Chromecast + Surfplatta + TV = 1080p? Ja tack!

Permalänk
Medlem

Chromecast + Surfplatta + TV = 1080p? Ja tack!

Hej!

Skaffade mig nyligen en surfplatta och en Chromecast. Plattan är en Samsung Galaxy TabPRO 10.1...

Skulle så gärna vilja streama 1080p filmer utan någon kvalités förändring och lagg. Har försökt streama från min FTP-server till plattan men filmerna vill inte hoppa igång. Provade Plex, men avinstallerade det direkt då kvalitén var ingen höjdare eftersom den kodar om videon... Startar jag en film i t.ex. VLC på plattan ifrån FTP'n så står det bara "Videon kan inte spelas upp". Får liknande meddelande i samtliga video-appar.

Hur ska jag gå tillväga för att kunna lösa detta? Detta var en av de största anledningarna till att jag köpte plattan.

Tack på förhand!

//Emil

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem

Kör med plex o kvaliten är grym så länge du ställer in allt rätt. Framförallt i appen i mobilen måste du sätta wifi bandwith till unlimited.
Har sedan chromecast kom slängt ut alla xbmc datorer här hemma o kör bara med chromecasts nu.

Permalänk

Man kan alltså pusha ut i princip all media via plex till chromecast från datorn? Lokalt lagrade filmer, bilder etc förstår jag men hur är det med olika play tjänster eller streaming via web sajter, dreamfilmer etc eller vad finns det för begränsningar?

Måste säga att jag blev rätt impad av Chromecast, enkelt att sätta upp, tillräckligt bra kvalité i tex Netflix och Youtube utan hack (trots att min router är gammal). Enkelheten, t.o.m. frugan och dottern klarar använda/styra Chromecast tjänster via mobilen utan problem.

Det enda som inte håller måttet med Chromecast är att dela tab via datorns Chrome, det blir för hackigt, även ljud hackar något om man pushar ut Spotify den vägen, lite osäker på om det beror på datorn eller routern, sannolikt mest routern.

Finns ingen speciell Chromecast tråd här på sweclockers?

Om någon har koll på hur man kan fixa så att man kommer åt USA utbudet i Netflix samt även Hulu via Chromecast (måste vara via de riktiga Chromecast apparna) så vore det grymt.

Permalänk
Avstängd

En sak som står lite ivägen för att jag ska köra CC är att den (vad jag förstår) endast använder Googles DNS och således kan man inte använda exempelvis unblock-us för att komma åt det amerikanska utbudet på Netflix. Jag testade med en polares CC härom dagen och jag lyckades inte få till det i alla fall, trots att det är inlagt i routern så att det fungerar på alla andra enheter.

Permalänk
Medlem

Får du verkligen ut 1080p via chromecast? Som jag förstått det kan chromecasten bara visa 720p. Eller har jag förstått det fel? Jag använder mestadels netflix och plex via chromecast, även viaplay funkar bra, men ska inte behålla den tjänsten. Det som jag tycker är synd är att SVTplay inte fungerar bra via chromecast, can inte ens casta tabben från chrome via svtplay.se. Verkar som de har medvetet gjort att man inte kan göra det.

Vet inte varför du inte gillar Plex. Det funkar hur bra som helst för mig. Bra kvalité och väldigt smidigt, både via datorn eller telefonen/tablet.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="mats_epost;14941319"]Det enda som inte håller måttet med Chromecast är att dela tab via datorns Chrome, det blir för hackigt, även ljud hackar något om man pushar ut Spotify den vägen, lite osäker på om det beror på datorn eller routern, sannolikt mest routern.
/QUOTE]

Min hackar också om jag kör på gamle bärbara (måste stänga ner allt utom Chrome) medans på min stationära så är det inget hack/stutter - så jag tror mer det är datorn än routern men kan ju vara en kombination av båda.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Får du verkligen ut 1080p via chromecast? Som jag förstått det kan chromecasten bara visa 720p. Eller har jag förstått det fel? Jag använder mestadels netflix och plex via chromecast, även viaplay funkar bra, men ska inte behålla den tjänsten. Det som jag tycker är synd är att SVTplay inte fungerar bra via chromecast, can inte ens casta tabben från chrome via svtplay.se. Verkar som de har medvetet gjort att man inte kan göra det.

