Permalänk
Medlem

Första Vattenkylningsköpet!

Hejsan!
Nu blir de antagligen att beställa hem ett vattenkylningssystem vilken dag som helst.
Men jag har lite frågor jag gärna vill ha svar på.
Jag börjar med att posta delarna jag slängt ihop:

Coolerkit:

Coolingstuff:

45° samt 90° vinklarna, behöver en nippel monterad efteråt antar jag?
Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för vilka färger man ska köra på. Hade varit grymt kul med Gul färg på vätskan och genomskinliga slangar.
Men kan inte hitta någon gul vätska som ser snygg ut utan UV. Har funderat på EK's Blood Red vätska också, men fått dåliga vibbar av denna från youtube bland annat. Egna erfarenheter?
Sen vill jag kunna tömma ur systemet på ett enkelt sätt, räcker de med en T-korsning längst ner på den slutna kylsystemet? Eller hur går man till vägar där?
Iofs så kan jag kanske koppla till en slang till pumpen med en igensatt plugg och kanske kunna tömma ur systemet från den när de skulle bli aktuellt?

Detta är mitt första vattenkylningssystem, i min sign finns mina delar. Fläktar beställer jag från annat håll.
Uppskattar er hjälp.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Tjena!

Tänkte ge lite tips om påfyllning, eftersom du själv nämner tömning. Jag har själv tidigare använt ganska primitiva metoder för att fylla mina system, men nyligen så lade jag lite energi på att göra det ordentligt, och det var verkligen värt besväret. Detta är så klart inget nytt, men kanske värt att nämna om du inte tänkt på det ännu.

När du fyller systemet måste pumpen (dvs din res D5 + res combo) konstant vara fylld med vatten när den går, om du inte vill ta sänder den. Det är svårt att kontrollera pumpen exakt genom att sätta på och stänga av ett komplett system under påfyllning. Därför vill du ha en switch som kan göra detta.

Själv byggde jag en adapter med två molex kontakter och en switch. Sen användes en ATX PSU Starter - 24 pin för att starta PSU utan att koppla in den i systemet.

Några delar om du behöver tips:
4-pin Molex Kontakt - Hona
Lamptron LED Rocker Switch Round

En Påfyllningsflaska kan också underlätta. Den är lättare att använda än en tratt, speciellt om reservoaren är monterad och lite svåråtkomlig.

Detta kostar inte mycket i det stora hela, men det gör arbetet mycket lättare!

Kanske andra som har mer erfarenhet kan fylla på med visa råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazerBrain:

Tjena!

Tänkte ge lite tips om påfyllning, eftersom du själv nämner tömning. Jag har själv tidigare använt ganska primitiva metoder för att fylla mina system, men nyligen så lade jag lite energi på att göra det ordentligt, och det var verkligen värt besväret. Detta är så klart inget nytt, men kanske värt att nämna om du inte tänkt på det ännu.

När du fyller systemet måste pumpen (dvs din res D5 + res combo) konstant vara fylld med vatten när den går, om du inte vill ta sänder den. Det är svårt att kontrollera pumpen exakt genom att sätta på och stänga av ett komplett system under påfyllning. Därför vill du ha en switch som kan göra detta.

Själv byggde jag en adapter med två molex kontakter och en switch. Sen användes en ATX PSU Starter - 24 pin för att starta PSU utan att koppla in den i systemet.

Några delar om du behöver tips:
4-pin Molex Kontakt - Hona
Lamptron LED Rocker Switch Round

En Påfyllningsflaska kan också underlätta. Den är lättare att använda än en tratt, speciellt om reservoaren är monterad och lite svåråtkomlig.

Detta kostar inte mycket i det stora hela, men det gör arbetet mycket lättare!

