Privat och säker uppkoppling? Behålla sin Integritet!

Permalänk
Medlem

Privat och säker uppkoppling? Behålla sin Integritet!

Hej!

efter att man läst mycket om Ipred och FRA samt att jag såg denna filmhttps://www.youtube.com/watch?v=wvFDQZkxVzM Terms and conditions may apply, väcker detta en tanke. om hur vi faktiskt delar med oss om otroligt mycket information som vi kanske inte vill.
Det betyder INTE att man sysslar med något olagligt eller något man inte får. det jag menar är att man vill behålla sin integritet.

tex, varför vill jag dela med mig till Facebook vad jag surfar på när jag inte är inloggad där. och varför har dom med det att göra.
eller att de övervakar Messenger appens innehåll.

Finns det något vettit sätt att försöka få behålla sin integritet?

jag har kollat lite på TOR torproject.org och förstår att detta gör det iaf lite svårare, finns även för mobilen. det är väl antagligen där man ger ut mest info. igenom deras appar man använder.

Så har ni några tips på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Instämmer - visst är det mer aktuellt än någonsin med integritet på nätet. Jag sammanfattade några punkter inför en artikel för utsatta arbetsgrupper tidigare, kan klistra in några av dem här:

Citat:

Ett alternativ till att använda Gmail, Hotmail och andra stora e-postaktörer som erbjuder gratis e-post är att använda något som är öppen källkod och som inte placerar sina servrar i USA:

  1. Tutanota.de är öppen källkod, kan användas direkt i webbläsaren och använder kryptering.

Alternativ till e-post:

  1. Crypto.cat fungerar i webbläsaren, är öppen källkod, använder sig av klient-till-klient-kryptering (OTR) och är granskad av tredjepart.

  2. Chatsecure finns till Android och Iphone är öppen källkod och använder sig av kryptering (OTR).

  3. Jitsi finns till Windows, Mac och Linux, erbjuder bl.a. ljud- och videosamtal, är öppen källkod och använder kryptering.

Tjänster med öppen programvara för fildelning och fillagring;

  1. Syncthing.net finns till Windows, Mac och Linux och Android, är öppen källkod, använder sig av kryptering och är decentraliserad.

  2. Securesha.re används direkt i webbläsaren, är öppen källkod och krypterar filerna.

Annars gäller väl det att använda VPN, egen DNS-server, använda tracker-blockering (typ Ghostery till Firefox/Chrome) och HTTPS Everywhere.

Artikeln i sin helhet: http://dataskydd.wordpress.com/2014/10/12/sakerhetstips-for-u...

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem

Tack! mycket matnyttigt!

Permalänk
Medlem

Lästi igenom artikeln och installerat lite nya program. funkar kanon!

en tanke som slog mig är VPN, finns det gratistjänster och om det nu finns är dessa bra? eller är det en betald variant man ska skaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoDaN:

Lästi igenom artikeln och installerat lite nya program. funkar kanon!

en tanke som slog mig är VPN, finns det gratistjänster och om det nu finns är dessa bra? eller är det en betald variant man ska skaffa?

Jag vet inte hur gratis VPN står sig mot betalda varianter då jag aldrig undersökt detta. Men jag kan tänka mig att de betalda har högre tillgänglighet. Det finns flera svenska VPN-tjänster där du även kan betala kontant via posten och därmed bli nästintill helt anonym.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska kolla lite mer på detta! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Faktiskt kan man undra om du har integritet om du känner att du behöver gömma vad du gör på nätet egentligen.... jag skojar faktiskt. Men det är egentligen ingenting nytt, och det är ju inte så att det sitter någon gubbe i en källare och läser dina facebook inlägg eller att du besöker Sweclockers.

Jag skulle nog säga att det handlar mer om en "feel good" känsla om att skydda sig mer än någonthing annat.

Och det är samma kring debatter om att betala med kort eller använda en varukedjas kort för att betala med eftersom de kan samla den informationen och rikta reklam eller erbjudande mot kunder personligen, eller rent av sälja det till andra.

Och det är det samma med IPv6 och adress tilldelningen där man tar din dators mac som en grund adress eftersom alla mac addresser skall vara unika, detta betyder att t.ex du är lättare att spåra, lättare att rikta reklam osv och du kommer aldrig kunna bara be om ett nytt IP lån från din ISP eftersom din mac kommer alltid finnas som en grund i addressen.

Permalänk
Medlem

Visst handlar det om "feel good" och att man aldrig kan skydda sig 100% men ma hsr iaf möjligheten att göra något. Sen skyddar väl tex vpn och TOR från ipv6 i sista änden?

Största skillnaden med betalkort är att du alltid har ett val! Ingen tvingar dig att skaffa ica kort / coop kort mm.. eller alla dessa "bonus" kort man kan skaffa högt o lågt. På internet är du spårad så fort du sätter dig.

Kör nu med ghostery, fövånande mycket sidor som har analytiska script och trackers på sina sidor. Google Analytics dyker upp på nästa alla sidor man surfar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Visst är integritet viktigt, speciellt på nätet. Varför dela med sig till diverse aktörer om vad du surfar på och vad du i övrigt använder nätet till.

För mig är det idag standard att ha en VPN. Både privat, på jobbet samt på telefon och surfplatta kör jag med VPN.
Som tidigare skribenter sagt så är det en viss feel good känsla över det, jag är anonym. Sen är det ju upp till mig vad jag vill dela och inte.
Om man vill finns det oerhörda mängder med smaskig information om allt och alla på nätet som kan användas till mycket och koppla samman olika saker.
Plugins på sidor som samlar in data om vad du surfar på och säljer infon vidare alternativt riktar annonser på det du verkar intresserad av.

Det finns gratis VPN tjänster, både svenska och utländska. Dock har alla någon form av begränsning eller dålig hastighet.
En VPN tjänst du betalar för är bättre alla gånger, oftast med mångdubbel hastighet gentemot en gratis variant.
För att vara helt anonym finns det flera sätt att betala. Bitcoins, kontant via brev eller köpa ett spendon kort kontant hos 7-eleven/pressbyrån och betala med det på nätet.