Intel Skylake får påkostade grafikdelar

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake får påkostade grafikdelar

Med sjätte generationens Core och arkitekturen Skylake planerar Intel höja grafikribban med den integrerade grafikprocessorn GT4e, som får hela 72 beräkningsenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blandade känslor för de som aldrig använder den integrerade grafiken, men så länge det inte påverkar priset för mycket är det väl inte så farligt. Dock grymma nyheter för ultrabooks/mindre laptops.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för intel att ta tag i drivrutinerna då. Kollar man på benchmarks har intel alltid tappat prestanda mot konkurrenterna när man går ifrån syntetiska tester till riktiga speltester. Och på alla intel laptops jag haft har drivrutinerna lämnat mycket kvar att önska, strul med 23,976, segstartade grafikinställningar (som även är underdimensionerad), problem med hdmi-out som gör att jag måste installera om drivrutinerna eller avaktivera/aktivera enheten i enhetshanteraren varje gång för att då det att funka; ett problem som det har stått om på intels forum i flera år utan att det fixats än.

Permalänk
Medlem

Hoppas de skippar grafikdelarna och skalar ner priset lite grann på K-modellerna. Vem köper en K-modell för att använda inbyggd grafik?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Hoppas de skippar grafikdelarna och skalar ner priset lite grann på K-modellerna. Vem köper en K-modell för att använda inbyggd grafik?

Förstår din tanke och håller med. Men samtidigt är det ju schysst att kunna använda sin dator om grafikkortet skulle gå sönder och man väntar på ett nytt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

"Påkostade grafikdelar, hela 72 beräkningsenheter..."
Småfnissar lite.

På en bärbar, för att spara ström, ja.
På en "jobb desktop".. nja..
För en gamer.. pfff

Om man skulle kunna få välja:
Intel prolle, med AMD's grafikdel. Skulle sitta fint på en bärbar.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Börjar bli dags för intel att ta tag i drivrutinerna då. Kollar man på benchmarks har intel alltid tappat prestanda mot konkurrenterna när man går ifrån syntetiska tester till riktiga speltester. Och på alla intel laptops jag haft har drivrutinerna lämnat mycket kvar att önska, strul med 23,976, segstartade grafikinställningar (som även är underdimensionerad), problem med hdmi-out som gör att jag måste installera om drivrutinerna eller avaktivera/aktivera enheten i enhetshanteraren varje gång för att då det att funka; ett problem som det har stått om på intels forum i flera år utan att det fixats än.

Fixat i tex NUC i5 Haswell i våras nån gång. Kolla dina drivrutiner...

Permalänk

Inte kul för AMD...

Permalänk
Medlem

Det bra är väl att man snart kan spela lite gaming på vanliga kontorslaptops.
Men jag vill slippa grafikkort i framtiden. Bara processor kvar som klarar de spel man vill spela. Kan lätt tänka mig 130W TDP på en sån prolle för att slippa externt grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att satsa på eDRAM på fler CPU:er känns rätt om än dyrt. Framtida Intels variant av hUMA kommande? Det tillsammans med eDRAM känns kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Förstår din tanke och håller med. Men samtidigt är det ju schysst att kunna använda sin dator om grafikkortet skulle gå sönder och man väntar på ett nytt

Köp ett Geforce 210 för 200kr och ha som backup istället

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Köp ett Geforce 210 för 200kr och ha som backup istället

Äsch, bara kolla runt i grovsoprum. Hitta en dator med en 7900GTX för någon dag sedan. Fin backup

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Mitt fyra år gamla i5 750 vill bli ubytt. =( Ge mig Skylake nu!!!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Mitt fyra år gamla i5 750 vill bli ubytt. =( Ge mig Skylake nu!!!

I exakt samma sits och vill inte uppgradera förrän Skylake!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

AMD får skärpa sig. APU med bra grafik är typ den enda ledningen de har. Verkar som Intel vill komma ikapp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Mitt fyra år gamla i5 750 vill bli ubytt. =( Ge mig Skylake nu!!!

Skrivet av Kenta42:

I exakt samma sits och vill inte uppgradera förrän Skylake!

Även jag vill byta ut min i5 760 till skylake

Permalänk
Inaktiv

Ännu ett skäl på att köra E-versionerna av deras i7-serie om man är en poweruser. Funderar på att sälja min 4770K. CPU-delen prioriteras allt mindre på dessa konsument processorer.

Permalänk
Medlem

Intel NUC med Skylake kan nog bli riktigt trevligt. Kan den spela upp video i 4K utan problem så är jag nöjd.

En del här inne verkar ha väldigt svårt att förstå att inte alla är spelnördar

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Äsch, bara kolla runt i grovsoprum. Hitta en dator med en 7900GTX för någon dag sedan. Fin backup

Haha ja så kan man ju också göra Inte klokt vad folk slänger ibland.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pudeln:

AMD får skärpa sig. APU med bra grafik är typ den enda ledningen de har. Verkar som Intel vill komma ikapp där.

