Fråger angånde Intel® Core™ i7-5930K Processor /Minne hastighet

Permalänk
Medlem

Fråger angånde Intel® Core™ i7-5930K Processor /Minne hastighet

Hej alla jag ska köpa ny dator grejer och behöver lite hjälp för att förnya den lilla kunska jag har

1. inne på Intel® Core™ i7-5930K Processor på intels hemsida har dom skrivit Minnestyper DDR4-1333/1600/2133 Detta är vel mer en rekomendrat hastighet eller ? ? hur funkar det där då jag tänkt köpa minnen som är högre en 2133

2. Fråga två om en RAM minne jag ska köpa inte finns med på modekortets QVL-lista hur stor roll spelar det ??? och vad är eran erfarenhet av det

Här är det jag plockat i hopp en så länge Ram minnen oh grafikort är inte 100% bestämt en
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7253195/2014-10-12

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

Hej alla jag ska köpa ny dator grejer och behöver lite hjälp för att förnya den lilla kunska jag har

1. inne på Intel® Core™ i7-5930K Processor på intels hemsida har dom skrivit Minnestyper DDR4-1333/1600/2133 Detta är vel mer en rekomendrat hastighet eller ? ? hur funkar det där då jag tänkt köpa minnen som är högre en 2133

2. Fråga två om en RAM minne jag ska köpa inte finns med på modekortets QVL-lista hur stor roll spelar det ??? och vad är eran erfarenhet av det

Här är det jag plockat i hopp en så länge Ram minnen oh grafikort är inte 100% bestämt en
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7253195/2014-10-12

Skulle inte oroa mig för att Corsairs minnen inte fungerar med ditt moderkort. Däremot är all hastighet över spec. överklockning som beroende på processor fungerar olika bra. Borde fungera bra m.a.o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

1. Japp, det är rekommenderat från Intel. Allt över räknas som överklockning, och kommer därför inte ställas in automatiskt på högsta hastigheten. Det ändrar man själv med typ ett knapptryck i UEFI.
2. Om de inte är med på QVL'en så har inte moderkortstillverkaren testat minnena, kommer högst troligt fungera ändå, dock garanterar inte tillverkaren det.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

1. Japp, det är rekommenderat från Intel. Allt över räknas som överklockning, och kommer därför inte ställas in automatiskt på högsta hastigheten. Det ändrar man själv med typ ett knapptryck i UEFI.
2. Om de inte är med på QVL'en så har inte moderkortstillverkaren testat minnena, kommer högst troligt fungera ändå, dock garanterar inte tillverkaren det.

Tack så mycket

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Skulle inte oroa mig för att Corsairs minnen inte fungerar med ditt moderkort. Däremot är all hastighet över spec. överklockning som beroende på processor fungerar olika bra. Borde fungera bra m.a.o.

Tack för svar

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeXZoR:

Hej alla jag ska köpa ny dator grejer och behöver lite hjälp för att förnya den lilla kunska jag har

1. inne på Intel® Core™ i7-5930K Processor på intels hemsida har dom skrivit Minnestyper DDR4-1333/1600/2133 Detta är vel mer en rekomendrat hastighet eller ? ? hur funkar det där då jag tänkt köpa minnen som är högre en 2133

2. Fråga två om en RAM minne jag ska köpa inte finns med på modekortets QVL-lista hur stor roll spelar det ??? och vad är eran erfarenhet av det

Här är det jag plockat i hopp en så länge Ram minnen oh grafikort är inte 100% bestämt en
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7253195/2014-10-12

Varför 5930k istället för 5820k?
Skillnaden mellan dem i förhållande till prisskillnaden är vääääldigt svårmotiverad.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ta en Samsung 850 Pro istället för Corsair-SSDn som du har valt. Den springer i cirklar kring Corsairen, se denna jämförelse, och Inet borde skämmas för att ta så mycket betalt för en gammal SandForce-SSD.

Och sen kan du ju fundera på om de där minnena verkligen är värda dubbelt så mycket som t.ex. dessa minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

Tack så mycket

Ska du köra fler än 3st grafikkort?

Ska du endast köra två stycken 980 ska du absolut inte köpa 5930k, det är bara att slänga pengar i sjön.

Hade du tänkt uppgradera till 3st eller 4st då kan det dock vara värt med en 5930k.

De minnen du köpt är dessutom svindyra jämfört med andra.

2x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782241 får du för 5200:-, exakt lika bra minnen.

Du kan alltså spara in typ 4000-5000kr och få ut exakt samma prestanda ur datorn.

Kommer du använda de specialfunktioner som finns i rampage-moderkortet? Normala användare vinner ingenting på de jämfört med Asus x99-S. Där kan du spara in 1500kr till för exakt samma prestanda.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

men köp hellre dessa 2st av detta kit o spara nån tusen lapp http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/204015-gskill... sedan skulle jag hellre satsa på en 5960X om du ska va värst när du endå verkar va rik

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.