Vet inte varför du inte gillar Plex. Det funkar hur bra som helst för mig. Bra kvalité och väldigt smidigt, både via datorn eller telefonen/tablet.

Ladda hem PLAY SE appen i Playstore, den funkar bra med svt
och en svt på chrome/datorn fungerar fantastisk hos mig

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ladda hem PLAY SE appen i Playstore, den funkar bra med svt
och en svt på chrome/datorn fungerar fantastisk hos mig

Jag har appen. Kan inte casta från appen till chromecast, stöds inte. Kan heller inte casta svtplay.se tabben via chromecast. Alla andra tabbar fungerar, bara inte när jag går in på svtplay.se. Trodde det var så för alla... Är det bara jag?

Edit: Ska prova Play SE appen. Tack för tipset.

Edit 2: Kan inte casta från Play SE appen heller. Så jag tvivlar på att du förstod vad jag menade...

Permalänk
Skrivet av snajk:

En sak som står lite ivägen för att jag ska köra CC är att den (vad jag förstår) endast använder Googles DNS och således kan man inte använda exempelvis unblock-us för att komma åt det amerikanska utbudet på Netflix. Jag testade med en polares CC härom dagen och jag lyckades inte få till det i alla fall, trots att det är inlagt i routern så att det fungerar på alla andra enheter.

Som jag förstår det så klarar dns tjänsten hos unlocator.com detta men det återstår att prova. Gratis att prova dns tjänsen i 7 dagar (man behöver inte ange kort). Ska försöka prova detta snart men hinner nog inte i dag. Finns guider och länkar för hur man gör denna konfigurering för olika routrar.
https://unlocator.com/device/chromecast/

Sedan verkar det varit något strul efter senaste firmwaren för Chromecast med lösningen att göra factory reset på Chromecasten innan det fungerade med unlocator igen. (Läste på unlocator.com)

Candycraver: Tack, jag ska prova med att casta med en snabbare dator för att ringa in felet. Skulle dock inte förvåna ett dugg om det är min gamla wifi router som är dålig eller seg. Fast jag undrar ändå hur mycket jag egentligen kommer använda Cast funktionen. Apparna till Chromecast verkar mycket smidigare, snabbare, stabilare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tunling:

Hej!

Skaffade mig nyligen en surfplatta och en Chromecast. Plattan är en Samsung Galaxy TabPRO 10.1...

Skulle så gärna vilja streama 1080p filmer utan någon kvalités förändring och lagg. Har försökt streama från min FTP-server till plattan men filmerna vill inte hoppa igång. Provade Plex, men avinstallerade det direkt då kvalitén var ingen höjdare eftersom den kodar om videon... Startar jag en film i t.ex. VLC på plattan ifrån FTP'n så står det bara "Videon kan inte spelas upp". Får liknande meddelande i samtliga video-appar.

Hur ska jag gå tillväga för att kunna lösa detta? Detta var en av de största anledningarna till att jag köpte plattan.

Tack på förhand!

//Emil

Jag använder mx player för att spela upp video från min stationära i plattan (nexus 7). 1080p filmer är inga konstigheter alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

svt play funkar ju utmärkt att casta från. Det dyker upp en cast ikon i själva spelaren på sidan. Det är js implementationen av cast SDKet. Den ikonen aktiverar sedan castningen och ser ut som en vanlig tab-cast, men är en "native" sådan.

Dom körde de lääänge på beta.svtplay.se innan de släpptes till vanliga svtplay.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

svt play funkar ju utmärkt att casta från. Det dyker upp en cast ikon i själva spelaren på sidan. Det är js implementationen av cast SDKet. Den ikonen aktiverar sedan castningen och ser ut som en vanlig tab-cast, men är en "native" sådan.

Dom körde de lääänge på beta.svtplay.se innan de släpptes till vanliga svtplay.se

Tack. Får väl prova igen. Men senast jag provade (några veckor sen) Fungerade det inte för mig iaf. Varken från appen eller från datorn.

