibla spel och program?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Du har fått något om bakfoten, Zen är den högpresterande x86-64 processorn. K12 är ARM-processorn de utvecklar. De är pinkompatibla, men ARM-processorn kommer inte köra Windows eller samma moderkort. Utöver det kommer deras "small-core" serie, det som idag är Jaguar och Puma. Allt för klienter är i grunden APU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har fått något om bakfoten, Zen är den högpresterande x86-64 processorn. K12 är ARM-processorn de utvecklar. De är pinkompatibla, men ARM-processorn kommer inte köra Windows eller samma moderkort. Utöver det kommer deras "small-core" serie, det som idag är Jaguar och Puma. Allt för klienter är i grunden APU.

Ok, då fattar jag. Tack för svaret!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag hoppas du var ironisk med det där uttalandet "ett helt gäng" ASUS har 15 AMD baserade datorer och 333 Intel baserade datorer. Det känns knappast som en jämn fördelning.

Jag håller oftast inte med er AMD fans i övrigt. Men i det där har du helt rätt i.:D
Nog fan borde det gå att ha fler modeller än 15, även om det nu gäller AMD´s CPUer för bärbara?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!