Permalänk
Medlem

finns det nåt annat än 4g och fiber?

Hej!

För några veckor sedan så slutade telia med att ha internetet i telefonjacket eller hur man ska säga. Då köpte vi en sån här 4g router med 60 GB i sig. Men nu efter 10 dagar är det ju slut. Vad tusan ska man göra nu? Fiber är tyvär inget alternativ,men finns det något annat? Än fiber och sådan här 4g router.

Otroligt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

Hej!

För några veckor sedan så slutade telia med att ha internetet i telefonjacket eller hur man ska säga. Då köpte vi en sån här 4g router med 60 GB i sig. Men nu efter 10 dagar är det ju slut. Vad tusan ska man göra nu? Fiber är tyvär inget alternativ,men finns det något annat? Än fiber och sådan här 4g router.

Otroligt tacksam för svar.

ADSL?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kolla om någon annan leverantör kan leverera internet via telejacket, annars finns det nog inte så mycket alternativ om man inte kan/vill dra in fiber.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyzzer:

Hej!

För några veckor sedan så slutade telia med att ha internetet i telefonjacket eller hur man ska säga. Då köpte vi en sån här 4g router med 60 GB i sig. Men nu efter 10 dagar är det ju slut. Vad tusan ska man göra nu? Fiber är tyvär inget alternativ,men finns det något annat? Än fiber och sådan här 4g router.

Otroligt tacksam för svar.

Vet du varför Telia slutade "med att ha internetet i telefonjacket"?

I mina öron låter det som att du bor lite utsocknes? Typ mitt i en granskog och 6 mil från ett samhälle?
Isf är det nog svårt att få ett vanligt vinstdrivande företag att leverera något.

Kan flytta vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Tre har abonnemang med 100 GB. Inte idealiskt, men lite bättre än 60 GB.

Permalänk
Rekordmedlem

3g och satellit finns också, Universal har "surf" 1 Mbit/s nedströms och 0,128 Mbit/s uppströms med obegränsad trafik för 77kr/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej bor 20 minuter från stockholm. De ville att man skulle köpa fiber och avvecklade ADLS alternative. Så var det jag förstod det iaf. Ska kolla upp det där med 3. Inte kul som det är nu iaf...

Permalänk
Medlem

Det är rätt välkänt att de gamla kopparledningarna avvecklas. Det finns ingen logik i att fortsätta bedriva en vinstdrivande verksamhet med gamla ledningar utan förhoppningsvis så får vi se fiber utbyggt där det tycks lämpligt om allt går vägen. Du nämner att "de ville att man skulle köpa fiber" - förmodligen så har Skanova då dragit fiberledningar längst med vägen (en fråga om miljarder kronor) och ni får då betala en 'promille' (brukar vara i runda slängar 10-20000 riksdaler) av detta för att få det indraget till fastigheten vilket är ett rimligt kostnad med tanke på vad fiber erbjuder. Inte bara i form av bredband men förmodligen kommer de att köra TV där igenom, och skulle inte förvåna mig om ni får ett erbjudande om bredbandstelefoni med.

Det finns ett par alternativ som finns tillgängliga för er, av vad jag rekommenderar endast den förstnämnda, att just acceptera Telias erbjudande om att dra in fiber till fastigheten. I övrigt så kan ni alltid försöka hålla er till de 60GB som ingår för det mobila bredbandet (Eller se om en annan operatör erbjuder en högre surfmängd, då det inte finns ett mobilt bredband med vettig hastighet med obegränsad surfmängd), eller så kan ni flytta till en fastighet som redan har fiber indraget men något säger mig att valet kommer att landa på betydligt mer än 10-20000 kronor.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

frame relay finns ju alltid hehe (skämt). Men dra in fiber. Det är det eller 4G.