Permalänk

Gick in på www.svtplay.se på Chrome på datorn och startade en feed, man fick då upp en chromecast symbol att klicka på och allting fungerade perfekt.

Permalänk

Däremot har väl inte svt play inbyggt stöd för Chromecast i deras mobil appar ännu, tyvärr?

Personligen tycker jag det är framförallt då när Chromecast blir riktigt smidigt och bekvämt, när man kan styra innehåll via mobil enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats_epost:

Gick in på www.svtplay.se på Chrome på datorn och startade en feed, man fick då upp en chromecast symbol att klicka på och allting fungerade perfekt.

Provade igen. Funkar fortfarande inte för mig. Kommer inte upp någon cast symbol, och när jag försöker casta taben från chrome genom plugin-et så försöker den spela upp på chromecasten men de fungerar inte, videon fortsätter spelas upp på datorn, och tv:n blir mörk. Fattar inte varför det blir så. Det är enbart med svtplay.se, alla andra sidor fungerar, och det har funkat tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Provade igen. Funkar fortfarande inte för mig. Kommer inte upp någon cast symbol, och när jag försöker casta taben från chrome genom plugin-et så försöker den spela upp på chromecasten men de fungerar inte, videon fortsätter spelas upp på datorn, och tv:n blir mörk. Fattar inte varför det blir så. Det är enbart med svtplay.se, alla andra sidor fungerar, och det har funkat tidigare.

Längst ner på SVT Play har du en länk till inställningar (http://www.svtplay.se/installningar).
Ändra Videoformat till HTML5. Ska då funkar bra att casta på SVT Play.

Om du vill köra från mobilen eller plattan så gör du likadant. För att Chromecast knappen ska visas på din mobil eller platta så måste du köra helskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoulnix:

Längst ner på SVT Play har du en länk till inställningar (http://www.svtplay.se/installningar).
Ändra Videoformat till HTML5. Ska då funkar bra att casta på SVT Play.

Om du vill köra från mobilen eller plattan så gör du likadant. För att Chromecast knappen ska visas på din mobil eller platta så måste du köra helskärm.

Uppskattar allas råd och försök till att hjälpa mig. Känner mig super okunnig just nu. Jag gör som du säger, men det löser ingenting. Om jag ändrar till html5, kan jag inte se på ett enda klipp på svtplay.se, inte heller får jag upp cc-knappen. Detta är en sak som folk har rådgett att göra på mobiler, men just nu vill jag att det ska funka på datorn. Eftersom det är så skumt att jag inte ens kan casta:a taben som jag använder i chrome, men bara om jag är inne på svtplay.se. alla andra tabbar går att casta till cc. Därav att jag trodde det var svt som stängt av den funktionen. Ska prova på mobilen sen om det hjälper att ändra till html5, men på desktop funkar detta inte. iaf inte för mig.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Videostream chrome plugin och styr med surfplattan..Fungerar hur bra som helst

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Uppskattar allas råd och försök till att hjälpa mig. Känner mig super okunnig just nu. Jag gör som du säger, men det löser ingenting. Om jag ändrar till html5, kan jag inte se på ett enda klipp på svtplay.se, inte heller får jag upp cc-knappen. Detta är en sak som folk har rådgett att göra på mobiler, men just nu vill jag att det ska funka på datorn. Eftersom det är så skumt att jag inte ens kan casta:a taben som jag använder i chrome, men bara om jag är inne på svtplay.se. alla andra tabbar går att casta till cc. Därav att jag trodde det var svt som stängt av den funktionen. Ska prova på mobilen sen om det hjälper att ändra till html5, men på desktop funkar detta inte. iaf inte för mig.

För mig fungerar det perfekt att gå via Chrome på datorn mot www.svtplay.se, efter att jag valt ett filmklipp får jag upp ett meddelande mitt i feeden om att jag kan spela i chromecast. Om jag följer meddelandet och spelar via chromecast så ser det ut som att Chomes cast plugin aktiveras. Mem jag antar att svtplay gjort någon Chromecast native anpassning eftersom kvaliten blir helt perfekt? (stabilare och bättre flyt jämfört med vanlig Chrome castning).