Kanske andra som har mer erfarenhet kan fylla på med visa råd

Tackar för tipset, fick för mig att den 24pins adaptern medföljde någon av delarna. Men dom övriga Molex/Lamptron, behövs verkligen de? Jag tänkte ju plugga in 24pins kontakten i min 24pins sladd, samt koppla pumpens strömkabel till molex på nätagget. Sen är de väl bara att starta nätagget bak på nätagget med strömbrytaren On/Off?
Flaskan kan ju komma till användning också vid tömning/påfyllnad kan jag tänka mig. Angående påfyllnaden så hade ju jag tänkt skruva på en nippel på toppen av reservatorn och en slang till den, sedan en trapp och fylla på vätskan strax utanför själva systemet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Tackar för tipset, fick för mig att den 24pins adaptern medföljde någon av delarna. Men dom övriga Molex/Lamptron, behövs verkligen de? Jag tänkte ju plugga in 24pins kontakten i min 24pins sladd, samt koppla pumpens strömkabel till molex på nätagget. Sen är de väl bara att starta nätagget bak på nätagget med strömbrytaren On/Off?
Flaskan kan ju komma till användning också vid tömning/påfyllnad kan jag tänka mig. Angående påfyllnaden så hade ju jag tänkt skruva på en nippel på toppen av reservatorn och en slang till den, sedan en trapp och fylla på vätskan strax utanför själva systemet.

Mycket lättare sätt att starta psu utan att ha den inkopplad till datorn är att slå av den på brytaren där bak, kortsluta grön pin till valfri svart med tex ett gem eller valfritt ledande material och sen slå på brytaren bak på agget.

Angående kittet du plockat ihop ser det bra ut även om du verkar ha många extra fittings (du behöver 10, eventuellt 11 om du vill ha en till att fylla på med). Ett annat tips är att skippa pump top/reservoar kombon och köra med vanlig topp samt lös reservoar då dessa kombos brukar ha en otäck förmåga att vibrera och låta illa..

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Tackar för tipset, fick för mig att den 24pins adaptern medföljde någon av delarna. Men dom övriga Molex/Lamptron, behövs verkligen de? Jag tänkte ju plugga in 24pins kontakten i min 24pins sladd, samt koppla pumpens strömkabel till molex på nätagget. Sen är de väl bara att starta nätagget bak på nätagget med strömbrytaren On/Off?
Flaskan kan ju komma till användning också vid tömning/påfyllnad kan jag tänka mig. Angående påfyllnaden så hade ju jag tänkt skruva på en nippel på toppen av reservatorn och en slang till den, sedan en trapp och fylla på vätskan strax utanför själva systemet.

Det går absolut, men själv ville jag även kunna starta/stoppa pumpen i ett färdigt bygge utan att koppla bort något. Har du en extra PSU går det så klart lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Mycket lättare sätt att starta psu utan att ha den inkopplad till datorn är att slå av den på brytaren där bak, kortsluta grön pin till valfri svart med tex ett gem eller valfritt ledande material och sen slå på brytaren bak på agget.

Angående kittet du plockat ihop ser det bra ut även om du verkar ha många extra fittings (du behöver 10, eventuellt 11 om du vill ha en till att fylla på med). Ett annat tips är att skippa pump top/reservoar kombon och köra med vanlig topp samt lös reservoar då dessa kombos brukar ha en otäck förmåga att vibrera och låta illa..

Ok man tackar!
Jag vill ju gärna ha en Cylinder res iaf och hittade denna: EK - RES X3 150 http://www.coolerkit.se/shop/ek-res-x3-3272p.html
Och sen har jag hört att de är D5 pumpen som gäller. Skulle du kunna rekommendera en pump och ge mig en länk på antingen coolerkit, collingstuff eller inet/Komplett?
Antar att de blir någon sånhär lösing då?:
EK - D5 X-TOP CSQ - Acetal - http://www.coolerkit.se/shop/ek-d5-x-top-3041p.html
Alphacool VPP655 Single Edition (Laing D5) - http://www.coolerkit.se/shop/alphacool-vpp655-single-3285p.ht...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Du behöver inte beställa vatten från nätet. Köp batterivatten på närmsta mack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Mycket lättare sätt att starta psu utan att ha den inkopplad till datorn är att slå av den på brytaren där bak, kortsluta grön pin till valfri svart med tex ett gem eller valfritt ledande material och sen slå på brytaren bak på agget.

