Permalänk
Medlem

HP Laptop överhettas

Min laptop överhettas när jag spelar eller redigerar i diverse program.
Jag har en kylplatta som kyler hyffsat bra. Cpun går upp till ca. 70% användning, sedan stängs den ner och säger overheated när jag startar upp den igen.
Jag har skruvat upp den och blåst bort allt damm.
När jag startar upp den står det "make sure nothing is blocking the airvents", men inget blockerar den!
Hur ska jag åtgärda detta? Den fungerade perfekt för ca 1 år sedan. Då klarade den Far Cry 3 i medium settings i stadiga 32 fps.
Startade nyss Skyrim så overheatas skiten. Vad ska jag göra??

Permalänk
Entusiast

Om du inte bytte ut kylpastan så är det med 99.9% säkerhet den.
HP brukar ha på en "kylpasta" som mera kan liknas vid cement efter något års användning och snarare försämrar kontakten mellan din processor och heatsinken än hjälper.

Det var likadant på en polares Samsung laptop som överhettades efter några minuters spelande, efter att jag bytte kylpastan så gick temperaturerna ner med 25-30C (!) och den blev fullt brukbar igen, så prova definitivt det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har du tagit loss kylaren från processorn? I så fall måste du applicera ny, fin värmeledningspasta. Om du inte tagit bort kylaren - gör det. Skruva loss fläkten så att det bara är metallbiten, och skölj den i handfatet. Torka rent och sätt tillbaka, och glöm inte pastan. Mycket, mycket lite behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om du inte bytte ut kylpastan så är det med 99.9% säkerhet den.
HP brukar ha på en "kylpasta" som mera kan liknas vid cement efter något årsanvändning och snarare försämrar kontakten mellan din processor och heatsinken än hjälper.

Det var likadant på en polares Samsung laptop som överhettades efter några minuters spelande, efter att jag bytte kylpastan så gick temperaturerna ner med 25-30C (!) och den blev fullt brukbar igen, så prova definitivt det.

Tack för svar! Ska försöka med det. Har ingen kylpasta liggandes hemma dock. Får införskaffa till helgen!
Finns det fler åtgärder jag kan ta?

Permalänk
Medlem

Jag vet att HP hade problem med kylningen på vissa modeller.
Det var nånting med att koppar"röret" som går till cpun felade.
Kommer inte exakt ihåg hur det låg till men googla på din modell och overheating så kommer det säkert fram.
Kanske någon annan hör som hört talas om detta med?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av albinb4:

Tack för svar! Ska försöka med det. Har ingen kylpasta liggandes hemma dock. Får införskaffa till helgen!
Finns det fler åtgärder jag kan ta?

Nae inte riktigt, finns ingen logisk anledning till varför datorn skulle överhettas om luftvägarna är fria från damm och kylpastan är korrekt applicerad och fräsch men om det mot förmodan skulle vara så att problemen fortsätter efter det så återkom till tråden, jag tvivlar på att det kommer behövas

Kan rekommendera Noctua NT-H1 som kylpasta stället för den lovsjungda Arctic Silver 5.
Grejen är att Noctua NT-H1 inte leder ström över huvud taget till skillnad från Arctic Silver 5 vilket är kritiskt på laptop-processorer då processorns die är helt exponerad och när man då lägger på kylpastan så finns det ju en risk att den glider ner på processorns kretskort, moderkortet eller liknande samt så kyler NT-H1 också bättre av min erfarenhet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Blåste rent och bytte pasta på min flickväns HP laptop, gjorde ~10 grader. Så som många redan har sagt, byta pasta.
Vi pytte även HDD mot SSD i samma veva, men de lär inte påverka värmen så mycket.

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4