Fick det precis fungera via Android mobilens Chrome också. Efter att man valt fullskräms läge på feeden dyker Chromecast symbolen upp. Även svt play appen kan ju styras till att gå via mobilens Chrome och fungerar perfekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skonky:

Får du verkligen ut 1080p via chromecast? Som jag förstått det kan chromecasten bara visa 720p.

Chromecasten visar 1080p60, men den klarar bara 2.4Ghz så du får ha ett bra nätverk för att streama 1080p utan lagg.
Vill du visa filen som den är utan att koda om som plex gör så kör Serviio som server på datorn och Bubbleupnp på mobilen/plattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats_epost:

För mig fungerar det perfekt att gå via Chrome på datorn mot www.svtplay.se, efter att jag valt ett filmklipp får jag upp ett meddelande mitt i feeden om att jag kan spela i chromecast. Om jag följer meddelandet och spelar via chromecast så ser det ut som att Chomes cast plugin aktiveras. Mem jag antar att svtplay gjort någon Chromecast native anpassning eftersom kvaliten blir helt perfekt? (stabilare och bättre flyt jämfört med vanlig Chrome castning).

Fick det precis fungera via Android mobilens Chrome också. Efter att man valt fullskräms läge på feeden dyker Chromecast symbolen upp. Även svt play appen kan ju styras till att gå via mobilens Chrome och fungerar perfekt.

Ok. Tack. Aja, får väl prova mig fram. Det konstiga är att det fungerade tidigare, men inte längre. Så antog att SVT tog bort den funktionen. Men det kanske helt enkelt är så att det är mitt nätverk. (se nedan)

Skrivet av trollhattan:

Chromecasten visar 1080p60, men den klarar bara 2.4Ghz så du får ha ett bra nätverk för att streama 1080p utan lagg.
Vill du visa filen som den är utan att koda om som plex gör så kör Serviio som server på datorn och Bubbleupnp på mobilen/plattan

Tack för informationen. Var säker på att jag läst att den bara kunde streama 720p tidigare. Måste läst fel.

Edit: Nu funkar det på mobilen! Tack för tipsen. Från desktop funkar det inte. Förstår fortfarande inte varför. Men ändra på mobilen till html5 var lösningen. Men på datorn fungerade inte det... :S

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Edit: Nu funkar det på mobilen! Tack för tipsen. Från desktop funkar det inte. Förstår fortfarande inte varför. Men ändra på mobilen till html5 var lösningen. Men på datorn fungerade inte det... :S

Ett steg framåt

Antar att du har själva chromecast applikationen installerad på datorn och att den hittar chromecasten?

Prova installera om webläsaren Chrome och dess chromecast plugin.

Sedan är det ju inte supertydligt med cast funktionen genom svtplay.se i Chrome på en dator. Själv fick jag upp cast ikonen mitt i själva fönstret med feeden efter att jag valt ett program som jag ville se på (innan jag startade att spela upp feeden). Minns inte riktigt om cast symbolen också syns i fullskärmsläge på datorn men det bör den ju göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats_epost:

Ett steg framåt

Antar att du har själva chromecast applikationen installerad på datorn och att den hittar chromecasten?

Prova installera om webläsaren Chrome och dess chromecast plugin.

Sedan är det ju inte supertydligt med cast funktionen genom svtplay.se i Chrome på en dator. Själv fick jag upp cast ikonen mitt i själva fönstret med feeden efter att jag valt ett program som jag ville se på (innan jag startade att spela upp feeden). Minns inte riktigt om cast symbolen också syns i fullskärmsläge på datorn men det bör den ju göra.

Absolut. Jag är inte helt bakom flötet när det kommer till datorer Därför jag inte förstår varför jag inte får det att funka... Väldigt frustrerande. Alla andra sidor kan jag casta, utom just svtplay. Det är inte bara videorna, jag kan inte ens casta tabben, om det är svtplay.se som är på den. Alla andra sidor fungerar utmärkt.