Angående kittet du plockat ihop ser det bra ut även om du verkar ha många extra fittings (du behöver 10, eventuellt 11 om du vill ha en till att fylla på med). Ett annat tips är att skippa pump top/reservoar kombon och köra med vanlig topp samt lös reservoar då dessa kombos brukar ha en otäck förmåga att vibrera och låta illa..

Skrivet av LazerBrain:

Det går absolut, men själv ville jag även kunna starta/stoppa pumpen i ett färdigt bygge utan att koppla bort något. Har du en extra PSU går det så klart lättare.

Skrivet av SvenskFisk:

Du behöver inte beställa vatten från nätet. Köp batterivatten på närmsta mack!

Tack för tipsen!
Nyligen kommit hem från jobbet och suttit och räknat lite. Nu ska antalet nipplar vara rätt.
Men jag har en fråga:
De är ok att montera: Reservator - 280mm Rad - Pump, sålänge pumpen är lägre än reservatorn? Suttit och funderat ut hur loopen ska gå.
Tänker köra på klart vatten med röda slangar + Antikorrosions- och algvätska i destillerat vatten från närmsta mack!
Jag tänkte montera en T korsning vid pumpen längst ner i loopen, med en slang+plugg, för att kunna tappa ur systemet därifrån när de blir aktuellt.
Därför behöver jag några extra nipplar. Jag har räknat med 2 per enhet, (2rad = 4 nipplar, 2block = 4 nipplar, res+pump = 4 nipplar, 3nipplar för Tkorsning, 1 nippel för påfyllnad i res.

Räcker 3 meter slang? borde göra de?
Hur mycket destillerat vatten tror ni de behövs för att fylla upp? på ett ungefär? 3 liter?

Och såhär ser kundvagnen ut nu, något jag missat? Ser de bra ut? Skriv gärna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

PS. Kom på att jag kan ju inte ha endast en plugg med jänga i slutet på en slang, så bytte pluggen mot en blindpropp:
http://www.coolerkit.se/shop/blindpropp-3-8-4054p.html

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

PS. Kom på att jag kan ju inte ha endast en plugg med jänga i slutet på en slang, så bytte pluggen mot en blindpropp:
http://www.coolerkit.se/shop/blindpropp-3-8-4054p.html

Köp en riktig ventil istället, mycket lättare att jobba med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Köp en riktig ventil istället, mycket lättare att jobba med

Skickades från m.sweclockers.com

Länka!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

http://www.coolerkit.se/shop/snabbkopplingar-kulventiler-351c1.html

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

http://coolingstuff.se/p/359/2--way-ball-valve-g1-4-blacknickel
T.ex. själv har jag en sån från bitspower i min

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Men jag har en fråga:
De är ok att montera: Reservator - 280mm Rad - Pump, sålänge pumpen är lägre än reservatorn?

Din loop måste börja med reservoar>pump, efter det spelar det ingen roll så länge vattnet går tillbaks till din reservoar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Men jag har en fråga:
De är ok att montera: Reservator - 280mm Rad - Pump, sålänge pumpen är lägre än reservatorn? Suttit och funderat ut hur loopen ska gå.

Det "går" men är verkligen inget jag skulle rekommendera och kommer bli ett helsike när du ska fylla systemet första gången. Framför allt om det är första bygget så är detta en av få riktlinjer man verkligen bör följa då det gör bygget så mycket lättare och säkrare.

