Permalänk
Medlem

Hjälp med krånglande dator!

Tja! Jag har fått ett udda problem.

Jag tog just upp datorn för att byta plats på några sata-kablar (upptäckte nyss att min primära ssd var ganska slö och insåg att jag kopplat den till fel sata-port), och samtidigt passade jag på att blåsa ur datorn med tryckluft + ta ut grafikkortet, blåsa av det och stoppa in det igen.

Nu beter sig datorn skitkonstigt. Den startar normalt men efter en stunds användning segar den ner sig och blir praktiskt taget oanvändbar. Den är fortfarande igång men det går inte starta program och inget i menyn i underkanten går att klicka på. Högerklickar jag på skrivbordet kommer visserligen menyn fram, men skitsegt och hackigt. Enda sättet att starta om är med knappen.

Vad kan vara felet och vad skulle jag kunna testa?

Tackar på förhand : )

Burk:
Win 8.1
Asus sabertooth p67
i5-2500K (klockad till 4,4ghz)
GTX780
250gb 840 evo ssd
NZXT 850W brons

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Det låter ju som att din hårddisk börjar läsa långsamt. Just den ssd du äger har ju drabbast av firmware problem vilket gör att den med tiden börjar läsa väldigt långsamt. Testa att lägg in den senaste firmwaren som faktiskt kom idag som ska lösa det problemet.

http://www.techpowerup.com/206310/samsung-outs-ssd-840-evo-fi...

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara dumt att byta portar efter installationen och man kan flytta kylare när man rengör...
Du kanske har fått värmeproblem eller så flyttade du på saker så att nån konfiguration också behöver ändras motsvarande för att det ska fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara dumt att byta portar efter installationen och man kan flytta kylare när man rengör...
Du kanske har fått värmeproblem eller så flyttade du på saker så att nån konfiguration också behöver ändras motsvarande för att det ska fungera bra.

Värmeproblem borde ju inte ge dessa symptom?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Det låter ju som att din hårddisk börjar läsa långsamt. Just den ssd du äger har ju drabbast av firmware problem vilket gör att den med tiden börjar läsa väldigt långsamt. Testa att lägg in den senaste firmwaren som faktiskt kom idag som ska lösa det problemet.

http://www.techpowerup.com/206310/samsung-outs-ssd-840-evo-fi...

Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara dumt att byta portar efter installationen och man kan flytta kylare när man rengör...
Du kanske har fått värmeproblem eller så flyttade du på saker så att nån konfiguration också behöver ändras motsvarande för att det ska fungera bra.

Hmm, jag öppnade datorn igen och flyttade tillbaka sata-kabeln från dvd-läsaren där den satt ursprungligen. Nu har datorn funkat som normalt en längre tid så får se om det kanske berodde på det.

Tack för att ni tog er tid iaf. Om datorn börjar krångla igen uppdaterar jag tråden.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Hmm, jag öppnade datorn igen och flyttade tillbaka sata-kabeln från dvd-läsaren där den satt ursprungligen. Nu har datorn funkat som normalt en längre tid så får se om det kanske berodde på det.

Tack för att ni tog er tid iaf. Om datorn börjar krångla igen uppdaterar jag tråden.

Ok bra att det funkar iaf. Men uppdatera firmwaren ändå

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ok bra att det funkar iaf. Men uppdatera firmwaren ändå

Japp, ska göra det nu Thx

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dalledalle:

Värmeproblem borde ju inte ge dessa symptom?

Att datorn klockar ner sig kan definitivt göra den seg, det händer ju att folk flyttar cpukylare när de grejjar, det dyker upp då och då att det är anledningen enligt de trådar som skrivs här.

Skrivet av Utopolitan:

Hmm, jag öppnade datorn igen och flyttade tillbaka sata-kabeln från dvd-läsaren där den satt ursprungligen. Nu har datorn funkat som normalt en längre tid så får se om det kanske berodde på det.

Tack för att ni tog er tid iaf. Om datorn börjar krångla igen uppdaterar jag tråden.

Optiska enheter ska vara anslutna till en sataport i ide läge, en ssd bör ha ahci läge på porten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att datorn klockar ner sig kan definitivt göra den seg, det händer ju att folk flyttar cpukylare när de grejjar, det dyker upp då och då att det är anledningen enligt de trådar som skrivs här.

Optiska enheter ska vara anslutna till en sataport i ide läge, en ssd bör ha ahci läge på porten.

Inte klockar väl den ner sig såpass mycket att det inte ens går att använda datorn.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dalledalle:

Inte klockar väl den ner sig såpass mycket att det inte ens går att använda datorn.

De kan iallafall gå rejält segt och ta lång tid på sig att reagera även om det inte blåskärmar, nu verkar det ju mer som det har varit fel läge på sataportarna i det här fallet och det kan man konfa om i bios om man vill flytta enheterna mellan olika kontrollers/portar, man brukar kunna ställa om 1-2 portar till ideläge oberoende av om de andra går som ahci eller raid just för att optiska enheter ska fungera fullt ut eftersom de inte trivs med ahci kommunikation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Btw, är det nån skillnad om jag stoppar en vanlig hdd i en sata 3 port istället för sata 6?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Utopolitan:

Btw, är det nån skillnad om jag stoppar en vanlig hdd i en sata 3 port istället för sata 6?

Det beror på hastigheten hos disken, troligen är porten snabbare än disken kan klara kontinuerligt i båda fallen och då påverkas inte prestandan, de enda gånger disken troligen kan leverera data snabbare än satabussen är när den kör från sitt cacheminne och det finns diskar med 128 Mbyte minne idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hastigheten hos disken, troligen är porten snabbare än disken kan klara kontinuerligt i båda fallen och då påverkas inte prestandan, de enda gånger disken troligen kan leverera data snabbare än satabussen är när den kör från sitt cacheminne och det finns diskar med 128 Mbyte minne idag.

Allright. Hur är det med med dvd-stationer förresten? Den sitter i en 6a nu och jag har bara två sådana portar. Kan jag flytta den till en 3a istället?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Utopolitan:

Allright. Hur är det med med dvd-stationer förresten? Den sitter i en 6a nu och jag har bara två sådana portar. Kan jag flytta den till en 3a istället?

Ja men porten ska vara i ide läge när du ansluter optiska enheter, kolla moderkortsmanualen hur du ställer om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.