Permalänk
Medlem

Tyst CPU-kylning med max 120 mm höjd?

Har fått lite beslutsångest över kylarvalet i ett kommande bygge. Det som skall kylas är en 4690K, antagligen lätt överklockad men inga extrema frekvenser. Hade först tänkt använda en Be Quiet Dark Rock Pro 3, kan alltså tänka mig spendera en del på kylaren och ljudnivå är en prioritet.

Problemet är att jag just nu fastnat för ett chassi som endast tillåter 120 mm höga kylare och därmed går Dark Rock Pro'n och alla andra stora, tysta klumpar till tornkylare bort. Kvar är Noctua NH-C12P SE14, som ju verkar OK sett till omdömen och recensioner men som kan få lite problem med luftflödet då fläkten endast kommer att ha några mm tillgodo från chassisidan, eller slutna vattenkylare typ H80/100i.

Har inte själv ägt någon sluten vattenkylare så har inte haft möjlighet att riktigt pilla med alla möjligheter men jag har inte varit imponerad av ljudnivån på de jag stött på, även om de ju kyler bra. Känns även lite osäkert då en störande fläkt bara är att byta ut till en tystare men om det är pumpen som låter, ja då får man ju leva med det eller helt byta kylare..

Så, tankar på det och förslag på andra låga kylare jag borde kolla upp mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Köp slutet vatten, typ h60 och sätt på en tyst fläkt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om du lyckas få tag i en Scythe Ninja Mini kan den vara ett alternativ - den kyler min 2500k@4GHz utan problem.

Permalänk
Medlem

Tittat runt lite snabbt, men denna(http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14) utan den övre fläkten verkar som ett bra val. Personligen hade jag nog inte överklockat med bara ena fläkten, dessutom antar jag att du har låga minnen.

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av den:

Har fått lite beslutsångest över kylarvalet i ett kommande bygge. Det som skall kylas är en 4690K, antagligen lätt överklockad men inga extrema frekvenser. Hade först tänkt använda en Be Quiet Dark Rock Pro 3, kan alltså tänka mig spendera en del på kylaren och ljudnivå är en prioritet.

Problemet är att jag just nu fastnat för ett chassi som endast tillåter 120 mm höga kylare och därmed går Dark Rock Pro'n och alla andra stora, tysta klumpar till tornkylare bort. Kvar är Noctua NH-C12P SE14, som ju verkar OK sett till omdömen och recensioner men som kan få lite problem med luftflödet då fläkten endast kommer att ha några mm tillgodo från chassisidan, eller slutna vattenkylare typ H80/100i.

Har inte själv ägt någon sluten vattenkylare så har inte haft möjlighet att riktigt pilla med alla möjligheter men jag har inte varit imponerad av ljudnivån på de jag stött på, även om de ju kyler bra. Känns även lite osäkert då en störande fläkt bara är att byta ut till en tystare men om det är pumpen som låter, ja då får man ju leva med det eller helt byta kylare..

Så, tankar på det och förslag på andra låga kylare jag borde kolla upp mottages gärna!

Har h100i och tycker inte pumpen låter särskilt mycket faktiskt. Det som lät var stockfläktarna till radiatorn. Har nu bytt ut dem till sp120 quiet ed och ljudnivån gick ner mycket. Ligger på cirka 65 grader med 4790k i 4,5 ghz

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Ser ut som en övervikt mot sluten vattenkylning hittills i tråden.. I så fall är väl följdfrågan: vilken pump är tystare, Asatek (H90 m.fl) eller Coolit (H80i m.fl)?

Fläktarna skulle troligtvis bytas ut mot tystare än original men det är vid idle/skrivbordsarbete jag är mest bekymrad över pumpljudet. Med semipassivt nätag såväl som grafikkort kommer burken i övrigt inte att låta särskilt mycket utan belastning.