Skrivet av Timelord Sloth:

Din loop måste börja med reservoar>pump, efter det spelar det ingen roll så länge vattnet går tillbaks till din reservoar.
http://i.imgur.com/EwchVd8.jpg

Ur rent illustrativt syfte måste jag säga att det är en urusel bild EK har där. För det första så borde de visat en bild där reservoaren är högre upp än pumpen så alla nybörjare ser det som ett tips då man verkligen inte vill köra pumpen torr när vattennivån i reservoaren sjunker med tiden.
Och för det andra så lurar de folk att tro att vattnet är varmt efter blocket och kallt innan när skillnaden i verkligheten är obetydlig före och efter ett block..

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en tråd själv har lite frågor ångande vattenkylning som jag ska bygga ihop förmodligen nu till helgen för första gången! Men skriver här istället jag behöver köpa vatten/slang bara men vet inte vilken typ av slang/vatten jag ska ha.

Tänkte fråga är det okej med någon av dessa att använda? Isf vilken passar mig?
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/

Kan jag använda detta "vattnet"?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

Jag har för övrigt G1/4 fittings antar man ska ha 16/10 slang då?:)

Permalänk
Skrivet av piccaboo:

Tänkte göra en tråd själv har lite frågor ångande vattenkylning som jag ska bygga ihop förmodligen nu till helgen för första gången! Men skriver här istället jag behöver köpa vatten/slang bara men vet inte vilken typ av slang/vatten jag ska ha.

Tänkte fråga är det okej med någon av dessa att använda? Isf vilken passar mig?
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/

Kan jag använda detta "vattnet"?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

Jag har för övrigt G1/4 fittings antar man ska ha 16/10 slang då?:)

Batterivattnet funkar skit bra men slangar från biltema är jag mer osäker på. Jag köper det hellre på coolingstuff slang är ändå inte så stor kostnad.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Kan du inte fixa en själv-hjälp guide på allting du gör? Är också bra sugen på att fixa vattenkylning, men blir så snurrig av att läsa alla guider fram och tillbaka. Känns som att det är så mycket jobb..

Skulle vara nice om du kunde göra en steg-för-steg guide på allting du gjort för att få igång det, samt inköpslista och eftertankar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

http://coolingstuff.se/p/359/2--way-ball-valve-g1-4-blacknickel
T.ex. själv har jag en sån från bitspower i min

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fungerar de då? Då behöver jag väl 2st strypventiler? en på varje sida om pumpen? Räcker väl inte att ha 1 strypventil och dra åt den och sen låssa på tex slangen vid pumpen för då fortsar ju enheldel vatten ut från gpu, cpu och 360rad minst?

Skrivet av lanbonden:

Det "går" men är verkligen inget jag skulle rekommendera och kommer bli ett helsike när du ska fylla systemet första gången. Framför allt om det är första bygget så är detta en av få riktlinjer man verkligen bör följa då det gör bygget så mycket lättare och säkrare.

Aight, Då drar jag från Res till pump och därefter till 280 radiatorn och vidare. Varför krångla till de?

Skrivet av piccaboo:
Skrivet av Gunner357:

Batterivattnet funkar skit bra men slangar från biltema är jag mer osäker på. Jag köper det hellre på coolingstuff slang är ändå inte så stor kostnad.

Och jag som har biltema i stan.
Antar att man fortfarande behöver Antikorrosions & algvätska till detta?
Räcker 3 liter vätska? Tänkte även skölja av radiatorerna innan användning.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kan du inte fixa en själv-hjälp guide på allting du gör? Är också bra sugen på att fixa vattenkylning, men blir så snurrig av att läsa alla guider fram och tillbaka. Känns som att det är så mycket jobb..

Skulle vara nice om du kunde göra en steg-för-steg guide på allting du gjort för att få igång det, samt inköpslista och eftertankar.

De blir nog enheldel bilder när de väl är dags.
Den svåra biten är väl slang dragningen tror jag, och de borde inte vara så svårt heller.
Sen läckage testa de en några timmar innan man drar igång systemet.
Har tänkt skapa ett nytt galleri när bygget är färdigt, men kan posta de här sen.

