Permalänk

Server med statisk IP, men fel nät

Har ett litet problem som jag inte lyckas lösa.
Plockade hem min NAS server från brorsan för att dra över ett par enorma filer...
Nu har jag kommit fram till det jobba där servern har en statisk IP; 192.168.1.* men mitt näverk går på 192.168.0.* (båda med nätmask 255.255.255.0) Så servern kommunicerar inte med något annat på nätverket, jag kan inte få kontakt med den.

Finns det något sätt att komma åt servern utan att behöva lägga om mitt nätverk till 192.168.1.*, min router klagar på alla inställningar om jag försöker, dvs jag måste plocka bort att reserverade IP-nummer, alla port forwards osv osv för att kunna byta nätet... så det vore skönt att slippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Har ett litet problem som jag inte lyckas lösa.
Plockade hem min NAS server från brorsan för att dra över ett par enorma filer...
Nu har jag kommit fram till det jobba där servern har en statisk IP; 192.168.1.* men mitt näverk går på 192.168.0.* (båda med nätmask 255.255.255.0) Så servern kommunicerar inte med något annat på nätverket, jag kan inte få kontakt med den.

Finns det något sätt att komma åt servern utan att behöva lägga om mitt nätverk till 192.168.1.*, min router klagar på alla inställningar om jag försöker, dvs jag måste plocka bort att reserverade IP-nummer, alla port forwards osv osv för att kunna byta nätet... så det vore skönt att slippa.

Ändra ip på din dator till statiskt 192.168.1.* och ta över filerna som du behöver alt ändra ip på nas:en då du kommer åt den.

Permalänk
Medlem

bara en chansning, men om du byter nätmask på din dator till 255.255.254.0
Funkar det då?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Ändra ip på din dator till statiskt 192.168.1.* och ta över filerna som du behöver alt ändra ip på nas:en då du kommer åt den.

Ja, under ip4 inställningarna på den "vanliga" datorn kan man ställa in ett statiskt IP som du säger. Alternativt klickar man på "advanced" och lägger till ett ytterligare IP. 192.168.1.X med mask 255.255.255.0, men utan default gateway. Då borde man kunna surfa till NASet och ställa i en ny IP för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

bara en chansning, men om du byter nätmask på din dator till 255.255.254.0
Funkar det då?

Kommer inte fungera eftersom om default gateway eller routern har 192.168.1.0 255.255.255.0 så känner den till det nätet och routar bara det. Han lär isf ändra det i sin router och inte på datorn.

Lättast är nog som någon annan sa och direkt koppla till datorn du skall föra över filer till och bara byta ip och subnet på datorn, men kanske värt att byta till en 255.255.254.0 mask i routern om han skulle låna sin brors server i framtiden igen.

Permalänk

Tja, tack för tipsen.
Som VexedRelic sa funkade inte 255.255.254.0 som mask. jag kunde inte heller köra statisk 192.168.1.* på datorn, fick ändå inte kontakt.

Men lösningen blev iaf lite lättare än jag trodde från början. Kom på att routern har en backup funktion för inställningar, så jag körde över en backup till datorn, rensade routerns inställningar och satte upp den på 192.168.1.* så jag kom åt servern och fixade inställningarna på den till dynamisk IP. Sen återställde jag routern med backup'en.

Få se, kanske ska kolla om jag kan byta brorsans nätverk till att köra 192.168.0.* istället, det är bara en burk plus servern som står där så det blir rätt enkelt.