De jobbar på det och planen är 2016.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha bättre integrerad grafik när jag uppdaterar. Jag vill ha 8 kärnor och mer CPU-prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag vill inte ha bättre integrerad grafik när jag uppdaterar. Jag vill ha 8 kärnor och mer CPU-prestanda.

Tja, 8-kärnig Intel till överkomligt pris? Då är det nog Skylake-E man får hoppas på, lär vara 1-2 år tills dess(när det är dags för Enterprise användarna att byta ut sina Haswell-Xeons).

Den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762116
är dessvärre lite för dyr ännu

Visserligen kan man köpa 10-15 kärniga Xeons för jättemycket pengar, men dom är inte speciellt snabba i spel pga deras låga klockfrekvenser och dom går inte att klocka heller(bclk fungerar förstås med något Asus-kort). Tyvärr är högt klockad 4 kärnor/8 trådar fortfarande sweetspot, om man inte skall köra med 3-4 grafikkort i SLI/Crossfire. Utveclingen går lite långsamt på PC-sidan just nu ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sgtspiff:

Det bra är väl att man snart kan spela lite gaming på vanliga kontorslaptops.
Men jag vill slippa grafikkort i framtiden. Bara processor kvar som klarar de spel man vill spela. Kan lätt tänka mig 130W TDP på en sån prolle för att slippa externt grafikkort.

Dedikerade GPU:er blir redan slaktade av dagens skärmar (2560x1440 @ 144 Hz och 3840x2160 @ 60 Hz) och högre upplösningar står för dörren, så än lär dGPU:erna inte ha spelat ut sin roll på ett bra tag.

Det är väldigt häftigt att man börjar kunna spela någorlunda krävande casualspel i 1080p på integrerad grafik, men för lite mer seriös gaming är nästa steg 3840x2160 @ 144 Hz, och där har de närmaste årens iGPU:er inte en suck. Ett GTX 980 räcker inte ens för BF3 i 2560x1440 om man vill fläska på med lite AA och ändå ligga runt 144 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Intel inser att det finns pengar att tjäna på AMDs nisch, processorer med inbyggd grafikdel o går nu in där.

Ser vääldigt mörkt ut för AMD nu....deras nästa arkitektur känns lite som Tredje Rikets ideér på nya vapen. De ser lovande ut på papper men kommer HELT för sent!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Att satsa på eDRAM på fler CPU:er känns rätt om än dyrt. Framtida Intels variant av hUMA kommande? Det tillsammans med eDRAM känns kul.

Beror på exakt vad man menar med hUMA. Intels GPUer var redan från Sandy Bridge cache-koherenta (via L3-cache) med CPU-delen, det är en av de saker som är absolut kritiskt för hUMA. Eller om man ska vara totalt petig så är grafikdelen cache-koherent medan vissa mer specifika funktioner som t.ex. media funktioner kräver explicit synkronisering. Poängen är ändå att Intel redan har en tightare integration i form av en väldigt effektivt kommunikationskanal mellan GPU och CPU via L3-cache än AMD ens har i sin senaste APU där RAM är integrationspunkten ännu.

Däremot så _tror_ jag att Intels GPU ännu inte fixar att jobba mot virtuellt minne som potentiellt kan sakna mappning mot fysiskt minne (t.ex. för att det är utswappat), det var en annan punkt som AMD tryckte på att var viktigt för hUMA då det inte lägger någon restriktion på vilka minnesregioner CPU och GPU kan båda arbeta mot.

Skrivet av Pudeln:

AMD får skärpa sig. APU med bra grafik är typ den enda ledningen de har. Verkar som Intel vill komma ikapp där.

Ignorerar man pris så leder redan Intel prestanda racet för iGPU då de modeller som har eDRAM är bättre GPU någon av AMDs APUer. Flaskhalsen för AMDs GPUer var redan i Llano minnesbandbredd, så utan att göra något åt detta kommer man inte speciellt mycket längre med GPU-prestanda. Ändå imponerande hur bra AMDs APUer ändå presterar i grafik givet att de delar minnesbandbredd mot två-kanals DDR3 med CPU-delen.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag vill inte ha bättre integrerad grafik när jag uppdaterar. Jag vill ha 8 kärnor och mer CPU-prestanda.

Du tillhör då en extremt liten minoritet + (nisch)produkten du frågar efter finns redan i form av i7-5930K och i7-5960X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av grynnan:

"Påkostade grafikdelar, hela 72 beräkningsenheter..."
Småfnissar lite.

På en bärbar, för att spara ström, ja.
På en "jobb desktop".. nja..
För en gamer.. pfff

Om man skulle kunna få välja:
Intel prolle, med AMD's grafikdel. Skulle sitta fint på en bärbar.

Nu är Nvidias och AMDs bästa GPUer i en helt annan liga än vad Skylake med 72EU kommer vara, men givet din kommentar gissar jag att du inte är medveten om att jämföra antal EU och antal Cuda-cores är rätt meningslöst.