Anledningen till dehär är för att få ner ljudnivån, lägre temps och förhoppningsvis pressa lite överklockningar ytterligare.
Bytte från 2st 6950 flashade till 6970 till MSI 290X Lightning, och i full belastning vill jag nästan påstå att de nya kortet är minst lika högljutt som mina 2 förra va.
Så med radiator ytan jag har, hoppas jag på att kunna klara mig på fläktar med motstånd på 700rpm.

Och dyrt är de, jag är ju lite sån när de gäller datorer att de "bästa" endast är nog. Nu kunde jag nöja mig med en 750D ist för en 900D, jag kunde nöja mig med 1150 system ist för 2011. Men vattenkylningen hoppas jag kunna utnyttja väldigt länge, när man uppgraderar datordelarna, köper man bara nya block till cpu och gpu och kör vidare på resten. Slutsumman just nu med fläktar inräknade hamnar på strax under 7000kr. Svindyrt för kylning.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Undrar jag med om man fortfarande behöver Antikorrosions & algvätska?

Är denna slang bra då?
http://www.coolerkit.se/shop/clearflex60-16-10mm-2640p.html

Hur lång tid tar det att få hem någon som har beställt från dom innan?

Skrivet av SweSparky:

Hur fungerar de då? Då behöver jag väl 2st strypventiler? en på varje sida om pumpen? Räcker väl inte att ha 1 strypventil och dra åt den och sen låssa på tex slangen vid pumpen för då fortsar ju enheldel vatten ut från gpu, cpu och 360rad minst?

Aight, Då drar jag från Res till pump och därefter till 280 radiatorn och vidare. Varför krångla till de?

Och jag som har biltema i stan.
Antar att man fortfarande behöver Antikorrosions & algvätska till detta?
Räcker 3 liter vätska? Tänkte även skölja av radiatorerna innan användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Hur fungerar de då? Då behöver jag väl 2st strypventiler? en på varje sida om pumpen? Räcker väl inte att ha 1 strypventil och dra åt den och sen låssa på tex slangen vid pumpen för då fortsar ju enheldel vatten ut från gpu, cpu och 360rad minst?

Nej det räcker med en
Om pumpen kommer vara lägsta delen av loopen så sätter du en T-koppling där och använder dig av en "dubbel-male" fitting från T-kopplingen till ventilen och har den stängd (jag kör även med en plugg för att vara säker), sen när det är dags att tömma så skruvar du i en vanlig fitting med en bit slang på som du har ner i någon behållare, öppnar ventilen och till sist öppnar upp i toppen på res.
Då kommer "allt" tömmas ur din loop och ner i behållaren

Jag har en sån tur att min 480 radd jag har i botten på mitt 900D har anslutningar på alla kanter (fram, bak och topp) så då har jag bara satt ventilen på "toppen" av den som då blir lägsta delen av min loop, lite svårt att förklara men jag ska ta en bild åt dig när jag kommer hem så du får se hur det ser ut!
När jag ska tömma så behöver jag bara skruva bort täckplåten där man kan sätta ett till PSU och så har jag ventilen precis bakom den

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Och jag som har biltema i stan.
Antar att man fortfarande behöver Antikorrosions & algvätska till detta?
Räcker 3 liter vätska? Tänkte även skölja av radiatorerna innan användning.

Skrivet av piccaboo:

Undrar jag med om man fortfarande behöver Antikorrosions & algvätska?

Är denna slang bra då?
http://www.coolerkit.se/shop/clearflex60-16-10mm-2640p.html

Hur lång tid tar det att få hem någon som har beställt från dom innan?

Ang. diverse additives så är de ett måste att ha om man använder sig av destillerat vatten, man kan även köra med en silver kill-coil för att slippa alger

kan tyvärr inte rekommendera någon annan slang än LRT då all "billig" slang jag har använt har sett ut som skit efter en månad eller två.
Coolerkit beställde jag min första loop från och jag tror det tog ca 2 veckor om jag inte minns fel, men då fanns inte allt i lager!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nej det räcker med en
Om pumpen kommer vara lägsta delen av loopen så sätter du en T-koppling där och använder dig av en "dubbel-male" fitting från T-kopplingen till ventilen och har den stängd (jag kör även med en plugg för att vara säker), sen när det är dags att tömma så skruvar du i en vanlig fitting med en bit slang på som du har ner i någon behållare, öppnar ventilen och till sist öppnar upp i toppen på res.
Då kommer "allt" tömmas ur din loop och ner i behållaren

Jag har en sån tur att min 480 radd jag har i botten på mitt 900D har anslutningar på alla kanter (fram, bak och topp) så då har jag bara satt ventilen på "toppen" av den som då blir lägsta delen av min loop, lite svårt att förklara men jag ska ta en bild åt dig när jag kommer hem så du får se hur det ser ut!
När jag ska tömma så behöver jag bara skruva bort täckplåten där man kan sätta ett till PSU och så har jag ventilen precis bakom den

Hade uppskattats.
Usch alla dessa kopplingar gör mig tokig. haha
Du får jätte gärna skriva vad jag behöver för just T-kopplingen, strypventilen. Slang har jag, men nipplar till de och plugg. Sitter och räknar hela tiden tycker jag. Just nu iaf har jag 13 nipplar och de är utan T-koppling/strypventilen inräknad. T-kopplingen kommer jag få koppla mellan pump och 280radiatorn. Pumpen blir lägre än T-kopplingen, men jag är nöjd sålänge jag kan tömma ur istortsett hela systemet förutom pumpen på vatten. Så man vågar lossa på grejerna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Du har blandat metaller i loopen (nickel och koppar), kan leda till problem.
http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Du har blandat metaller i loopen (nickel och koppar), kan leda till problem.
http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

Du kommer aldrig komma bort från blandade metaller i en vattenkylnings loop, det viktigaste är att man inte blandar koppar/nickel med aluminium eller liknande, att blanda koppar och nickel är helt okej.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskFisk:

Du har blandat metaller i loopen (nickel och koppar), kan leda till problem.
http://martinsliquidlab.org/2012/01/24/corrosion-explored/

Verkar finnas koppar i dom flesta radiatorerna, och gpukylaren innehåller nickel, och de är även de ända blocket som passar min gpu. Finns endast 1 alternativ till Lightning kortet.

Ska inte antikorrosion vätskan motverka detta?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Hade uppskattats.
Usch alla dessa kopplingar gör mig tokig. haha
Du får jätte gärna skriva vad jag behöver för just T-kopplingen, strypventilen. Slang har jag, men nipplar till de och plugg. Sitter och räknar hela tiden tycker jag. Just nu iaf har jag 13 nipplar och de är utan T-koppling/strypventilen inräknad. T-kopplingen kommer jag få koppla mellan pump och 280radiatorn. Pumpen blir lägre än T-kopplingen, men jag är nöjd sålänge jag kan tömma ur istortsett hela systemet förutom pumpen på vatten. Så man vågar lossa på grejerna.

Detta är vad du behöver för att koppla

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Detta är vad du behöver för att koppla
http://i.imgur.com/OoTRPpN.png

Man tackar! Slängde i dessa i kundkorgen på Coolerkit.
1x Strypventil http://www.coolerkit.se/shop/stangventil-%bc-bspp-2705p.html
1x T-korsning http://www.coolerkit.se/shop/t-adapter-g%bc-svart-3680p.html
1x Dubbel u/u http://www.coolerkit.se/shop/alphacool-2-x-3097p.html
1x plugg http://www.coolerkit.se/shop/xspc-plug-g%bc-4237p.html
3x Push On G1/4 http://www.coolerkit.se/shop/push-on-g%bc-3523p.html

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Prefekt, den 3:e anslutningen är till för när du ska tömma.
Så den ska inte sitta i loopen annars, du byter plats på pluggen och anslutningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-