Om du multiplicerar antal EU med 8 så går det från att vara en totalt felaktig jämförelse till att bara en väldigt dålig jämförelse. Anledningen till att multiplicera med just 8 är att den teoretiska beräknings-kapaciteten per klockcykel och EU/Cuda-kärna skiljer sig ungefär med en faktor 8.

Om man gör detta så borde GT4e hamna någonstans vid Nvidia 850M prestanda, vilket inte kanske är superupphetsande om man är gamer men när man tänker på att det är med en TDP för CPU+GPU som är ungefär densamma som enbart 850M har så inses nog värdet för bärbara. Finns nog ingen titel idag som inte är är spelbar med 850M, även om man naturligtvis inte kan köra max på allt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ignorerar man pris så leder redan Intel prestanda racet för iGPU då de modeller som har eDRAM är bättre GPU någon av AMDs APUer. Flaskhalsen för AMDs GPUer var redan i Llano minnesbandbredd, så utan att göra något åt detta kommer man inte speciellt mycket längre med GPU-prestanda. Ändå imponerande hur bra AMDs APUer ändå presterar i grafik givet att de delar minnesbandbredd mot två-kanals DDR3 med CPU-delen.
.

AMD verkar ju ha löst detta i och med Carizzo. AMD leder i övrigt då de har GCN på APUn. Bara minnesbandbredd som fattas. AMD måste också utnyttja sin CF teknik mer. Dual graphics funkar fint för mig men jag tror det kan ge så mkt mer särskilt om man kan göra multisocket APU som kör crossfire över GPU delarna. Mycket bättre att köpa ett lite dyrare moderkort och ha två APU istället för en APU + GPU. R7-kärnan i Kaveri har större potential än ett separat R7 vad jag förstått. Så det är bättre att helt strunta i GPU och bara öka antalet APU om man får CF och Huma osv att funka med det vilket inte borde vara så supersvårt. Löser AMD detta så kan de köra ifrån både Intel och Nvidia.

APU+GPU är också dock väldigt effektivt, hela min dator drar väl ca 150W max har jag för mig i vad jag sett i liknande system.

Där Intel kan köra om AMD på deras område är ju att de alltid ligger först i process så de kommer kunna få in mer på chipet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pudeln:

AMD verkar ju ha löst detta i och med Carizzo. AMD leder i övrigt då de har GCN på APUn. Bara minnesbandbredd som fattas. AMD måste också utnyttja sin CF teknik mer. Dual graphics funkar fint för mig men jag tror det kan ge så mkt mer särskilt om man kan göra multisocket APU som kör crossfire över GPU delarna. Mycket bättre att köpa ett lite dyrare moderkort och ha två APU istället för en APU + GPU. R7-kärnan i APU har större potential än ett separat R7 vad jag förstått. Så det är bättre att helt strunta i GPU!
APU+GPU är också dock väldigt effektivt, hela min dator drar väl ca 150W max har jag för mig i vad jag sett i liknande system.

Där Intel kan köra om AMD på deras område är ju att de alltid ligger först i process så de kommer kunna få in mer på chipet.

Hur får du ihop det? Allt handlar om balans, Intel har för lite beräkningskraft kontra hur mycket bandbredd de har tillgängligt i dagens GT3e (man ska försöka korrigera detta i Broadwell som får mer beräkningskraft i GPU-delen) och AMD har för lite bandbredd kontra tillgänglig beräkningskraft. Just verkar det som AMD har större problem med sin flaskhals så i en klart majoritet av alla faktiska användarfall så är GT3e snabbare än någon APU.

Varför skulle man göra en multisocket APU? Det är en väldigt dyr lösning och både senaste APU-modellerna samt GT3e blir ju totalt överkörda av även rätt mediokra dGPUer. 850M är minst dubbelt så snabb som dessa och den har inte speciellt hög TDP (<50W) och om du ligger på 150W måste det handlar om en stationär och där är det ju totalt meningslöst med APU/GT3e om man överhuvudtaget är i behov av lite tryck i GPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Där är ju så mycket mer att säga om Skylake än bara om dess uppgraderade grafikdel. Såsom Pci-ex 4, thunderbolt 3 t ex. Den uppgraderade grafikdelen är ju redan känt sedan sommaren. Vad missar jag?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alibaba123:

Där är ju så mycket mer att säga om Skylake än bara om dess uppgraderade grafikdel. Såsom Pci-ex 4, thunderbolt 3 t ex. Den uppgraderade grafikdelen är ju redan känt sedan sommaren. Vad missar jag?

PCIe 4.0 tror man kommer först med Skylake-E men det är än så länge inte bekräftat. Thunderbolt är inte direkt relatierat till processorn för den körs via en lös krets. Styrkretsen för Thunderbolt är kopplad via PCIe och en Displayport. Det är inte en integrerad del av processorn. Ryktas att Intel någon gång tänker bygga in den men om och när det sker är oklart. Anledningen till att den kopplas till Skylake överhuvudtaget är att de förväntas lanseras samtidigt men de är som sagt inte direkt kopplade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24